Gå til innhold

Chinese justice - Noe Norge burde lære seg?

Anbefalte innlegg

Jeg tror cluet er at mange også i USA er ukomfortable med dødstraff. Derfor utsettes selve henrettelsen i det lengste. Det er folk som har sittet i over 20 år og ventet. På grunn av at man er ekstremet forsiktig med bruk av dødsstraff skal det bare bagateller til for at en sak må gjenopptas eller undersøkes nærmere.

Utvelgelsen av jury blant annet er et eget kapittel. Man må forsikre seg om at jurymedlemmer ikke vil frikjenne en tiltalt bare fordi de ikke vil sende de i stolen. Med andre ord kan dødsstraff i ytterste konsekvens medføre at en skyldig faktisk går fri.

Dette er psykologiske faktorer jeg ikke tror vil være veldig forskjellig i Norge. Vi trenger ikke samme system som USA, men selv med deres ekstremt grundige gjennomgang av dødsstraffsaker har folk blitt uskyldig dømt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmmm. Lurer på hvem det er som er hippitullingen som trikser med tall. Det var viss Vaio det.

9396151[/snapback]

Likevel, med dine "korrekte tall" så er dødstraff billigere.... :rofl:

Noe som igjen konkludere hva jeg la frem...

Ja.. Hvem er hippitullingen? tsk tsk... :p

Lenke til kommentar
Dette er psykologiske faktorer jeg ikke tror vil være veldig forskjellig i Norge. Vi trenger ikke samme system som USA, men selv med deres ekstremt grundige gjennomgang av dødsstraffsaker har folk blitt uskyldig dømt.

9396622[/snapback]

Jeg synes moren i barneheia saken føler seg snytt av det norske rettssystemet.

Ikke minst at den ene får "permisjon," og lønn i fengsel.... :hrm:

Slik idioti skal man se lenge etter...

Lenke til kommentar
Hmmm. Lurer på hvem det er som er hippitullingen som trikser med tall. Det var viss Vaio det.

9396151[/snapback]

9396992[/snapback]

For 1 stk gjennomført dødsstraff versus ett stykk gjenomført livstid ja. Men som du helt sikekrt ser er bildet mer komplisert enn som så.

Lenke til kommentar

9396622[/snapback]

9397006[/snapback]

Hva har det med dødsstraff å gjøre? Dersom noen bestemte i morgen at Viggo Kristiansen aldri mer skal få lov til å gå ut på gata hadde jeg ikke hatt veldig store problemer med å akseptere det. Det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

9396622[/snapback]

9397006[/snapback]

Hva har det med dødsstraff å gjøre? Dersom noen bestemte i morgen at Viggo Kristiansen aldri mer skal få lov til å gå ut på gata hadde jeg ikke hatt veldig store problemer med å akseptere det. Det er en annen diskusjon.

9397031[/snapback]

Her er det snakk om 2 som fortjener å dø....

Lenke til kommentar
Tallene oppgitt som du refererte til var for henholdsvis 22 fanger

Det er vel litt triksing her også? det var snakk om 22 menn og 1 kvinne, altså 23 stk :)

when the CSU had 22 male prisoners and one female

Oops. Det var en glipp fra min side. Jeg skal rette det

Det engelske sitatet sier også
..If it were not a Capital Sentence Unit and instead housed 24 general population inmates..

Legg merke til her at det er snakk om at hvis man brukte samme fasilitet som vanlig fengsel så ville man trenge så og så mye folk. Det tolker jeg dithen at de hadde hatt like mange annsatte om de hadde 24 eller færre. (de kunne sikkert kuttet noen hvis det var halvparten elns, men jeg tror ikke forkjellen på 24 og 23 medfører at noen får sparken)

Så, siden man ikke betaler per fange, men for å ha en viss kapasitet så er det ingenting i veien for å sammenligne summene det er snakk om, og ikke per person. Det er i mine øyne faktisk riktigere å bruke totalsummen siden den ikke er en direkte funksjon av hvor mange innsatte det er.

Man kan gjerne bruke totalsum, men i orginalregnestykket til vaio som jeg reagerte på har man tatt med hvor lenge hver fange sitter på cella, og da blir regnestykket helt feil om man skal regne totalpris for fasiliteten. Om man skal regne totalpris for fasiliteten så må man gjøre nettopp det. Og det ble gjort i orginalquoten til Leviath. Men så fort vaio begynte å regne med total levealder, etc. blir regnestykket svært feil om man skal regne totalpris på fasiliteten. (Det må i tilfelle bety at aller siste fange er innlagt nå, og ingen vil noensinne mer bli dømt for noe slikt)

Men, uansett. Vi snakker vel fortsatt om dødstraff i norge egentlig? Da blir amerikanskje tall meningsløst, med mindre man har lyst til å innføre samme system USA har. Se tidligere poster for det med anker osv. For lengden noen sitter på "death row" så er jo det helt sykt. Hva er poenget med å idømme dødstraff for så å vente til de dør naturlig uansett? Kjør samme prosess som ved 21år+sikkring og sett sprøyta dagen etter siste anke er ferdig :)

9396213[/snapback]

Jeg er helt enig at amerikanske tall er meningsløse. Men jeg reagerer på at de missbrukes.

Lenke til kommentar

9396151[/snapback]

9396992[/snapback]

1) Legg merke til at jeg aldri gikk inn for å påstå at dødsstraff var billigere. Bare at dine tall var helt på tryne, og bevisst manipulasjon for å få situasjonen til å se mye værre ut enn den var.

2) Legg også merke til at mine "konkrete tall" ikke inkluderer prisen av rettsak, anker og selve dødsstraffen. Slik systemet er i USA så brukes det mye mer penger på akkurat dette når det er dødsstraff inne i bildet. At disse kan tenkes å koste mer enn 31586$ ved dødsstraff ved fengselsstraff ser jeg ikke bort i fra. Men jeg konkluderer ikke med noe som helst.

Bra filosofi. Du manipulerer og jukser med tall og kommer frem til et helt absurd resultat. Når noen påviser dine feil så svarer du:

:thumbup:

Legg merke til at jeg ikke har konkludert med noe som helst. Hvilken som er billigst økonomisk sett bryr meg ikke. Det faktum at jeg mener at man ikke skal ta liv uansett er det som teller for meg. Eneste grunnen til at jeg gjorde noe med dine tall var at det var en så grov feilregning og manipulasjon at jeg ikke kunne la vær å si noe.

Lenke til kommentar

Godt at ting blir rettet opp :)

..Om man skal regne totalpris for fasiliteten så må man gjøre nettopp det. Og det ble gjort i orginalquoten til Leviath...

Feilen i det orginalregnestykket er jo at en Death Row fasilitet får unna flere fanger enn en livstids fasilitet slik at selv om en slik enhet koster mer per år enn en annen enhet med like mange fanger, så vil det alikevel bli billigere på sikt hvis man antar at det ikke slutter å komme nye dommer :) (og da tenker jeg uten rettsprosesskostnader som av en eller annen merklig grunn er varierende i USA. Man skulle jo tro at det var like viktig å ikke gi livstidsdom til uskyldige)

Feil bruk av tall er en uting, der er vi helt enige :)

Lenke til kommentar
Godt at ting blir rettet opp :)

Feilen i det orginalregnestykket er jo at en Death Row fasilitet får unna flere fanger enn en livstids fasilitet slik at selv om en slik enhet koster mer per år enn en annen enhet med like mange fanger, så vil det alikevel bli billigere på sikt hvis man antar at det ikke slutter å komme nye dommer :) (og da tenker jeg uten rettsprosesskostnader som av en eller annen merklig grunn er varierende i USA. Man skulle jo tro at det var like viktig å ikke gi livstidsdom til uskyldige)

Det vil selvsagt stemme på betingelse at Death Row fanger sitter kortere enn de som blir dømt til fengsel for samme forhold. (Noe de gjør i pr. i dag).

Forøvrig skjønner jeg ikke hva økonomi egentlig har med saken å gjøre. Norge har pr. i dag ikke så dårlig råd at de ikke har råd dømme folk til sikring for resten av livet.

Den økonomiske kostnaden dette påfører samfunnet er så utrolig mye mindre enn den moralske kostnaden av å ta liv. Slik ser i hvertfall jeg på saken.

Feil bruk av tall er en uting, der er vi helt enige :)

9399796[/snapback]

:thumbup: Folk har generelt for lite kunnskap om matematikk og statistikk, noe som gjør at "det generelle publikum" er svært lett å manipulere ved hjelp av statistikk og tall.

Det er bare å se på "undersøkelsene" og "forskningsrapportene" som publiseres i VG og dagbladet. Disse er oftere manipulert og "tolket" på feil måte, enn ikke, noe som er en stor skam.

Lenke til kommentar
Forøvrig skjønner jeg ikke hva økonomi egentlig har med saken å gjøre. Norge har pr. i dag ikke så dårlig råd at de ikke har råd dømme folk til sikring for resten av livet.

Når en ser på f.eks. oljeformuen, kan en vel ikke si at Norge har dårlig råd. Mystisk nok ser forholdene i skole, sykehus og fengsler ut som om vi faktisk har dårlig råd, og noen av argumentene for at vi ikke kan bruke pengene er at vi trenger dem senere (muligens til den dagen at dagens politikere skal ha pensjon) og at bruk driver opp inflasjonen. Det var i den forbindelsen og med et ironisk blikk på FrPs antiinflasjonsideer at jeg foreslo å outsource fengselsdrift til Kina. Som vanlig havarerte ironien.

Den økonomiske kostnaden dette påfører samfunnet er så utrolig mye mindre enn den moralske kostnaden av å ta liv. Slik ser i hvertfall jeg på saken.

Jeg ser poenget ditt, og vil legge til at frykten for å dømme feil der utfallet kan bli dødsstraff vil også være et problem.

:thumbup: Folk har generelt for lite kunnskap om matematikk og statistikk, noe som gjør at "det generelle publikum" er svært lett å manipulere ved hjelp av statistikk og tall.

Støttes.
Det er bare å se på "undersøkelsene" og "forskningsrapportene" som publiseres i VG og dagbladet. Disse er oftere manipulert og "tolket" på feil måte, enn ikke, noe som er en stor skam.

9400224[/snapback]

Heldigvis har jeg sett undersøkelser på at folk ikke tror så mye på det de leser, aviser er blitt billig underholdning og lite mer.
Lenke til kommentar

9397040[/snapback]

Du er sjelden særlig seriøs her på forumet, men dette utsagnet tar deg til nye høyder. Hva for slags begrunnelse skal dette forestille?

Mein gott!

9400816[/snapback]

jeg yter bare en mening i et fritt forum i et demokratisk land...

Har du problemer?

Lenke til kommentar

9397040[/snapback]

Du er sjelden særlig seriøs her på forumet, men dette utsagnet tar deg til nye høyder. Hva for slags begrunnelse skal dette forestille?

Mein gott!

9400816[/snapback]

jeg yter bare en mening i et fritt forum i et demokratisk land...

Har du problemer?

9401402[/snapback]

Selvfølgelig ikke. Jeg håper likefremt at du ikke har problemer med at jeg påpeker at din argumentasjon er infantil og hjelpeløs.

Lenke til kommentar
Dette er kanskje en dom som vil skremme de dere kvinnemisbrukere i Norge..

Hadde dette eksistert, i Norge, vil all omskjæringen, kvinnevold osv.. vært bort i rekord tid.

9347179[/snapback]

Det virker ikke som om voldsutøvere blir særlig skremte av domsstatistikken vår pr. i dag. Mulig at det ikke er lave strafferammer som er problemet når så utrolig få blir dømt, og så utrolig få av de som blir det, får noen rimelig straff?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...