Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Olje til VW Transporter 2002 2.5TDI

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal bytte olje på min fars Transporter 2002 mod. Motorkode : AJT

Det står både i brukermanualen og i motorrommet at motoren skal ha olje etter norm VW506.00.

Er det 0-30W olje? Har lyst til å bruke Mobil1 0-30W, men den oppfyller ikke VW 506.00 ser det ut som,

se her http://www.mobil1.com/USA-English/MotorOil...il_1_0W-30.aspx

Noen forslag til BRA olje? Castrol kanskje, men finner ingen med VW 506.00.

Takk på forhånd.

Endret av vwlt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oh nei, Shell Ultra Helix olje har jeg brukt før, men skal være VELDIG dårlig!!

Les f.eks http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=16782&page=5

Jeg ville IKKE anbefalt deg å bruke den!!

Men uansett da, så skal ikk 5-40W brukes på denne Transporteren fra 2002.

Skal ha norm 506.00.

Leste nettopp at Castrol SLX Longlife III skal oppfylle 506.00.

Noen som vet om dette stemmer + hvor man kjøper denne oljen BILLIGST mulig?

Shell har olje..... 5-40

dyr men jævelig bra olje til tdi...

9346670[/snapback]

Lenke til kommentar

Ok... skjønner... men den shell oljen jeg bruker ... pumpesdüse olje.. er den de selger hos forhandler også.... så og si den eneste som er godkjent....

poenget var visst at den måtte være tynnflytende nok til å kjøle ned en ekstrem temperatur....

Lenke til kommentar

heisan.

hvis du skal bytte olje , må du enten bruke den samme olje som er på nå. eller så kan du bytte til en annen type, men det lønner seg å bruke longlife olje på disse motorer, hvis du bytter til en annen type olje, må du nok inn til evt et vag verksted for å nullstille service intervaller, denne vi sette igang å pipe og lyse ved bytte til ny type olje, denne føler nede i bunnpanne er meget følsom, på mine biler med longlife olje har jeg bestandig brukt den fra shell. den er helt fin å bruke.

eks, vw bora tdi

vw golf tdi 4 motion

audi a6 1.8 T

Disse har jeg alle brukt olje fra shell. den koster riktignok 230 kr pr liter, men det kommer vel ikke på mer enn 1000 kr for et oljeskift. :hmm:

dette var mine erfaringer.

Lenke til kommentar

VW 506 00 og mange flere tidligere normer går nå under den nyeste normen VW 507 00.

Castrol SLX Longlife III funker utmerket, bruker den selv, og sitter på et mindre parti av den oljen der. Mener å huske den ligger på rundt 260,- / 270,- pr liter på mekonomen, men ønsker du den rimeligere kan du ta kontakt med meg på PM så skal vi fikse det.

Lenke til kommentar

Kjøp fra oljelageret.no

Dem har Fuchs olje som er tysk kvalitet og en av OEM leverandørene til VW/Audi.

VW 506.00 får du til 119,- pr liter altså mindre enn halvparten av Castrol skal ha. Denne oljen er også VW 506.01 godkjent og dermed en longlife olje, hvis du er interessert i lange oljeskiftintervall:

1 liter: http://oljelageret.no/shop/osc/product_inf...products_id=185

4 liter: http://oljelageret.no/shop/osc/product_inf...products_id=221

Hvis du vil ha olje etter VW 507.00 (en nyere spesifikasjon), er denne oljen ennå billigere, 297,- for 4 liter.

4 liter: http://oljelageret.no/shop/osc/product_inf...products_id=202

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Ja, stemmer det. Jeg ringte Møller Kaldbakken og spurte.

De sa det samme som du skriver, at 506.00 er blitt overtatt av 506.01 og deretter 507.00.

Men jeg fikk høre at det er en type Mobil1 som kan brukes her, tror det heter SHC eller noe...noen som vet om den oppfyller 506.00/01 eller 507.00?

VW 506 00 og mange flere tidligere normer går nå under den nyeste normen VW 507 00.

Castrol SLX Longlife III funker utmerket, bruker den selv, og sitter på et mindre parti av den oljen der. Mener å huske den ligger på rundt 260,- / 270,- pr liter på mekonomen, men ønsker du den rimeligere kan du ta kontakt med meg på PM så skal vi fikse det.

9349284[/snapback]

Lenke til kommentar

Stemmer det at jeg må ha 0-30W olje?

VW 500.00

This is an “old” oil specification and is applicable to engines built before model year 2000 (up to August 1999)

Viscosity ratings: SAE 5w-40, 10w-40 or 20w-40

This oil can be used in all petrol and some diesel engines, apart from those referred to under other specifications.

VW 501.01

This is another “old” oil specification with exactly the same application as

VW 500.00.

Viscosity ratings: SAE 10w-40, 15w-40 or 20w-40

VW 502.00

This oil can only be used in petrol engines and is recommended for those which are subject to arduous conditions. It must not be used for any engines with variable service intervals or any which are referred to under other specifications.

Viscosity ratings: SAE 0w-40, 5w-40 or 10w-40

VW 503.00

This is a relatively new oil specification for petrol engines with variable service intervals. It includes the AUDI S4, but not the RS4, or the TT and S3 with outputs of more than 180bhp.

Viscosity rating: SAE 0w-30

VW 503.01

A new oil specification specifically for the RS4, and the TT and S3 with outputs of more than 180bhp, Passat W8 and Phaeton W12.

Viscosity rating: 0w-30

VW 505.00

For all diesel engines prior to model year 2000 (August 1999)

Viscosity rating: 0w-40, 5w-40 or 10w-40

VW 505.01

For all diesel engines with unit injectors (Pumpe-Duse or PD) without variable service intervals.

Viscosity rating: SAE 5w-40

VW 506.00

For all diesel engines except those with unit injectors, with variable service intervals.

VW 506.01

For all diesel engines, including those with unit injectors, with variable service intervals.

Lenke til kommentar

9358005[/snapback]

En 0W-30 olje er ikke nødvendigvis iht. VW 506.00. Du skriver jo selv at 2,5 TDIen krever VW 506.00 olje. Er bare å finne en olje med denne merkingen. F.eks. de jeg linket til tidligere.

Lenke til kommentar

Mener du at det skal lages olje f.eks av viskositet 0W-30 bare for VW 506.00?

Er det ikke hovedsaklig bare viskositet det går ut på?

Så dersom jeg kjøper Mobil1 0W-30 og det ikke står på kanna eller på spes at det oppfyller VW 506.00, så kan den ikke brukes ??

9358005[/snapback]

En 0W-30 olje er ikke nødvendigvis iht. VW 506.00. Du skriver jo selv at 2,5 TDIen krever VW 506.00 olje. Er bare å finne en olje med denne merkingen. F.eks. de jeg linket til tidligere.

9361290[/snapback]

Lenke til kommentar

OK. Forstått.

Noen som vet om Mobil1 SHC 0W-30 oppfyller VW 506.00 / 507.00? Klarer ikke å finne ut av det på nettet...

Stemmer!

Det er en spesifikk kvalitetsnorm som fabrikant krever, og bør følges. Altså handle Olje utfra VW-normen, ikke viskositet.

9363171[/snapback]

Endret av vwlt
Lenke til kommentar
Mener du at det skal lages olje f.eks av viskositet 0W-30 bare for VW 506.00?

Er det ikke hovedsaklig bare viskositet det går ut på?

Så dersom jeg kjøper Mobil1 0W-30 og det ikke står på kanna eller på spes at det oppfyller VW 506.00, så kan den ikke brukes ??

9358005[/snapback]

9361290[/snapback]

9363052[/snapback]

hvilken viskositet man velger er ikke bare pga den normen men hvordan motoren er byg og hvilken klima, f.eks en type om vintern og en om sommern.. det gjør jeg med bilen min..

Er sikkert et skjema i innstruduksjonboka di som du kan følge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...