Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

God olje til bilen min?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal kjøre ned til Amsterdam med kameratgjengen, og smake på litt ... ehm ...kultur.  :ph34r:

Tenkte å ta full service på bilen min før, med oljeskift osv, bare for sikkerhets skyld. Hvilken olje anbefaler folket? Er til en Golf III 1,8 l.

Takk for svar! (:

9347662[/snapback]

lik olje som den går på nå, vis den har gått på helsyntetisk så fortsett med det har den gått på mineralolje så fortsett med det.

vis du ikke er sikker på hva slags olje det er så pleier det alltid å være en lapp fra verkstedet på forrige gang den var inne for service.

:edit:

pleier ofte å være en klisterlapp, sitter gjerne i dørkarmen på førersiden

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Skal kjøre ned til Amsterdam med kameratgjengen, og smake på litt ... ehm ...kultur.   :ph34r:

Tenkte å ta full service på bilen min før, med oljeskift osv, bare for sikkerhets skyld. Hvilken olje anbefaler folket? Er til en Golf III 1,8 l.

Takk for svar! (:

9347662[/snapback]

lik olje som den går på nå, vis den har gått på helsyntetisk så fortsett med det har den gått på mineralolje så fortsett med det.

vis du ikke er sikker på hva slags olje det er så pleier det alltid å være en lapp fra verkstedet på forrige gang den var inne for service.

:edit:

pleier ofte å være en klisterlapp, sitter gjerne i dørkarmen på førersiden

9347690[/snapback]

Stod en lapp med "Shell Helix" på topplokkdekselet før jeg lakkerte det. Skal jo tappe ut oljen først, men bøe jeg alikevel fylle samme?

Noen som vet hovrdan dekk/felg-prisen er nedover Europa. Tenkte å kanskje plukke med meg et sett BBS-felger. :love:

Lenke til kommentar
Stod en lapp med "Shell Helix" på topplokkdekselet før jeg lakkerte det. Skal jo tappe ut oljen først, men bøe jeg alikevel fylle samme?

Noen som vet hovrdan dekk/felg-prisen er nedover Europa. Tenkte å kanskje plukke med meg et sett BBS-felger.  :love:

9347749[/snapback]

tingen er vel egentlig at vis bilen går på helsyntetisk olje så er det det beste, men vis den går på mineralolje så er den mer tyktflytende en syntetisk så vis du da byter olje uten noe mer så vil bilen begynne å bruke mer/mye olje. du trenger ikke nødvendig samme merke olje men samme type olje er å anbefale.

Lenke til kommentar
tingen er vel egentlig at vis bilen går på helsyntetisk olje så er det det beste, men vis den går på mineralolje så er den mer tyktflytende en syntetisk så vis du da byter olje uten noe mer så vil bilen begynne å bruke mer/mye olje. du trenger ikke nødvendig samme merke olje men samme type olje er å anbefale.

9347772[/snapback]

Nope. Olje av samme viskositet er nøyaktig like tykk om den er mineralsk eller syntetisk. Har nevnt det før, og dette er en myte man må slutte å tro på.

Grunnen til at noen opplever mer lekkasje kan være at syntetisk olje muligens har en bedre rensende effekt, og dermed vil fjerne avleiringer og gurba som hittil har sørget for å holde noenlunde tett her og der.

Lenke til kommentar

9347772[/snapback]

Nope. Olje av samme viskositet er nøyaktig like tykk om den er mineralsk eller syntetisk. Har nevnt det før, og dette er en myte man må slutte å tro på.

Grunnen til at noen opplever mer lekkasje kan være at syntetisk olje muligens har en bedre rensende effekt, og dermed vil fjerne avleiringer og gurba som hittil har sørget for å holde noenlunde tett her og der.

9352977[/snapback]

jaja jeg opplevde det iallefall som om den var mer tyktflytende da bilen min bruker mer syntetisk olje per 1000kilometer en den bruker mineralolje. og når jeg har spurt mekanikere om dette sier de at det er på grunn av tykkelsen på oljen. men men. vet bedre nå iallefall :p

Lenke til kommentar
jaja jeg opplevde det iallefall som om den var mer tyktflytende da bilen min bruker mer syntetisk olje per 1000kilometer en den bruker mineralolje. og når jeg har spurt mekanikere om dette sier de at det er på grunn av tykkelsen på oljen. men men. vet bedre nå iallefall :p

9355555[/snapback]

En XW-40 (eller XW-30) olje har samme viskositet ved 100C (oljens driftstemperatur) uansett om den er syntetisk eller mineral. Syntetiske oljer har den fordel at de tykner mindre ved lave temperaturer og gir lettere kaldstart og mindre slitasje inntil motor har driftstemparatur (ca 20-30 minutter kjøring). I tillegg tåler syntetiske oljer lett temperaturer rundt og litt over 150C. En vanlig mineralolje brytes fort ned ved slike temperaturer.

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...