V-by Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Ja. Edit. Dere tar dette altfor alvorlig. (Dette er jo helt klart min mening, sett at jeg ser at folk har veldig forskjellige syn på dette). Men altså, I mine øyne ser jeg på det som helt uskadelig, å bruke skolens nettverk til å spille på i en fritime/friminutt e.l. 9349254[/snapback] Jeg jobber som IKT lærling på en vgs skole. Og man merker stoor forskjell fra at elevene har fri tilgang til å bruke nettet til det de vil, eller om de har begrensinger. Skal elevene ha fri tilgang til å bruke så mye nettkapasitet som de bare vil, vil nettet gå utrolig treigt. Og linja er det ikke bare elvene som bruker. Det vil da til slutt gå utover undervisningen også. Så nei, tar det ikke for alvorlig. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Ja. Edit. Dere tar dette altfor alvorlig. (Dette er jo helt klart min mening, sett at jeg ser at folk har veldig forskjellige syn på dette). Men altså, I mine øyne ser jeg på det som helt uskadelig, å bruke skolens nettverk til å spille på i en fritime/friminutt e.l. 9349254[/snapback] Jeg jobber som IKT lærling på en vgs skole. Og man merker stoor forskjell fra at elevene har fri tilgang til å bruke nettet til det de vil, eller om de har begrensinger. Skal elevene ha fri tilgang til å bruke så mye nettkapasitet som de bare vil, vil nettet gå utrolig treigt. Og linja er det ikke bare elvene som bruker. Det vil da til slutt gå utover undervisningen også. Så nei, tar det ikke for alvorlig. 9349315[/snapback] IKT-lærling på skole her og. Å Jeg er enig med deg i det du sier. Du merker en helt sinnsyk forskjell på når det er elever på bygget, og når det ikke er det. Hvorfor kan dere ikke bare bruke tiden til skolegang? Det er en grunn til at de sperringene er der. Og om dere finner måter og bryte de, så finner vi nye måter å sperre ting igjen. Til slutt vil det ende med at det eneste dere har tilgang til er port 80 (http) og hjemmområdet deres. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Som mange ikke skjønner så er det grunner til at elevene ikke skal spille på skolen, eller bruke linja på å laste ned ting som ikke har noe med skolen å gjøre. Jeg anbefaller alle som vil spille på skolen, til å slutte på skolen, slik at folk som står på venteliste kan få plassen Dere har jo tross alt ingenting på skolen å gjøre, da dere uansett skal bryte skolereglemanget. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Joda, kan se den siden av saken, og det får selvsagt være grenser på hvor mye man skal utnytte nettverket. Men om jeg bruker SSH for å sitte på IRC, eller flytte dokumenter mellom skolen og hjemme-pcen kan da umulig være en stor sak. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Joda, kan se den siden av saken, og det får selvsagt være grenser på hvor mye man skal utnytte nettverket. Men om jeg bruker SSH for å sitte på IRC, eller flytte dokumenter mellom skolen og hjemme-pcen kan da umulig være en stor sak. 9349476[/snapback] Det er slike ting som fint går ann å gjøre her. uklart med filflyttingen, kommer ann på hvordan du gjør det. Men skal man legge opp til at elevene skal få bruke det, så kommer det garrantert til å skje at flere elever vil komme til å flytte over større filer. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Joda, kan se den siden av saken, og det får selvsagt være grenser på hvor mye man skal utnytte nettverket. Men om jeg bruker SSH for å sitte på IRC, eller flytte dokumenter mellom skolen og hjemme-pcen kan da umulig være en stor sak. 9349476[/snapback] Det er slike ting som fint går ann å gjøre her. uklart med filflyttingen, kommer ann på hvordan du gjør det. Men skal man legge opp til at elevene skal få bruke det, så kommer det garrantert til å skje at flere elever vil komme til å flytte over større filer. 9349578[/snapback] Legger man opp til filflytting antar jeg at mange kommer til å prøve å streame filmer osv over nettverket, og da er det jo klart at ting vil gå sent. Når jeg snakker om filflytting tenker jeg mer på dokumenter. Jeg føler meg mer komfortabel ved å lagre skolearbeidet mitt hjemme, og ikke på den bærbare som jeg drar rundt overalt. Hender ofte at jeg også bare kobler meg opp gjennom ssh og lager dokumentene direkte på serveren. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Legger man opp til filflytting antar jeg at mange kommer til å prøve å streame filmer osv over nettverket, og da er det jo klart at ting vil gå sent. Når jeg snakker om filflytting tenker jeg mer på dokumenter. Jeg føler meg mer komfortabel ved å lagre skolearbeidet mitt hjemme, og ikke på den bærbare som jeg drar rundt overalt. Hender ofte at jeg også bare kobler meg opp gjennom ssh og lager dokumentene direkte på serveren. 9349616[/snapback] Mye man skal tenke over serru. hehe Skjønner godt det du sier om at du ikke vil ha div dokumenter på en pc du drar med deg runt over alt. det hadde ikke jeg villet heller. Men her har vi ivvertfall fronter som kan brukes til elektronisk lagring. Lenke til kommentar
knegg Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 sånn funker månge dagen på skolen vår. akkurat som stich_it sa. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Hvorfor kan dere ikke bare bruke tiden til skolegang? Det er en grunn til at de sperringene er der. Og om dere finner måter og bryte de, så finner vi nye måter å sperre ting igjen. Til slutt vil det ende med at det eneste dere har tilgang til er port 80 (http) og hjemmområdet deres. Game over Når jeg snakker om filflytting tenker jeg mer på dokumenter. Jeg føler meg mer komfortabel ved å lagre skolearbeidet mitt hjemme, og ikke på den bærbare som jeg drar rundt overalt USB-penn gjør samme jobben.. Endret 24. august 2007 av Jarmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg