Gå til innhold

Nytt kort, midrange, 1000-2000kr (også til spill)

Pricks

Anbefalte innlegg

Først litt syting: Trådene her har ofte så elendige titler at det er frustrerende å prøve å finne en eksisterende tråd å lese. "Trenger nytt skjermkort" sier liksom ikke så mye om hva slags kort det er snakk om! Så nå som jeg har fått syte litt prøver jeg å gå foran med et godt eksempel...

Jeg trenger nytt skjermkort, og tenker meg et midrange-kort mellom 1000 og 2000 kroner, eller helst rundt 1500.

Om det er ATI eller NVIDIA er ikke relevant. Jeg vil bare ha det beste kjøpet uansett merke.

Et stort pluss om kortet har både TV-inn og TV-ut.

Jeg bruker PCen mest til surfing, osv., men kommer også til å spille litt nå og da, så kortet bør ikke være håpløst tregt til noenlunde moderne spill.

Jeg er ekstremt lite orientert om hva som er bra om dagen, men så i en annen tråd at Gainward GeForce 8600GTS er OK, og har støtte for DX10. Men er det noe poeng hvis jeg bare har Windows XP?

PCen ellers har 1 GB RAM, AMD Athlon 3000+ (1,8 GHz), så jeg vet ikke om noe av dette eventuelt kan være en flaskehals i spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Nå yter vell g8800gt bedre enn 2900pro?

Men som sagt, resten av PC-en din står ikke i stil til et slikt skjermkort. :p

Men 8800gt er et bra kort som du kan ha en stund fremover, og det har DX10.

https://prisguiden.no/vis_kategori....mp;submit=S%F8k

Billigste 8800gt koster rett under 2000kr.

Vil du bruke mindre og klarer deg uten dx10 så ville jeg gått for et 1950pr, men 2900pro og 8800gt er mye kraftigere enn dette kortet.

Hvor mye vil du bruke på psu da?

Lenke til kommentar

Med det systemet der vil du nå flaskehalsen godt med et x1950pro. De får du til omtrent en tusenlapp om dagen. DX10 er det ikke så nøye å ha støtte for, i hvertfall ikke med et low/middels-system.

Et 8800GT er også et godt kjøp om dagen, men det drar strøm, utvikler varme, og det vil ikke yte det spor bedre enn x1950pro på ditt system. Spar heller pengene og bruk de når du kjøper ny PC...

Endret av Heatsink
Lenke til kommentar

Tja, det kommer jo helt an på om spillet trenger mye cpu-kraft.

Fikk høre det samme som du sier heatsink, men etter erfaring så stemmer det ikke helt...

Selvsagt vil ikke et 8800gt yte maks med en såpass svak cpu, men det vil yte bedre enn et 1950pro.

Skjermkortet er det svakeste leddet i en pc, ikke cpu.

Og det kommer jo helt an på hva spill pricks vil spille.

Og det er greit å ha et skjermkort som varer en stund, viss man har planer om å kjøpe nyere komponenter senere.

Og jeg tørr og påstå at et 8800 kort vil gi bedre ytelse enn et 1950pro.

Og gt-kortet gir mest for pengene nå til dags, så jeg ville faktisk brukt 1000kr ekstra for et kort som knuser 1950pro istedenfor å kjøpe nytt skjermkort så snart man skifter ut noe annet i PC-en...

Eller i det minste gått for et 2900pro, siden det er idiotisk å spare 500kr viss man får så mye mer viss man heller kjøper et av de nye mid-end korta.

Nå vil eg ikke si at x1900korta bruker lite strøm og det utvikler ihvertfall varme.

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

Det er jo ikke bare snakk om å "legge på en ekstra tusenlapp" men en fordobling i pris. De eneste spillene du ville merke forskjell mellom de to kortene ville være om du satte opp høye oppløsninger med masse detaljer, men da er FPS-en langt utenfor et spillbart område uansett.

Jeg oppgraderte fra 6800GT ,som er vesentlig dårligere, til x1950 pro med min A64 3200+. Jeg følte da at jeg ble CPU-begrenset rimelig raskt i de fleste spill, og overklokke kortet gav ikke noe bedre resultat.

Argumentet med at du oppgraderer til 8800GT "for fremtiden" er idiotisk med mindre trådstarter vet at han skal kjøpe ny PC i løpet av de neste par månedene. Når han omsider kjøper ny PC vil 8800GT mest sansynlig være utdatert i forhold til resten av systemet og mye billigere enn i dag.

Lenke til kommentar

Merkelig å quote meg selv... Men får vell gjøre det når du leser det du vil lese av det jeg har skrevet...

Men som sagt, resten av PC-en din står ikke i stil til et slikt skjermkort. tongue.gif

Selvsagt vil ikke et 8800gt yte maks med en såpass svak cpu, men det vil yte bedre enn et 1950pro.

Det står jeg enda fast på...

Vil du bruke mindre og klarer deg uten dx10 så ville jeg gått for et 1950pr, men 2900pro og 8800gt er mye kraftigere enn dette kortet.

Jeg sa bare at 8800gt gir mest for pengene, og at 2900pro gir ihvertfall mer for pengene enn hva et 1950 pro gjør...

jeg greide å kvele mitt skjermkort med en overklokket 3000+, spesielt med aa og af.

Eneste jeg merket når jeg gikk over til E6600 var 300 poeng mer i 3dmark men ingen ting i praksis, viss jeg ikke satt spillet på 800x600 uten noe eyecandy....

Så jeg ville definitivt gått for et 2900pro... Spesielt viss han har planer om å kjøpe ny pc før det har gått 1-3 år...

Men det er trådstarterens valg, pga jeg vet ikke hva planer han har når det gjelder it-verdenen...

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

Jeg er hvertfall ikke i tvil og har lagt inn en bestilling på Club3D 8800GT Fra amentio.no for utrolige 1623,- inkl. mva.

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1736548

8800GT kortene er nye og få om noen webshops har de på lager i dag. ETA ble idag endret til 8.11 på dette kortet, så jeg satser på at det kommer snart :)

ang strømforsyninger har jeg forstått det sånn at Watt hysteriet er høyst overdrevet da selv en relativt high-end maskin neppe bruker stort mer enn 400W. Så om du ikke har high-end og mange harddisker, vifter, kort osv kan du sikkert klare deg fint med 350W og.

Du kan jo sjekke selv med PSU calculatoren:

http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

NB! Det første spørsmålet er hvor mange fysiske prosessorer du har, så selv om du har dual core, skal du velge single prosessor.

Edit. ang PSU

Endret av Nessa
Lenke til kommentar

Nå fikke jeg grusomt lyst til å sende tilbake 8800GTX kortet. jeg betalte 3600 for det og nå kan jeg få tilnermet samme ytelse til halv pris! Må nesten se meg om etter muligheter her. Har utrolig lyst til å sende det tilbake/ selge det.

EDIT: Er jo ikke mer enn 30 dager siden jeg fikk det!

Endret av SWAT dude...
Lenke til kommentar

Dette med flaskehalser er litt dumt. Mulig jeg burde slenge på 1 GB med minne til, samt oppgradere CPU.

Men jeg har hatt litt problemer med USB-inngangene til hovedkortet (f.eks. må jeg fikle lenge for at mobiltelefonen skal gjenkjennes riktig så jeg får overført filer), så jeg vurderer å kjøpe et nytt hovedkort også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...