Gå til innhold

Fordeler & Ulemper med LCD og Plasma

Anbefalte innlegg

Ja, hva med å aldri kjøpe TV, fordi det vil alltid bli bedre og billigere apparater. Da sparer man mye penger da.

9475283[/snapback]

Tror ikke du forstod innlegget mitt. Det fornuftige er å kjøpe modeller som gir mye for pengene. Da kan man faktisk kjøpe en ny og bedre tv neste år bare for prisdifferansen mellom det beste og det nest beste i dag. Ingen grunn til sarkasme. Kjøper du f.eks. en prosessor til 10.000...? Ikke? Kanskje fordi at du får en med 20% lavere ytelse til kr.2000, og om et år får du en som yter bedre enn 10.000 kroners cpu`en til 2000...

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen mellom en tv fra år til år er litt mindre enn en ny cpu fra år til år, vil jeg påstå.

Ihvertfall jeg ser etter i en tv er en som vil vare noen år, og ikke springe og kjøpe ny, fordi neste års modell har fått en hdmi port ekstra eller blitt redesignet..

Lenke til kommentar

Eg har no testet ein del LCD skjermer og eg har tilgode å bli skikkelig imponert av skjermbildet. Eg har ein tv av den gamle sorten(sony), kostet 12500 ny og den har 100 ganger så bedre bilde enn LCD/plasma.

Så viss du er ute etter billig tv og har plass til det så gå på FINN.NO og kjøpe ein brukt for eit par tusen. Da får du skikkelig TV og ikkje dette møkket som blir solgt i dag.

Helsing

Teknofreak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Forskjellen mellom en tv fra år til år er litt mindre enn en ny cpu fra år til år, vil jeg påstå.

Ihvertfall jeg ser etter i en tv er en som vil vare noen år, og ikke springe og kjøpe ny, fordi neste års modell har fått en hdmi port ekstra eller blitt redesignet..

9478291[/snapback]

En tv vil vare i (som oftest) i minst 10 år. Om man vil bytte etter 1 år eller etter 5 år er avhengig av hvor tv-freak man er. Hvis man er middels interessert vil man sikkert ha en god tv på markedet i dag, i mange år. Sammenlign gjerne hdmi med scart. Man trenger en for dvd-spiller, en for ps3 osv.. 3 stk holder for de fleste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
med mindre du har HD spiller eller HTPC.....

Kanskje du vil spille litt PS3 også....

9478855[/snapback]

Jeg mener å huske at du får kjøpt crt tv'er med 1080p også ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Jeg mener ikke at plasma ikke egner seg til konsoll, men at lcd er bedre.

+

Selv om innbrenningsfaren ikke er så stor som før kan det i værste fall skje og da er det surt å ha brukt 10-15 000 på en tv..

Lenke til kommentar

Så det går mer på det visuelle om det skal vær noe forskjell? Er ikke noen "tekniske humper" som gjør at det går dårligere på plasma? Har vurdert å kjøpe "Pioneer 50" Plasma PDP-507XA HDTV".. Har du noe peiling om den og Xbox 360 kommer godt overens?

Edit:

Jeg mener ikke at plasma ikke egner seg til konsoll, men at lcd er bedre.

+

Selv om innbrenningsfaren ikke er så stor som før kan det i værste fall skje og da er det surt å ha brukt 10-15 000 på en tv..

9505384[/snapback]

Er dette en veldig stor fare på nyere plasma tv`er da? Har ikke LCD tilsvarende ulemper også?

Virker som om det er så delte meninger om konsoll på på plasma/LCD.. Virkelig forvirrende for meg som ikke er komt helt inni dette enda.. :p

Endret av DarkerGlow
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Faren er ikke veldig stor, men den er der og det er veldig kjipt hvis det skulle skje. Jeg har ikke hørt om noen som har fått breent inn bildet i lcd, men rett meg gjerne om dette har skjedd noen.

Og for ente gang, ja , lcd er best til konsoll!

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar

Xbox og Pioneer plasma er ein heilt ypperleg kombinasjon.

Dessuten så er innbrenning på plasma ikkje konstant(det kan bli etter 1 år med statisk bilete, men det gjelder lcd og) Du kan få ein liten skygge etter nokre timer med eit statisk bilete, denne vasker du vekk med å sette på ein skjermrens som dei fleste plasmaer har. Innbrenning på plasma er idag bare eit tåpeleg argument som er på same nivå med at Athlon prossesorer kan brenne opp om du vifta dauer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Mener det var en plasma tv fra forige generasjon som en kunde (omtalt i media) som fikk et innbrent bilde, godt mulig dette har blitt bedre siden de 1-2 siste generasjonene.

Fra tidligere tv'er så er det pioneer som har slitt mest med dette. Selv har jeg vurdert en pana pv70 plasma, og gjør det fortsatt, av den enkle grunn at du må betale mindre for å få godt bilde på akkurat den philipsen, og tidligere mod for den del som pv60. Det eneste som holder meg litt tilbake for å kjøpe en plasma tv som er noen lapper billigere enn xd1 er at jeg tror xd1 vil være en del bedre til konsoll.

Innbreningsfaren er ikke noe som vil bekymre meg stort, men jeg vil ha det mere i bakhodet på en plasma enn på en lcd.

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar
Fra tidligere tv'er så er det pioneer som har slitt mest med dette.

9505620[/snapback]

Det er vel to generasjoner apparater siden Pioneer hadde problemer med dette. Før og etter akkurat denne serien var de ikke mer utsatt for innbrenning enn andre merker.

Selv har jeg vurdert en philips pv70

Du har vel vurdert en Panasonic PV60 eller en PX70, tenker jeg. Ikke Phillips PV70...

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Var såklart pana jeg mente :)

Jeg får se hva jeg lander på, men sannsynligvis blir det en xd1 (lcd) eller en pana pv70 (plasma).

Skal se og sammenligne begge mod, både mot hd sendingen med vanlig tv bilde, og med en xb 360 for å finne ut hva som passer meg best. Tror kanskje xd1 vil passe meg best, men jeg håper jeg blir posetivt overrasket over pv70, for den er tross alt litt billigere og skal i utgangspunktet ha bedre bilde enn xd1, i alle fall til film.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har spilt en del wii på min plasma ''Panasonic TH42PX70E'' og har ikke sett noe antydning til innbrenning.

Men dvd-spilleren min har en meget lyst bilde på menyen, ser det litt der men går vekk etter noen få sekunder med snø. La ikke merke til det før i dag, og bildet er uberlyst og skarpt.

Men jeg holder på og ser den inn, det sies jo at de første 200 timene er tv'en mest utsatt for innbrenning. Viss man er ''snill'' mot tv'en så herder man tv'en mer forhold til å skru farger og kontrast på fult fra første time.

Hvor mye har dette og si egentlig, og hvor mye mer tåler en plasmatv viss man har sett den skikkelig inn?

Har og sett på lcd i butikk vs plasma og hoss venner. Dyr lcd slår ikke plasma, bildet er fint når man spiller og ser statiske bilder, men når det gjelder film så er plasma'en min bedre enn en lcd til 20k+. Når det gjelder konsoll så synes jeg at forskjellen er mindre men plasma klarer det helt fint, og jeg synes bildet er bedre og mer behagelig.

Jeg liker plasma myye bedre, og har ikke den store trua på at plasma ikke egner seg til konsoll og spill, viss man ikke sette alt av innstillinger på fult slik at tven lyser opp 2 etasjer.

Når det gjelder statiske bilder så er lcd bedre, men jeg kjøper ikke tv for å gloå skrivebordet til windows...

Plasma'en jeg har er heller ikke noe spesielt varm, den er heller ikke noe særlig tung. Foten til den veger jo nesten mer enn selve skjermen så den trekke vekta litt opp, men jeg greide uten problemer å montere den opp alene.

Alt i alt så synes jeg plasma går av med seieren for min del.

Men jeg håper noen har et svar på spørsmålet mitt ovenfor.

Selv om innbrenning ikke skal være et problem så har jeg rett og slett blitt glad i tven min, og ønsker å gjøre den mest mulig herdet slik at den tåler mer i senere tid. :love:

Viss det stemmer det med innkjøring og at skjermen tåler potensielt mye mer enn en som ikke har blitt det. :p

Lenke til kommentar

skjønner det er flere med mye peiling her,.

kjøpte meg for en stund siden en panasonic pv70 42"

å er veldig fornøyd med den, hadde en dårlig 28" gammaldags tv fra før.

den brukes sikkert 70% til tv(har tv via fiberkabel) 20% film og 10% spilling på ps3(har hdmi kabel)

lurer da fælt på litt av hvert:

i teknisk informasjons boka så står det at tven har ingangssignal på mye rart, 720p og i, 1080p og i er nevt, men tven er hdklar, å leser at fullhd er 1080p? så skjønner ikke det døyt da, noen som kan forklare meg det på en enkel måte?

ville jeg som "vanlig mann i gata" sett noe forskjell på fullhd og hdklar om jeg ser Blu-ray film, eller spiller ps3 for den saks skyld?

og siste spørsmål, er dette da rett tv for meg og mitt bruk?

takker for svar som kommer

Lenke til kommentar

Jeg har testet en del skjermer det siste året, både plasma og lcd.

Selv har jeg hatt en Samsung R86, en M87 og en Sony KDL D3000. Jeg har levert alle tilbake til butikken. De holder rett og slett ikke mål. Lcd funker med myke bevegelser i et lyst rom, men prøver du å skru av lyset for litt film og ikke minst kino følelse så kommer det dårlige sort nivået frem som klumper i kakaoen. Kontrasten blir rett og slett for dårlig pågrunn av den svake gråtone skalaen.

Den eneste skjermen som i mine øyne holder mål er Pinoeer's Kuro. Den har meget god bildebehandling og ikke minst et sortnivå som holder mål, men prisen er jo til å grøsse over. Panasonic's PV70 er ikke så dum den heller, men også den sliter litt med sort og den hakker en del også.

Både lcd og plasma er forholdsvis nye teknologier som i disse dager testes i stor stil på lettlurte forbrukere. Selgere og produsenter lokker med en rekke bildebehandlings systemer, enorme størrelser og ikke minst det nye store, Full HD. En oppløsning som kun kommer til sin rett hvis du spiller x-box 360 eller PS3.

Produsentene hyler ut om sine nye formater HD-dvd og Blu-Ray, men det er lite trolig at disse formatene vil få fotfeste for andre enn spesielt interesserte. Det vil uansett ta mange år før det tar over markedet, eller blir en stor del av det.

Dvd vant først markedet i USA i 2003!

Det er lite trolig at folk kaster dvd-ene sine ut vinduet for å betale 4 ganger så mye for et nytt format. I dag kjøper folk dvd på Rimi til 49 kroner. Hvorfor skulle de slutte med det?

Saken er at de fleste av disse plasma/lcd finessene er helt ubrukelige til dvd og vanlige tv sendinger. Faktisk så lønner det seg å skru av all den digitale støyreduksjonen og ikke minst den dynamiske kontrasten på lcd tv-ene. På den måten slipper man ghosting, smearing og andre artifakter som kan skape hodebry og ikke minst svimmelhet.

Til vanlige tv sendinger og dvd ligger fremdeles crt langt foran. Den henter frem den beste kontrasten og ikke minst et formidabelt sortnivå som i større grad en noe annet system ser svært troverdig og levende ut.

Egentlig finner jeg det rart at folk ikke kjemper mer for crt-en. Den er rett og slett ikke til å få tak i Norge lenger. Bortsett fra en og annen nettbutikk så er det ikke annet enn rusk å drive opp. Er det virkelig så stort med flatt? Fordi det er nytt og fullt av duppeditter? I andre land selges det faktisk hd-ready crt… Jeg vil tro at billedkvaliteten overgår flatpaddene…

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...