Gå til innhold

(K)Ubuntu server howto

Del

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er guiden på wikien delt opp i flere sider? Ingen av de andre guidene er det. Jeg synes det er upraktisk med mye blaing, bedre å ha alt på en side.

Ellers så er det veldig bra at guidene blir samlet på et sted.

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar

Guiden er stykket opp dels på grunn av kompatabilitet med flest mulig nettlesere (se her), og dels for å gjøre innholdet mer oversiktlig. Den gamle versjonen hvor hele guiden var på én side ble litt vel mye tekst (se her; samlet størrelse: 82,2 kB) og ikke så enkelt å navigere med de ulike fasene som Del har beskrevet.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Du verden Skagen. Må innrømme at jeg har vært inne på tanken å konvertere tråden til mediawiki tidligere, men jeg så mørkt på jobben. Jeg synes det er litt synd at man mister muligheten til skjult punkter, men det kan kanskje fikses med link til egne sider. Uten å skjule noe fra leseren er jeg redd mange skremmes bort. (fy flate, drømte ikke om at jeg hadde knotet ned 82.2kB :wow: )

Har søkt om tilgang til wiki'en, men er litt usikker på hvordan det blir hvis tråden her ikke blir samlingspunkt lengre.

Lenke til kommentar

Diskusjonen og praten som hører med til slike guider vil fortsatt finne sted på forumet, og man vil forsøke å bruke diskusjonssidene i minst mulig grad (se f.eks diskusjonssiden til denne artikkelen). Så denne tråden vil da være naturlig å bruke framfor diskusjonssidene på wikien, og vil fortsatt bli et samlingspunkt for guiden. :)

PS. Wikien er enda i beta-fasen, så det kan være at det kommer noe funksjonalitet lignende skjul-tagger etterhvert, uten at jeg skal si noe helt sikkert.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Da har jeg fått installert 8.04 og gjort en del konfigurasjon. Holder på med litt testing for å skjekke at ting fungerer mot Windowsmaskinene. Av praktiske årsaker er det herfra greit å bruke eksternt skrivebord. Har installert Nomachine både på serveren og på Windows PCen, men når jeg prøver å koble til får jeg "Connection refused". Hva må jeg gjøre for å få fikset dette?

Har fulgt guiden mer eller mindre, men når jeg kom til Kubuntu valgte jeg å stå over da jeg trivdes svært godt i Ubuntu. Grunnet dette kunne jeg ikke følge guiden helt, men fant relativt lett fram til de samme valgene. Har huket av på å tillate brukere å se og kontrollere eksternt skrivebord fra System -> Brukervalg -> Eksternt Skrivebord.

Apropos å stå over Kubuntu, går jeg glipp av noe viktig ved å gjøre det?

Lenke til kommentar
Da har jeg fått installert 8.04 og gjort en del konfigurasjon. Holder på med litt testing for å skjekke at ting fungerer mot Windowsmaskinene. Av praktiske årsaker er det herfra greit å bruke eksternt skrivebord. Har installert Nomachine både på serveren og på Windows PCen, men når jeg prøver å koble til får jeg "Connection refused". Hva må jeg gjøre for å få fikset dette?
sudo aptitude install ssh

Har fulgt guiden mer eller mindre, men når jeg kom til Kubuntu valgte jeg å stå over da jeg trivdes svært godt i Ubuntu. Grunnet dette kunne jeg ikke følge guiden helt, men fant relativt lett fram til de samme valgene. Har huket av på å tillate brukere å se og kontrollere eksternt skrivebord fra System -> Brukervalg -> Eksternt Skrivebord.

Apropos å stå over Kubuntu, går jeg glipp av noe viktig ved å gjøre det?

Nei.
Lenke til kommentar

Jeg prøver å installere ffmpeg for å konvertere til å fra flv-videoer. F.eks. filer som lastes opp på serveren. Jeg har fulgt denne og denne guiden (endret prefix til hjemmemappen), men når jeg skal installere ffmpeg får jeg en feilmelding som sier at den ikke finner lame:

trygve@server:~/apps/ffmpeg_source$ ./configure --prefix=/home/trygve/apps/ffmpeg --enable-libmp3lame --extra-cflags=-l/home/trygve/apps/lame/include --extra-ldflags=-L/home/trygve/apps/lame/lib --enable-gpl --enable-shared
ERROR: LAME not found
If you think configure made a mistake, make sure you are using the latest
version from SVN.  If the latest version fails, report the problem to the
[email protected] mailing list or IRC #ffmpeg on irc.freenode.net.
Include the log file "config.err" produced by configure as this will help
solving the problem.
trygve@server:~/apps/ffmpeg_source$

Jeg har lagt ved config.err til ffmpeg.

Dette er alle kommandoene jeg skrev:

$ wget http://easynews.dl.sourceforge.net/sourceforge/lame/lame-3.97.tar.gz
$ tar zvxf lame-3.97.tar.gz
$ cd lame-3.97.tar.gz
$ ./configure --exec-prefix=/home/trygve/apps/lame --prefix=/home/trygve/apps/lame --enable-shared
$ make
$ make install
$ cd ..
$ svn checkout svn://svn.mplayerhq.hu/ffmpeg/trunk ffmpeg
$ mv ffmpeg ffmpeg-source
$ cd ffmpeg-source
$ ./configure --prefix=/home/trygve/apps/ffmpeg --enable-libmp3lame --extra-cflags=-l/home/trygve/apps/lame/include --extra-ldflags=-L/home/trygve/apps/lame/lib --enable-gpl --enable-shared

edit: Jeg bruker forresten debian, men det blir vel stort sett det samme.

config.err.txt

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg har skapt meg et lite irretasjonsmoment. Da jeg formaterte valgte jeg kryptert filsystem, og må derfor under hver oppstart skrive inn en nøkkel. Det viser seg å være svært lite praktisk da jeg har gjemt den vekk og ikke har tilkoblet skjerm, tastatur eller mus.

Finnes det noen måte å få skrevet inn krypteringsnøkkelen via eksternt skrivebord? Evt få fjernet/deaktivert den?

Lenke til kommentar

Sikkert, uten at jeg har testet dette, men hvorfor kryptere alt på en server du har stående hjemme? Den type funksjonalitet er normalt brukt på laptoper.

trgveaa, hvorfor installerer du fra kildekode? Feilmeldingen er ihvertfall grei nok, du må antagelig bytte noen opsjoner for at ffmpeg skal finne lame. Olear burde vel kunne bidra der.

Lenke til kommentar

Jeg installerte fra kildekode fordi det stod det i guiden... Og fordi jeg trodde jeg måtte det får å kunne bruke de parameterene til configure.

edit: Jeg prøvde nå å installere ffmpeg med apt-get, men når jeg skal installere ffmpeg-php, så får jeg feilmeldingen:

configure: error: ffmpeg headers not found. Make sure ffmpeg is compiled as shared libraries using the --enable-shared option

Hvordan kan jeg få --enable-shared, når jeg har installert fra apt-get? Eller må jeg installere fra source?

btw, hvordan kan man avinstallere noe man har installert fra source? Og blir det lagt filer noe annet sted en den mappen man skriver i --prefix?

Jeg prøvde den samme kommandoen som i forrige post igjen, men fjernet -l og -L fra --extra-cflags og --extra-ldflags, slik at det ble:

./configure --prefix=/home/trygve/apps/ffmpeg --enable-libmp3lame --extra-cflags=/home/trygve/apps/lame/include --extra-ldflags=/home/trygve/apps/lame/lib --enable-gpl --enable-shared

Da fikk jeg feilmeldingen:

gcc is unable to create an executable file.
If gcc is a cross-compiler, use the --enable-cross-compile option.
Only do this if you know what cross compiling means.
C compiler test failed.
If you think configure made a mistake, make sure you are using the latest
version from SVN.  If the latest version fails, report the problem to the
[email protected] mailing list or IRC #ffmpeg on irc.freenode.net.
Include the log file "config.err" produced by configure as this will help
solving the problem.

Jeg har installert både gcc og build-essential.

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar

Vet rett og slett ikke hvorfor jeg valgte å kryptere alt. Som du antyder er det egentlig ikke nødvendig. Vet du om det er mulig å konvertere til et filsystem som ikke er kryptert? Klarer du evt finne ut hvordan man deaktiverer bruk av nøkkel eller aktiverer automatisk inntetting av nøkkel?

Lenke til kommentar
Vet rett og slett ikke hvorfor jeg valgte å kryptere alt. Som du antyder er det egentlig ikke nødvendig. Vet du om det er mulig å konvertere til et filsystem som ikke er kryptert?
Det er bare å kopiere over.
Klarer du evt finne ut hvordan man deaktiverer bruk av nøkkel eller aktiverer automatisk inntetting av nøkkel?
Sikkert, men jeg er ikke veldig motivert på å bruke tid på problemer som ikke er spesielt relevante.
Lenke til kommentar

Kan ikke finne noe om backup her, burde ikke det være en viktig tjeneste på en server?

Jeg vil gjerne bruke min ubuntu server til å ta backup av viktig data på xp maskinene her i huset.

Har sett litt på www.restore-backup.com og kikket litt på denne guiden som bruker rsync.

Men har ikke fått testet noen av disse i praksis enda. Har noen her vært borti dette?

Lenke til kommentar

Har du lest her:

http://wiki.diskusjon.no/index.php/(K)Ubun...back-up#Back-up

For denne howto'en er sbackup valgt som anbefalt løsning. Hvis du vil gi serveren din tilgang til mappene på din XP maskin kan du la de ligge på XP maskinen, og dele de ut derfra, eller la de ligge på filserveren og dele de ut fra den.

Se også siste side av guiden hvor det er link til diverse prosjekter, bl. a. Bacula.

Lenke til kommentar
Har du lest her:

http://wiki.diskusjon.no/index.php/(K)Ubun...back-up#Back-up

For denne howto'en er sbackup valgt som anbefalt løsning. Hvis du vil gi serveren din tilgang til mappene på din XP maskin kan du la de ligge på XP maskinen, og dele de ut derfra, eller la de ligge på filserveren og dele de ut fra den.

Se også siste side av guiden hvor det er link til diverse prosjekter, bl. a. Bacula.

Det der hadde jeg ikke sett.

fikk til rsync fra den ene pc`n her (winxp) men fra vista fikk jeg trøbbel.. Mulig det er cygwin som forårsaker dette.

Har lagt inn sbackup nå, skal se om jeg får satt den opp til å "hente" data fra vista /xp maskinene.

Lenke til kommentar

Flotte greier! Du kan følge med ved å sjekke størrelsen på det som ligger på back-up siden. Når du har første back-up, så blir neste inkrementell (dvs. kun det som er nytt bli oppdatert).

Størrelsen på en mappe kan du sjekke fra Dolphin eller fra terminal med du kommandoen.

Lenke til kommentar

supert, "du" fungerer.

Men går det ann å sjekke om selve backup prosessen fortsatt kjører.. f.eks om jeg skal sjekke 2-3 timer etter at jobben er startet og er usikker på om den er ferdig, eller om den trynet. Kan jeg kjøre noen kommando og se om sbackup fortsatt overfører?

Jeg synes nå alikevel at alle "descent" backupapplikasjoner burde logge her jobb.. Greit å sjekke i tilfelle det er noen filer den ikke kunne lese etc..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...