Gå til innhold

Bildekritikk: Kveldsbilde av bakgård


Gunderz

Anbefalte innlegg

Her hvor jeg bor er det et par bakgårder som jeg synes er spennende sett fra et fotografisk synspunkt. Jeg har tatt flere bilder av disse og bildet jeg viser her er det bildet jeg er mest fornøyd med så langt. Bildet er tatt i går kveld litt over 22.00.

 

Jeg ønsker kritikk på motiv/komposisjon og det tekniske. Jeg har jobbet en del med bildet i PS og synes selv at resultatet er ganske bra. Men hvis det er noe å sette fingeren på må dere absolutt la meg høre det. Dessverre sitter jeg med en ukalibrert LCD skjerm og jeg håper ikke det har ført til for mye "feil". Jeg liker motivet, men når det gjelder komposisjon føler jeg at veggen på høyre side er litt for dominerende. Grunnen til at jeg likevel tok med så mye av den veggen er pga at jeg likte vinduet.

 

Mange etterlyser EXIF og siden det ikke er gitt i filen får jeg gi det viktigste parameterne her:

Brennvidde: 10mm

blender:6,3

ISO: 200

lukkertid: 8, 15 og 30s

 

 

På forhånd takk

post-5458-1187912225_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes fargene ble fine, og stemningen i bildet er hyggelig, litt sånn lun sommerkveld.

 

Men utover det ga det ikke så mye, jeg syns komposisjonen ble rotete. Kanskje det er litt av hensikten også?

 

Åskammen i bakgrunnen ser litt kunstig ut, kan være litt mindre sharpening hadde vært å foretrekke. Eller har du kjørt to eksponeringer og lagt på himmelen fra den andre?

 

Har forsøkt meg på noen lignende bilder, uten helt å få det til, det er nok vanskelig å få et bilde som uttrykker det samme som når en ser ut over en haug hustak. Og neste gang ville jeg forsøkt med blender 11-13, for å få større dybdeskarphet.

Endret av pian
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger.

 

Jeg har kanskje et mer følelsesmessig forhold til bildet siden det er tatt fra der jeg bor og jeg skjønner at det nødvendigvis ikke gir så mye for andre. Det var ikke direkte meninga at komposisjonen skulle være rotete. Jo mer jeg ser på bildet nå jo mer savner jeg mer i venstre ytterkant av bildet. De siste månedene har jeg utvikla meg i den retning at jeg liker bedre et mer kvadratisk format fremfor 3:2 formatet og jeg skulle gjerne hatt et mer kvadratisk format for dette bildet. Dog ikke helt kvadratisk.

 

Det stemmer at himmelen er tatt fra en annen eksponering. Jeg har prøvd å gjøre overgangene så gode som mulig men hvis det viser seg at overgangen er lett å se har jeg gjort en dårlig jobb. Som nevnt er bildet satt sammen av 3 eksponeringer hvor himmelen består av eksponeringen på 15s og "vinduene" består av eksponeringen på 8s. Jeg er ingen ekspert på PS og jeg prøver meg fram, om noen år vil jeg kanskje le av arbeidet jeg har gjort med dette bildet.

 

Angående mindre blenderåpning ser jeg ikke helt behovet. Med en brennvidde og blender på 10mm og 6,3 blir hyperfokaldistansen ca. 1,2m. På bildet har jeg fokusert på ca. 1,4-1,5m.

 

Jeg bor nok ikke i Lyder Sagensgate.

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar

Overgangen er ikke noe jeg legger merke til egentlig, men når jeg studerte bildet i noen minutter så så jeg det tydelig på åskammen :)

 

ang blenderåpningen så mente jeg større blendertall, feks 22, slik at hele åsen også ville vært skarp. Jeg føler det ville vært mer riktig. Men det er jo bare min mening...

 

helt enig i at litt mer venstre-kant hadde vært fint her, og godt mulig at kvadratisk format hadde gjort seg. jeg ville forsøkt det :) ble litt inspirert til å prøve igjen på "mine" tak!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...