Gå til innhold

Oppløsning (antall piksler) på LCD-skjerm

Anbefalte innlegg

De nye Nikon-modellene (D3 og D300) opplyses å ha 920000 piksler, men VGA-oppløsning. For oss som er bevandret i PC-terminologi er VGA 640x480=307200 punkter. Nikon har multiplisert med 3 (RGB) for å få 920000 piksler.

Er det noen som vet om andre (alle?) kameraprodusenter også oppgir oppløsning på LCD-skjermene på samme måte, DVS. at 230000 egentlig er 320 x 240, mens 115000 er 240 x 160?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du har rett i dine antagelser. Jeg lurer på om dette skjer fordi de som selger LCD paneler bruker den type betegnelser (hvis de gjør det da). Jeg har sett det før; bl.a. på Liliput skjermene som Komplett selger.

I alle fall så blir det marketing bullshit...

Tom

Lenke til kommentar

Dette ble allerede tatt opp i "D300"-tråden i artikkelforumet.

D200 er oppgitt til 230000 bildepunkter, egentlig 320x240x3 = 230400

D300 og D3 er oppgitt til 922000 bildepunkter, egentlig 640x480x3 = 921600

Det er samme konvensjon som resten av fotobransjen bruker, så Canon og Pentax gjør akkurat det samme. D300 har fremdeles ca. 4 ganger så stor skjermoppløsning som konkurrentene.

Lenke til kommentar

Siden dette er noe tydeligvis alle gjør, ser jeg ingen grunn til å gå i spinn av dette. Minner meg om mange som misslikte akams (tidligere) batteritester, men siden det gir sammenlignbare resultater, ser jeg ikke grunnen til opphisselse.

Men, det skal bli interessant og se hvor mye spalteplass akam bruker på dette i testene av D300 og D3, de har jo allerede tydelig fått høy puls. Noe som igjen minner meg på testen av Fujifilm S5 Pro, som fikk gjennomgå pga at det ikke er et 12 MP kamera, selv om det annonseres som et. Dette selv om Fujifilm ikke legger skjul på at det er bassert på S og R pixler...

Lenke til kommentar
Men, det skal bli interessant og se hvor mye spalteplass akam bruker på dette i testene av D300 og D3, de har jo allerede tydelig fått høy puls. Noe som igjen minner meg på testen av Fujifilm S5 Pro, som fikk gjennomgå pga at det ikke er et 12 MP kamera, selv om det annonseres som et. Dette selv om Fujifilm ikke legger skjul på at det er bassert på S og R pixler...
Nå er ikke skjerm-oppløsning og bildebrikke-oppløsning helt sammenlignbart, da...
Lenke til kommentar
Nå er ikke skjerm-oppløsning og bildebrikke-oppløsning helt sammenlignbart, da...

9349685[/snapback]

Nå nevnte jeg det ikke for at det skulle være sammenlignbart, men for å poengtere akams evne til å hisse seg opp og bruke mye spalteplass til svartmaling av ting som knapt trenger og nevnes. Anew nevner batterilluken, en gjenganger i akams tester av Nikonkameraer, blir bla kommentert i diskusjonen av Nikon D40.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...