Thor. Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Jeg har i det siste hatt problemer med maskinen min. Denne pc en er selvbygd og begynte å jukse først for ca 3 uker siden. Det som skjer er at enten der er en brå shutdown (psu bryter/sikring) eller en vanlig shutdown. Så har jeg nå tre ganger våknet av at led-lyset på hovedkortet bare blinker vet strømtilførsel. Det er nok å sette i kontakten bak og skru på bryteren og lampa sammen med tilkoplet usb utstyr blinker. det er ca 2 blink i sekundet. Slik fortsetter det til jeg kopler fra strøm på en hvilken som helst måte. Da dør blinkingen sakte ut, det tar ca 2 minutter til det er helt dødt. Ingen vifter reagerer eller noe. En gang fikk jeg den til og kjøre viftene men den bootet ikke heller. Indikatoren forran på kabinettet lyste svakt og hk led blinket ikke. Skjermen reagerte heller ikke så skjermkortet våknet heller ikke. Nå får jeg ikke start på maskinen i motsetning til de tidligere hellene. Jeg får også et svakt støt (veeeldig minimalt) fra kabinett når jeg er borti. Hardware: 250gig Sata spin point GeForce 7800GT Asus A8N sli premium D-Link dwl-g520+ Forsøkt: Strippet vekk alt av hardware (inkludert ram og cpu, samt skjermkort hdd og cdrom og dlink). Latt den stå uten strøm over natten. Resatt cmos både via batteri og jumper på forskjellige tidspunkt. Sikkert andre ting og men kusker ikke siden det var kveld. Tips/forslag? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 Prøv ny powersupply. 9346166[/snapback] Strømforsyning? Ok. Burde jeg ta en test på den om den starter uten hk først kanskje? Husker ikke helt hva det kaltes en tror det var jump start eller lignende. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Har ikke fatt testet ny psu enda. Men stromforsyningen starter med jump start. Idet jeg kortsluttet de to pinnene vaknet psuen men kun til jeg fjernet bindersen. Er det vanlig? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) Har ikke fatt testet ny psu enda. Men stromforsyningen starter med jump start. Idet jeg kortsluttet de to pinnene vaknet psuen men kun til jeg fjernet bindersen. Er det vanlig? 9377626[/snapback] Ja, den PSU er på bare sålenge den forbindelsen er tilstede. At PSU starter slik sier ingenting om at den er OK eller ikke. PSU er mer komplisert enn som så, det er ikke slik at enten så er den død eller så er den 100% OK. Det er mange mulige mellomstadier. erik456: du får stille spørsmål i en egen tråd. Foreslår at du søker litt, det er mange svar om ntldr her fra før. Endret 28. august 2007 av hårek Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Harek: jeg bare feilsoker etter erfaring. jeg har ingen andre pcer jeg kan teste komponentene pa akkurat na. har du noen forslag til hvordan eliminere hk og psu? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Nei, det er vel bare en enkel metode og det er å bytte komponenter. Direkte testing vil kreve avansert utstyr og ekspertise. Det er nok noen eksperter som kan gjenkjenne spesielle symptomer direkte på erfaring. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 2. september 2007 Forfatter Del Skrevet 2. september 2007 (endret) *slett* Endret 2. september 2007 av Thor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå