Gå til innhold

Hvorfor skapte gud menneskene?

Anbefalte innlegg

Ps: jeg går andre året Fysikk og metreologi på universitetet i oslo. Jeg har faktisk tilnermet 0 insikt i hva religion angår. Jeg bare missliker religion veldig :).

9358237[/snapback]

Du nevnte tidligere at man må møte viten med viten. Det er en god grunn til lære seg endel om religion, og da helst fra flere ståsteder. Å argumentere mot religion uten innsikt bare fordi man missliker det blir litt som å rakke ned på bananspising fordi man selv ikke like bananer :)

Du vil også få mye mer ammunisjon ved å sette deg inn i stoffet. Vanskligere å overse deg hvis du kan svare på samme 'språk' som den du diskuterer med :)

9358407[/snapback]

Vet, har tenkt på det. Men jeg missliker religion for sterkt til å i det hele tatt åpne boka

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har gravd frem noen fakta om Bibelen, for å vise at den er mer enn "eventyr skrevet av en gal fyr for lenge siden". Med dette forsvarer jeg IKKE kristendomen eller religion, men ønsker å påpeke at man bør ha et litt ydmykt forhold til eldre skrifter som man tydeligvis ikke vet så mye om ... :p

Bøkene i Bibelen har en spredning på ca 1500 år, fra første til siste bok. Dvs ca 40 generasjoner. Forfatterne av bøkene har veldig variert bakgrunn (selv om det er noe bøker man fortsatt ikke vet hvem som skrev). Konger, fiskere, poeter, militære generaler, doktorer, rabinere (jødisk læremester), statsmenn, bønder og tollere.

I tillegg til at skriftene er forfattet av mennesker med ulik bakgrunn, er det også forfattet på mange ulike geografiske steder. Afrika, Asia og Europa - på reiser, i ødemarken og i fengsel. Bøkenes språk varierer også hovedsaklig mellom hebraisk, gresk og arameisk.

Bøkene i Bibelen ble også spredt lenge før trykkekunsten var oppfunnet. De ble kopiert og avskrevet overalt hvor de ble brakt. Alt fra de gamle jødiske skriftene til de "nyere" brevene som ble sendt mellom apostlene og menighetene. Gamle kopier er siden funnet på vidt forskjellige plasser, og bekrefter at dagens grunntekst er bortimot identisk. (I noen kopier kan ord være forskjellige, men meningsinnholdet likt)

- 17000 tavler funnet i Ebla i nord Syria i år 1964 av italieneren Dr.Paolo Matthiae. Disse

tavlene var fra ca 2300 f.kr . Disse beviser at man hadde et alfabet før Moses og at

juridiske lover var nedskrevet allerede på denne tiden.

- Byer som Sodoma, Gomorra, Adma, Sebo’im, Soar er nevnt på disse tavlene (1.Mos.14:2),

byer som kritikere har hevdet var oppdiktede plasser.

- Mari-tavlene ble funnet 1936 av M. Parrot. Disse stammet fra 1700 f.kr og stadfester den

patriarkalske tradisjonen i 1. Mosebok.

- 100 leirtavler datert 1500 f.kr ble funnet 1925 på en Mesopotamisk plass kalt Yorgan Tepe. Disse kunne bekrefte historien om Jakob, Laban og Rakel.

- Tavler funnet i Amarna i Egypt som stadfester Israels militære erobringer.

Dette er en del ting som man lærer hvis man tar en teologisk utdannelse, eller studerer visse felt innenfor historie. Jeg har prøvd å samle noen av de viktige faktaene over for å poengtere at boken er mer en eventyr - den er til en viss grad en historiebok, og de fleste bøkene bekrefter hverandre på tvers av tid, kultur og geografisk posisjon.

Slike fakta finne også om en del andre religiøse skriftsamlinger, som f.eks koranen og mormons bok, men de har jeg ikke så god greie på.

Beklager at det ble litt mye tekst. Poenget er ihvertfall at "kritikk" som blir ytrett i slike debatter ofte er historieløse. Som regel er de rettet inn mot religiøse systemer som idag bruker skriftene til sin fordel. La heller agresjonen gå utover moralister og maktmennesker som (mis)bruker skriftene til sin egen vinning - og ikke skriftene i seg selv.

(Om det er typos og feil så skylder jeg på rødvinen som ble konsumert for en time siden, orker ikke rette hele innlegget nå)

Lenke til kommentar

HAhaha ... måtte le godt av videoen på siden du linket til Lauritsius!

Det gir et godt bilde av hva Den Katolske Kirke egentlig er; et skuespill med en drøss gamliser i hovedrollen - som liker å kle seg i kjoler og gull! :D

De må jo være selve definisjonen på hva "religion" er ....

EDIT: Skli-sakte-ontopic ... DKK er ihvertfall IKKE grunnen til at Gud skapte menneskene!

Endret av messo
Lenke til kommentar
Har gravd frem noen fakta om Bibelen, for å vise at den er mer enn "eventyr skrevet av en gal fyr for lenge siden". Med dette forsvarer jeg IKKE kristendomen eller religion, men ønsker å påpeke at man bør ha et litt ydmykt forhold til eldre skrifter som man tydeligvis ikke vet så mye om ... :p

Bøkene i Bibelen har en spredning på ca 1500 år, fra første til siste bok. Dvs ca 40 generasjoner. Forfatterne av bøkene har veldig variert bakgrunn (selv om det er noe bøker man fortsatt ikke vet hvem som skrev). Konger, fiskere, poeter, militære generaler, doktorer, rabinere (jødisk læremester), statsmenn, bønder og tollere.

I tillegg til at skriftene er forfattet av mennesker med ulik bakgrunn, er det også forfattet på mange ulike geografiske steder. Afrika, Asia og Europa - på reiser, i ødemarken og i fengsel. Bøkenes språk varierer også hovedsaklig mellom hebraisk, gresk og arameisk.

Bøkene i Bibelen ble også spredt lenge før trykkekunsten var oppfunnet. De ble kopiert og avskrevet overalt hvor de ble brakt. Alt fra de gamle jødiske skriftene til de "nyere" brevene som ble sendt mellom apostlene og menighetene. Gamle kopier er siden funnet på vidt forskjellige plasser, og bekrefter at dagens grunntekst er bortimot identisk. (I noen kopier kan ord være forskjellige, men meningsinnholdet likt)

- 17000 tavler funnet i Ebla i nord Syria i år 1964 av italieneren Dr.Paolo Matthiae. Disse

tavlene var fra ca 2300 f.kr . Disse beviser at man hadde et alfabet før Moses og at

juridiske lover var nedskrevet allerede på denne tiden.

- Byer som Sodoma, Gomorra, Adma, Sebo’im, Soar er nevnt på disse tavlene (1.Mos.14:2),

byer som kritikere har hevdet var oppdiktede plasser.

- Mari-tavlene ble funnet 1936 av M. Parrot. Disse stammet fra 1700 f.kr og stadfester den

patriarkalske tradisjonen i 1. Mosebok.

- 100 leirtavler datert 1500 f.kr ble funnet 1925 på en Mesopotamisk plass kalt Yorgan Tepe. Disse kunne bekrefte historien om Jakob, Laban og Rakel.

- Tavler funnet i Amarna i Egypt som stadfester Israels militære erobringer.

Dette er en del ting som man lærer hvis man tar en teologisk utdannelse, eller studerer visse felt innenfor historie.

9360147[/snapback]

Ooooog...

dette igjen beviser ingenting.

Som jeg har sagt før:

Jeg gikk en tur ut i heisen.

Jeg har et kamera som så meg gå inn i heisen.

Inne i heisen var jeg fast i en time..!

Men da jeg kom meg ut, var det bare gått ett minutt: Alt er på kamera.

Hele minuttet.

Siden kameraet kan bevise at jeg var der er vel historien min troverdig?

Eller er ikke alt som står skrevet troverdig med mindre det er beviselig?

Vi kan anta at mye av det som står på steintavler er tredjehånds-fortellinger og at de inneholder tilsvarende opphøyelser som vikingenes gudekvad, kongedikt og heltedikt.

Alt er skrevet som om det var sant, kongediktene er basert på virkelige hendelser -- men alt er blandet med vrøvl.

Lenke til kommentar

Messo du skriver:

Blablabla datoer, steder osv, hva som har skjedd også:

"Dette er en del ting som man lærer hvis man tar en teologisk utdannelse, eller studerer visse felt innenfor historie. Jeg har prøvd å samle noen av de viktige faktaene over for å poengtere at boken er mer en eventyr - den er til en viss grad en historiebok, og de fleste bøkene bekrefter hverandre på tvers av tid, kultur og geografisk posisjon.

Slike fakta finne også om en del andre religiøse skriftsamlinger, som f.eks koranen og mormons bok, men de har jeg ikke så god greie på."

Fremdeles ikke noen beviser for at noe overnaturlig har skjedd, og derfor heller ingen grunn til å være religiøs.

Punktum

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår messo så prøver han å poengtere at bibelen inneholder en god del faktiske bevislige hendelser. Det jeg ikke tror messo prøver å si er at siden bibelen inneholder disse hendelsene så kan de brukes til å bevise at de 'åndlige' aspektene stemmer. Messo kan jo rette på meg om jeg tar feil her :)

Så selv om bibelen innholder endel eventyr så er det ikke en grunn til å se bort ifra de historiske aspektene i den. Punktum :)

Lenke til kommentar

Så selv om bibelen innholder endel eventyr så er det ikke en grunn til å se bort ifra de historiske aspektene i den. Punktum :)

9362307[/snapback]

Når man blander fiksjon med fakta, så kan man bare stole på noen veldig få punkter som har kilder annenstedsfra, kilder som helst skal ha motstridende interesser.

At egypterene registrer egne og israelittenes herjinger kan bekrefte noen ting.

Men det er alt for mye som aldri kan bekreftes som ikke kan brukes som historie på grunn av forfatterenes åpenbare vilje til å vri på fakta og inkludere mytiske fortellinger og tredjehåndsberetninger.

Lenke til kommentar

Nå har man jo ikke så veldig mye materiale fra feks 2000-4000 år siden da, så man bruker de kildene man har. Det er litt av problemet med så gammel historie :) Det er forsåvidt viktig å skille mellom det gamle og nye testamentet her.

Desuten så er vel en objektiv fremstilling av handelser relativt sjeldent (selv i disse dager).

Lenke til kommentar
Tror Gud er mer "menneskelig" en vi kanskje tror. Det jeg har lest av Bibelen tyder ihvertfall på det. På tross av han er ufeilbarlig og allestedsnærverende ...

9356889[/snapback]

Hvordan kan han være ufeilbarlig når han gjør feil og har feil og mangler (behov)?

Jeg anser Bibelen som en av mange kilder til kunnskap om mennesket og den virkeligheten vi befinner oss i.

Hvilken kunnskap om mennesket og virkeligheten har vi fått fra Bibelen?

Etter at de knasket i seg eplet forandret komunikasjonen seg, og Gud kunne ikke ha felleskap med dem lengre.

For en whiny liten bitch denne Gud må være...

Det er jo et vitenskapelig faktum at mennesket "degenererer" for hvert nytt ledd i generasjonene.

Tull og tøys. Dette er noe kreasjonister har funnet på. Nok en kreasjonistløgn. Kutt ut spredning av anti-vitenskapelig propaganda, takk.

Lenke til kommentar
Spør dere heller:

"Hvorfor skapte menneskene gud?"

9363252[/snapback]

Fordi mennesket må ha svar på spørsmål, og det ukjente. Vi kan finne mønster der det ikke er noen mønster, og på samme måte har vi gjort dette med hvordan universet ble skapt, og hva som var før universet. Det er så enkelt å tro at en Gud skapte alt og han kontrollerer alt, enn å leve i uvitenhet.

Lenke til kommentar
*zap*

Fremdeles ikke noen beviser for at noe overnaturlig har skjedd, og derfor heller ingen grunn til å være religiøs.

Punktum

9362094[/snapback]

LESER du innleggene mine i det hele tatt? Nå begynner jeg å bli småirritert. Jeg har IKKE argumentert for overnaturlige religiøse hendelser og vrangforestillinger!

Mitt poeng (som noob11 korrekt påpeker) er å vise at gamle skrifter som Bibelen og andre eldre bøker har historiske sider ved seg som er barnslig og usaklig å overse.

Det er greit at man kan mene at Gud ikke finnes, men jeg synes at man på et teoretisk grunnlag bør kunne debatere disse gamle skriftene for hva de er. Jeg får følelsen av at du og andre her ser religiøse spøkelser bak hver eneste busk, og på den måten overser hva debatten egentlig dreier seg om.

Jeg synes det er interessant å lese om Egypternes historie, om Norges historie og om mye annet. Det betyr ikke at jeg må tro på Tor og Odin eller Ra for å sette meg inn i historiene og prøve å forstå hvordan kulturen var på den tiden.

Tenk deg all den kunnskapen og erfaringen som ligger skjult i de generasjonene som har levd før oss! For meg er det ihertfall fascinerende å prøve å forstå.

Ok. Det kan være at vi ikke deler samme interesse her, og jeg beklager hvis jeg ikke har utrykkt meg tydelig nok.

Det opprinnelige temaet i denne tråden var "hvorfor skapte Gud menneskene?". En slik debatt vil være meningsløs med minde man har noen grunnlegende premiss i bunn; i dette tilfelle var det Bibelen. Debattens emne tar utgangspunktet i at det finnes en Gud. Om man da sier at det ikke finnes en Gud, så har man ikke svart på trådstarters spørsmål.

Jeg mener det må gå ann å svare på slike spørsmål for de som har kunnskaper om Bibelen, og i samme innlegg poengtere at "dette er det Bibelen forteller, selv tror jeg ikke på noen Gud".

Da har man på en seriøs og ryddig måte ført en debatt som gir mening både for trådstarter og meddebatanter.

Håper jeg gjorde meg forstått, og at det gav mening :)

Endret av messo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...