Gå til innhold

(K)Ubuntu server howto

Del

Anbefalte innlegg

Så det vil si at jeg, fra min Windows XP maskin, kan går innpå Ubuntu-serveren å gjør akkuratt slik jeg vil som å jeg var på den fysisk?

Ja, det blir som om du var på den fysisk. Så når serveren først er satt opp trenger du ikke ha den tilkoblet noe skjerm, tastatur eller mus, og du kan også komme inn fra maskiner utenfor ditt lokalnett. Samme prinsippet som eksternt skrivebord i Windows hvis du har vært borti det.

Jeg er vel kjent med eksternt skrivebord i Windows, men ganske ny på disse tingene på Linux, så fikk mye hjelp og tips av Del angående VNC/Nomachine/SSH på forrige side, så du kan jo titte gjennom den.

Edit: og Del var litt kjappere ute, så da blir det to sider tilbake jeg fikk tips om dette. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det blir som om du var på den fysisk.
Med unntak av at du ikke kan spille av film og lyd(det er bla. noe betalingsversjonen frister med). Delte mapper og ssh fikser det.

Leste at i neste versjon av gnome vil Vino få støtte for kryptert overføring(i motsetning til den som finnes i Windows), får håpe de også har gjort den litt raskere - NX slår den så til de grader på det punktet.

Lenke til kommentar
Vil jeg kunne enkelt laste opp og ned filer til serveren med windows XP på en annen maskin?
Ja, det er mange måter å gjøre det på. Du kan dele ut en mappe fra serveren eller du kan dele ut en mappe fra XP-maskinen, det er omtrent like enkelt begge veier hvis du følger guiden i første post. Du kan også gjøre filoverføring direkte gjennom ssh, f.eks. ved å bruke scp fra XP-maskinen, sjekk guiden for mer detaljer. Endret av Del
Lenke til kommentar

Hei, og god påske til alle! Må bare få si det var en utrolig kvalitet over guiden.

Har en PC som ikke er i bruk lenger (P4 2,6 GHz, 256 MiB) som jeg tenker sette opp server på. Har tidligere vert litt borti Win Server 2003 R2 med ymse erfaringer derfra. Da jeg leste førsteposten virket en slik (K)Ubuntu server som om det kanskje kunne vert noe for meg. Det jeg tenker å bruke den til er i første omgang fil og streaming server. Den kommer til å brukes mot andre Windows PCer og MACer.

Så, det jeg lurer på er om dere tror det er noe å satse på for meg som aldri har vert borti Linux før? Og hvilken distro bør jeg velge?

En annen ting jeg lurer på er om det finnes noe fancy GUI for mediaserver? Det jeg tenker på er en slags portal hvor man kan finne (og søke etter) mediafiler, for så og streame disse.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Tanken er at alle mediafiler skal lagres på serveren, silk at jeg kan koble en hvilken som helst PC til den og streame / hente filer. (Er lokalt nettverk jeg tenker på, så blir det FTP på serveren i tillegg) Om jeg kobler en PC til en TV hadde det vert fint og hatt et bra GUI til å velge mediafiler med en fjernkontroll.

Regner med det fins forskjellige løsninger for dette som passer for TV, gjerne web basert.

Er også ute etter å få flyttet en del disker bort fra mine stasjonære PCer og til serveren for å slippe HDD resonans. Jeg vil derfor ha "mapper" som kommer opp på PCene mine når de starter, og det er ønskelig gi forskjellig tilgang til disse. Regner med det finnes noe tilsvarende "netuse" kommandoen.

Så, hva er det jeg skal laste ned av software som dekker mine behov?

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

VisualStudio:

Det er (minst) to måter du kan finne de delte mappene dine i Xp.

Gå til startmenyen og velg Run, her skriver du inn: \\hostname\delt_mappe

Hostname: har du valgt selv på Ubuntu serveren(ev. kan du bruke det lokale ip nummeret). Delt mappe: er navnet du har gitt den delte mappen(feks fars_mappe). Trykk så enter, og du skal nå kunne se mappen i filbehandleren.

Metode to er å gå til filbehandleren > My Networks Places > Entire Network > Microsoft Windows network>Der skal du se «Work Group» navnet som du valgte selv. Du kan så høyreklikke på mappen og velg «map network drive», da vil den vises som en vanlig harddisk med sin egen bokstav i filbehandleren.

Chrlod:

Alt du spør etter kan du få til med Ubuntu, jeg har fått til det samme og er stårlende fornøyd med resultatet(og hadde null forkunnskaper). Alt du spør etter er godt forklart i guiden til Del, les gjennom den du så får du svar på alle spørsmålene dine. Skulle du så få problemer så fyr løs – alltids noen som kan svare.

Lenke til kommentar

Jeg kan kanskje brukes som et eksempel her.

Jeg tok steget over på Ubuntu da jeg satte sammen min nye server rundt nyttår (worklog i signatur). Det har gått over ALL forventing, og det fungerer knirkefritt med SW raid 5 på 2TiB, automatisk backup hver natt (inkremental og full etter bestemte regler) samt deling av mapper til alle de andre maskinene i nettverket. Det gjelder da også dele mapper over til min Windows XP baserte HTPC i stua som kjører MediaPortal (og der har du det etterspurte GUI'et ditt :love: )

KJØR PÅ! Alt å vinne, INGENTING å tape :cool:

Lenke til kommentar
Jeg kan kanskje brukes som et eksempel her.
Vi trenger flere slike eksempler! Flott logg, personlig skulle jeg gjerne sett noen utvalgte skjermskudd fra softwarebiten, som virker som en ikke ubetydelig del av prosjektet. Ksnapshot er et suverent program for å ta skjermskudd, legges automatisk inn sammen med KDE under Graphics/Grafikk.
Lenke til kommentar

Du har fått en konkurrent Del :) HP selger nå en ny Home Server med navnet HP Media Vault, men som har Linux til OS. Den er langt rimligere enn WHS boksen, og selges på Amazon for 300dollar(ca 1500kr). Omtale/brukererfaring her. Lurerer på hvilke distro de bruker? Blir spennende å se om de vil selge mye av denne(tror også de har en større versjon), og hvilke betydning det får for Apple(det er jo en billigere løsning en time m., og den vil jo selvsagt fungere med Mac maskiner).

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar

Herrrlig, jeg vil ha enda mer konkurranse! Utrolig positiv omtale, hvor de brukte raid, men de bemerket ikke at det ikke er mulig på whs i kombinasjon med storage pool.

Det ser ut som om det er en del forvirring rundt hvilken CPU denne er utstyrt med, samme forvirring som herjer for Linksys routeren wrt350n. Kan hende er det en Marvell 88F5182, eller kan hende er det en Broadcom 4785, eller kanskje begge:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hp_media_vault

http://www.linuxdevices.com/news/NS5637467946.html

http://wiki.openwrt.org/OpenWrtDocs/Hardware/Linksys/WRT350N

Uansett blir det nok ikke lenge før vi kan frese inn Debian på denne, og gjøre akkurat som vi vil med den uten andre begrensninger enn ytelsen til CPU. Må si jeg gleder meg. Men nå er jo ikke dette helt nytt, Linksys har jo tilbudt sin NSLU2 en god stund:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=307213

og en relativt moden linuxdistribusjon har sprunget ut av denne:

http://www.nslu2-linux.org/wiki/Unslung/HomePage

Jeg får prøve å flette inn noe om disse mulighetene i begynnelsen av første post.

Må innrømme at jeg ble forbannet over at HP ikke har gitt ut konsollen for linux.

Lenke til kommentar

Hva fabler du om? Jeg har naturligvis et serverkabinett med plass til flere disker enn komplett.no er i stand til å levere ;)

Litt mer seriøst så får du jo eksterne USB-disker med 1TB hver nå, og USB-porter har de fleste nok av. Funker greit når høy overføringshastighet ikke er viktig.

Lenke til kommentar

Jeg har en gammel (4 år elns) HP PC som skal bli serveren min. For de som kjenner HP er det da gjerne plass til maksimalt en ekstra disk enn det HP leverte - hvis en er heldig. I mitt tilfelle har jeg etterhvert en del disker jeg vil ha til serveren. Siden serveren i første omgang er et hobby prosjekt som ble startet for å bruke en overflødig PC, og jeg ikke helt har kartlagt nytteverdien av den enda, er jeg lite sugen på å svi av tusenlapper på et serverkabinett. Blir vel et nytt maxitower på meg, men det igjen er også litt problematisk siden HP's ingeniører har gått så langt fra ATX (eller for øvrig en hvilken som helst standard) som de fattet mulig.

Eksterne disker er for min del ikke aktuelt. Så poenget med min forrige post var egentlig å høre om serverfolket hadde noen gode ideer. Det ideelle hadde igrunnen vert et billig HDD-kabinett, så kunne jeg bare lagt SATA kabler mellom serveren og HDD-kabinettet; om det ikke finnes mer elegante løsninger?

Lenke til kommentar

Jeg vil tro du kan greie å stappe noen disker inn, så lenge du har kontakter å plugge dem i. Varme kan jo være et problem, men diskene er jo ikke det som produserer mest varme. Du kan jo tape dem fast om du ønsker, de tåler jo å stå på høykant for den del.

Lenke til kommentar

Siden det er mer plass du trenger så synes jeg du skal ta frem papir, blyant og linal (evt den digitalevarianten = sketchup :love: ) og lage deg en arbeidstegning. Stikke på maxbo og kjøpe litt materialer og bygge deg et fint kabinett i helga.

Se worklog i signatur for evt ideer :cool:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg et spørsmål:

Jeg kjører backup med sbackup fra mitt raid5 array over på en ekstern disk hver natt og det fungerer glimrende. Jeg har nå fått en ekstern disk til som jeg også ønsker at skal brukes til backup, da av noen andre mapper etc.

Som jeg har nevnt i en tidligere post i denne tråden så støtter sbackup (per idag hvertfall) kun EN profil, og derfor kun backup til en destinasjon. Det ble nevnt som svar på denne tidligere posten (tror det var deg Del), at sbackup kun var en slags frontend for cron og rsync. Jeg ville derfor tro at det finnes en config fil ett eller annet sted for mine innstillinger er lagret osv, men jeg kan ikke finne den. Tenkte at jeg skulle ta en kopi av denne fila og editere kopien til å ta backup av de nye mappene.

Hvor finner jeg den? Eller hvilke andre alternativer har jeg som jeg kan bruke? sbackup tar en kombinasjon av full og inkrementell backup basert på en algoritme, så noe liknende hadde vært å foretrekke :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...