Mr. Bojangles Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Skal kjøre ned til Amsterdam med kameratgjengen, og smake på litt ... ehm ...kultur. Tenkte å ta full service på bilen min før, med oljeskift osv, bare for sikkerhets skyld. Hvilken olje anbefaler folket? Er til en Golf III 1,8 l. Takk for svar! (: Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Skal kjøre ned til Amsterdam med kameratgjengen, og smake på litt ... ehm ...kultur. Tenkte å ta full service på bilen min før, med oljeskift osv, bare for sikkerhets skyld. Hvilken olje anbefaler folket? Er til en Golf III 1,8 l. Takk for svar! (: 9347662[/snapback] lik olje som den går på nå, vis den har gått på helsyntetisk så fortsett med det har den gått på mineralolje så fortsett med det. vis du ikke er sikker på hva slags olje det er så pleier det alltid å være en lapp fra verkstedet på forrige gang den var inne for service. :edit: pleier ofte å være en klisterlapp, sitter gjerne i dørkarmen på førersiden Endret 24. august 2007 av stich_it Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 Skal kjøre ned til Amsterdam med kameratgjengen, og smake på litt ... ehm ...kultur. Tenkte å ta full service på bilen min før, med oljeskift osv, bare for sikkerhets skyld. Hvilken olje anbefaler folket? Er til en Golf III 1,8 l. Takk for svar! (: 9347662[/snapback] lik olje som den går på nå, vis den har gått på helsyntetisk så fortsett med det har den gått på mineralolje så fortsett med det. vis du ikke er sikker på hva slags olje det er så pleier det alltid å være en lapp fra verkstedet på forrige gang den var inne for service. :edit: pleier ofte å være en klisterlapp, sitter gjerne i dørkarmen på førersiden 9347690[/snapback] Stod en lapp med "Shell Helix" på topplokkdekselet før jeg lakkerte det. Skal jo tappe ut oljen først, men bøe jeg alikevel fylle samme? Noen som vet hovrdan dekk/felg-prisen er nedover Europa. Tenkte å kanskje plukke med meg et sett BBS-felger. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Stod en lapp med "Shell Helix" på topplokkdekselet før jeg lakkerte det. Skal jo tappe ut oljen først, men bøe jeg alikevel fylle samme? Noen som vet hovrdan dekk/felg-prisen er nedover Europa. Tenkte å kanskje plukke med meg et sett BBS-felger. 9347749[/snapback] tingen er vel egentlig at vis bilen går på helsyntetisk olje så er det det beste, men vis den går på mineralolje så er den mer tyktflytende en syntetisk så vis du da byter olje uten noe mer så vil bilen begynne å bruke mer/mye olje. du trenger ikke nødvendig samme merke olje men samme type olje er å anbefale. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 tingen er vel egentlig at vis bilen går på helsyntetisk olje så er det det beste, men vis den går på mineralolje så er den mer tyktflytende en syntetisk så vis du da byter olje uten noe mer så vil bilen begynne å bruke mer/mye olje. du trenger ikke nødvendig samme merke olje men samme type olje er å anbefale. 9347772[/snapback] Nope. Olje av samme viskositet er nøyaktig like tykk om den er mineralsk eller syntetisk. Har nevnt det før, og dette er en myte man må slutte å tro på. Grunnen til at noen opplever mer lekkasje kan være at syntetisk olje muligens har en bedre rensende effekt, og dermed vil fjerne avleiringer og gurba som hittil har sørget for å holde noenlunde tett her og der. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 tingen er vel egentlig at vis bilen går på helsyntetisk olje så er det det beste, men vis den går på mineralolje så er den mer tyktflytende en syntetisk så vis du da byter olje uten noe mer så vil bilen begynne å bruke mer/mye olje. du trenger ikke nødvendig samme merke olje men samme type olje er å anbefale. 9347772[/snapback] Nope. Olje av samme viskositet er nøyaktig like tykk om den er mineralsk eller syntetisk. Har nevnt det før, og dette er en myte man må slutte å tro på. Grunnen til at noen opplever mer lekkasje kan være at syntetisk olje muligens har en bedre rensende effekt, og dermed vil fjerne avleiringer og gurba som hittil har sørget for å holde noenlunde tett her og der. 9352977[/snapback] jaja jeg opplevde det iallefall som om den var mer tyktflytende da bilen min bruker mer syntetisk olje per 1000kilometer en den bruker mineralolje. og når jeg har spurt mekanikere om dette sier de at det er på grunn av tykkelsen på oljen. men men. vet bedre nå iallefall Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 (endret) jaja jeg opplevde det iallefall som om den var mer tyktflytende da bilen min bruker mer syntetisk olje per 1000kilometer en den bruker mineralolje. og når jeg har spurt mekanikere om dette sier de at det er på grunn av tykkelsen på oljen. men men. vet bedre nå iallefall 9355555[/snapback] En XW-40 (eller XW-30) olje har samme viskositet ved 100C (oljens driftstemperatur) uansett om den er syntetisk eller mineral. Syntetiske oljer har den fordel at de tykner mindre ved lave temperaturer og gir lettere kaldstart og mindre slitasje inntil motor har driftstemparatur (ca 20-30 minutter kjøring). I tillegg tåler syntetiske oljer lett temperaturer rundt og litt over 150C. En vanlig mineralolje brytes fort ned ved slike temperaturer. Endret 25. august 2007 av bar1 Lenke til kommentar
trra Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 (endret) Anbefaler clasohlson sin, tysk produsent(liqui moly 5-40), har bedre specs enn biltema og andre billige oljer, er også dyrerer oljer som har ikke bedre spec. Koster 300kr for 5 liter. Endret 25. august 2007 av trra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå