Gå til innhold

Fotokonkurranse nr.4, runde 1: Tid

lohelle

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke hva tid er for noe, kan noen forklare meg det?

9349146[/snapback]

Heh, for en reaksjon :p

Hva med å tenke på det og prøve å tolke det på en måte som kan sees?

9349168[/snapback]

Ja, hvis du kan forklare hva tid er for noe, så kan jeg jo alltids prøve... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:thumbup:

Topp tema! Så konkret og abstrakt på en gang...

Det kan sikkert diskuteres i det uendelige hva tid er men her går det vel mer i hver enkletes opplevelse av tid.

ideer; stillestående, langsom, fort... :closedeyes: prøv å lag bilder i hodet for så å lete etter motiv som sier noe om dette.

:hmm:

Fasinerende

Lykke til, håper å se masse spennende bidrag.

Lenke til kommentar
graylady:

Totalt uenig, tid er ingen fotografisk tema. Tid er like tullete som rom og følelser.

9354940[/snapback]

Ikke? Neivel... det mener du. Jeg mener både tid, rom og følelser er flotte tema jeg da. Solnedgang og elg i skogen er jo litt oppbrukt? selv om også det kan gi rom for mye spennede.

:cool:

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke deltar i konkurranser, så har det jeg mener egentlig ingenting med denne diskusjonen å gjøre. Jeg vil likevel si noe, og det er at Gray Lady kommer med et godt forslag. Det er en mye større kreativ utfordring å ta et bilde som illustrerer tid, og det er ikke et uvanlig tema i mer avanserte fotofora som f.eks. dotten, og i fotoblader som Fotografi. Det er fullt mulig å beskrive tid i et fotografi, men det krever mye mer fantasi enn elgebilder. Skjerp dere, fordi Gray Lady kommer her med kanskje tidenes beste forslag til en konkurranse på akam. Her er det bare forestillingsevnen og fantasien som er avgjørende for resultatet. Glimrende forslag, synes jeg.

Nå lover jeg å ikke blande meg mer i denne diskusjonen, siden jeg som nevnt ikke deltar i konkurranser.

Lenke til kommentar

Nå var det vel vinneren av forrige konk som valgte temaet tid, men det er jo så.

Å ta et bilde av "tid" er uhyre vanskelig og umulig å definere, vil tro at det varierer stort fra person til person hva som legges i betydningen av tid. En av grunnene til å ha et tema er at bildene skal ha sånn noenlunde samme innhold slik at det blir lettere å plukke ut en vinner i forhold til oppgitt tema. Med tid som tema vil bidragene sprike for mye etter mitt skjønn, det gjorde de ihvertfall sist gang tid var tema og etter mitt skjønn var det ikke ett eneste bilde som beskrev tid. Det er fullt mulig å være kreativ innenfor enkle tema som f.eks landskap.

Lenke til kommentar

Dess vanskeligere, dess bedre synes jeg :evil:

Nå skal jeg slutte å plage dere med mine meninger om konkurransene, men hva med å bruke gammelt og nytt, klokker og ur, abstrakte effekter og gudene vet hva? Det er mange måter å illustrere tid på, uten at det skulle bli for akademisk. Synes derfor at Gray Ladys forslag ble litt for knallhardt mottatt, og i alle fall burde blitt vurdert litt dypere. Det er som sagt andre steder i fotoverdenen at slike temaer er helt normale. En konkurranse kan nemlig stille litt større krav til kreativitet enn "ta et bilde av vann", og andre materielle motiver.

Lenke til kommentar
Synes derfor at Gray Ladys forslag ble litt for knallhardt mottatt, og i alle fall burde blitt vurdert litt dypere.

9357553[/snapback]

Desverre kan jeg ikke ta æren for temavalg, bare støtte opp om det.

Vanskelig er det nok i den for stand at en ønsker å få DEN gode ideen da + å gjennomføre den. Men det hadde jo vært det samme om temaet var landskap, det kan jo lett bli intetsigende...

Synes mange av de fra sist dette var tema var fine, de viser litt hvor bredt en kan tenke.

:yes:

Lykke yil uansett

Lenke til kommentar

Klokker og ur er knallbra tema, PMnormal! Lignende tema burde vi hatt flere av.

Nei, landskap er ikke intetsigende...kan ikke fatte at du, graylady, mener at landskap kan lett bli intetsigende, når tid ikke er det. Tid er det mest intetsigende som finnes, ingen over-ingen ved siden.

Tiden lager ikke et avtrykk, det har ingen str og kan ikke beskrives. Tid kan heller ikke påvises eller bedømmes. Tid er heller ingen fotografisk størrelse...det har ingen mønster, rytme, balanse, farger, linjer eller nyanser. Tid kan ikke komponeres. Tiden som en metafysisk størrelse gjennomsyrer alt, mao er det ikke diskriminerende...å ta bilde av noe som ikke er diskriminerende finner jeg særdeles uforståelig.

Men dere to, graylady og pmnormal, dere har en begrepsforståelse av tid som jeg ikke har. I og med at dere også syns at dette er et godt fotografisk tema for en fotokonkurranse, kan ikke dere gi meg et eksempler på motiver der tid er tema, så forstår jeg det litt bedre og kan dra ut og fotografere tid...ikke med deres eksempler selvsagt, men noe som ligner...tid, here I come :)

Lenke til kommentar
Klokker og ur er knallbra tema, PMnormal! Lignende tema burde vi hatt flere av.

Nei, landskap er ikke intetsigende...kan ikke fatte at du, graylady, mener at landskap kan lett bli intetsigende, når tid ikke er det. Tid er det mest intetsigende som finnes, ingen over-ingen ved siden.

Tiden lager ikke et avtrykk, det har ingen str og kan ikke beskrives. Tid kan heller ikke påvises eller bedømmes. Tid er heller ingen fotografisk størrelse...det har ingen mønster, rytme, balanse, farger, linjer eller nyanser. Tid kan ikke komponeres. Tiden som en metafysisk størrelse gjennomsyrer alt, mao er det ikke diskriminerende...å ta bilde av noe som ikke er diskriminerende finner jeg særdeles uforståelig.

Men dere to, graylady og pmnormal, dere har en begrepsforståelse av tid som jeg ikke har. I og med at dere også syns at dette er et godt fotografisk tema for en fotokonkurranse, kan ikke dere gi meg et eksempler på motiver der tid er tema, så forstår jeg det litt bedre og kan dra ut og fotografere tid...ikke med deres eksempler selvsagt, men noe som ligner...tid, here I come :)

9358075[/snapback]

Det var da fælt med gnåling :cry: Kan du ikke bare ta deg sammen å vinne denne runden, så kan du bestemme tema neste gang? Bare finn et eller annet som har med tid å gjøre, og fotografer det i en soloppgang/nedgang. Om ikke du vinner så blir det i alle fall poeng på deg.... Verre er det nemlig ikke!

Endret av magneska
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...