Gå til innhold

Samsung U700, Sony Ericsson T650i eller Nokia 6500


Reggy

Anbefalte innlegg

Har fulgt med på forumet og gått og ventet at amobil skal teste Samsung U700, før jeg klarer å bestemme for å kjøpe denne.

 

Så hver dag jeg i spenning har sett etter test av U700, har jeg "plutselig" oppdaget Sony Ericsson T650i, og fått lyst på denne og.

 

Jeg har 2 megap. kamera idag (N6280) og har bestemt meg for at jeg vil ha et bedre kamera enn dette. Derav disse to kandidatene.

 

Tastene på T650i er små, men har mye rom rundt seg så jeg tenker at denne kanskje ikke er så verst å taste sms på. Men vil skjermen bli for liten når jeg er vant til å ha skyvetelefon....ellers virker den jo flott. Og for en Nokiavandt person er det vel ett fett om jeg velger samsung eller sony ericsson - jeg må jo sette meg inn i et nytt menysystem uansett...

 

Synspunkt? (og noen som har sett om T650i i blå versjon er tilsalgs noe sted)

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du ikke har vært i butikken å sjekket de ut, så ville jeg gjort det føre jeg evnt bestemte meg, begge mobilene er nok bra

9346680[/snapback]

 

 

Jo har såvidt tastet litt på U700, men vet ikke om Elkjøp har T650i ennå? Syntes U700 var flott, men litt uvante taster, spes de trykkfølsomme...

Endret av Reggy
Lenke til kommentar

Samsung er noe sære på enkelte områder. Uten å kjenne U700, har jeg følgende erfaringer med Samung (som jeg kommer på i farten):

 

Kalenderen kan ikke synkes mht. regelmessige avtaler. Men man kan angi dette i telefonen.

 

Kalenderen er meger begrenset mht til tittel på kalenderoppføringer.

 

Telefonen har ikke profiler.

 

Telefonboken har ikke støtte for postadresser.

 

Meget rigid filbehandler. Filene skal lagres i svært bestemte mapper.

Ikke støtte for fargetemaer, annet enn de få som finnes i telefonen.

 

PC-programsuiten man bruker til å overføre filer og synkronisere med, er ikke så god som SE og Nokia sine. Blant annet har jeg opplevd latterlige begrensninger på filstørrelser.

 

Musikkavspilleren har ikke muligheter for å kunne stille inn equalizer manuelt. Det finnes noen få ferdiginnstilte valg.

 

Uansett må man vurdere telefonen ut fra egne behov. Hva trenger du/trenger du ikke? Jeg synes Samsung lager stilige telefoner, og kvaliteten er jevnt over meget høy.

 

Sjekk om punktene ovenfor har noen betydning for ditt behov, og sammenlign med de tekniske dataene for U700.

 

På Nokia og Sony Ericsson kan du sette OK på alle punktene.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Samsung er noe sære på enkelte områder. Uten å kjenne U700, har jeg følgende erfaringer med Samung (som jeg kommer på i farten):

 

Kalenderen kan ikke synkes mht. regelmessige avtaler. Men man kan angi dette i telefonen.

 

Kalenderen er meger begrenset mht til tittel på kalenderoppføringer.

 

Telefonen har ikke profiler.

 

Telefonboken har ikke støtte for postadresser.

 

Meget rigid filbehandler. Filene skal lagres i svært bestemte mapper.

Ikke støtte for fargetemaer, annet enn de få som finnes i telefonen.

 

PC-programsuiten man bruker til å overføre filer og synkronisere med, er ikke så god som SE og Nokia sine. Blant annet har jeg opplevd latterlige begrensninger på filstørrelser.

 

Musikkavspilleren har ikke muligheter for å kunne stille inn equalizer manuelt. Det finnes noen få ferdiginnstilte valg.

 

Uansett må man vurdere telefonen ut fra egne behov. Hva trenger du/trenger du ikke? Jeg synes Samsung lager stilige telefoner, og kvaliteten er jevnt over meget høy.

 

Sjekk om punktene ovenfor har noen betydning for ditt behov, og sammenlign med de tekniske dataene for U700.

 

På Nokia og Sony Ericsson kan du sette OK på alle punktene.

9346836[/snapback]

[/quote

 

Interessant tilbakemelding.

 

Er jo veldig enig i at telefonene er stillig og kvaliteten er sikkert jevnt over bra, men de punktene du nevner og har noe utsette på er viktige for meg. Spes. det å kunne synkronisere fra data. Ha en god kalender med gjentagende avtaler, god musikkspiller m.m.

 

Dette må sjekkes nærmere opp mot U700....og som du nevner er Nokia ok på dette Ericsson har jeg ingen erfaring med, men skjønner de også fungerer på dette...

Endret av Reggy
Lenke til kommentar

Reggy:

 

Som jeg skrev, kan du få gjentakende avtaler, men dette må ordnes på telefonen.

Unødvendig tungvint.

 

En telefonbok uten muligheter til postadresser er ikke noe for meg. Kan det være så vanskelig for Samsung å inkludere dette?

 

Ville foretrukket kalender, telefonbok og mp3-spiller fra SE eller Nokia. Mp3-spiller-radio fra Nokia kan ha en del sus (i alle fall på enkelte modeller). Synes det er mindre av det på SE. Har en SE 610i, og der er det ikke susing, dersom det ikke er en svakt innstilt radiostasjon eller sus i selve Mp3-musikken.

 

Kalender/telefonbok: Foretrekker Nokia. Nokia har best kalender, med avtalevisning i stand-by-modus, og avtaler vises også i selve kalenderen, uten at man trenger å åpne den aktuelle dagen. Nokia er også mye bedre på å varsle om avtaler. Man kan velge lyd, og vibrasjon er ofte kraftigere enn hos SE. Se varsler kun med en kort tone, man ofte ikke hører, når det skjer litt omkring en. Vibrasjonen er litt svak.

 

Mp3-spiller/radio: Foretrekker SE, spesielt Walkmanmodellene. SE's radioer er vel uten unntak RDS-radio.

 

SMS/MMS: Foretrekker SE. SE sin ordbok er mer intelligent enn Nokia, og husker hvilke ord du bruker sist/mest. Dersom man vil skrive mvh (med vennlig hilsen) på Nokia, foreslår den først nth (som i sin tid var Norges Tekniske Høyskole; nå NTNU). Ikke faen om den skjønner at jeg mener mvh, om jeg så skriver det 100 ganger. SE husker også de siste jeg sendte meldinger til, og det kommer opp når man skal sende, så man slipper å bla i telefonboken. Den viser også med symboler hvilke meldinger man har svart på. Meldingene er merket med avsenders navn dersom dette finnes i telefonboken.

 

Kamera: Foretrekker Nokia på bilder, men klart SE på betjeningsvennlighet. SE genererer unikt billedfilnummer, mens Nokias series 40-telefoner (og Samsung!!) har filnummer 001, 002 osv. Dersom man sletter filene, begynner telefonen på 001 igjen. På Nokias smarttelefoner (Series 60), genereres unike billedfilnavn, basert på dato, f.eks 24082007, 24082007001, 24082007002 osv.

 

Filoverføring til PC: Nokia er best på overføringshastighet, både med USB-kabel og Bluetooth. Ellers blir det mye det samme. Nokias PC Suite har vært forbilde for SE og enkelte andre produsenter.

Lenke til kommentar
Forstår!!

 

Nyttig å vite:)

9353481[/snapback]

 

:)

 

Glemte noe angående SE og SMS: Foruten å huske ord man bruker mye, husker meldingseditoren også korte setninger. Hvis du f.eks. skriver Mvh, kan den finne på å foreslå Mvh Reggy, dersom du skrev Mvh Reggy forrige gang.

 

Venter bare på at den nye versjonen av T9 skal få større utbredelse. Den er ennå mer intelligent. Hadde en kort periode en HTC S700 Windows-smartphone, og det var imponerende greier. Oppgradert T9 og qwerty-tastatur (eller det vanlige mobiltastaturet, om man ikke skulle skrive så mye), ja det var virkelig greier!

 

Hvis du angir nærmere hvilke funksjoner du legger mye vekt på ved valg av mobil, er det kanskje lettere for "oss" andre å foreslå mobiler for deg, men ut fra det du allerede har skrevet, ville jeg ikke anbefalt Samsung. Men for all del, prøv U700 i butikken, les tester, last ned manual fra Samsungs hjemmeside, og selvsagt: Still spørsmål på nyhetsforum (som du har gjort :) ). Med internett er mulighetene enorme til å skaffe seg nyttig informasjon.

Lenke til kommentar
Forstår!!

 

Nyttig å vite:)

9353481[/snapback]

 

:)

 

Glemte noe angående SE og SMS: Foruten å huske ord man bruker mye, husker meldingseditoren også korte setninger. Hvis du f.eks. skriver Mvh, kan den finne på å foreslå Mvh Reggy, dersom du skrev Mvh Reggy forrige gang.

 

Venter bare på at den nye versjonen av T9 skal få større utbredelse. Den er ennå mer intelligent. Hadde en kort periode en HTC S700 Windows-smartphone, og det var imponerende greier. Oppgradert T9 og qwerty-tastatur (eller det vanlige mobiltastaturet, om man ikke skulle skrive så mye), ja det var virkelig greier!

 

Hvis du angir nærmere hvilke funksjoner du legger mye vekt på ved valg av mobil, er det kanskje lettere for "oss" andre å foreslå mobiler for deg, men ut fra det du allerede har skrevet, ville jeg ikke anbefalt Samsung. Men for all del, prøv U700 i butikken, les tester, last ned manual fra Samsungs hjemmeside, og selvsagt: Still spørsmål på nyhetsforum (som du har gjort :) ). Med internett er mulighetene enorme til å skaffe seg nyttig informasjon.

9353893[/snapback]

 

Jo som nevnt vil jeg ha bedre kamera.

 

Jeg skriver en del sms og vil ha en tlf som er god å taste på.

 

Jeg legger mye avtaler inn i outlooken som jeg overfører til telefonen.

 

Hører en del på musikk - radio lite brukt (mest pga av at en må bruke øretelefoner som antenne og det blir for tungvindt - eller hadde jeg brukt det mer).

 

Kunne godt tenkt meg trådløs overføring av stereo lyd (husker ikke hva det heter)

 

God skjerm.

 

Har også sett Nokia 6500 slide som meget aktuelle tlf. Men vet ikke om jeg har tid til å vente på denne....

Lenke til kommentar

K770 er vel også et alternativ, evt Nokia sine lekre 6500 classic og slide.

Men siden kamera er viktig ville jeg nok dumpet Nokia og Samsung sine modeller.

Det er mange som syns nokia sine siste modeller tar bra bilder, men fargene er helt off på disse.

T650 sitt kamera er meget bra til å ikke å være cybershot.

:)

Lenke til kommentar
K770 er  vel også et alternativ, evt Nokia sine lekre 6500 classic og slide.

Men siden kamera er viktig ville jeg nok dumpet Nokia og Samsung sine modeller.

Det er mange som syns nokia sine siste modeller tar bra bilder, men fargene er helt off på disse.

T650 sitt kamera er meget bra til å ikke å være cybershot.

:)

9362868[/snapback]

 

 

Synes SE sine kamera krever mer lys enn Nokia, derfor blir bildene lettere ubrukelige ved dårlig belysning. Forolys/blitz hjelper litt, men likevel...

 

Til gjengjeld er SE lettere å betjene på fotofronten.

 

Nokias kameratelefoner har generelt bedre video-oppløsning enn SE, dersom dette har noe å si.

 

Enig i det du skriver om farger på Nokia. De blir lett unaturlige. Mer fres over farger på SE-kameraene.

 

Som vanlig blir det hele et kompromiss. Velger man Nokia, velger man vekk enkelte ting SE er bedre på, og motsatt. Noe er begge merkene gode på.

 

Men ut fra Reggys behov, står det mellom Nokia og SE. Har laget en liste lengre opp i tråden, om viser hvem jeg favoriserer av egenskaper på de to merkene.

Lenke til kommentar
Jeg henger meg på her i to sekunder, bare ett enkelt spørsmål.

Samsung Ultra Edition 12.1 det er det samme som Samsung u700?

Eller det Samsung u700 enn telefon og Samsung u700 Ultra Edition 12.1 Enn anna? : p

9363584[/snapback]

 

 

Det stemmer! 12.1 er tykkelsen på mobilen. Den er 12.1 mm tynn, og Ulta Edition er Samsungs utratynne mobilserie.

 

http://www.samsung.com/no/products/mobil/m...lefon/index.asp

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
K770 er  vel også et alternativ, evt Nokia sine lekre 6500 classic og slide.

Men siden kamera er viktig ville jeg nok dumpet Nokia og Samsung sine modeller.

Det er mange som syns nokia sine siste modeller tar bra bilder, men fargene er helt off på disse.

T650 sitt kamera er meget bra til å ikke å være cybershot.

:)

9362868[/snapback]

 

Sony Ericsson K770i var ny for, og virket fin ved første øyekast. Spesifikasjonene virket nokså like T650i sånn ved kjapt øyekast....

 

Har vært veldig Nokia fan og sagt jeg aldri skal ha SE, men kan nærme meg noe. Det som taler mot er mindre skjerm (positivt er jo også lettere tlf da), samt at jeg får inntrykk av at Nokia har bedre kalender. Det jeg liker veldig godt med min kalender på Nokia 6280, er at når man går inn i denne så viser den dagens gjøremål/ avtaler uten at jeg trenger å klikke opp noe... Vet ikke hvordan SE er på akkurat det...

Lenke til kommentar
ser på E-bay så har de den nesten bare i blått

 

noen som om den kommer hit snart da ?

 

finere farge  :D

9367784[/snapback]

 

Ser i "Telehuset" reklamen som kom i posten i dag at de har bilde av den blå utgaven. Den koster 1999 kr, med en eller annen Telenor binding.

 

Dyrt og uaktuelt - - skal evt kjøpe min med Tele2 binding...

Lenke til kommentar
K770 er  vel også et alternativ, evt Nokia sine lekre 6500 classic og slide.

Men siden kamera er viktig ville jeg nok dumpet Nokia og Samsung sine modeller.

Det er mange som syns nokia sine siste modeller tar bra bilder, men fargene er helt off på disse.

T650 sitt kamera er meget bra til å ikke å være cybershot.

:)

9362868[/snapback]

 

Sony Ericsson K770i var ny for, og virket fin ved første øyekast. Spesifikasjonene virket nokså like T650i sånn ved kjapt øyekast....

 

Har vært veldig Nokia fan og sagt jeg aldri skal ha SE, men kan nærme meg noe. Det som taler mot er mindre skjerm (positivt er jo også lettere tlf da), samt at jeg får inntrykk av at Nokia har bedre kalender. Det jeg liker veldig godt med min kalender på Nokia 6280, er at når man går inn i denne så viser den dagens gjøremål/ avtaler uten at jeg trenger å klikke opp noe... Vet ikke hvordan SE er på akkurat det...

9367052[/snapback]

 

 

Nokia har bedre kalender. Sony Ericsson kan ikke vise dagens gjøremål/avtaler i stand-by.

Lenke til kommentar
K770 er  vel også et alternativ, evt Nokia sine lekre 6500 classic og slide.

Men siden kamera er viktig ville jeg nok dumpet Nokia og Samsung sine modeller.

Det er mange som syns nokia sine siste modeller tar bra bilder, men fargene er helt off på disse.

T650 sitt kamera er meget bra til å ikke å være cybershot.

:)

9362868[/snapback]

 

Sony Ericsson K770i var ny for, og virket fin ved første øyekast. Spesifikasjonene virket nokså like T650i sånn ved kjapt øyekast....

 

Har vært veldig Nokia fan og sagt jeg aldri skal ha SE, men kan nærme meg noe. Det som taler mot er mindre skjerm (positivt er jo også lettere tlf da), samt at jeg får inntrykk av at Nokia har bedre kalender. Det jeg liker veldig godt med min kalender på Nokia 6280, er at når man går inn i denne så viser den dagens gjøremål/ avtaler uten at jeg trenger å klikke opp noe... Vet ikke hvordan SE er på akkurat det...

9367052[/snapback]

 

 

Nokia har bedre kalender. Sony Ericsson kan ikke vise dagens gjøremål/avtaler i stand-by.

9373116[/snapback]

 

Ok.

 

Mye hjelp å få av deg. Takk.

 

Egentlig litt dumt at SE ikke har det. Har vært litt på vippen mot SE, men får taste litt på den hos Elkjøp når den dukker opp.

 

Ang. Nokia 6500 Slide er jeg redd kan bli for dyr. Foreløpige priser med Tele2 ligger på nærmere 2 tusen. Vet ikke om jeg vil bruke fullt så mye......Da må jeg kanskje kikke på Nokia N73 igjen. Det har hvertfall 3.2. MP kamera. Og kalenderen holder jo mål....men den er jo et år gammel....men billig...1Kr...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...