Gå til innhold

Oppgradering av HK, CPU og RAM +GK&CPU?

Anbefalte innlegg

Vurderer å anskaffe meg følgende komponenter:

Hovedkort:

Gigabyte GA-P35-DS3R, P35, Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, ICH9R, PCI-Ex16

herhttp://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334476

Prosessor:

Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

herhttp://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338081

Minne:

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

herhttp://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312054

Koster henholdsvis 949kr, 1395kr og 695kr på komplett.no

Synes dere disse komponentene gir god ytelse i forhold til pris? :hmm:

Må jeg oppgradere grafikkortet mitt også siden det er AGP...?

Har en strømforsyning på 320W fra før... bør jeg oppgradere?

Tenkte i tilfellet på denne:

Corsair Powersupply 520W, 120mm Vifte, 4xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

her

1049kr..

nesten dyreste komponenten, men PSUen er viktig hevdes det.. Stemmer det?

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette gir god ytelse for pengene. Og ja, du må bytte skjermkort siden hovedkortet bare har PCI-EX16 spor, ikke AGP.

Strømforsyningen bør også være stor nok, ellers kan systemet bli ustabilt ved tyning. Hvor stor du trenger spørs på hvilket skjermkort du skal ha og hvor mye du har i pc'n ellers. Jeg kan anbefale DENNE strømforsyninga, har den selv. Denne er kraftig og leverer varene samt er billig.

Endret av Brian_N
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til 500kr får du et skjermkort som blir en flaskehals på pc'n iallefall. Jeg vil egentlig råde deg til å gå litt opp i pris slik at du får et skjermkort som faktisk yter litt bra. Jeg tenker da på X1950 serien til ATI som yter meget godt til prisen. Jeg solgte akkurat mitt kort som var et slikt, og ytelsen var forbausende god med prisen tatt i betraktning.

LINK med tanke på oppsettet du har valgt ut i førsteposten, så ville jeg ikke kjøpt dårligere skjermkort enn dette iallefall, det kommer du sikkert til å angre på. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Grafikk-kortet du viste kommer i to versjoner,

Sapphire Radeon X1950GT 512MB GDDR3, PCI-Express, HDCP, 2xDVI-I, Lite-Retail 1099.00kr

HER

og

Sapphire Radeon X1950GT 256MB GDDR3, PCI-Express, HDCP, 2xDVI-I, Lite-Retail

965kr

HER

Forskjellen er 512mb vs 256mb, men i beskrivelsen av 512-kortet står det at det støtter OpenGL, DirectX 9.0 mens det billigere støtter OpenGL 2.0, DirectX 9.0c.. Om dette bare er en "glipp" av komplett eller hva håper jeg du/dere kan svare på :)

Lurer og på om jeg bør gå for et dx10 kort muligen.. eller koster det mer en d smaker? Og hørt at dx10.1 kort kommer.. Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar

Først av alt, så er det ikke så nøye om du tar et 256mb kortet fremfor 512mb kortet. Kjører du veldig store oppløsninger så kan du dra nytte av 512mb, men kjører du kun 1280x1024 oppløsning så skal 256mb kortet holde, det gjorde det iallefall for meg.

Md tanke på resten av oppsettet ditt og fremtiden, så hadde det helt klart vært best med et dx10 kort. Men da må du opp på 8800, som billigst koster 2300 tror jeg det var. Du har også 8600 som støtter dx10, men det yter dårligere enn x1950pro, og da er det egentlig ikke noe å vits å kjøpe det kortet.

Og til slutt, det kommer alltids noe bedre og råere rundt neste hjørne, slik er det alltid i dataverdenen. Pc'n er nesten gammel etter et år, og derfor er det ikke vits å vente på det som kommer snart, for det gjør det hele tiden. Derfor; skal du kjøpe pc i dag, så kjøper du det som er ute, og vente er det ikke så mye vits i. :) Dessuten kommer sikkert et dx10.1 kort til å koste flesk, noe som 8800 også gjorde da det kom.

Endret av Brian_N
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, igjen!

Har nå mottatt endel av varene nevnt over men har et par spørsmål til.

1.

Jeg er i besittelse av en gammel AMD socet-A cpu-vifte fra cooler master, nemli denne

coolermasteraero72h.jpg

Forum review

Mener å ha lest at denne også passer den nye Intel Core 2 Duo E6550 Socket LGA775 cpuen min

Noen som vet noe om dette, og hvilken vifte bør jeg benytte? Støy/effekt

2.

Hvordan renser man en brukt vifte for kjølepasta?

Søkte litt på forumet, men der sto det såvidt jeg kunne se bare om cpurens.

Bør jeg kjøpe ARCTIC SILVER ArtiClean 2, 30ml til jobben eller er dette unødvendig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...