Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen låser seg / "fryser"

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ingen data-ekspert, men kan bittelitt...

Har nå i det siste hatt store problemer med min laptop, som låser seg i tide og utide. Det er spesielt når jeg er på internett (IE 7) eller kjører flere programmer samtidig. Dersom jeg åpner en link, skjer det ofte at den nye fanen bare står og "spinner" og klarer ikke finne linken. Andre ganger finner ikke nettleseren startsiden engang. (Det er ikke feil på nettforbindelsen)

Når jeg avslutter IE 7, kommer det noen ganger opp en feilmelding i 1-2 sekunder, der det står "Avslutter iexplore.exe".

Dersom jeg bruker Alt-Tab for å skifte mellom vinduer, låser det seg. Noen ganger hjelper det å bruke Ctrl+Alt+Del, men som regel må jeg trykke restart.

Innstalellerte Office 2007 i sommer, samt PS CS3 og Lightroom, men trodde egentlig ikke at det hadde noen sammenheng.

PCen min er en Fujitsu Siemens Amilo 1420M, med Pentium M 1,6 Ghz prosessor, 60 G harddisk, 1 GB Ram (Oppgradert). det er ca 15 GB ledig plass på hardisken.

Har kjørt CCleaner og AdAware flere ganger. Har også slettet unødvendige oppstartsprogrammer i MSConfig.

Noen som har noen lure råd?

Med vennlig hilsen Tronni

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
iexplore.exe er netleseren. søk på google for å finne ut hva iexplorer.exe kan være... mulig det er noe ulumskheter som du ikke ønsker....

LangZ

9348835[/snapback]

Det var noko uhumsk det ja, men då skulle vel ad-aware ta det??

Lenke til kommentar

Takk for linken. Den skremte meg litt....

Og jeg sjekket på ny om det virkelig var Iexplorer.exe som kommer opp (hvilket tydelig er et alvorlig virus??)

Problemet mitt er at dialogboksen forsvinner så kjapt at jeg ikke klarer å lese alt som står der før det forsvinner. (Er det noen måter jeg kan gjøre dette på? Tenkte på Print Screen, men boksen kommer opp når jeg slår av maskinen på vanlig måte, dvs at jeg ikke får limt inn PrtScr etterpå)

MEN: Jeg legger meg langflat: Det viste seg at det faktisk stå avslutter EXPLORER.EXE, og ikke med Ien foran. Beklager så mye for denne villedingen, men det var vanskelig å oppfatte hva som står.

Er det noen som kan forklare meg hva dette betyr?

Gjennomførte et register-søk med Uniblue Registry Booster, som fant mange feil, men det koster å fikse dem. Noen tips på gratis programvare på dette området?

På forhånd takk!

En litt flau Tronni

Lenke til kommentar

EXPLORER.EXE er en prosess for windows som gjør at du ser bla. ikoner og startlinje, så dette trenger du ikke prøve å fjerne;)

Når det gjelder det UniBlue programmet ville jeg fjernet dette ASAP ettersom det høres ut som spyware...!

Anbefaler deg at du laster ned AdAware og Ccleaner! disse finner du fort ved å søke på Google;)

LangZ

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har re-innstaller XP 2 ganger, med samme dårlige resultat. Den henger seg fortsatt opp.

Siste gang kjørte jeg x-antall runder med Windows Update, la inn Office 2007 og Adobe Lightroom. Trodde alt var i orden, men da jeg logget meg av for kvelden, kom den elendige dialogboksen opp: "Avslutter program: Explorer.exe"

Ved neste pålogging hang maskinen. Spesielt ved bruk av f.eks Alt-Tab for bytting av vinduer.

Har enda ikke lagt inn noen av mine private filer/bilder, så virus på disse er uaktuelt.

Jeg tror selv feilen ligger i selve PCen,

Er det noen måte jeg kan sjekke om f.eks hovedkort, harddisk, RAM etc fungerer som det skal?

Begynner å bli drittlei av dette, og det ender snart opp med ny maskin. Men jeg vil ikke at noe skal være uprøv før jeg blar opp 10 lapper.

Håper på hjelp!

Hilsen Tronni

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...