noob11 Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Det koster mer å henrette noen enn å ha dem i fengsel hele livet. 9386183[/snapback] Jeg går utifra at du ikke tenker penger når du sier det? Lenke til kommentar
wilai Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Se hvor mange som leve der då! Sikkert derfor dei ikkje tar vekk dødsstraffen. Få vekk dei kriminele. Men syns det er for dumt med dødsstraff for ingenting Lenke til kommentar
tr0ndern Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Det koster mer å henrette noen enn å ha dem i fengsel hele livet. 9386183[/snapback] Jeg går utifra at du ikke tenker penger når du sier det? 9387294[/snapback] All statistikk fra USA viser at dødsstraff er langt dyrere enn livsvarig fengsel - dette pga. den omfattende ankeprosessen som er forbundet med dødsdommer. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Her er et sitat fra hva jeg skrev på et annet forum: Vel, dødsstraff er ganske alvorlig. Lite kjipt å henrette noen som er uskyldige Det er jo en enkel og lettvinn måte å bli kvitt vaneforbrytere, bastialske mordere og det kan være billig ved f.eks. å sende regningen til kulen eller tauet til familien som de gjør i kina. Dessuten er det billig underholdning til folket :? He he. For å være litt mer seriøs så er vel det en ikke sak i Norge heldigvis. Det er masse problemer tilknyttet dødsstraff. Første spørmålet er hvem som skal henrettes, om den som er dømt til døden er den virkelige skyldige tec. Dessuten vil ikke dødsstraff virke preventivt, tror ærlig talt man ikke tenker gjennom slikt før man står i rettssalen og kanskje ikke en gang da. Et problem som også oppstår er at man kanskje får mennesker som dreper kun for at de synes det er et kick å bli henrettet av staten. Når vi hadde dødsstarff i enevelde tiden så hadde vi jo såkalte suicidalmordere som nettopp drepte svake personer i samfunnet (som oftest barn, men også gamle) fordi de fikk en trang til å bli henrettet offentlig. Videre så har man jo poenget med at man lever i et sivilisert samfunn. Jeg mener at et sivilisert samfunn ikke dreper sine innbyggere, det å bruke tann for tann metoden er ikke helt up to date. Man har jo også spørsmålet om dødsstraff egentlig er en straff i seg selv. Dette fordi ved å dø så slipper man som i USA tilbringe resten av sitt liv i et fengsel. Kineserene mente jo at døden ikke skulle være en straff, men bare en lettelse fordi torturen var så smertefull Så er jo spørsmålet om hvem som skal være bøddel. Man må huske på at det å ta et liv er ganske alvorlig, og at mange sikkert vil få senskader som følge av dette. Eller enda værre, personene rundt dette blir så kalde at de selv lettere kan ta et liv uten å bry seg mer om det. I tillegg vil jeg legge til denne linken, som viser bilder av noen som blir henrettet. http://www.freerepublic.com/focus/f-news/1350794/posts P.S Veldig sterke bilder. Nei, dødsstraff er en straffemetode som bare ikke siviliserte land har. Dessuten så retter den ikke opp et forhold, i beste fall så gjør den ingenting annet enn å bli brukt til skremselspropaganda. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Tar du den kinesiske varianten så blir det litt inntekt: de henrettede blir regelrett sløyet og partert for organene, les mer om henrettelsesbussene om du vil lese mer om organtransplantasjonsforretningene. Ja, Kina er som kjent et foregangsland. Og i disse outsourcingstider: hvorfor ikke sette ut straffen til Kina? Og om de greier å rømme, vel hvor skal de stikke av til? 9387198[/snapback] Ja, hvem bryr seg vel om rettssikkerhet? Det er ikke selve henrettelsen som koster mye, men prosessen før. Det koster mer å henrette noen enn å ha dem i fengsel hele livet. 9386183[/snapback] Jeg går utifra at du ikke tenker penger når du sier det? 9387294[/snapback] Jo, for jeg svarte på dette: "Han kan angre så mye han vil for min del men det har jo ikke en dritt å si for oss andre bortsett fra at han sitter å koster skattepenger. Bruk heller pengene på å forbedre politiarbeidet." Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Tar du den kinesiske varianten så blir det litt inntekt: de henrettede blir regelrett sløyet og partert for organene, les mer om henrettelsesbussene om du vil lese mer om organtransplantasjonsforretningene. Ja, Kina er som kjent et foregangsland. De er utvilsomt på hugget for tiden, har lest litt om forretningsmetodene der. Mulig jeg er overfølsom her, men å lage industri av henrettelser er mer enn bare "innovativt" som det heter på moderne forretningsnorsk. Og i disse outsourcingstider: hvorfor ikke sette ut straffen til Kina? Og om de greier å rømme, vel hvor skal de stikke av til? 9387198[/snapback] Ja, hvem bryr seg vel om rettssikkerhet? Det er ikke selve henrettelsen som koster mye, men prosessen før. 9387558[/snapback] Mener du selve rettssaken? Jeg hadde håpet at en rettssak skulle være like grundig uansett strafferamme. Og er de først dømt til å sone er det vel ikke noe krav at de skal sitte i Norge? Fengselskapasitetproblemer til tross, så ser jeg på nyhetene at Norge like fullt stiller kapasitet til disposisjon for krigsforbrytere fra Balkan. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Bra vi ser holdningene dine så vi kan forholde oss til det på en ryddig måte. Når ditt begrep om rettssikkerhet er å sende dømte kriminelle til kommunistdiktaturet Kina så sier det alt jeg trenger å vite, i grunnen. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Og er de først dømt til å sone er det vel ikke noe krav at de skal sitte i Norge? Fengselskapasitetproblemer til tross, så ser jeg på nyhetene at Norge like fullt stiller kapasitet til disposisjon for krigsforbrytere fra Balkan. 9387662[/snapback] Norge utleverer ikke fanger til land der de har fått eller kan få dødsstraff. Når det derimot gjelder krigsforbryterene, så er det snakk om at de ble dømt av en internasjonal domstol, og ikke en lokal regional domstol. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 All statistikk fra USA viser at dødsstraff er langt dyrere enn livsvarig fengsel - dette pga. den omfattende ankeprosessen som er forbundet med dødsdommer. 9387410[/snapback] Det er ikke selve henrettelsen som koster mye, men prosessen før. 9387558[/snapback] Det går jo ann å ikke gjøre som USA da. Kan vansklig tenke meg at feks Kina hadde drevet med dødstraff om det kostet dem mer enn å ha folk på cell. Judge Dread metoden er kanskje litt vel ekstrem, men den er uten tvil kostnadseffektiv Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Det er ikke selve henrettelsen som koster mye, men prosessen før. 9387558[/snapback] Det går jo ann å ikke gjøre som USA da. Kan vansklig tenke meg at feks Kina hadde drevet med dødstraff om det kostet dem mer enn å ha folk på cell. Det er noe som heter "rettssikkerhet". Jeg er sikker på at du har hørt om det før. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Det er noe som heter "rettssikkerhet". Jeg er sikker på at du har hørt om det før. 9392620[/snapback] Ja det har jeg. Vi trenger jo ikke noe mer rettsikkerhet for dødstraff enn for 21år pluss sikring. Så jeg ser ikke helt hvordan det kan koste mer å dømme noen til 21år pluss sikring enn å dømme noen til døden. Man vil i tillegg spare de pengene man hadde brukt på å ha noen i fengsel 21 år pluss sikring. (minus kostnadene til utførelsen at dødstraffen) Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 30. august 2007 Forfatter Del Skrevet 30. august 2007 Det er noe som heter "rettssikkerhet". Jeg er sikker på at du har hørt om det før. 9392620[/snapback] Ja det har jeg. Vi trenger jo ikke noe mer rettsikkerhet for dødstraff enn for 21år pluss sikring. Så jeg ser ikke helt hvordan det kan koste mer å dømme noen til 21år pluss sikring enn å dømme noen til døden. Man vil i tillegg spare de pengene man hadde brukt på å ha noen i fengsel 21 år pluss sikring. (minus kostnadene til utførelsen at dødstraffen) 9393347[/snapback] JA... Den regnestykke ser jeg fremtil å vite.... Hvordan greide du å konkludere det? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Skal vi se: Dommeren: Du dømmes til 21 års fengsel med forvaring! (kostnad; et par kalorier). Dommeren: Du dømmes herved til døden! (kostnad; et par kalorier) Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Og er de først dømt til å sone er det vel ikke noe krav at de skal sitte i Norge? Fengselskapasitetproblemer til tross, så ser jeg på nyhetene at Norge like fullt stiller kapasitet til disposisjon for krigsforbrytere fra Balkan. 9387662[/snapback] Norge utleverer ikke fanger til land der de har fått eller kan få dødsstraff. Det er jeg klar over, men det besvarer fortsatt ikke spørsmålet om Norge har i lovverket anledning til å outsource fengselsholdet.Når det derimot gjelder krigsforbryterene, så er det snakk om at de ble dømt av en internasjonal domstol, og ikke en lokal regional domstol.9389594[/snapback] Det gjør ikke akkurat soningskøene kortere i Norge, gjør det vel? Det er jo der vi har et problem, idag. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 30. august 2007 Forfatter Del Skrevet 30. august 2007 soningskø er en rettslig JOKE! Hvem faen angre, med å vente på å sone? Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Det er noe som heter "rettssikkerhet". Jeg er sikker på at du har hørt om det før. 9392620[/snapback] Ja det har jeg. Vi trenger jo ikke noe mer rettsikkerhet for dødstraff enn for 21år pluss sikring. Så jeg ser ikke helt hvordan det kan koste mer å dømme noen til 21år pluss sikring enn å dømme noen til døden. Man vil i tillegg spare de pengene man hadde brukt på å ha noen i fengsel 21 år pluss sikring. (minus kostnadene til utførelsen at dødstraffen) 9393347[/snapback] Det er opplest og vedtatt at det koster mer å henrette noen enn å ha dem inne på livstid. USA har jo lange tradisjoner for dette. Nøyaktig regnestykke er jeg ikke sikker på. Uansett, penger må aldri bli noe argument for om drap skal utføres eller ikke. Da er vi ute å kjøre. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 30. august 2007 Forfatter Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Det er noe som heter "rettssikkerhet". Jeg er sikker på at du har hørt om det før. 9392620[/snapback] Ja det har jeg. Vi trenger jo ikke noe mer rettsikkerhet for dødstraff enn for 21år pluss sikring. Så jeg ser ikke helt hvordan det kan koste mer å dømme noen til 21år pluss sikring enn å dømme noen til døden. Man vil i tillegg spare de pengene man hadde brukt på å ha noen i fengsel 21 år pluss sikring. (minus kostnadene til utførelsen at dødstraffen) 9393347[/snapback] Det er opplest og vedtatt at det koster mer å henrette noen enn å ha dem inne på livstid. USA har jo lange tradisjoner for dette. Nøyaktig regnestykke er jeg ikke sikker på. Uansett, penger må aldri bli noe argument for om drap skal utføres eller ikke. Da er vi ute å kjøre. 9393615[/snapback] Du leste nok dette ifra disse anti-henrettelse jesus kristus sidene.... Deres fantasifull regnestykker, har samme logikk som sier: Det er billigere å holde en GM-1980 modell med motor gående for 40-50år, enn å sende den til vrakpant. Endret 30. august 2007 av Vaio Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Tja, hvis jeg får se et regnestykke som viser det motsatte fra noen som ikke er beinharde pro-dødsstraff trekker jeg det selvfølgelig tilbake (Wesley Lowe gjelder ikke) Hva det koster forblir likevel irrelevant. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Bra vi ser holdningene dine så vi kan forholde oss til det på en ryddig måte. Når ditt begrep om rettssikkerhet er å sende dømte kriminelle til kommunistdiktaturet Kina så sier det alt jeg trenger å vite, i grunnen.9388524[/snapback] Helt hva du ser og hva du tror du ser er ikke tydelig. En kan likevel ta en praktisk tilnærming: dersom Norge hadde outsourcet fengselsholdet til Kina og de hadde henrette fangene, partert dem og solgt organene, og returnert restene til Norge, vil vel de fleste forstå at driften neppe kunne vare lenge. Kina kan forretninger, de ville forstå der at dette ikke ville være gangbart i lengden. En annen ting i debatten rundt dette med å henrette folk i Norge er at det har vært omtalt i media at juryen ville vegre seg for å finne tiltalte skyldig dersom jurymedlemmene trodde dommeren da ville avsi dødsstraff. Mitt inntrykk av dette landet tilsier at jeg tror det vil være slik. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 30. august 2007 Forfatter Del Skrevet 30. august 2007 Hva det koster forblir likevel irrelevant. 9393887[/snapback] Nettopp! Derfor burde dødstraff være lovlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå