Gå til innhold

Nikkor 18-200 F/3.5 -5.6

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har dette objektivet og tatt i betraktning av det store brennvidde omfanget er jeg fornøyd. Så for min del så fungerer det som et greit allround objektiv.

En ting som irriterer meg med dette objektivet er såkallt "lens creep"(av mangel på et bedre ord). Dvs at objektivet lett sklir ut fra 18mm til feks 180mm om du har det hengende på skuldern. På 200mm blir størrelsen på det doblet også og det bærer preg av å være litt plastic fantastic.

Når det er sagt så må jeg si at jeg er mer fornøyd med bildene jeg tar med 50mm-objektivet eller 70-200mm-objektivet. Uten at de egentlig kan sammenlignes.

Endret av Gerber
Lenke til kommentar
Det er det beste objektivet i sin klasse, hvis du trenger så langt brennviddeomfang, og ikke ønsker å dele det opp i to zoomer. De som har det er ganske fornøyd. Tror Olar0701 har en slik på en D200, og det finnes flere her som har den også.

9346076[/snapback]

Helt rett PMnormal.

Har hatt dette objektivet i ca 14 dager nå og tatt noen hundre bilder. Totalinntrykket så langt er ganske bra. Vibrasjonsdempingen virker bra og byggekvaliteten er også bedre enn jeg forventet. Det er selvfølgelig ikke like bra som 24-105 objektivet som jeg bruker på 5D, men det er mere allsidig i forhold til brennvidde.

Du kan ikke forvente skarphet fra største blender, men allsidigheten tatt i betraktning vil jeg si det er verdt pengene (selv om jeg personlig ikke har bestemt meg for om jeg vil beholde det)

Lenke til kommentar

Når det er sagt så må jeg si at jeg er mer fornøyd med bildene jeg tar med 50mm-objektivet eller 70-200mm-objektivet. Uten at de egentlig kan sammenlignes.

9346283[/snapback]

Ser også forskjell på bilder jeg har tatt med mitt andre Nikon objektiv - 105 2.8 micro VR. Dette er et meget, solid, skarpt objektiv.

Når det gjelder 18-200 objektivet, så brukte jeg det på ca 50 bilder på en fotojobb forrige helg. Brukte 400 iso og utskriftene ble ok i A4, men jeg ville ikke printet større. Virker som en ikke kan "blåse opp" bilder på samme måte som de man tar med "krem-optikk". Resten av bildene ble tatt med 5D/24-105 og her er A4 ingen begrensning.

Ellers bruker jeg både Nikon og Canon nå (uforståelig for de fleste :-)), men er ikke sikker på hvor ferden går videre, spesielt etter D300 sin inntreden på arenaen

Lenke til kommentar

9346283[/snapback]

Ser også forskjell på bilder jeg har tatt med mitt andre Nikon objektiv - 105 2.8 micro VR. Dette er et meget, solid, skarpt objektiv.

Når det gjelder 18-200 objektivet, så brukte jeg det på ca 50 bilder på en fotojobb forrige helg. Brukte 400 iso og utskriftene ble ok i A4, men jeg ville ikke printet større. Virker som en ikke kan "blåse opp" bilder på samme måte som de man tar med "krem-optikk". Resten av bildene ble tatt med 5D/24-105 og her er A4 ingen begrensning.

Ellers bruker jeg både Nikon og Canon nå (uforståelig for de fleste :-)), men er ikke sikker på hvor ferden går videre, spesielt etter D300 sin inntreden på arenaen

9347537[/snapback]

Takk for mange kommentarer. Så for meg som er en hobbyfotograf som ikke forstørrer bildene er dette et bra kjøp?

Alternativet er kit-objektivet på 18-70 eller 18-135.

Lenke til kommentar

Takk for mange kommentarer. Så for meg som er en hobbyfotograf som ikke forstørrer bildene er dette et bra kjøp?

9347687[/snapback]

I ditt tilfelle hadde jeg valgt 18-200 selv om det koster litt mere. Rimelig sikker på at du blir fornøyd

Lenke til kommentar

9347687[/snapback]

I ditt tilfelle hadde jeg valgt 18-200 selv om det koster litt mere. Rimelig sikker på at du blir fornøyd

9347729[/snapback]

Takk for alle kommentarer.

Lenke til kommentar

9347687[/snapback]

9347729[/snapback]

Takk for alle kommentarer.

9347787[/snapback]

Et spm. til:

Hva med å kjøpe et tamron 17-50f/2.8. Er det mer lysfølsomt enn det objektivet jeg ser på. Tenker på i relativt mørke rom etc?

Lenke til kommentar
Hva med å kjøpe et tamron 17-50f/2.8. Er det mer lysfølsomt enn det objektivet jeg ser på. Tenker på i relativt mørke rom etc?

Det er det, men jeg tror kanskje du ville være like godt tjent med en Sigma 30mm f/1.4 til fotografering innendørs i tillegg til 18-200VR. Det er ikke så stor forskjell på f/2.8 og f/3.5 (som det vil være på full vidvinkel). Selv har jeg 50mm f/1.8 til innendørsfoto, samt at jeg snart får ekstern blitz, tror det blir fint. Blir kanskje trangere enn mange ønsker, men det funker...
Lenke til kommentar

Enkelt, du sparer som juling og kjøper D3 som neste kamerahus, og bruker D200 som backuphus...
Lenke til kommentar

Enkelt, du sparer som juling og kjøper D3 som neste kamerahus, og bruker D200 som backuphus...

9347878[/snapback]

Tenkte mest på D300.. Men hvis galskapen helt tar overhånd og jeg skulle kjøpe D3, så må jeg selge alt jeg har av Canon. Er på en måte blitt litt "glad" i 5D`en, kan du si :)

Lenke til kommentar
En ting som irriterer meg med dette objektivet er såkallt "lens creep"(av mangel på et bedre ord). Dvs at objektivet lett sklir ut fra 18mm til feks 180mm om du har det hengende på skuldern. På 200mm blir størrelsen på det doblet også og det bærer preg av å være litt plastic fantastic.

Etter et tips på et utenlandsk forum, skal en bit gaffertape på den største sylinderen som kommer ut når du zoomer, fungere som "brems". Nå er jeg ikke sikker på hva gaffertape er på norsk, men det er vel en litt tykk "tøytape"? Selv har jeg brukt vanlig svart isolasjonstape over hele denne sylinderen og det fungerer helt perfekt. Har gjort det samme med et Tamronobjektiv (28-75 f/2,8) som var litt løst med samme gode resultat. :thumbup:

Lenke til kommentar

Litt OT, men tør jeg spør hvorfor? Må være veldig tungvindt og måtte kjøpte fra to forskjellige merker vel? Blitzsystemer, fjernkontroll, batterier og ikke minst optikk. Må da være mer fornuftig å velge et merke vel?

Lenke til kommentar

Litt OT, men tør jeg spør hvorfor? Må være veldig tungvindt og måtte kjøpte fra to forskjellige merker vel? Blitzsystemer, fjernkontroll, batterier og ikke minst optikk. Må da være mer fornuftig å velge et merke vel?

9351375[/snapback]

Solgte unna en 20D og et par objektiver og noe annet utstyr jeg ikke brukte. Parallellt med dette reiste en kompis til Hong Kong og fikk et godt kjøp på D200 og 18-200VR. Siden jeg alltid har hatt lyst til å teste en D200, så slo jeg til.

Erfaringer så langt:

D200. Solid hus som er bedre ergonomisk(såvidt) enn 5D. Kjappere og med bedre følgefokus enn 5D. Huset er også mere avansert, ikke nødvendigvis et pluss. Lite forskjell bildemessig opp til 400iso, over 400 er 5D klart best.

18-200VR. Et allsidig objektiv som er ganske bra, men som ikke viser hva som bor i D200. Usikkert om jeg beholder dette.

105 VR 2.8 micro. Det beste macro/micro objektivet jeg har hatt. Foruten makro, også strålende til portrett.

To-systemopplegget er sikkert ikke et fornuftig valg, men ikke videre tungvint i mine øyne.

I det daglige bruker jeg nå Nikon for å lære meg mest mulig om dette systemet og på mine forholdsvis sjeldne betalte oppdrag, bruker jeg Canon med Nikon som back-up. Hva jeg velger videre, vil tiden vise. Om Nikon sine nye vidundere viser seg å være like bra i praksis som spesifikasjonene tilsier, så blir det kanskje et D300 på senhøsten..

Lenke til kommentar
Det er det beste objektivet i sin klasse, hvis du trenger så langt brennviddeomfang, og ikke ønsker å dele det opp i to zoomer. De som har det er ganske fornøyd. Tror Olar0701 har en slik på en D200, og det finnes flere her som har den også.

9346076[/snapback]

Helt rett PMnormal.

Har hatt dette objektivet i ca 14 dager nå og tatt noen hundre bilder. Totalinntrykket så langt er ganske bra. Vibrasjonsdempingen virker bra og byggekvaliteten er også bedre enn jeg forventet. Det er selvfølgelig ikke like bra som 24-105 objektivet som jeg bruker på 5D, men det er mere allsidig i forhold til brennvidde.

Du kan ikke forvente skarphet fra største blender, men allsidigheten tatt i betraktning vil jeg si det er verdt pengene (selv om jeg personlig ikke har bestemt meg for om jeg vil beholde det)

9346420[/snapback]

Du får si ifra hvis du skal selge det!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...