Gå til innhold

PS3 1.80 SDK


UrgeLoL

Anbefalte innlegg

Utviklerene har nå i noen uker hatt tilgang til 1.80 SDK oppdateringen.

 

Nyheter i denne oppdateringen er:

 

The 1.80 SDK has been in developers’ hands for a few weeks, and we can now report on the latest progress of the Sony system utilities and their memory usage. On this front, the 1.80 release has been nothing but good news for developers (and indirectly, consumers). This release heralds both a slew of new features, and, as anticipated, improved memory consumption.

 

First, both the main memory and graphic memory footprints have been reduced, reaching a new low of 48MB and 24MB respectively. That’s a 12MB reduction since the 1.60 release. The extra memory is sure to be welcome by developers.

 

The memory reductions are not just restricted to the base system. The various Network Platform utilities have also been addressed in this release. The Friend List utility has gone from 24MB to 16MB (while the online startup utility remains at 8MB). Several Network Platform sub-utilities (providing varying subsets of the functionality in the Friend List utility) have also experienced memory reductions. The video chat utility also sees its base memory requirement drop to 20MB (that number rises back to 26MB when the maximum number of users is reached).

 

Feature-wise, Sony has responded to requests developers have made (which we previously reported here), adding three new system utilities. The first is a picture export utility, which allows developers to export any pictures (usually screen shots) to the player’s photo profile. For continued symmetry’s sake, readers should note that no such functionality currently exists on the Xbox 360. Consumers will enjoy sharing screen shots of their victorious moments with their friends. You can expect a slew of developers to support this utility as it comes in at a scant 3MB.

 

The second new utility is a music utility, which will allow developers to give consumers the choice of streaming their own music in game. This utility’s current weight – a hefty 12MB – is likely to be reduced in future releases. Readers should note that the Xbox 360 supports a similar feature (at no extra cost to developers).

 

Third, a new system allows developers to use a registered PSP system as an extra display. Similar to the PSP remote play utility, this one will require 8MB. It does, however, open up a slew of possible uses for developers. No comparable functionality is available on the Xbox 360 (for obvious reasons).

 

This release to developers was another very positive step forward for Sony (building on the success of the 1.60 release). Large amounts of memory have been made available to developers, and requested features have been delivered in a relatively short-time frame. We eagerly await the 2.0 release and what new features that may bring, and urge readers to check back with us in the next few days for some thoughts.

 

Kilde

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Festlig. Dette hadde vært et morsomt addendum til diskusjonen vi hadde i Felles-delen hvor folk klaget på at systemet hadde reservert 96MB minne og at dette var helt sant fordi John Carmack hadde sagt det.

 

Hurra forresten. Dette er bra nyheter! :w00t:

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar

det var vel ikke akkurat tallet 96MB som var det store problemet for Carmack og gjengen, heller det at de til stadighet møtte veggen og måtte klekke ut nye planer for å redusere minnebruken, fordi X antall MB var brukt opp.

 

Uansett......gode nyheter for utviklerene :thumbup:

Endret av trydis
Lenke til kommentar

Så spillutviklerne skal bestemme om jeg vil spille Metallica mens jeg spiller ? Tenkte dette ville bli en del av XMB updaten og ikke en funksjon som utviklerne kan legge inn. Syns vi burde få lov til å spille av hva vi vil som på Xbox360.

Lenke til kommentar

Ja, tilbake til emnet.

 

Det virker som om Sony tok GODT i når de satt reserverte minnet på den første versjonen av SDK, for så å krympe dette når de har muligheten. Dette vil gjøre problemet som Carmack fortalte om mindre i tiden som kommer. Send mail til Carmack å si at de må oppdatere SDK'en sin så får de litt mer minne tilgjengelig :p

Lenke til kommentar
Ja, tilbake til emnet.

 

Det virker som om Sony tok GODT i når de satt reserverte minnet på den første versjonen av SDK, for så å krympe dette når de har muligheten. Dette vil gjøre problemet som Carmack fortalte om mindre i tiden som kommer. Send mail til Carmack å si at de må oppdatere SDK'en sin så får de litt mer minne tilgjengelig :p

9348041[/snapback]

*host**host*

 

Kanskje kommentere artikkelen også da ja :whistle:

 

Selvsagt bra at de minsker minneforbruket :D

 

Leste ikke så nøye der nå, men var det nevnt noe om rumble i den nye SDK'en? Eller har det muligens vært støtte for dette fra før?

 

Ble ferdig med Resistance her for ett par dager siden og ble veldig oppmerksom på at det ikke var rumble der etter hvert. Spillet var virkelig en positiv overaskelse, men jeg savnet rumble når jeg plaffet ivei...

Lenke til kommentar

Ooops, blir nødt til å gå litt OT jeg også. Sitter også og spiller Resistance for tiden og jeg synes det er ganske bra jeg også (men litt nedtur etter RE4 Wii). Men jeg savner ikke rumble i det hele tatt. Tenker ikke over det når jeg spiller.

 

Men det er såklart positivt at det kommer støtte for rumble, mange savner det. Såklart bra at systemet kjører mer effektivt også. Er absolutt ikke noen tech-wizard, men det virker på meg som om minne er en liten flaskehals når det gjelder bra grafikk. Fint at Sony ser til dette.

Lenke til kommentar

Mer minne er vel alltid bra. Man kunne selvfølgelig ha ønsket seg at sony gikk for 256 mb system minne og 512 mb grafikk minnet. Dette ville nok ha hjulpet mange utviklere. Men Ps3 og xbox 360 er vel også tildels laget for streaming, bare se på Uncharted, det spillet har de peneste teksturene jeg har sett i spill. Og alt streames, og da blir mye av begrensingene på minnet borte.

Lenke til kommentar
Ooops, blir nødt til å gå litt OT jeg også. Sitter også og spiller Resistance for tiden og jeg synes det er ganske bra jeg også (men litt nedtur etter RE4 Wii). Men jeg savner ikke rumble i det hele tatt. Tenker ikke over det når jeg spiller.

 

Men det er såklart positivt at det kommer støtte for rumble, mange savner det. Såklart bra at systemet kjører mer effektivt også. Er absolutt ikke noen tech-wizard, men det virker på meg som om minne er en liten flaskehals når det gjelder bra grafikk. Fint at Sony ser til dette.

9348120[/snapback]

Jeg merker godt at jeg er blitt vant med at rumble gir meg feedback når jeg skyter. Litt vanskelig å forklare, men jeg føler liksom at rumble gir meg en ekstra fordel med f.eks hagle. Selvsagt får jeg ingen reell fordel fordi hele kontrollen rister, men det er noe i hodet som bare stemmer helt når det "smeller" litt i kontrollen når man løper rundt med en hagle. En turret skal også riste etc etc. Merker jeg lever meg litt mindre inn i spillet.

 

Så derfor er det interessant om det er støtte for rumble i de SDK som er ute hos normale utviklere nå eller om dette faktisk har vært støttet fra dag1..

Lenke til kommentar

Steike, det krangles! :whistle:

 

Håper den nye rumblegreia er litt stillere enn rumble som finnes i dag. Merker det til Ps2, og jeg merker det på Xbox360. Spesielt under en eller annen eksplosjon, hvor bildet fades til svart etterpå. Det høres omtrent slik ut: BOOOOOMMMMmmmmmNJIIIIIIII!

Hører det som regel ikke under spilling da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...