Gå til innhold

Chinese justice - Noe Norge burde lære seg?


Anbefalte innlegg

Å henrette en person, da kvitter du deg jo med problemet, men det er ingen ordentlig straff for vedkommende.

9348921[/snapback]

Strike! :thumbup:

9348930[/snapback]

Men vedkommende får ingen ordentlig straff.

Han får ingen kjedelig tid, der han må sitte å angre på at han gjorde ugjerningen osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vell stor fare for at dødsstraff faktisk gjør kriminelle handlinger værre. Når man først gjør noe slikt skal man ta det helt ut, for man vet at man kommer til å dø for det.

 

Dessuten er dette en ganske dødfødt debatt da så og si hele Norges befolkning (samt store deler av den vestlige verden) er sterke motstandere av dødsstraff.

9348938[/snapback]

Jeg vet at Israel har dødstraff i landet, men ble ikke brukt siden henrettelsen av Adolf eichman.

 

Fordi kriminaliten er lav og mild. Hvorfor?

Fordi Israel har den største befolkningen i verden med høyere utdannelse.

 

Dvs. Det er veldig ensidig/ufagelig for deg å konkludere at dødstraff gi mer/hardere kriminalitet.

9348974[/snapback]

Hvem er det som er endig/ufaglig her? Det må jammen meg være deg det. Les det jeg skrev en gang til.

 

Det er vell stor fare for at dødsstraff faktisk gjør kriminelle handlinger værre.
er på langt nær det samme som
konkludere at dødstraff gi mer/hardere kriminalitet.

 

Når du prøver å legge ord som jeg aldri har sagt i munnen min, så er det diskusjon på samme nivå som en krangel på barnehagen.

Lenke til kommentar
Å henrette en person, da kvitter du deg jo med problemet, men det er ingen ordentlig straff for vedkommende.

9348921[/snapback]

Strike! :thumbup:

9348930[/snapback]

Men vedkommende får ingen ordentlig straff.

Han får ingen kjedelig tid, der han må sitte å angre på at han gjorde ugjerningen osv...

9349096[/snapback]

Kommer litt an på hva som er formålet med å straffe.

Om det er øye-for-øye mentalitet så er jo dødsstraff i mange saker greit nok, men noe primitivt å bare gå etter det. Med tanke på det preventive så funker jo ikke det heller da man i tide og og utide sender folk til death row pga ugjerninger forbryteren har gjort vel viten om konsekvensene av å bli tatt.

Rehabiliteringsformålet faller også vekk, da det strengt tatt ikke skal være noe igjen å rehabilitere...

 

I samtaler med forkjempere for dødsstraff får man ofte spørsmålet om hva man vil føle som en rettferdigstraff om mordi, søstra di, datteren din ble hardcore voldtatt, torturert og til slutt drep, og for all del ville jeg da vært keen på å gi overgriperen en lengre runde i stolen. Det som er skremmende er at staten skal opptre like primitivt som jeg ønsker å gjøre i min fulle affekt.

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Fant en tragikomisk artikkel i ser og hør

 

 

http://www.seher.no/cm/SeHer/Tv+og+film/Nyheter/1.623231

 

SEHER.NO: Med en nål og blekk tatoverte ektemannen Liu Ruo med 316 kinesiske bokstaver over hele kroppen hennes, mens han stengte henne inne i tre måneder.

 

Den grufulle hendelsen i Kina oppstod da Liu Ruo sa at hun ville forlate sin sjalu ektemann Lee Zhaou, skriver Wenn.

 

Ektemannen skal ha krevd 100.000 yuan for å gå med på skilsmissen.

 

Da Ruo nektet for å betale summen som tilsvarer rundt 80.000 kroner, gikk ektemannen til det drastiske skritt å låse henne inne.

 

Under månedene i fangeskap ble hun tatovert over hele kroppen med en nål dyppet i blekk.

 

Marerittet tok endelig slutt da naboer ble mistenksomme, etter at de ikke hadde sett kvinnen på en lang stund.

 

Etter å ha blitt oppdaget av politiet, ble Ruo sendt til et sykehus i Jilin for å få fjernet tatoveringene.

 

Retten i Bashan har dømt Zhou til døden for skadene han har påført sin tidligere kone. Om to år blir han henrettet.

 

I Kina ta man straffen bokstavelitalt.... ;)

 

Dette er kanskje en dom som vil skremme de dere kvinnemisbrukere i Norge..

Hadde dette eksistert, i Norge, vil all omskjæringen, kvinnevold osv.. vært bort i rekord tid.

9347179[/snapback]

 

Ja, og skattesnyting/grensehandel ville blitt en sak mellom kaninmiddagen og tilfeldige frosker som hopper såre fornøyd mellom dine vannkastanjer.

Lenke til kommentar
Det er vell stor fare for at dødsstraff faktisk gjør kriminelle handlinger værre. Når man først gjør noe slikt skal man ta det helt ut, for man vet at man kommer til å dø for det.

 

Dessuten er dette en ganske dødfødt debatt da så og si hele Norges befolkning (samt store deler av den vestlige verden) er sterke motstandere av dødsstraff.

9348938[/snapback]

Jeg vet at Israel har dødstraff i landet, men ble ikke brukt siden henrettelsen av Adolf eichman.

 

Fordi kriminaliten er lav og mild. Hvorfor?

Fordi Israel har den største befolkningen i verden med høyere utdannelse.

 

Dvs. Det er veldig ensidig/ufagelig for deg å konkludere at dødstraff gi mer/hardere kriminalitet.

9348974[/snapback]

Dette er bare en teori du kommer med. Du kommer ikke med noen empiriske data som beviser at teorien din er gyldig, og det kan være uttalige faktorer som spiller inn på hvorfor kriminaliteten i Israel er lav og mild. Du forenkler i hovedsak et komplisert problem med en sammenheng som du selv antar at er rett. Derfor er konklusjonen din om at det er "ufaglig/ensidig å konkludere at dødstraff gir mer/hardere kriminalitet" som du selv sier, i seg selv like ufagllig og ensidig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hvis det trengs 100 uskyldige dødsdømte for å fjerne 10 000 mordere o.l. så er det en trist pris å betale, men absolutt verdt det.

9352060[/snapback]

 

Melder du deg frivillig?

Lenke til kommentar

Jeg vil ha dødstraff i Norge, for Norge har et veldig bra rettsystem med tanke på at det ikke er mange som blir dømt for alvorlige forbrytelse hvis de faktisk er uskyldige.

I saker der det er aktuelt med dødstraff skal det dessuten være ekstra sikkert at den tiltalte er skyldig. Ikke som i USA...

Lenke til kommentar
QUOTE(HoLy_CoW @ 24/08-2007 : 20:18)

Hvis det trengs 100 uskyldige dødsdømte for å fjerne 10 000 mordere o.l. så er det en trist pris å betale, men absolutt verdt det.

 

Mener du det? Seriøst? Det tror jeg du skal tenke igjennom, hva hvis din sønn eller datter hadde blitt uskyldig henrettet? Fortsatt verdt det at man har tatt livet av en del mer eller mindre skyldige personer? Og i hvert fall når det ikke har blitt påvist en nedgang i kriminalitet av å innføre henrettelser?

Lenke til kommentar

Dødsstraff er bare barbariskt. "Yay, la oss synke ned på deres nivå!". Vold i seg selv er forkastelig, hva er da drap? Hva med faren for justismord? Jeg kjenner at jeg dør litt inni meg, når jeg leser ting som; "Det er verdt å ofre 100stk for å fakke 100 000". Så du kan prise menneskeliv du?

 

Melder du deg frivillig?

9352237[/snapback]

 

Han meldte seg nettop frivelig. La oss ta hans fremtidige barn og, jeg foreslår at vi venter på hans førstefødte skal komme til verden, så slår vi til!

Lenke til kommentar
  Må bare addere en artikkel til:

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/08/24/509961.html

 

Jeg ser ingenting annet enn dødstraff.... Håper helvete finnes.. Fordi han trenger et par tusen år der...

 

Så hvis man henretter den tilbakestående mannen får man jenta tilbake og alt blir bra igjen?

 

Jeg blir dypt lei meg av saker som denne, det er fælt at slikt skal kunne skje. Allikevel ser jeg ikke hva dødsstraff skal være godt for. Hevn? En slags ofring til og for menneskeheten?

 

For å trekke noe ut av denne saken relatert til denne tråden: Mannen som gjorde dette (på tross av at han er påstått mentalt tilbakestående), visste at det var dødsstraff for det han gjorde. Altså hadde det ingen preventiv effekt i dette tilfellet. I mine øyne viser ikke denne saken på noen som helst måte at dødsstraff fører noe nyttig med seg.

Lenke til kommentar
  Må bare addere en artikkel til:

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/08/24/509961.html

 

Jeg ser ingenting annet enn dødstraff.... Håper helvete finnes.. Fordi han trenger et par tusen år der...

 

Så hvis man henretter den tilbakestående mannen får man jenta tilbake og alt blir bra igjen?

 

Jeg blir dypt lei meg av saker som denne, det er fælt at slikt skal kunne skje. Allikevel ser jeg ikke hva dødsstraff skal være godt for. Hevn? En slags ofring til og for menneskeheten?

 

For å trekke noe ut av denne saken relatert til denne tråden: Mannen som gjorde dette (på tross av at han er påstått mentalt tilbakestående), visste at det var dødsstraff for det han gjorde. Altså hadde det ingen preventiv effekt i dette tilfellet. I mine øyne viser ikke denne saken på noen som helst måte at dødsstraff fører noe nyttig med seg.

9354244[/snapback]

Uansett påstand, så er det et udyr mindre i samfunnet...

Lenke til kommentar

Det kan du si, men han ville da heller ikke vært i samfunnet i fengsel eller sperret inne på psykologisk avdeling?

 

Dødsstraff har ikke bevist å medføre lavere eller mildere kriminalitet. Jeg er enig i at det er synd at det ikke finnes noen mirakelkur på slike problemer, men sånn er det dessverre.

Lenke til kommentar
http://abcnews.go.com/US/wireStory?id=3263838

 

Dødsstraff fungerer

9355232[/snapback]

 

Jada, og det har vel alle visst hele tiden. Spørsmålet er vel heller om det fungerer bra nok: om det fungerer bedre enn andre typer straff, om andre tiltak er mer effektive og om det fungerer så bra att det oppveier ulempene.

 

Et hver henrettelse sparer 18 liv er egentlig helt irrelevant, om det viser seg at f.eks den norske/europeiske modellen gir ferre drap og mindre kriminalitet selv uten dødsstraff.

 

Uten at jeg kan støtte det med noen statistikk, vil jeg utifra min egen hjerne tro at risikoen for å bli tatt er vel så avskrekkende som hva som skjer hvis jeg blir tatt. Den avskrekkende avfekten ved straff vil jo saboteres helt om folk tror det ikke er noen risiko for å bli avslørt/dømt.

Lenke til kommentar

Mine uthevinger under:

Så hvis man henretter den tilbakestående mannen får man jenta tilbake og alt blir bra igjen?

 

Jeg blir dypt lei meg av saker som denne, det er fælt at slikt skal kunne skje. Allikevel ser jeg ikke hva dødsstraff skal være godt for. Hevn? En slags ofring til og for menneskeheten?

 

For å trekke noe ut av denne saken relatert til denne tråden: Mannen som gjorde dette (på tross av at han er påstått mentalt tilbakestående), visste at det var dødsstraff for det han gjorde. Altså hadde det ingen preventiv effekt i dette tilfellet. I mine øyne viser ikke denne saken på noen som helst måte at dødsstraff fører noe nyttig med seg.

9354244[/snapback]

Mitt inntrykk er at hver gang noen pågripes for en forbrytelse så blir de øyeblikkelig syke, eventuelt skaffer seg mentale problemer med påfølgende utsikter til å bli kjent utilregnelige i gjerningsøyeblikket.

 

Det er også påfallende at tidligere kolleger aldri nevner dette, men at det kommer fra forsvarerne. Jeg er skeptisk.

Når det gjelder forbrytelse og straff skal en være skeptisk, også overfor forsvarere.

Lenke til kommentar

Med dødstraff unngår man jo at folk som har drept dreper igjen når de kommer ut av fengsel.

 

Så lenge det finnes forbrytere som fortsetter med forbrytelser så er jo en 'endelig' løsning mer effektiv enn en 'utsettelse'.

 

Når det gjelder statens 'rett' til å bestemme over liv, så kjenner jeg ikke til en eneste stat som ikke gir seg selv retten til å drepe i gitte situasjoner. Spørsmålet er ikke hvorvidt staten har rett til å drepe men, i hvilke situasjoner den har det.

 

Samfunnet aksepterer vel forsåvidt også at 'uskyldige' drepes som følge av noe samfunnet gjør. Feks bilkjøring. Det dør mange i trafikken. Det er prisen vi betaler for å kjøre med de bilene vi har på de veiene vi har med de sjåførene vi har. Der aksepteres drap av uskyldige, så hvorfor er det mer forkastlig at det aksepteres drap av uskyldige på andre arenaer?

 

Når det gjelder utsagnet om at "det er bedre at 10 skyldige går fri enn at 1 uskyldig blir dømt" stiller jeg spørsmålet om konsekvensen av det utsagnet også er like bra. "det er bedre at offrene til 10 drapsmenn blir drept enn at 1 uskyldig gjør det" (jeg tenker da på de nye offrene til drapsmennene, ikke de offrene som gjorde at det var snakk om dømming til å begynne med)

Man får da regnestykket 1 uskyldig = mange uskyldige, og det kunne jeg sagt mye om :)

 

Og, bare for å ta et siste poeng. Det er ofte stor forskjell på å være uskyldig og å ikke bli dømt for noe ;)

Lenke til kommentar
  Med dødstraff unngår man jo at folk som har drept dreper igjen når de kommer ut av fengsel.

 

Det unngår man også ved å ikke la dem komme ut av fengsel før det ikke er noen fare lenger, kanskje til og med holde dem borte fra samfunnet resten av livet sitt.

 

Da blir også argumentasjonen med "en uskyldig = mange uskyldige" ugyldig.

 

Når det gjelder bilkjøring er samfunnet blitt ganske avhengig av dette etter hvert og det kan neppe sammenliknes med drap. Eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...