Gå til innhold

rensing av skjermkort med wd40

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg regner med dette passet bedre i elektronikk enn skjermkort kategorien.

Jeg får artifacts på skjermen og oppdaget det er en del irr elns på skjermkortet.

Har prøvd å rense med WD 40 nå og det ser en mye bedre ut.

Det ser ut til at det hjalp, men har fortsatt litt artifacts igjen.

Hjelper det om jeg sprayer det ned og lar det ligge over natten elns?

Og hva er best til å rense med?

Jeg har brukt noe slags plast/isopor og litt papir samt papp for å skrape litt.

Noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei. Men det kommer opp med en gang i oppstarten. Er et ati 1950xt kort med vifte. heatpipe`n er er ialefall ikke varm å ta på.

edit: har nemlig sølt noe greier på den. cola elns, og bare vaska med vann for lenge siden. det hjalp tydeligvis ikke.

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar
Hei. Jeg regner med dette passet bedre i elektronikk enn skjermkort kategorien.

Jeg får artifacts på skjermen og oppdaget det er en del irr elns på skjermkortet.

Har prøvd å rense med WD 40 nå og det ser en mye bedre ut.

Det ser ut til at det hjalp, men har fortsatt litt artifacts igjen.

Hjelper det om jeg sprayer det ned og lar det ligge over natten elns?

Og hva er best til å rense med?

Jeg har brukt noe slags plast/isopor og litt papir samt papp for å skrape litt.

Noen som har noen råd?

9347090[/snapback]

wd40 inneholder vel både såpe og olje, hadde ikke trykkluft holdt?

uansett: da jeg hadde artifacts med min radeon9800pro så var det minnet som var ødelagt

Lenke til kommentar

tror ikke det er helt ideelt å bruke WD40 for å rense skjermkortet. Å vaske i vann er også litt risky, selv om du lar det tørke godt etterpå. Det er nok dette som har forårsaket irringen du nevner.

Det er vanskelig å si om det er irringen som forårsaker feilen du har. Vanligvis om et skjermkort får artifacts of du kan utelukker overoppheting/overklokking så bør det returneres på garanti/reklamasjon , men utifra det du forklarer så er det jo godt mulig her at du selv har forårsaket feilen. Værken vann er WD40 er noe du bør bruke på elektronikk. Kun trykkluft, og evt. en ren form av alkohol (rødsprit eller enda renere, IKKE whitespirit bare så de er sagt ;) ) er egenet til sånne ting. Evt. også elektroren-produkter spesiellt laget til sånt arbeid selvfølgelig.

Hvis du allerede har utelukket overoppheting/overklokking som feilkilde så får man vel annta at det er irringen (for andre typer feil kan du uansett neppe rette selv). I så tilfelle så sliter du litt siden det kan være meget vanskelig å lokalisere en kortslutning forårsaket av irring, og ofte enda værre å fikse problemet, men det beste du kan gjøre er i såfall å prøve å rense kortet igjen og sjekke etter mulige kortslutninger. Jeg ville annbefalt å bruke den myke siden av en (helt ren og tørr) svamp sammen med noe rødsprit eller annen egnet alkohol og forsiktig skrubbe evt. problemområder, så unngår du ihvertfall å gjøre noe mer skade.

Fungerer ikke det så er jeg tom for ideer for å redde kortet desverre.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Du kan prøve elektronikkrens fra Biltema. Og så kan du evt bruke elektronikklakk på skjermkortet neste gang, da tåler det mye mer søl :-)

9354666[/snapback]

Det skal vel strengt tatt aldri BLI så mye dritt på et kort at du må bruke rensemidler til å skrubbe det rent med kjemikalier... Ikek ved midnre du driver med fasekjøling og slikt som trenger ekstrem-isolering.

Jeg skjønner ikek helt hvorfor det ble vasket med vann til å begynne med... kanskje OP kan fortelle for nysgjerrighets skyld ;)

-Stigma

Lenke til kommentar

He he!

Er litt artig å se hvor sta mange kan være her på forumet. Vil ikke gi opp å løse problemene.

Hvor lenge skal man holde på før det lønner seg å kjøpe nytt kort?

Her er en liten formel:

Prisen av et nytt kort - rensemidlene / din lønn = tid.

Slike tilfeller som dette gir jo også en unnskyldning for å kjøpe bedre skjermkort hvis en ønsker det.

Uansett vil et nyere kort også av en billigere type sikkert være bedre.( Div X 10 osv.)

Det vil ihvertfall gi deg garranti de neste årene, så du slipper å gjøre jobben om igjen om et par måneder.

Er det bare meg som er så lat? :blush:

Endret av Digitalis
Lenke til kommentar

Biltema sin elektor- rensespray er no dritt.

Bruk CRC sin elektronikkrens heller, mye bedre, men koster en del mer.

Røyker du ? Hvis vifta er full av drit og tjære , gjør CRC sin 5-56 jobben med å ta vekk tjæra. Den renser bedre enn WD40.

Ellers får du ha lykke til, men jeg tror egentlig jeg hadde gitt opp hele greia, har prød å rense en del slike ting , uten resultat. Jobber selv som servicetekniker og har prøvd å rense en del sølskader på bærbare , med ytterst lite hell med alt slags remedier.

Lenke til kommentar

Hvor lenge skal man holde på før det lønner seg å kjøpe nytt kort?

Her er en liten formel:

Prisen av et nytt kort - rensemidlene / din lønn = tid.

Er det bare meg som er så lat?  :blush:

9355220[/snapback]

ok, hvis kortet koster 1700, sier vi at han kjøper et nytt kort for 1500kr.

Timelønna setter vi til 200kr/h for svart arbeid, det tilsvarer l.tr 70 i staten.

Prisen for elektronikkrens setter vi til 10kr.

Da kan han om vi retter opp formelen jobbe i:

(1500-10)kr/200kr/h= 7timer og 27 minutter.

Man bør vel også motregne verdien av de flere timene han får spilt.

Kan ikke skjønne annet enn at det lønner seg å bruke 10 minutter på å åpne pc'en, påføre løsemiddel, vente 5 min, blåse bort dritten med trykkluft og skru igjen.

Og, selv om det ikke hjelper han kun brukt 10 minutter og 10-12 kroner.

Lenke til kommentar

jaja, takk for alle svar :D

Det siste jeg gjorde var å pøse på med wd 40 og lot det ligge lenge,,

Det hjalp, men det var fortsatt litt artifacts igjen. flimringen og fullskjerms farge endring hade sluttet.

Etter litt bruk har jeg ikke oppadget en eneste pixel prikk!

hadde tenkt å kjøpe noe rens som var anbefalt, men ser ut til at det er unødvendig. Skulle det bli nødvendig vet jeg nå hva jeg skal gjøre.

eidt: glem det jeg sa, skjermen blinka litt så kom pixlene tilbake.

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar

Alt i alt høres det ut som om varme er problemet. De gangene jeg har hatt sånne problemer har det stort sett vært overklokking/dårlig kjøling som har vært årsaken. Du kan evt prøve å klokke kortet litt ned for å se om situasjonen endrer seg. 15-20% på core, så skulle det i alle fall bli lavere temp.(og spillbarhet :-). At heatpipen ikke er varm kan jo også tyde på at det ikke overføres varme til den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...