Gå til innhold

Fordeler & Ulemper med LCD og Plasma

Anbefalte innlegg

Eg har både fleire LCD'er og ein plasma her heime. Av dei eg liker best så er det plasmaen.

1024x768 på plasma viser skarpare bilete på film og spel enn ein lcd på 1366x768, dette er pågrunn av at plasma består av minst 3 eller flere subpixler per pixel og har langt kjappere responstid.

Det einaste tilfellet LCD er skapare er når du surfer og skal lese tekst.

Og sjølv om det også er bare 1024x768 så er det merkbar forskjell mellom 1080p og 720p materiale som igjen er egentleg forsvinnandes liten når du samanlikner ein 720p LCD og ein 1080p LCD(Mest pågrunn av at filmer ikkje er heilt 1080p skarpe enda)

Når det kjem til farger så er plasma vanvittig mykje betre enn LCD

Sjølv foretrekker eg CRT best når det kjem til farger, men Plasma ligger ikkje langt bak. Har enda ikkje fått sett Pionner Kuro, men rekner med den er faktisk betre enn CRT på det området.

Uansett LCD har dårlegere farger enn dei første fargeskjermane, sølvsvart er kvalmt til film, spel og tv. Den eine av våres LCD tver har meget bra svartnivå for å være LCD, men svart er fremdeles sølvsvart.

Innbrenning eksiterer ikkje på nyare modeller, min plasma er 2 år gammal nå og får det delvis. Men eg ser det bare når det blir heilt svart skjerm etter statisk visning, ergo det er ikkje eit problem. Å gå ifrå TVen på med pcen sitt skrivebord kobla til i fleire timer er ikkje eit problem, ja det henger litt igjen, men 1 minutt med kvit skjerm vasker det fort vekk hos meg.

Plasma bruker heller ikkje meir straum enn LCD, det er løgn, kvifor....fordi Plasma regulerer effektbruken etter lysstyrke, mørke fargetoner drar langt mindre straum enn kvite. Ser du på ein mørk film så vil den bruke mindre straum enn LCD ;)

http://www.plasma-lcd-fakta.no/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det største problemet med de avlange pixlene på plasma oppstår vel når du kobler til en PC. Det kan være veldig mye jobb og i noen tilfeller ikke mulig å oppnå god bildekvalitet fra en PC på en plasma.

9389206[/snapback]

Uproblematisk i de fleste tilfeller. Merk forresten at 50" apparater har kvadratiske piksler. Omtrent alle avspillere har justering av høyde/breddeforhold og bildet strekkes så det stemmer i avspilleren. Jeg bruker Theatertek 2.5, Media Portal og Powerdvd 7.3 uten problemer. WMP, Zoomplayer, VLC og flere har også justering. Så man kjører 1:1 oppløsning fra pc og justerer med andre ord i avspiller. Det vil gi det beste bildet.

Jeg har faktisk ikke vært borti avspillere uten aspect ratio justering.

Til desktop-bruk eller spill vil det derimot bli vanskeligere å få det til å stemme med 1:1 pixelmapping siden man da ikke kan justere aspect ratio, men dette bør ikke være problematisk om plasma-tv`en har gode bildebehandlingskretser. Man kan da la tv`en skalere bildet.

Når det gjelder innbrenningsproblematikk på dagens plasmaer er nok dette ikke aktuelt lenger. Det var vel Pioneer som hadde en modellserie med problemer for 1-2 år siden, ellers er nok dette en saga blott. Jeg har mishandlet en 42" Panasonic i 18 måneder nå uten antydning til innbrenning.

Ser også at det blir anbefalt å gå i butikk å se på de forskjellige modellene før man bestemmer seg. Det er et godt råd, men man må ta et viktig forbehold: TV`er som står utstilt er som regel fullstendig bortjustert for å tiltrekke kundens oppmerksomhet, spesielt kontrast og til dels lysstyrke og farger er alt for høyt satt. Så en TV med bilde som stikker i øynene i butikken kan fort bli det beste kjøpet etter at den er skikkelig kalibrert med DVE. Merk også at mange fortsatt bruker det gamle Elkjøp-trikset (Ikke slå, Alastor. Jeg dukker ;) ). Nemlig å kjøre animasjonsfilmer ala Shrek på utstilling i butikken. Slike filmer ser bra ut på selv de dårligste apparatene. Så blir du skuffet når fotballkampen skal sees i egen stue på ny tv. Se heller fotball i butikken, det avslører gjerne svakhetene på et apparat der og da.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
<snip>

http://www.plasma-lcd-fakta.no/

9389263[/snapback]

Den sia der er omtrent like interesant og gå på som pioneer sine sider om man leter etter hvorfor Sony er et bra merke :p

"Plasma – for visning på større skjermer

LCD – for visning på mindre skjermer"

Ikke så mange plasmaer under 37" eller?

Sier ikke at plasma ikke er bra, men den sia der er rimelig propaganda.

Lenke til kommentar

Jeg siktet til desktop-bruk og spill (Og særlig WoW med mye tekst). På video er det som du nevner mulig å justere aspect og over/underscan i avspilleren. Poenget mitt var at hvis et av bruksområdene for TVen skal være å være koblet til en PC for desktop-bruk og PC-spill så kan det spare en for en del frustrasjon å gå for en TV med 1:1 pixelmapping, og da er det mye mer å velge i med LCD enn med plasma. Det er imidlertid viktig å vektlegge at langt på vei alle LCDer gjør en skikkelig jobb med pixelmapping heller.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg meget lykkelig over min nye Panasonic 42PX70, det er en fantastisk skjerm. Var tidligere stooor tilhenger av LCD, men etter å ha prøvd min bærbare pc opp mot både LCD og plasma i butikken, falt jeg for plasma. FullHD ble rett og slett for mye. Har ikke sjanse til å lese hva som står på skjermen hvis man sitter i sofa og surfer på nett/msn. 720p syns jeg personlig er en mye mer fornuftig oppløsning.

Jadajada, blueray er bedre på 1080p, men hvor ofte ser man på sånne kilder? 80% av tiden ser man på dårligere kilder.

Det er min mening ihvertfall

Lenke til kommentar
Den sia der er omtrent like interesant og gå på som pioneer sine sider om man leter etter hvorfor Sony er et bra merke :p

"Plasma – for visning på større skjermer

LCD – for visning på mindre skjermer"

Ikke så mange plasmaer under 37" eller?

Sier ikke at plasma ikke er bra, men den sia der er rimelig propaganda.

9389426[/snapback]

Dei argumenterer godt, dei beskriver korleis testen har vore utført. Då er det ikkje bare propaganda.

Motargumenter det du finner der heller ;)

Lenke til kommentar

Er nok mange aspekter oppi dette, men selv har jeg følgende erfaring:

Svigers hadde fram til jul en par år gammel 42" plasmaskjerm i stua som kosta rundt 40000 når den ble kjøpt. Denne avgikk med døden, og de fikk en 42" Sony vega LCD istedet. Bildet var mye skarpere på LCDskjermen, og det ble en helt annen opplevelse å se tv. Har ikke testet det så himla nøye, men jeg skal i allefall kjøpe LCD nå straks.

Edit: lol! http://www.plasma-lcd-fakta.no/ er det latterligste jeg har sett på lenge! Siden er DEFINITIFT vinklet for å fremheve plasma som en vinner i uansett tilfelle, og er langt fra nøytral.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Innbrenning er fortsatt et problem på plasma, spesielt billige skjermer.

( se tester av Plasma på dinside.no )

Jeg vil bare presisere at ikke alle Plasmaer har innbrennings problemer, men at det fortsatt er noen der ute som har det.

Denne selges fortsatt på netonnet til 8990.-

http://www.netonnet.no/Section/Section.aspx?sid=460818

Følgende er sakset fra en test på dingz.no:

TEST: Andersson XQ5 plasma som brennerAndersson XQ5 er en plasmaskjerm som tar seg best ut i dagslys.

Dato: 03.08 2006

Konklusjon.Andersson kunne vært en helt grei TV med noen skavanker, men slik gikk det altså ikke. Om den så hadde levert verdens beste TV-bilde så er det vanskelig å anbefale en plasma som suger til seg logoer og andre statiske elementer med stor iver.

Vi ventet i det lengste med å skrive konklusjonen. Andersson gjennomgikk flere runder med "screen wipe" og "inverse", to menyvalg som skal forsøke å fjerne midlertidige innbrenninger (såkalte retentions). Vi fikk også tilsendt et nytt eksemplar for å være sikker på at det ikke var noe feil med vår modell.

Men ingenting hjalp. Andersson ser ut til å være av den gamle typen plasmaskjermer som har lett for å brenne inn bilder.

Siden vi mottok vårt testeksemplar har NetOnNet satt ned prisen på TVen fra 17.000 kroner til 14.000. Prisene på flat-TVer ser med andre ord ut til å fortsette å stupe på sensommeren.

Har du kun tenkt å bruke Andersson XQ5 på dagtid, eller med lys i rommet, vil du ikke oppdage eventuelle innbrenninger. I mørket vil disse derimot dukke opp både her og der, og ettersom film som oftest er best i mørket sier det seg selv at dette er en TV det er vanskelig å bli glad i. :thumbdown:

Lenke til kommentar
På video er det som du nevner mulig å justere aspect og over/underscan i avspilleren.

9389438[/snapback]

Det er vel ikke så mange avspillere som har justering av over/underscan. Har ikke merket meg noen slike muligheter på de avspillerne jeg bruker, men på drivernivå har jeg sett det. Uansett er det ikke behov for dette om man får til 1:1 pixelmapping, men det er ganske riktig ikke alle skjermer som klarer dette selv om spesifikasjonene skulle tilsi det.

På min Panasonic kjører jeg fint 1:1 over vga, men det støttes ikke over hdmi uten videre - for å ta et eksempel. Når det er sagt ser jeg ikke det helt store behovet til min bruk siden bildet blir svært bra med vga. Men det er nok mange som har fått en overraskelse når de skulle koble til pc`en til sin nye tv med dvi-hdmi kabel der vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Det er hundre meninger om dette

Plasma TV best

Var og en test med 70 testa modeller nylig som gikk i favør LCD, med unntak av Pioneers nye plasmas. Som vissnok er knallbra...

Men i det normale hjem stikker LCD mer og mer av med seieren fordi:

- Den er mer lyssterk

- Du sitter ikke å ser deg i "speilet" under normale lysforhold

Jeg kjører personlig en Samsung m87 og er meget fornøyd. Og dette er en skjerm som folk på www.avforum.no mener er knallbra. Forøvrig er jeg selv også meget fornøyd.

Men igjen er dette noe med hvilken prisklasse du vil legge deg i. Du får som oftest hva du betaler for er min mening...

Lenke til kommentar
- Du sitter ikke å ser deg i "speilet" under normale lysforhold

9402648[/snapback]

Har alle plasma blank overflate?

9402663[/snapback]

Ja

Min mening er at LCD vil helt utkonkurere Plasma og at Plasma forsvinner fra markedet. Tipper vi ser de siste plasmaene i produksjon i dette 10 året....

dvs forvinner ut av markedet innen 2010...

Plasma har helt klart sine fordeler på enkelte områder, men igjen får disse skjermene skikkelig juling av en god prosjektor. For plasma er nemmelig bedre enn LCD når man skal se film, men igjen er man avhengig av lysforhold i rommet da. Og med tanke på at man får en BenQ Pe 7700 for 5000 kroner, gjerne kombinert med en skikkelig 720p DVD spiller (skalerer til dette) og en HDMI ledning så regelrett voldtar benwen hvilken som helst Plasma med tanke på opplevelsen...

Jeg har sel prosjektor for de store filmkveldene....

Og prisen er blitt slik at dette er allemannseie...

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Panasonic 42PX70E og har tilkoplet pc'n via DVI->HDMI og kjører skjermkortet på 720p oppløsning med litt overscaling for å dekke hele bildet.

Null problem å surfe på nett, bare øke font size litt da ofc.

Helt nydelig å spille HD klipp, wow går fint, selv om chatten blir litt liten.

Lenke til kommentar
forvinner ut av markedet

Hørte mye av det samme i 2003 og da kunne det faktisk se ut som om det gikk den veien også i og med at enkelte produsenter reduserte sin produksjon av plasmaskjermer. Imidlertid gikk det ikke slik, og plasmateknologien er i dag bedre enn noensinne.

Så det gjenstår å se. Jeg tror vel ikke at LCD i den formen vi ser i dag vil ta helt over, men det er en del interessante teknologier for bl.a. baklys som muligens kan bidra til at lcd tar over.

Når det gjelder sammenligningen med projektor så er jo det ikke relevant i denne tråden siden topic er tv-apparater. Den Benq`en du nevner er vel en DLP? I så fall utelukker den mange brukere pga regnbueeffekt, og en hel del til grunnet at få har rom med god lyskontroll. Og ingen projektor gir vel godt bilde i et lyst rom, så sammenligningen er skivebom etter min mening siden det trengs mye mer enn lav pris for gjøre projektor til allemannseie. Du glemte forresten å ta med prisen for lerret, og som du vet må man ut med noen tusenlapper der også for å få noe som er brukbart. EDIT: Og så må vi ta i betraktningen kostnad til pære. De har gjerne oppgitt omkring 3000 timer levetid, men ryker ofte tidligere og varer sjelden særlig lenger. Det er i beste fall ikke mer enn en tidel av levetiden til et tv-apparat, og ny pære koster 3-5000.

;)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

kjøpte selv en samsung q97 720p plasma nå. må bare si meg sinnsykt fornøyd. lcd er ikke i nærheten av bildekvaliteten til en plasma enda. samtidig vil jeg spørre om det er noen her som ser forskjell på 1080i/720p og 1080p mellom 3 og 4 meters sitteavstand. tror ikke det.

at lcd er bedre å spille ps3 eller xbox 360 er også litt tøysete å si. det er helt likt.

Endret av (ODIN)
Lenke til kommentar

Muffinman

Jeg har ikke hørt det om plasma i 2003. Dog forholder jeg meg til hva jeg ser på de ulike elsjappene. At en liten finsmecker butikk selger kun plasma er egentlig lite intressant. Det er de stor volumene som avgjør.

Og akkurat nå selges det langt langt mer LCD skjermer en Plasma..

Jeg er dog helt enig at til film og tv er Plasma bedre for øyeblikket. Dog ligger også mye i bildeprosesseringen, og LCD tar forbløffende fort innpå :)

Benqen jeg nevner er en DLP ja, men kan sikkert finne noen rimelige LCD prosjektorer og. Regnbue-effekten er noe bare et fåtall reagerer på...

Helt enig med lyst rom og Prosjektor, men snart er vintermørket over oss. Lerret er selvfølgelig en utgift. Men mange ser på prosjektoren rett på veggen :) Noe jeg gjør selv.

Pris er fort avgjørende om ting blir allemannseie eller ikke.

Lenke til kommentar
Du burde ikke ha Plasma PC skjerm pga bildet brennes MYE fotere enn på LCD!

Det er alt jeg vet x]

9402815[/snapback]

Og så leser vi tråden neste gang....

Du glemte forresten å ta med prisen for lerret, og som du vet må man ut med noen tusenlapper der også for å få noe som er brukbart.

;)

9402690[/snapback]

Helt enig med lyst rom og Prosjektor, men snart er vintermørket over oss. Lerret er selvfølgelig en utgift. Men mange ser på prosjektoren rett på veggen :) Noe jeg gjør selv.

9402739[/snapback]

Et godt tips som faktisk fungerer og gir deg et godt bilde:

Heng opp projektoren din hjemme, still det inn til det største som går (eller den størrelsen du vil ha). Mål opp på veggen hvor stort det er. Kjøp to gipsplater i ca halve størrelsen (om du bare skal ha lite bilde så holder det med en, det sparer litt jobb senere også), og skjær dem til riktig størrelse. Heng dem opp på veggen med lim eller små spikere som ikke lager noen tekstur forskjell, evt spikre dem lengst ut i kanten der du senere henger opp list. Så sparkler du veldig forsiktig i mitten, sånn at det blir ordentlig pent. Så maler du hele hvitt med en farge som er skikkelig vit, og til sist så kjøper du noen svarte lister til å ha rundt (sånn at det blir litt skjerm av det, og om du stiller inn 1mm feil så er det ingen som ser det.

Beklager rotete men...

Endret av micke090
Lenke til kommentar
At en liten finsmecker butikk selger kun plasma

9402739[/snapback]

Har ikke hørt om noen slike...

Jeg er dog helt enig at til film og tv er Plasma bedre for øyeblikket.

Enig, men sortnivået vil fremdeles begrenses av den underliggende teknologien. Det er her diverse nyere baklysteknologier (f.eks. LED) kan gi forbedringer, i og med at baklyset kan skrus helt av istedet for at lcd-panelet skal sperre for lyset.

Benqen jeg nevner er en DLP ja, men kan sikkert finne noen rimelige LCD prosjektorer og.

Og da går sortnivået rett vest....

Regnbue-effekten er noe bare et fåtall reagerer på...

Meg, f.eks.

Helt enig med lyst rom og Prosjektor, men snart er vintermørket over oss.

I begrepet lyskontroll ligger det mer enn å stenge lyset ute. Lyse flater på vegger, gulv, tak, møblement og annet vil reflektere lys og effektivt ødelegge bildet, spesielt sortnivået. Dette vet jeg av erfaring siden jeg ikke har dedikert kinorom foreløpig.

Men mange ser på prosjektoren rett på veggen :) Noe jeg gjør selv.
Har du malt stua med Screen Goo? Synes ikke det høres ut som en særlig god løsning om det ikke er "malt" et lerret på veggen med riktig farge/gain og ikke-reflekterende ramme.
Pris er fort avgjørende om ting blir allemannseie eller ikke.

Sånn er det med alt, men når det gjelder projektor er det som nevnt en hel del som må være på plass før bildet kan konkurrere med plasma på bildekvalimex. Om man ikke er så opptatt av det siste men prioriterer størrelsen på bildet er det jo enklere.

EDIT: Ryddet litt i quoter

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...