Gå til innhold

Fordeler & Ulemper med LCD og Plasma

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
skulle veldig gjerne hatt svar kjappest mulig! :thumbup:

9376405[/snapback]

Hei, kjenner ikke til de tekniske detaljene.

For 4-5 uker siden kjøpte jeg meg en 40"LCD- dette var i en Sony butikk i Oslo. Hvorfor valgte jeg LCD og ikke plasma? Ganske enkelt fordi JEG syntes bilde på LCD skjermen var bedre enn plasma alternativet. Mitt pris område var 10-14 000..

Det jeg vil frem til er at du burde ta en titt på skjermen du skal ha først av den enkle grunnen at det er du som skal bruke denne. (Tror jeg).

Lenke til kommentar

Permanent fastbrenning skal ikke lenger være et stort problem, men det anbefalse neppe å la skjermen vise samme skjermbilde (f.eks. spillmeny eller dvd-meny) i et helt døgn.

I en butikk hvor skjermer står ved siden av hverandre vil man se at LCD-skjermene har høyere lysstyrke. Slik sett ser de ofte best ut i butikken, men hjemme i stuen vil man ikke merke dette.

Ellers er det smak og behag som avgjør hva man velger. Mange mener at plasma-skjermer viser best bilder.

LCD-skjermer har gjerne høyere oppløsning til en lavere pris. Full HD-oppløsning på plasmaer er fortsatt ganske uvanlig.

Lenke til kommentar

Plasma er det å gå for dersom du har rygg til å bære den og pung til å betale strømregninga. Plasma er styggtunge strømslukere, men har suveren bildekvalitet, den beste i forhold til TV-bruk etter min mening, uten begrensinger på vinklene.

LCD blir litt for skarpt og sterkt lys i bildet til min smak i forhold til TV-bruk og du må OPP i pris for å få høy kvalitet på farger og innsynsvinkel. Men på en annen side kan du bære en 42” under hver arm og de bruker vel like lite strøm som barbermaskinen din, eller noe. :p

Jeg kjøpt Plasma og er dritfornøyd med digitale sendinger. Glasset foran tåler et hagleskudd og den funker bra som panelovn om vinteren. :thumbup:

Ja, de blir noe varme!

Lenke til kommentar

Permanent fastbrenning er vel ikke så vanlig lenger. De fleste TVene har vel software som flytter bildet noen pixler i alle retninger med jevne mellomrom og hvis noe allikevel skulle "henge" igjen så er det sjelden det ikke kan løses ved å la TVen stå på et helt hvitt bilde over natta.

Med andre ord tror jeg ikke frykt for fastbrenning bør være utslagsgivende for hva man velger.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noe imot tv som ikke er helt flat bak, så ville jeg gått for en 50" sony Bakprosjektor :D Sånn som jeg har... Evi deilig å sitte seg ned forran pc'en og spille med en sånn skjerm! utrolig bra bilde og responstid.(1 eller 2 ms sa de på sony) Sortnivået vil jeg si er veldig bra :) de nye modellene med Iris/Bedre blender er enda bedre :)

Dedikert pc-inngang er det også :)

Bioshock er bare helt nydelig på denne skjermen! Pappa kjøpte seg nettop en 37" 100hz LG LCD tv til 16000, og denne knuser den i bildekvalitet og responstid.

Edit: Glemte link og bilde https://prisguiden.no/product.php?productId=53964

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-81598-1188404445_thumb.jpg
Endret av tommen_h
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvis du ikke har noe imot tv som ikke er helt flat bak, så ville jeg gått for en 50" sony Bakprosjektor :D Sånn som jeg har... Evi deilig å sitte seg ned forran pc'en og spille med en sånn skjerm! utrolig bra bilde og responstid.(1 eller 2 ms sa de på sony) Sortnivået vil jeg si er veldig bra :) de nye modellene med Iris/Bedre blender er enda bedre :)

Bioshock er bare helt nydelig på denne skjermen! Pappa kjøpte seg nettop en 37" 100hz LG LCD tv til 16000, og denne knuser den i bildekvalitet og responstid.

9385497[/snapback]

Er det ikke veldig dårlig innsynsvinkel på bagprosjektor TV da? :hmm:

Hovedforsjellen på en LCD og en Plasma er vel kontrasten, hvis jeg ikke tar helt feil?

Lenke til kommentar

9385497[/snapback]

Kan du ta et bilde så vi ser hvor dyp den er? Altså enten bilde fra siden eller ovenifra.

Lenke til kommentar

Du må sitte veldig skeivt (over 120 grader) før du merker noe særlig. Bruker lite strøm (1w standby og 175W i bruk) og veier kun 29 kilo :) Andre Tv'er som er like store bruker ofte dobbelt så mye strøm.

Hvis du bor et sted der de har Sony Center, så kan du jo bare stikke innom å se selv :)

Den heter: Sony Bravia KDF-50E2010 eller Sony Bravia KDF-50E2000 (forskjellen mellom 2010 og 2000 er bare fargen på tv'en)

Tv'en er mye tynnere enn vanlig crt (ca 30 cm)

Det er mange som absolutt skal ha en flat/tynn tv kun for å ha det :p ler godt for meg selv når jeg kommer inn til f.eks kompiser og det er et stort tomrom bak tv'en som bare støver ned :p

Lenke til kommentar

Ehm... Lcd har høyere ms som er et STORT minus hvis man skal spille. Lysstyrken er mye det samme. Høyere oppløsninger har de ikke, for hd er hd.

Skal du bruke tv'en til pc, så bør du iallefall kjøpe en skjerm med 1:1 pixelmapping.

Endret av tommen_h
Lenke til kommentar

9385497[/snapback]

Men ta nå av klistremerket da mann!

Lenke til kommentar

Jeg har sett etter flat skjerm i snart et år, og har fortsatt ikke bestemt meg.

Dette er hva jeg har kommet frem til:

Innbrenning er fortsatt et problem på plasma, spesielt billige skjermer.

( se tester av Plasma på dinside.no )

Høyere oppløsninger har de ikke, for hd er hd.

Hvordan forklarer du da:

Plasma, 42 tommer, 1024x768 (XGA), HD-klar (720p),

LCD, 42 tommer, 1366x768 (WXGA), HD-klar (720p),

LCD, 42 tommer, 1920x1080 (WUXGA), Full HD (1080p)

Dette er standard spec på 40"-42" skjermer, synes ikke det ser ut som samme oppløsning.

(Grunnen til at Plasma har 1024x768 og samme skjerm mål i cm som LCD med 1366x768, er avlange pixler på Plasma)

Om du velger plasma eller LCD bør etter min mening heller bestemmes av bruksområde og lommebok. (hvis vi velger å se bort fra strømforbruk/miljøhensyn)

Skal du se mye film, har du et dårlig tv signal (standard Pal), ingen ønsker om

å koble til spillkonsoller som PS3 eller Xbox360 er Plasma å foretrekke.

Du får en utrolig bra Plasma til ca 11000.-

F.eks:Panasonic TH-42PV70E

https://prisguiden.no/product.php?productId=67736

Skal du spille på konsoll, koble til digital HDTV/parabol, blueray,HDdvd, så er LCD å foretrekke.

Forskjellen på god og dårlig (dyr/billig) LCD er ikke bare kontrast/svartverdi/farge men også evnen til å gjengi signaler som har dårligere oppløsning.

Denne evnen bestemmes i stor grad av elektronikken i TV en, gir du et dårlig oppløst signal (standard PAL tv) til en dyr merke TV og til en billig "Noname" TV vill du se en enorm forskjell. Gir du et høyoppløst signal via HDMI tilkobling til de samme TVene er forskjellen liten iforhold.

Grunnen til dette er enkelt forklart, at siden oppløsningen på skjermen er høyere enn den som blir gitt med inn signalet, må "elektronikken i skjermen finne opp" billedpunkter for å kompensere( fylle ut hele skjermen).

Dette illustreres grafisk på denne linken:

http://no.wikipedia.org/wiki/High_Definition_TV

Dette fører bla til uskarpt bilde når ting beveger seg.

Det "verste" du kan gjøre er å fore Tven med fotball i standard Pal, da skilles klinten fra hveten når det gjelder kvalitet.

Da standarden for digitalt bakkenett i norge er 720p, er 720p oppløsning,etter min mening, å foretrekke ved kjøp av skjerm.

En skjerm med 1080p vil også få det samme problemet med å "finne opp" billedpunkter.

De eneste signalkildene jeg vet om som gir 1080p oppløsning er Xbox360 og Blueray/HDdvd/PC. Du er allikevel avhenig av at materialet du vil vise er i tilsvarende kvalitet (bare tenk på diverse billig DVDer med elendig kvalitet på filmmaterialet, shit inn =shit ut)

Går du mottsatt vei, 1080p fra xbox360 til 720p skjerm, er forskjellen i synlig billedkvalitet minimal på en 42" skjerm(igjen min private mening).

Mitt råd ved valg av LCD :

-kjøp 720p fremfor 1080p

-ikke kjøp billig "noname" hvis du vil se de gamle DVD platene dine eller har

dårlige signal kilder

- les tester, gå deretter i butikk og prøv å se TVen live.

- ikke stol for mye på skryt i brukererfaringer, folk liker ikke å innrømme at de har kjøp noe dårlig til 10-15000.-, ;) (det jeg har kjøpt er best:ironi)

- TVen bør ha minst 2 HDMI innganger,det ikke gøy å plugge om hvergang du bytter kilde,(switch med flere innganger koster ca 1500.-, like greit å kjøpe TV som er litt dyrere)

LCD TVer som er greie etter min mening:

Sony Bravia KDL-40V2500 (2 HDMI kostet ca18000.- for 6 mnd siden)

Sony Bravia KDL-40D3000 (3 HDMI etterfølger av V2500, bra tester)

Et lite lavbudget tips:

Fujitsu-Siemens Myrica VQ40-3SU, koster ca8000.-,kun 1 HDMI men scoret neste like bra som Sony V2500 på en test jeg fant i tyskland(71 poeng mot 76 av maks 100), har fjernkontroll med lærefunksjon.

Fåes også som 46", Fujitsu-Siemens Myrica VQ46-3SU til kun ca10500.-

Jeg har selv bestemt meg for LCD. Da kontrast/farge/svartverdi nå begynner å komme på høyde med Plasma.

Bruksområdet mitt er konsoll-spill/PC/TV titting.

Til film har jeg egen kino i kjelleren med prosjektor og lydanlegg type "jordskjelv" :dribble: .

Har også bestemt meg for å vente til de første modellene med innebygget digital-tuner (som takler norsk standard) kommer på markedet.

De er varslet nå i høst, jeg vil helst ha minst mulig kabler og bokser i stua :roll: .

Håper dette kan være til litt hjelp. :thumbup:

post-63655-1188409609_thumb.png

Lenke til kommentar

På en HD-Ready tv med 1024X768 og en HD-Ready tv med 1366x768 merker du så og si ingen forskjell. Full HD er jo selvsagt noe helt annet :)

Jeg ville sjekket ut bakprojektor, lcd og plasma i butikken, så får du sammenligne og finne ut selv hva du vil ha ;)

Du kan jo alltids utnytte den 30-dagers returordningen til elkjøp :)

Jeg prøver ikke å skjule noe dårlig kjøp, jeg kunne ikke vært mer fornøyd med mitt kjøp iallefall.

Happy hunting :D

Lenke til kommentar

Det største problemet med de avlange pixlene på plasma oppstår vel når du kobler til en PC. Det kan være veldig mye jobb og i noen tilfeller ikke mulig å oppnå god bildekvalitet fra en PC på en plasma. Nå er det ikke alle LCD-TVer som klarer 1:1 pixelmapping heller, men det er i alle fall en egenskap jeg ville kikket etter hvis jeg hadde planer om å koble PCen til TVen. Det er dessverre ofte sørgelig dårlig dokumentert fra produsent hvorvidt TVen støtter 1:1 pixelmapping så her må man støtte seg litt til jungeltelegrafen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...