Gå til innhold

String i sql spørring, sitter fast!

Anbefalte innlegg

Hei!

1. Hvordan kan jeg løse denne?

$findting           = "SELECT $type FROM SQL_TABEL_TING WHERE name='$sql['ting]'";

2. I koden over er SQL_TABEL_TING en konstant, går det ann å bruke de slik jeg har gjort?

3. Hvordan finner jeg mysql pw osv i xampp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+142

1 og 2:

$findting           = "SELECT {$type} FROM ".SQL_TABEL_TING." WHERE name='".$sql['ting']."'";

3 er jeg ikke sikker på..

Lenke til kommentar
Ikke bare ser det penere ut, men det er også den "korrekte" måten å gjøre det på :)

9377828[/snapback]

Korrekt og korrekt. Det bruker mer minne og kan være en dårlig løsning hvis man bruker mye minne fra før og har lange strenger. Concat. er forøvrig den metoden man må bruke ellers i andre programmeringspråk siden man ikke har lukusen av å kunne stappe variabler inni en streng og alikevel få variablens verdi i resulterende streng.

Lenke til kommentar
Er/var(?) litt ustø på {}+arrays i strings da jeg postet det :p

Men ja. - Ser finere sånn ut :)

9376424[/snapback]

Det er ikke noe mer hokus-pokus enn vanlige variabler. Du kan fint sette { } rundt variabler som ikke er arrays også.

$foo = 'bar';
$arr = array('bar', 'foo' => 'bar');
echo "Oh yeah! Vi skal på {$foo}!";
echo "Oh yeah! Vi skal på {$arr[0]}!";
echo "Oh yeah! Vi skal på {$arr['foo']}!";

Jeg har vent meg til å skrive { } rundt alle variabler uansett om de er arrays eller ikke. Jeg synes de blir mer tydelig og lettere å finne da.

Lenke til kommentar

Personlig foretrekker jeg å konkatinere dem inn

" ..... ".$var1." .... "

Koden blir mye lettere å lese når du i tillegg for farge på koden ;)

Edit: Syntes koden blir mer ryddig på denne måten, men det er vel en smak sak.

Endret av crowly
Lenke til kommentar
Personlig foretrekker jeg å konkatinere dem inn

" ..... ".$var1." .... "

Koden blir mye lettere å lese når du i tillegg for farge på koden ;)

Edit: Syntes koden blir mer ryddig på denne måten, men det er vel en smak sak.

9378718[/snapback]

For det første, så er det ikke nødvendig å bruke dobbelt-fnutter (" ") når du konkatinerer variabler. Da kan du like gjerne bruke enkelt-fnutter (' ') slik at koden parses fortere.

Men som mariyo sier, så markeres variabler mellom { } spesielt i mange editorer. I SciTE blir variabelen kursiv, slik at den blir lett å finne.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
For det første, så er det ikke nødvendig å bruke dobbelt-fnutter (" ") når du konkatinerer variabler. Da kan du like gjerne bruke enkelt-fnutter (' ') slik at koden parses fortere.

Vet det, men har bare blitt vant til å bruke ", dessuten så bruker jeg veldig ofte \n for å gjøre html koden mer lesbar, og da må du ha " evt ' .... '."\n";

Så en liten hastighetstest på det en gang, og er ting kodet riktig er forskjellen mikrosopisk. I meget tunge skript og slikt så har det vel sin hensikt, ellers så tviler jeg på at det er noe å bry seg om.

Endret av crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...