Singularitet Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Er det noe spesiell grunn til å bruke KUbuntu i stedenfor Ubuntu?? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Er det noe spesiell grunn til å bruke KUbuntu i stedenfor Ubuntu?? På en server? Ingen forskjell. Det finnes ingen Kubuntu server. Eneste forskjellen på Ubuntu(Gnome) og Kubuntu(KDE) er GUI, og serverversjonene har ikke GUI. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Er det noe spesiell grunn til å bruke KUbuntu i stedenfor Ubuntu?? Det naturlige valget på en server vil vel være Ubuntu Server uten mer ressurskrevende GUI og bloat enn nødvendig, i alle fall hvis sikkerhet er viktig, da gjerne kun kommandolinje. Skal man bare ha en enkel hjemmeserver, kanskje som multimediaboks osv, så er det en annen sak. Endret 2. august 2009 av oj88 Lenke til kommentar
Singularitet Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Men er det noe som er i Ubuntu Server som man ikke kan installere i Ubuntu?? Har kikka litt på Ubuntu Server, men jeg får noia av ikke noe GUI.. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) En av grunnene til å velge Ubuntu Server er vel å slippe GUI (den har også en mer serveroptimalisert kjerne, men det er ikke viktig for en hjemmeserver). Hvis du vil ha GUI er det helt kurant å gå for en vanlig desktop-utgave. Du har tilgang på akkurat de samme pakkene. Edit: Skriveleif Endret 2. august 2009 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
Singularitet Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Takker så meget!! Da blir det vanlig Ubuntu på meg ja. Er helt fersk med Ubuntu så det er greit med GUI da,, Lenke til kommentar
Smif Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Kan være greit med GUI for å lære, noe å falle tilbake på. Sett opp en ssh server på serveren, så kan du kontrollere den fra en annen pc, laptop el. (ssh gir deg sikker tilgang til terminalen på en annen maskin). på den måten kan du bli vandt til/komfortabel med terminalen. Poenget med en server et å være sikker og stabil, så, jo mindre som kan gå galt jo bedre. (ergo ingen gui eller unødvendige drivere osv.) Endret 2. august 2009 av Smif Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Dessuten er det ikke all verdens gode GUI-verktøyer for å administrere en Ubuntu-server. Man kan alltids legge inn f.eks Webmin, men da trenger man ikke GUI, man administrere via nettleseren fra en annen maskin. Filbehandling kan alltids gjøres via GUI fra en annen maskin osv. Poenget med Ubuntu Server Edition er å gi en strippet versjon av Ubuntu som man kan bygge opp med de server-tjenestene man vil ha. Da slipper man å installere et tonn med programvare man aldri vil bruke. Endret 2. august 2009 av oj88 Lenke til kommentar
Singularitet Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Nå prøver jeg Webmin, har fulgt brukarveiledninga til punkt og prikke,,, men jeg får ikke kobla meg til,,,, Nettverket virker, har tilgang til delte mapper på serveren,,, Lenke til kommentar
Del Skrevet 2. august 2009 Forfatter Del Skrevet 2. august 2009 Webmin bruker https og port 10000 som standard. Sett nettleser til https://minserver:10000 hvor du erstatter minserver med domene,vertsnavn eller IP adresse til serveren. Logg inn som den brukeren du ønsker,typisk rot. Lenke til kommentar
Singularitet Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 jeg fikk det til når jeg brukte IPen til serveren!! Takker så meget!! Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 En kjapp en; er det mye pes å bytte skjermkort i serveren mht drivere/innstillinger eller går alt automatisk? Lenke til kommentar
Del Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 Alt går automatisk, sjekk Hardware drivers manager etterpå for aktivering av proprietær driver. Dersom du har proprietær driver fra nvidia eller ATI nå, og skal bytte kort til en annen produsent, skader det ikke å disable den før du bytter. Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. august 2009 Forfatter Del Skrevet 15. august 2009 Fikk ånden over meg og reviderte deler av wiki'en. Tar gjerne imot kommentarer på delen om valg av hardware: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(...g_kj.C3.B8pe.3F Lenke til kommentar
Del Skrevet 12. september 2009 Forfatter Del Skrevet 12. september 2009 Takker La til to nye seksjoner som bør ha interesse for bedrifter: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(...C3.A5_drifte.3F Se under Systemadministrasjon og Telefoni. Konstruktiv kritikk er hjertelig velkommen. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Ok... en smule panikk her.. noen som kan tolke denne loggen? Nå nettopp så har jeg fått en rar melding i oppstart av serveren. Det står at den sjekker filsystemet og kommer seg bare til 4% før et "secure shell" dukker opp der det står at den har feilet en sjekk. Trykket CONTROL-D, bootet opp og kjørte denne gjennom putty og rebootet: sudo touch /forcefsck Log of fsck -C3 -R -A -a -fSun Sep 27 02:14:24 2009 fsck 1.41.4 (27-Jan-2009) Error reading block 1805842 (Attempt to read block from filesystem resulted in $ /dev/sda1: UNEXPECTED INCONSISTENCY; RUN fsck MANUALLY. (i.e., without -a or -p options) /dev/sdc1: 16527/12214272 files (31.1% non-contiguous), 35110138/48839600 blocks fsck died with exit status 4 Sun Sep 27 02:19:48 2009 ---------------- Lenke til kommentar
Del Skrevet 27. september 2009 Forfatter Del Skrevet 27. september 2009 Du har fått en feil i filsystemet. Det står at du skal kjøre filsjekk manuelt. Bare skriv fsck når du får muligheten, så finner du fort ut om filsystemet lar seg redde. Når du er ferdig kan du trykke control+d for å reboote. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Du har fått en feil i filsystemet. Det står at du skal kjøre filsjekk manuelt. Bare skriv fsck når du får muligheten, så finner du fort ut om filsystemet lar seg redde. Når du er ferdig kan du trykke control+d for å reboote. Ok Når serveren booter opp og feiler filsjekken står det som du sier, at jeg må kjøre en sjekk manuelt. Så har jeg lest at om jeg kjører fsck på disker som er mounted å kan det gå til ******* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå