Delusion Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Hei. Jeg skrev en tråd her tidligere om noen problemer jeg hadde med nettverket her hjemme. Da gikk det opp for meg at jeg vet så lite om dette, at jeg trenger hjelp, steg for steg. Jeg har lest de guidene som ligger ute, men de har ikke gitt meg den hjelpen jeg trenger. Jeg vil nå si klart ifra at de som eventuelt ønsker å hjelpe meg, må forklare det nøye. Fattern mener vi burde leie noen folk som kan fikse dette her, men da kan da umulig være nødvendig. Jeg har SpeedTouch 510i-modem og en D-Link Dir-635. Operativsystemet jeg har er Winodows XP Professional med SP 2. De to andre maskinene i huset her, som har trådløst, kjører Windows XP Home med SP2. Med andre ord, jeg er den eneste som skal kobles til nett via kabel, de to andre maskinene i huset gjør det trådløst. Slik jeg har forstått det er det flere grunner til at dette ikke fungerer helt som det skal. Modemet jeg har fra før har en innebygget router/firewall, og det gjør at det er umulig å få åpnet porter. Jeg leste på nettet at man kunne løse det på to måter. Jeg har ikke fått noen av de til å fungere. Den ene måten var å gjøre SpeedTouchen til et bridgemodem, den andre var å skru av DHCP på D-Linken. Jeg har tukla i over en uke nå, og får ikke dette til. Er det noen som kan hjelpe meg? Eventuelt har link til en lettlest guide for å få dette til å fungere. Når jeg har holdt på har jeg ikke fått åpnet porter, og ikke kommet inn på enten modemet eller D-Linken. All hjelp mottas med stor takknemlighet. Jeg har nett nå, men får ikke åpnet porter, og det står hele tiden i system tray at den validerer identiteten min. Er rimelig desperat nå. Takk for oppmerksomheten. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Slik setter du Thomson Speedtouch 510i i bridgemodus Lenke til kommentar
Delusion Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 Jeg fant også den der, og fulgte det som stod steg for steg, men det fungerte allikevel ikke som det skulle. Jeg har også hørt at det å sette SpeedTouchen til bridgemodus kan gjøre nettverket veldig ustabilt. Flere forslag? Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Inn på ruterens interface og skru av DHCP som du har blitt fortalt tidligere. Burde jo i teorien fungere fint. Du vet ipen for å komme deg inn på ruteren? Lenke til kommentar
Delusion Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 Ja, altså, adressen til både modemet og routeren kan jeg. Men problemet er at når jeg setter SpeedTouchen om til bridge, kommer jeg ikke inn på verken modemet eller routeren. Hvis du skjønner? OG det med at den skal validere meg kommer hele tiden. Jeg har prøvd å sette SpeedTouchen til bridgemodem og skru av DHCP inne på D-Linken. Det løste ikke problemet. Lenke til kommentar
holvik Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Hva mener du med at "den skal validere meg" ? Hva heter internettleverandøren din ? Er speedtouchen i bridgemode nå ? Har du slått av DHCP på D-linken nå ? Er litt usikker på hvor du befinner deg i "prosessen", så det hadde vert greit med litt informasjon. Har selv en 510 i bridgemode ,men opplever ikke den som ustabil. Lenke til kommentar
Delusion Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 Med validering mener jeg det du ser på dette bildet. Internettleverandøren min er Telenor. Akkurat nå er verken modemet i bridgemodus eller DHCP skrudd av på routeren. Nå har jeg bare restarta modemet, og fått det til å gå, så har jeg restarte D-Linken og kobla det sammen. Fulgte en CD som fulgte med D-Linken. Eneste grunnen til at jeg har gjort det her er slik at de to andre maskinene i huset skal få koblet seg på et trådløs. Fattern maste om at jeg var nødt til det. Nå er han borte denne helgen, så jeg har god tid til å eksprimentere. Men da er jeg avhengig av hjelp fra dere. Jeg får nå det problemet du ser på bildet, og jeg får heller ikke åpnet porter. Blir også kræsj med IPene ettersom begge gir ut IP. Forslag? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Hei jeg fante en annen tråd med tips til hvordan du skal få aksess til en router med DHCP avslått. (Forutsetter at den første routeren deler ut 10.0.0.xxx). Logg inn på ruter: 1) Sett Lan til å ha subnettet 10.0.0.0/24. Sett så ruteren opp med adressen f. eks 10.0.0.10. (Dette gjør vi for at vi skal kunne nå den trådløse” ruteren” i etterkant av at DHCP er slått av, ellers må du sette fast ip-adresse på maskin for å kunne nå den. (192.168.x.x osv)) 2) Slå av DHCP i ruteren. 3) Ethernet kabelen som kommer fra ruter#1 skal du nå sette i en av de fire LAN portene du har på den trådløse ruteren. Lenke til kommentar
Delusion Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 Merkelig, det fungerte ikke det heller! Jeg skjønner virkelig ingenting av dette her. Jeg har prøvd å sette SpeedTouchen i bridgemodus. Det som skjer da er at når jeg følger veiviseren til D-Linken, får den ikke kontakt med modemet. Jeg har prøvd å gjøre det du foreslo over, men det fungerte heller ikke. Fikk beskjed om at adressen var ugyldig. Dette virker nesten helt håpløst. Tror egentlig bare jeg får konkludere med at jeg må få noen hjem hit for å sette det opp. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Merkelig, det fungerte ikke det heller! Jeg skjønner virkelig ingenting av dette her. Jeg har prøvd å sette SpeedTouchen i bridgemodus. Det som skjer da er at når jeg følger veiviseren til D-Linken, får den ikke kontakt med modemet. Jeg har prøvd å gjøre det du foreslo over, men det fungerte heller ikke. Fikk beskjed om at adressen var ugyldig. Dette virker nesten helt håpløst. Tror egentlig bare jeg får konkludere med at jeg må få noen hjem hit for å sette det opp. 9361496[/snapback] Er jo ikke noe nederlag det da. Du har prøvet å feilet. Ingen ting som er bedre. Nå er det bare å følge nøye med på hva operatørene gjør og så kan du dele med oss hva som skulle til for å få deg på nett Lenke til kommentar
holvik Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Veldig rart att dette ikke fungerer. Hvis du konfigurerer D-Link'en slik jeg har gjort på vedlagt bilde burde det fungere når du har flyttet TP kabelen fra WAN til en av de 4 LAN portene på D-Linken. Reset D-Linken før du begynner å konfigurere. I mitt eksempel har jeg gitt routeren IP adressen 10.0.0.250. For å logge inn på routeren etter du er ferdig må du bruke denne adressen. Jeg har i mitt eksempel gått ut fra att Speedtouchen deler ut adresser i rangen 10.0.0.x, du må forandre dette hvis så ikke er tilfelle. Lenke til kommentar
Delusion Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 (endret) Holvik: Jeg konfigurerte routeren min slik du har avbildet, og det fungerte! Jeg gikk da inn på SpeedTouchen (10.0.0.138) og åpnet porter. Når jeg sjekket med uTorrent om de portene var åpne, så var de det. Men saken er at når jeg reboota maskina så skjedde to ting. For det første prøvde den fortsatt å validere identiteten min. For det andre så kom jeg ikke lenger inn på SpeedTouchen via internett. Men D-Linken kommer jeg inn på, ved å skrive 10.0.0.250. Har du noen forslag til hvordan jeg kan få kommet inn på SpeedTouchen igjen? Er jo der jeg er nødt til å gå inn for å få åpnet porter og slikt. De portene jeg åpna FØR jeg restarta maskinen er lagret, men nå får jeg ikke lagret nye porter. Det er sikkert en liten elementær feil jeg har gått glipp av. Nå fikk jeg i allefall skrudd av DHCP og åpne porter. Så langt har jeg aldri kommet før. Fint om du eller noen andre kan hjelpe meg over den siste kneika. Takk for all hjelp hittil! Edit: Nå kommer jeg også inn på SpeedTouchen! Det eneste som gjenstår nå er å løse dette problemet. Endret 26. august 2007 av Delusion Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå