Gå til innhold

Fordeler & Ulemper med LCD og Plasma

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Muffinman

Vi er jo veldig enige i mye. Men igjen er det markedet som bestemmer. Feks er det et fåtall som ser verdien i å gå HD, da de ikke klarer å se forskjell.

Når pioneer lanserte den nye plasma serien kjørte de ekte HD for en gjeng såkaldte superjournalister, alle satt å måpa. Så avslørte de at det ikke var HD i det hele tatt....

Folk flest skjønner ikke HD begrepene i det hele tatt 1080i, 1080p, 720p osv.. Faktisk henger folk flest her inne ikke med en gang. Spesielt ikke når man drar i gang uttrykk som letterbox osv

Men det jeg skal frem til her at folk har ikke et kristisk øye til bilde. Mange sitter å ser på tv2 sporten via en gammel antenne mot sin splitter nye 50" 1080p skjerm..... Så når det gjelder prosjektorer er 99% av befolkningen drithappy bare de skimter en antydning til et kjempebilde....

Jeg har valgt min LCD tv på bakgrunn av:

1: jeg har koblet til en HTPC

2: jeg liker å slippe å se meg selv i speilet

3: jeg har lyst rom og lyse omgivelser

Når det gjelder m87 serien til Samsung er den faktisk svært farlig konkurrent til Plasma, og jeg tror det bare er et fåtall av de som er kvassere på bilde forbeholdt at lysforholdene er til fordel plasma...

Jeg har forresten helt hvit vanlig vegg som jeg har prosjektoren på.

Skrev forresten denne i min tid:

http://www.hardware.no/artikkel/13195

Og for 99,999999999999999% av folket er dette mer enn bra nok

http://www.hardware.no/tester/annet/htpc/del3/projektor3.jpg

En dritt projektor mot helt vanlig hvit vegg i en diger stue (40 m2) med vinduer overalt plassert i toppetasjen midt i Oslo sentrum....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-0ncAanc1

Når pioneer lanserte den nye plasma serien kjørte de ekte HD for en gjeng såkaldte superjournalister, alle satt å måpa. Så avslørte de at det ikke var HD i det hele tatt....

Det er så bra haha.

Hvor lenge må vi vente tror dere på at LCD og Plasma blir uten skavanker (responstid, innbrenning osv)?

Har selv en vanlig tv og den er faktisk så bra bilde på at jeg ikke gidder å bytte. Sortnivå er meget bra, skarphet/farger likeså. Har sett mange flatskjermer som har dårligere bilde enn min.

Lenke til kommentar

Det er så bra haha.

Hvor lenge må vi vente tror dere på at LCD og Plasma blir uten skavanker (responstid, innbrenning osv)?

Har selv en vanlig tv og den er faktisk så bra bilde på at jeg ikke gidder å bytte. Sortnivå er meget bra, skarphet/farger likeså. Har sett mange flatskjermer som har dårligere bilde enn min.

9403092[/snapback]

vel det lcd og plasma strever med er å nå opp til en crt.plasma er vel der snart i form av farge sortnivå og responstid.

mener å huske at pioneer viste 720p mens de fortalte at skjermen var 1080p. pioneer er en av produsentene som ler litt av 1080p hysteriet.

Endret av (ODIN)
Lenke til kommentar
Men det jeg skal frem til her at folk har ikke et kristisk øye til bilde. Mange sitter å ser på tv2 sporten via en gammel antenne mot sin splitter nye 50" 1080p skjerm..... Så når det gjelder prosjektorer er 99% av befolkningen drithappy bare de skimter en antydning til et kjempebilde....

Dette har du selvfølgelig helt rett i. Oppfatningen om hva som er et godt bilde er også veldig subjektivt.

Et eksempel: En nær slektning i Tigerstaden kjøpte en Pioneer 42" plasma for tre-fire år siden og betalte vel nærmere 50 lakser for den. Og jeg var misunnelig, for hun fortalte om den enorme tv`en som dekket nesten hele veggen og det fantastiske Bose-anlegget som gjorde det, etter hennes utsagn, helt vilt å se film.

I fjor sommer fikk jeg endelig tatt turen nedover på besøk og det ble selvfølgelig filmkveld. Men jeg kjente ikke igjen hennes beskrivelse hverken av lyd eller bilde. TV`en hang 5-6 meter fra sitteposisjon og var knapt synlig uten kikkert, og i tillegg til at apparatet var fullstendig bortstilt var det heller ikke mulig å justere sortnivået såpass bra at det kunne konkurrere med de aller dårligste lcd`ene man finner i hylla i dag...når lyden i tillegg var spinkel, lite detaljert og anlegget slettes ikke var satt opp skikkelig ble kvelden en traumatisk opplevelse til tross for at sitteredskapen til Jessica Alba gjorde sitt beste for å muntre meg opp der borte på veggen. Men eieren av anlegget var like fullt veldig fornøyd.

EDIT: Må vel også føye til at jeg selv ikke er fanatiker på noen måte når det gjelder lyd og bilde, men jeg klarer ikke nyte en film når det er åpenbare og store svakheter i gjengivelsen.

:)

EDIT2: @Dahle: Husker den artikkelserien din. Ble vel en del rabalder i etterkant når Mastiff kom innom og skulle forklare oss hva som EGENTLIG var en HTPC...hvis jeg ikke husker feil gikk du for maken cpu i din HTPC som står i laptop`en jeg sitter foran nå. Eller anorektisk cpu, som Mastiff valgte å kalle den på forumet i etterkant.

:!:

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

LCD vil bli erstatta om nokre år, det veit me alle, teknologien har for mange ulemper til at kontrast nivået kan koma opp på CRT nivå.

Plasma derimot vil troleg være med å kjempe alle dei nye teknologiane som kjem. Plasma leverer langt meir farger og begynner langsomt å koma ned på eit bra prisnivå. Plasma skjermer for ned til 12000 kroner leverer opptil 16 bits opplausning per subpixel, mens LCD sliter mellom 6-8 bits per subpixel.

Det er faktisk veldig stor forskjell!

Eg har heller ikkje enda sett ein einaste LCD som ikkje blir kvitt sølvglansen. Til og med dei for 50000 kroner sliter med sølvglansen.

Men i det normale hjem stikker LCD mer og mer av med seieren fordi:

- Den er mer lyssterk

Akkurat der er eg veldig ueinig, alle plasma modeller eg har vore borti leverer meir lys i biletet enn LCD. Ikkje minst så blir kvit på plasma meir kvit enn på LCD. Det ein ser i butikkane er juks og fanteri.

Eg trenger maks 3 sekunder å skille ein TV mellom plasma og lcd, men mellom crt og plasma så greier eg ikkje å skille dei i det heile tatt(utenom på svartnivå).

Lenke til kommentar
(utenom på svartnivå).

9403596[/snapback]

Jepp, for å sette denne diskusjonen i perspektiv er det greit å være klar over at ikke engang de aller beste plasmaene gir så godt sortnivå som en bra crt.

EDIT: Når det gjelder hva som forsvinner og ikke, så husker kanskje mange at for noen år tilbake var plasmaskjermer sett på som et nisjeprodukt med alt for mange ulemper (jfr. levetid og innbrenningsproblematikk) til å forbli på markedet. Disse apparatene ble produsert på nåde, hovedsaklig fordi man trengte noe å fylle hullet i markedet på skikkelig store skjermer mens man ventet på at lcd-skjermene skulle komme opp i størrelse. Nå er lcd-apparatene blitt ganske så store, og bildekvaliteten er forbedret betraktelig.

Men plasmateknologien ble videreutviklet og de fleste ulempene ble fjernet, og produsentene fortsetter å utvikle den. Panasonic og Pioneer er vel to av produsentene som satser hardest på plasma. Så teknologien forsvant ikke i forrige vending og jeg tror det ikke før jeg får se det at den forsvinner innen to år.

Jeg var i utgangspunktet ute etter en lcd når jeg handlet tv sist, og vurderte faktisk en LG siden de hadde det beste sortnivået med led-backlight osv. Det tok ikke lang tid med prøvetitting og prøvejustering på forskjellige apparater i butikkene før jeg innså at det var en plasma jeg måtte ha...selvfølgelig har det skjedd forbedringer på begge teknologier på halvannet år, men jeg kan ikke se at jeg ville valgt annerledes i dag.

Når det gjelder markedsandeler for lcd vs plasma stemmer det nok at lcd ligger langt foran. Men tro det eller ei, de fleste i min omgangskrets har faktisk gått hen å kjøpt seg 42" plasma i løpet av det siste året. Det dreier seg om Hitatchi og Samsung-apparater. De som ikke vil svi av 15-30 laken på tv handler gjerne lcd-apparater rundt 32" til 5-6000, og jeg tipper at det er der tyngden av salget foregår.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er nok mange aspekter oppi dette, men selv har jeg følgende erfaring:

Svigers hadde fram til jul en par år gammel 42" plasmaskjerm i stua som kosta rundt 40000 når den ble kjøpt. Denne avgikk med døden, og de fikk en 42" Sony vega LCD istedet. Bildet var mye skarpere på LCDskjermen, og det ble en helt annen opplevelse å se tv. Har ikke testet det så himla nøye, men jeg skal i allefall kjøpe LCD nå straks.

9389669[/snapback]

Om han hadde en 2 år gammel plasmaskjerm til 40000 som døde, og var så dum at han ikke reklamerte på den, kan han ha det så godt. På en annen side må han ha hatt en fantastisk dårlig plasma-tv som bildet ble bedre på en Sony LCD :)

Lenke til kommentar
Plasma derimot vil troleg være med å kjempe alle dei nye teknologiane som kjem. Plasma leverer langt meir farger og begynner langsomt å koma ned på eit bra prisnivå. Plasma skjermer for ned til 12000 kroner leverer opptil 16 bits opplausning per subpixel, mens LCD sliter mellom 6-8 bits per   subpixel.

Det er faktisk veldig stor forskjell!

9403596[/snapback]

Men nå er det jo sånn at det ikke finnes kildemateriale i mer enn 8 bit, så da hjelper det vel ikke om man har 16 bit eller 32 bit.? eller? Både BD-DVD og HD-DVD bruker 8 bit.

Edit: sjekket litt nærmere, og det ser ut til at du har falt i hype-fella.

For øyeblikket kjenner jeg ikke til noen konsument-kilder som kan levere mer enn 24bit rgb i praksis. DVD, DVB-S, PC-er og til og med kommende HD-standarder er for øyeblikket låst til 3 primærfarger på 8 bits hver. Digitale overføringer er også normalt begrenset til dette (og analoge overføringer er sannsynligvis begrenset i elektronikken som prosesserer før sending).

Så hva skal vi med plasmaskjermer med 12 bit? Godt spørsmål. Såvidt jeg vet er disse ikke i stand til å ta inn et signal med mer enn 8bit presisjon (!). Og akkurat hva leverandøren legger i "ørten milliarder farger" er ukjent, sannsynligvis er det snakk om en marketingavdeling som har bladd igjennom tekniske spesifikasjoner til de fant det største tallet, og så ganget det med to for sikkerhets skyld.

http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=7568

Endret av Samojed
Lenke til kommentar

Joda, men kildekoden er fremdeles i 8bit. Så da kan det vel ikke hjelpe med 16bits panel? At fargene oppleves som bedre på Plasma kommer nok heller av at det ikke er et konstant baklys

X.v Color er langt unna enda tror jeg. Så selv om HDMI 1.3 er klar for dette så må man ikke tro at man får mange milliarder farger av den grunn. Hverken kildekode eller panelene er klar for det. Så HDMI 1.3 er bare nok en hype, bortsett fra noen lydformater

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Uten å gå for mye innpå tekniske utdypninger vil jeg påstå at plasma er bedre enn lcd på film og vanlig tv-titting, mens lcd er bedre på pc og konsoll.

Begge teknologier har fordeler og ulemper.

Man må betale mere for en god lcd tv enn en god plasma tv.

Om lcd eller plasma vil bli fremtiden og hvem som vil klare å holde ut lengst er det ingen som vet enda. Noen sier det ene og noen det andre.

Lenke til kommentar

Så og si alle kjelder er på bare 8 biter ja, men signalet skal konvertes frå 8 bits YCbCr til 16 bits RGB, og siden RGB er på 16 biter så blir det betre presisjon i denne prossesen.

Det blir på ein måte oppskalering av farger på same måte som 24/96 DAC'ane som ein finner på dei fleste cd spelerar idag.

Lenke til kommentar

Virker som om det er en del eksperter her inne.

Har planer om å kjøpe meg en plasma tv: Samsung 50" q97 HD-ready.

Er den til å anbefales món tro?

Vet at pioneer er bedre, men har rett og slett ikke så mye penger.

Tv'n skal for det meste brukes til PS3,PC, tvtitting og film.

Spec's:

Generelt

Produkttype 50" plasma-TV

Digitalfjernsynssertifisering HD ready

TV-kanalvelger 1x analog, 1x digital

PC-grensesnitt VGA (HD-15), HDMI

HDCP-kompatibel Ja

Fysiske mål Med stativ

Bredde 123 cm

Dybde 31.6 cm

Høyde 84.9 cm

Vekt 44 kg

Skjerm

Diagonal størrelse 50" - widescreen

Teknologi Plasma (PDP)

Oppløsning 1365 x 768

Skjermformat 720p

Bildets sideforhold 16:9

Dynamisk kontrastforhold 15000:1

Lysstyrke 1300 cd/m2

Progressiv skanning Progressiv skanning (linjefordobling)

Widescreen-modi Conventional 4:3, Auto Wide, Wide Zoom, Zoom, 16:9, Just

Synsvinkel 175 grader

Synsvinkel (loddrett) 175 grader

V-Sync-hastighet ved maks resolusjon 60 Hz

Maks V-Sync-hastighet 75 Hz

Maks H-Sync-hastighet 60 kHz

Kamfilter 3D-digital

Egenskaper På/av-timer, videostøyreduksjon, foreldrestyring, skjermmeny, DNIe (Digital Natural Image engine), spillemodus

DVD

Egenskaper Anynet+

TV-kanalvelger

Analog-TV-kanalvelger PAL, SECAM

Forhåndsvisning av flere kanaler Bilde i bilde (PIP)

Mottakssystem SECAM-D, SECAM-B, SECAM-K, PAL-B, SECAM-G, PAL-G, PAL-I, PAL-D, SECAM-L, PAL-K

Stereomottakssystem NICAM, A2

Digital TV-kanalvelger

Digital-TV-kanalvelger DVB-T

Videofunksjoner

HD Ready Ja

Analogvideoinngangssignaler PAL, SECAM, NTSC4.43

Inngangsvideoformater 480p, 720p, 1080i, 480i, 576i, 576p

Støttede datamaskinsoppløsninger 1024 x 768 (XGA), 640 x 480 (VGA), 800 x 600 (SVGA), 640 x 350, 720 x 400, 1360 x 768

Teletekst Ja

Teletekstminne 1000 sider

Skjermprogramveileder Digital EPG

Foreldrekanallås Ja

NTSC Playback on PAL TV Ja

Fjernkontroll

Type Universal fjernkontroll - infrarød

Fjernkontrollsmodell Samsung TM87C

Støttede enheter Satellitt eller kabel, TV og VCR, DVD

Lydsystem

Lydmodus Stereo

Surround-modus Ja

Lydeffekter SRS TruSurround XT

Lydkontroller Lydmodus, equalizer, balanse

Equalizer Ja (5 bånd)

Høyttalere inkludert 2 høyttalere

Utgangseffekt 30 watt

Andre egenskaper Automatisk lydstyrkejustering, balansekontroll

Høyttaler(e) 2 x kanalhøyttaler, høyre/venstre - innebygget - 15 watt

Forbindelser

Kontakttype 2 x SCART ( 21 pin SCART ) - bak

1 x HDMI ( 19-pin HDMI type A ) - side

2 x HDMI ( 19-pin HDMI type A ) - bak

1 x komponentvideoinngang ( RCA phono x 3 ) - bak

2 x lydinngang ( RCA phono x 2 ) - bak

1 x lydutgang ( RCA phono x 2 ) - bak

1 x digital lydutgang (optisk) ( TOS Link ) - bak

1 x VGA-inndata ( 15 pin HD D-Sub (HD-15) ) - bak

1 x lydinngang ( minijack stereo 3.5 mm ) - bak

1 x S-Video-inngang ( 4 pin mini-DIN ) - side

1 x kompositt video/lyd-inngang ( RCA phono x 3 ) - side

1 x hodetelefoner ( minijack stereo 3.5 mm ) - side

Stativer og monteringer

Stativ inkludert Ja

Stativdesign Tabletop

Stativfunksjoner Svivel

Feste for flatpanel (VESA) 600 x 400 mm

Strømforsyning

Strøminnretning Strømforsyning - intern

Strømforbruk ved beredskap / hvile 1 watt

Strømforbruk ved drift 460 watt

Må nødvendigvis ikke ha plasma, om det finnes en LCD som er minst like bra til samme pris og størrelse.

Pris per dags dato: 22000,- (jeg får den for 17 500,-)

Kanskje ikke riktig sted å legge dette innlegget på, men det virker som om dere har peiling :p

Takk for alle svar :)

Endret av Dankwah
Lenke til kommentar

Dette stemmer selvfølgelig ikke, det de sa var at det var fullHD mens det i virkeligheten var HD-ready....det er noe helt annet enn forskjellen mellom SD og HD.

Plasma er vel fortsatt det som er best ved film og tv, mens lcd kansje har et overtak ved tilkobling av pc. Nye pioneer 508 gir det beste bildet som er å oppdrive på plasma, mens panasonic pv70 er vel kansje den som gir mest for pengene...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Dette stemmer selvfølgelig ikke, det de sa var at det var fullHD mens det i virkeligheten var HD-ready....det er noe helt annet enn forskjellen mellom SD og HD.

Plasma er vel fortsatt det som er best ved film og tv, mens lcd kansje har et overtak ved tilkobling av pc. Nye pioneer 508 gir det beste bildet som er å oppdrive på plasma, mens panasonic pv70 er vel kansje den som gir mest for pengene...

9463024[/snapback]

Stort sett enig, men kanskje best til pc? LCD er best til pc og konsoll!

Lenke til kommentar

Q97 er bra apparater, men de mangler en del for å klå Panasonic og spesielt Pioneer på bildet.

Det kommer noe nytt og bedre på denne fronten hele tiden, så jeg ville ikke lagt til de ekstra tusenlappene og kjøpt en 50" Pioneer. Om et halvår er det sikkert kommet noe som koster mindre og er bedre uansett, og da er det fort å angre på de siste 10 laksene man brukte...

Jeg er rimelig sikker på at Panasonic`s 50" er modellen som gir mest igjen for pengene. Start en tråd på tv-delen av www.avforum.no så får du nok mer utfyllende svar.

:)

EDIT: http://avforum.no/forum/tv-apparater/

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...