pcp160 Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Sånn, da har jeg oppdatert guiden slik at det skal være uunngåelig å se at rettigheter må settes for å få skrive. Jeg har også lagt inn bemerkning om problemene i Kubuntu 7.10, hvor work-around rett og slett er å dele mappen fra Nautilus eller manuelt i smb.conf. Da håper jeg vi får færre frustrert brukere Nok prat, nå skal jeg brenne ny cd, og prøve igjen. Jeg begynner virkelig å like Kubuntu når jeg bare får den til å gjøre det jeg vil, og planen er at dette skal bli en slags "test-server" i kombinasjon med en "test-mediacenter". Takk for støtte! Morsomt at du begynner å like Kubuntu, vi har jo fortsatt masse ugjort. Vi har jo faktisk ikke kommet igang med mediacenter i det hele tatt, og bare vi unngår et par fallgruver der, så tror jeg det kan bli virkelig bra. Det jeg så av MythTv i jula var ihvertfall et hav foran erfaringene mine ett år tidligere, så det har skjedd mye der. Har du prøvd å sette opp LAMP? Bare hyggelig, du fortjener absolutt støtten. Ikke minst fordi vi vel ser ting litt forskjellig, og dermed har en lei tendens til å havne litt i tottene på hverandre ellers på forumet er det hyggelig for meg å vise litt takknemmelighet her. At det er mye som fortsatt er ugjort er helt sikkert, og nyskjerrigheten tok meg (igjen) da jeg så hva du sa om Mythbuntu, så jeg testet det litt på mediasentermaskinen. Jeg ser at det har kommet seg veldig siden sist jeg prøvde meg på Mythtv. dessverre støtte jeg på litt uventede problemer denne gangen også (fikk ikke sett tv, fordi "alle inndata er opptatt, stopp alle opptak for å se live tv" eller liknende melding) så noe feil gjorde jeg nok under konfigureringen. Det andre jeg slet litt med var grafikk og oppløsning. Har jo (dessverre?) et ATI X1800XT i min mediasenter, så hadde visse problemer med dette. Men fikk sånn delvis løst det, og da så det riktig så bra ut så lenge jeg kjørte i ren mediacenter-modus. Som du nevnte sto den irriterende lenge med rescaling, og personlig savner jeg også muligheten for å bruke mus/fjernkontroll helt valgfritt, som man kan i Vista MCE. Men jeg ville igrunn bare få et intrykk av hvordan dette så ut, menyer osv, og det fikk jeg jo et intrykk av. Men ok, det er litt på siden av hva denne tråden handler om. Har nå testet 7.04 på den maskinen jeg sliter med å få delt, og merkelig nok fikk jeg samme problem: går jeg på den delte mappen via nettverkssteder/ Samba shares/ "delt mappe" kommer den samme evindelige meldingen om at mappen ikke finnes... Skjønner ikke noe av det, siden jeg gjør det samme på en annen maskin her, og da virker det. Det eneste jeg kan komme på i farten som er anderledes er at "problem-maskinen" ikke har noen egen partisjon for Home, det er kun "/" (Root) og "Swap" mens den andre maskinen har "/"+ ext3 Home + Swap. Skulle ikke ha noe å si såvidt jeg har fått med meg, men hva vet vel jeg. Har uansett gått litt videre, og tester ut andre ting i guiden, på en maskin som er litt mer samarbeidsvillig. Jeg lurer fortsatt litt på dette med oppdateringer, bør jeg installere "important security" og "recommended updates", og holde meg unna "Pre release" og "unsupported" for best mulig forhold mellom funksjonalitet/stabillitet? Har jo forstått at det er visse potensielle problemer med 7.10, samtidig er det en del endringer jeg setter pris på der. Jeg vet ikke om dette også blir en problemstilling ifht oppdateringer. Endret 16. januar 2008 av pcp160 Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Bare hyggelig, du fortjener absolutt støtten. Ikke minst fordi vi vel ser ting litt forskjellig, og dermed har en lei tendens til å havne litt i tottene på hverandre ellers på forumet er det hyggelig for meg å vise litt takknemmelighet her.Vi har da aldri vært i tottene på hverandre (tro meg, jeg har vært i tottene på en del, så jeg vet forskjellen ). Jeg setter stor pris på en god diskusjon, og hvis det ikke er rom for forskjellige meninger blir det jo aldri noen diskusjon.At det er mye som fortsatt er ugjort er helt sikkert, og nyskjerrigheten tok meg (igjen) da jeg så hva du sa om MythbuntuMorsomt, kanskje fortsatt ikke rette plassen å svi av tiden (implisitt i det jeg skrev lå det jo at jeg ikke fullførte prosjektet ), men for Hauppauge PVR150 finner du detaljert walk-through, med den eneste pit-fall (som du må ha smublet i, hvor du setter opp hvilket TV-kort du har, men også må sette en annen greie som jeg ikke husker i farta, mpeg2 koding eller noe slikt) nøye beskrevet her:https://help.ubuntu.com/community/MythTV Gikkknirkefritt på 64-bit her. Som i LinuxMCE kan du styre alt med fem knapper på kontrollen, og disse funket ut av boksen for meg, men jeg må innrømme at jeg digger irkick som enkelt settes opp til å gjøre alt jeg ønsker (predefinerte valg for kaffeine og amarok er også en fin ting). Har jo (dessverre?) et ATI X1800XT i min mediasenter, så hadde visse problemer med dette. Men fikk sånn delvis løst det, og da så det riktig så bra ut så lenge jeg kjørte i ren mediacenter-modus.Det har vært dramatisk fremgang på ATI fronten, og også den åpne driveren begynner å nærme seg noe nå. Faktisk var det snakk om å ha driveren inne i Gutsy, men jeg regner det som helt sikkert at du får den i 8.04, og da forventer jeg at den er brukbar (Catalyst control center begynner også å komme seg på linux).Som du nevnte sto den irriterende lenge med rescaling,Irriterende, og klar indikasjon på at de ikke er i mål enda, det er slikt som gjør at jeg får lyst til å programmere ting selv.og personlig savner jeg også muligheten for å bruke mus/fjernkontroll helt valgfritt,Det mener jeg du kan i MythTV, men jeg har ikke sett på det selv. Fikk du sjekket ut Myth kontrollsenteret de har laget? Finfin administratsjon, hvor du enkelt kan legge til plug-ins osv. Web-interfacen likte jeg også veldig godt.Men ok, det er litt på siden av hva denne tråden handler om. Har nå testet 7.04 på den maskinen jeg sliter med å få delt, og merkelig nok fikk jeg samme problem: går jeg på den delte mappen via nettverkssteder/ Samba shares/ "delt mappe" kommer den samme evindelige meldingen om at mappen ikke finnes... Skjønner ikke noe av det, siden jeg gjør det samme på en annen maskin her, og da virker det. Det eneste jeg kan komme på i farten som er anderledes er at "problem-maskinen" ikke har noen egen partisjon for Home, det er kun "/" (Root) og "Swap" mens den andre maskinen har "/"+ ext3 Home + Swap. Skulle ikke ha noe å si såvidt jeg har fått med meg, men hva vet vel jeg.Aner ikke, dette skulle jo absolutt være rett frem nå, og det er umulig å fucke det opp med partisjonering. Må nesten bare gå igjennom sjekklista: se over smb.conf (at den er satt til share og at mapper er delt på riktig måte) og sørge for at relevante rettigheter er satt. Dette skal være rett frem nå, så hvis du har problemer vil jeg gjerne hjelpe deg å finne ut hva som har skjedd på problemmaskinen.Jeg lurer fortsatt litt på dette med oppdateringer, bør jeg installere "important security" og "recommended updates", og holde meg unna "Pre release" og "unsupported" for best mulig forhold mellom funksjonalitet/stabillitet?Jeg installerer/oppdatere alt, det er jo halve moroa med OS'et at alt er up-to-date hele tiden.Har jo forstått at det er visse potensielle problemer med 7.10, samtidig er det en del endringer jeg setter pris på der. Jeg vet ikke om dette også blir en problemstilling ifht oppdateringer. Da foreslår jeg at du bruker 7.10. Problemene er til å leve med på det nivået du er nå. Det er jo det som er litt frustrerende med dette OS'et, vi blir så ivrige på å ha det siste at vi ender opp med å kjøre bleeding edge software Med litt mer edruelighet hadde vi kjørt OpenSuse 10, CentOS eller Debian Etch istedet, men det ville jo vært drit kjedelig Port 80 er en gullgruve, masse programmer som har glimrende web-interfacer, samt at det er morsomt å sette opp sitt eget nettsted, det er helt utrolig hvor enkelt det er. Ellers anbefaler jeg jo varmt en rundtur med noen av de mest populære KDE applikasjonene (ramset jo opp noen tidligere i dag, men glemte blant annet digikam), det er en gullgruve. Må igjen få understreke at nomachine bare er helt utrolig (og de har klienter for alle OS), jeg bruker det hver dag. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Hurra! Endelig fikk jeg lønn for alt strevet, og har nå omsider fått til deling til og fra alle maskiner, både "med og uten tråd", og til og fra Kubuntu 7.10/Vista/XP, uten plagsomme passorddialoger i Windows. Har også fått til eksternt skrivebord Kubuntu-Kubuntu, Vista-Kubuntu, og over Internett fra Kubuntu til min eksisterende XP server. Vedrørende Mythbuntu var det nok noe med den mpeg2 dekodingen jeg gjorde feil tror jeg, kortet ble funnet, og fjernkontroll fungerte. Jeg testet litt forskjellig (mer eller mindre kvalifisert gjetting...) når det gjelder oppsett av tv-kort, men ville ikke bruke så mye tid på dette i denne omgang. Man kan vel si at det som tiltaler meg med Linux er også min største fiende, alle konfigurasjonsmulighetene. Men jeg fikk sett nok til at jeg ser at utviklingen går rett veien, at man får det til å virke med et minimum av kofigurering, men at alle muligheter ligger der. Kommer til å bedrive litt testing og eksperimentering på disse maskinene nå, og det neste det ser ut til at jeg trenger litt hjelp med nå handler om mediacenter maskinen, så det kan jeg ta i en egen tråd. Takk for all hjelp og tips så langt. Lenke til kommentar
Del Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 Hurra! Endelig fikk jeg lønn for alt strevet, og har nå omsider fått til deling til og fra alle maskiner, både "med og uten tråd", og til og fra Kubuntu 7.10/Vista/XP, uten plagsomme passorddialoger i Windows. Har også fått til eksternt skrivebord Kubuntu-Kubuntu, Vista-Kubuntu, og over Internett fra Kubuntu til min eksisterende XP server. Herlig! Apropos tidsbruk, min erfaring er at tiden jeg knoter i Ms lærer jeg lite av (f.eks. at jeg får de samme problemene ved neste OS eller program versjon), mens på GNU/Linux så føler jeg at jeg faktisk sitter igjen en smule klokere. Eksempelvis har jeg allerede glemt hvordan jeg i outlook skulle knote meg til å finne domenet til exchange serveren som den henter mail fra, fant det en gang jeg trengte det helt ved en tilfeldighet når jeg rotet rundt, det var meget godt gjemt for meg. Hvordan er det med kubuntu-kubuntu over internet (evt. MS-kubuntu)? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) He he, nja... Jeg har utvilsomt lært mye av all jobben med dette her, og da ikke bare akkurat rundt deling av mapper, og det er jo klart at det går lettere ettehvert. Brukte jo feks mange timer på å skrive "SHMConfig true" på rett sted første gang for å få en brukbar mus. Nå tar det meg ca 15 sekunder (og forøvrig i 7.10 trenger jeg ikke tenke på akkurat det ) Men utover det syns jeg fortsatt at alt som krever terminal/kommandoer er tungt stoff, jeg er rett og slett ikke god på å huske sånt. Et forsøk på eksempel: jeg vet ikke nøyaktig hvor systemgjenoppretting befinner seg i Windows, men når jeg trykker på startmenyen finner jeg det ganske fort, fordi jeg visuelt kjenner meg igjen ettehvert som jeg blar. I Ubuntu vet jeg nå, etter å ha gjort det en del ganger, utmerket godt hvordan jeg gjenoppretter en ødelagt xorg.conf, men like forbannet må jeg frem med min lille guide (som er en liten samling "best of- Del") for å få skrevet riktig, og utført gjenopprettingen. Så jeg setter umåtelig pris på den rivende utviklingen som er i K/Ubuntu når det gjelder grafiske menyer, selv om jeg innser at kommandoer er raskere når man først kan det. Litt på samme måte som det er lettere å skrive "services.msc" vs 16 klikk i Windows, når man bare vet det. Syns uansett det er vel anvendt tid, dette er hobby, og ikke jobb, og jeg tror jeg/vi vil se mye mer av Linux i fremtiden. Jeg er på ingen måte noe Windows ekspert heller, men har brukt ekstremt mye tid på "prøve/feile- læring" der også, så jeg klager ikke. Men Kubuntu over nett ja, har ikke fått testet det enda, men det er av de tingene jeg ønsker å teste ut med tanke på Linux som server. Har jo No-IP.com og de forskjellige Windows- maskinene mine satt opp med forskjellige porter, så må bare sette meg inn i hvordan man bestemmer port på Kubuntu-serveren (og det står vel i guiden din?) Jeg ser at man lokalt bruker :0 på slutten av IP, og regner med at jeg kan bytte ut dette med et portnr på samme måte som med Windows og RDP. Vil også teste om VNC fungerer mot RDP6 i Vista, skal vel være noe bedret sikkerhet med nettverksnivågodkjenning. Kommer aldri til å ha noe server med Vista, det kan jeg betrygge deg med, men hender jeg kobler meg til stasjonæren min utenfra, og da kan det være kjekt å vite om det går fint fra Kubtuntu. Endret 17. januar 2008 av pcp160 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 Hvordan er det med kubuntu-kubuntu over internet (evt. MS-kubuntu)? Fikk satt opp dette nå, og skriver faktisk dette innlegget fra Vista-laptop over internett til Kubuntu. Satte bare port manuelt på Kubuntu maskinen, og lagde en ny forward på dette nummeret i ruteren. Kobler da til med VNC klient ved å skrive inn mitt No-IP navn:portnummer. Ingen problemer underveis denne gangen. VNC klienten for Windows var forøvrig en snasen liten sak, som jeg skal begynne å ha på minnepinnen når jeg er ute og ønsker tilgang til hjemmemaskin. Liker sånne små programmer som ikke krever installasjon. Eneste jeg savner fra TDP er mulighet for filoverføring, men har også FileZillaPortable for FTP som heller ikke krever installasjon, siden IE/Opera/Firefox har en lei tendes til å fungere dårlig. Den typen programmer skulle ikke by på problemer å finne gode løsninger i Linux-verden, så jeg får stupe ned i SSH/FTP delen av guiden din. Lenke til kommentar
Del Skrevet 18. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2008 Supert! Nå kan du glemme alt du har lært om vnc, du kommer muligens aldri til å bruke det igjen Installer ssh på kubuntu maskinen din: sudo aptitude install ssh -sjekk at du kan logge deg inn fra en annen maskin, bruk putty fra xp/vista -installer nomachine som forklart i guiden, installer klienten på ms maskinene dine -prøv nå å logge inn via nomachine over lan, husk at standard port for ssh er 22 -forward en eller annen port til port 22 på kubuntu serveren -prøv nå å kjøre nomachine til din no-ip domene med porten du forwardet til 22 Gratulerer, du har nå alt du noensinne vil trenge av remote connect, selv dine delte mapper og printere kjører gjennom denne krypterte løsningen (bare legg de inn på klienten, det er selvforklarende), som i tillegg til å gruse alt annet på ytelse er helt trygg. Du kan også ha med deg denne på en minnepinne (f.eks. sammen med en full distro, hvorfor legge igjen spor på maskinen du bruker). Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 (endret) Supert! Nå kan du glemme alt du har lært om vnc, du kommer muligens aldri til å bruke det igjen Ha ha, selvsagt. Jeg fikk det jo til uten for mye problemer, så det ville jo vært alt for enkelt! Gratulerer, du har nå alt du noensinne vil trenge av remote connect, selv dine delte mapper og printere kjører gjennom denne krypterte løsningen (bare legg de inn på klienten, det er selvforklarende), som i tillegg til å gruse alt annet på ytelse er helt trygg. Du kan også ha med deg denne på en minnepinne (f.eks. sammen med en full distro, hvorfor legge igjen spor på maskinen du bruker). Har nå fulgt opp listen din, samt tillatt SHH gjennom Vista brannmur, og kommer nå over internett inn på Kubuntu med nomachine/SSH. Litt fascinerende at jeg ikke ser på Kubuntumaskinen at en annen er logget inn og jobber på den. Med VNC så jeg jo hva som foregikk omtrent som i en fjernhjelpsessjon i Windows. dessverre støtte jeg på litt problemer igjen nå, og selv om mappedeling muligens er selvforklarende fikk jeg ikke helt dreisen på den biten (er vist noe med meg og deling...) Men får opp noen feilmeldinger, og skal se nærmere på det siden. Det som også er et problem er at det tydeligvis er et problem med NX klienten og Vista. Idet jeg kobler til, og økten starter opp bruker prosessen NXWin.exe 95-98% cpu helt til økten avsluttes. Så selv om denne laptopen er en 2,2Ghz C2D T7500 og 2GB minne, bli ytelsen sluggish. Det er jo litt synd siden jeg forstår det dithen at noe av fordelen med nomachine/SSH skal være nettopp ytelsen. Men skal ikke plage deg med noe som helt klart er et Windowsproblem, ville bare nevne det. Skal se litt nærmere på dette siden, og eventuelt prøve FRA Kubuntu for å få et bedre intrykk, og klarhet i dette med deling. Det med en full (men liten og rask?) distro på minnepinne hørtes også spennende ut, men det må bli litt senere. Holder jo paralellt med dette på med mediacentermaskinen, så får ta det litt og litt dette her. Laget forresten en egen tråd om den andre maskinen Her om du skulle føle deg kallet ved anledning Del. Igjen, takk for all hjelp og gode forslag så langt Endret 18. januar 2008 av pcp160 Lenke til kommentar
Del Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2008 Har nå fulgt opp listen din, samt tillatt SHH gjennom Vista brannmur, og kommer nå over internett inn på Kubuntu med nomachine/SSH. Litt fascinerende at jeg ikke ser på Kubuntumaskinen at en annen er logget inn og jobber på den. Med VNC så jeg jo hva som foregikk omtrent som i en fjernhjelpsessjon i Windows. dessverre støtte jeg på litt problemer igjen nå, og selv om mappedeling muligens er selvforklarende fikk jeg ikke helt dreisen på den biten (er vist noe med meg og deling...) Men får opp noen feilmeldinger, og skal se nærmere på det siden.Er vel bare å teste at mappen virkelig er delt først, og så huske at det er på klientsiden dendelte mappen skal ligge, samt at du må ha et monteringspunkt på serveren.Det som også er et problem er at det tydeligvis er et problem med NX klienten og Vista.Høres kjent ut. Jeg har testet fra XP med en aldrende Northwood CPU, gikk som en kule Personlig må jeg si at jeg blir mer og mer overbevist for hver dag om at jeg ikke har gått glipp av noe med Vista.Det med en full (men liten og rask?) distro på minnepinne hørtes også spennende ut,DSL selger dem ferdig.Laget forresten en egen tråd om den andre maskinen Her om du skulle føle deg kallet ved anledning Del.Skal prøve, men ikke sikkert jeg har all verdens tid fremover. Men nå er det jo mange flinke folk her. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Del Lagt til I dag, 11:54 Er vel bare å teste at mappen virkelig er delt først, og så huske at det er på klientsiden dendelte mappen skal ligge, samt at du må ha et monteringspunkt på serveren. Ja, tar nok litt til for meg å helt skjønne opplegget her, beklager det. Det skal altså såvidt jeg kan forstå i mitt tilfelle være en delt mappe på Vista maskinen, som jeg så angir stien (og evnt lokalt brukernavn/passord) til i "Services tab" på NX- client... Det tror jeg isåfall at jeg har gjort, men jeg har ikke helt fått tak i hva jeg skal gjøre på Kubuntu maskinen, eller hvor jeg skal kunne finne igjen denne mappen på Kubuntu. Jeg ser den jo på Kubuntu maskinens Samba shares når jeg går inn på Vista-maskinene derfra, akkurat som alle andre delte mapper. Sikkert noe jeg gjør feil her igjen, har prøvd litt forskjellig, men jeg får oftes en slik feilmelding når økten er igang: Finner nok ut av det etterhvert håper jeg. Det jeg hadde likt var vel noe som kan være tilnærmet like enkelt som når man med RDP har en remote maskin i et vindu, bare kan dra filer fra den eksterne maskinen og over på lokalt skrivebord (eller copy-paste). Er jo ikke tvingende nødvendig med akkurat en slik mulighet, men syns det er en ganske fifi funksjon i RDP, dersom det bare er et dokument, eller en utklippet tekst ol, man skal ha tak i, fra en maskin som ikke deler mapper med den eksterne. Høres kjent ut. Jeg har testet fra XP med en aldrende Northwood CPU, gikk som en kule Personlig må jeg si at jeg blir mer og mer overbevist for hver dag om at jeg ikke har gått glipp av noe med Vista. Jeg tror ikke du går glipp av noe spesielt med Vista, jeg liker jo "skrivebordsmiljøet" godt, og bruker det kun på maskiner som er kraftige nok til at ytelsen blir god. Vista Mediacenter er også ganske bra syns jeg, få kryptiske fallgruber, og jeg syns det ser flott ut, og liker måten man manøvrerer. Men også det krever highend maskin for å ikke bli sluggish, og når man som meg ønsker å bestemme mer selv kommer begrensningene tilsyne. Så nei, jeg ser heller ingen grunn til at du skulle over på Vista. Men vedrørende NX klienten, jeg har fått løst problemet, så tips til alle som skal bruke dette i Vista og opplever 100% cpu bruk/elendig ytelse: Gå på "configure" Nomachine, og taben Advanced, og sett kryss ved "Disable Direct Draw for screen rendering" Etter det fungerer det utmerket, med NXWin.exe cpu-bruk 0-5%. Forøvrig har du helt rett Del, ytelsen er meget god når jeg bare fikk fikset "cpu-problemet", har kjørt en del eksterne økter til andre med RDP, og dersom jeg da trenger en nettside, og den eksterne maskinen har sol.no eller noe i den duren som startside er det bare å smøre seg med tolmodighet før man får skrevet noe ny adresse eller gjort andre ting. Men med Nomachine går det så det suser å bla nedover siden på både Sol.no og VG.no. Aporopå nettleser, hvilken nettleser bruker du mest Del? Skal prøve, men ikke sikkert jeg har all verdens tid fremover. Men nå er det jo mange flinke folk her. Det har jeg full forståelse for, og varierer hvor mye tid jeg selv kan legge i dette også. Følger med jevnlig, og tester litt her og der, også blir det noen skippertak som denne siste uken. Forventer ikke at du skal stå på pinne hver gang det er noe, Del. Lenke til kommentar
Del Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2008 Sikkert noe jeg gjør feil her igjen, har prøvd litt forskjellig, men jeg får oftes en slik feilmelding når økten er igang: OK, jeg skal se litt på det når jeg får tid. Har du prøvd kubuntu-kubuntu?Finner nok ut av det etterhvert håper jeg. Det jeg hadde likt var vel noe som kan være tilnærmet like enkelt som når man med RDP har en remote maskin i et vindu, bare kan dra filer fra den eksterne maskinen og over på lokalt skrivebord (eller copy-paste).Det hadde sikkert latt seg gjøre ganske greit på en plattformuavhengig løsning også om ikke MS hadde sabotert ethvert forsøk på å etablere standarder. Men det er jo griseenkelt med sshfs hvis du har linux i begge ender, du kan jo t.o.m. bruke wizard i konqueror eller dolphin for å få en ferdig link til en mappe på serveren din.Jeg ser den jo på Kubuntu maskinens Samba shares når jeg går inn på Vista-maskinene derfra, akkurat som alle andre delte mapper.Da kan du vel få flyttet filer mellom den delte mappen på Vista og mappene på serveren? Er det ikke det du trenger da?Men vedrørende NX klienten, jeg har fått løst problemetFlotte greier! Tror du du kommer til å bruke vnc eller rdp mye etter det?Aporopå nettleser, hvilken nettleser bruker du mest Del?Firefox og konqureror. Blitt avhengig av plug-ins til firefox, spesielt stavekontroll , men jeg synes jo Konqueror er fullt på høyde med ie7, og den kjører som et skudd på de eldste maskinene i huset (800MHz Duron).Forventer ikke at du skal stå på pinne hver gang det er noe, Del. , likte spesielt godt best-of Del, har jo lært en god del underveis jeg også, ikke så dumt å ha sin egen huskeliste så lett tilgjengelig som jeg har nå. Jeg tittet på oppsettet ditt, og det ser ut som et par ugheldige kombinasjoner med tanke på smertefritt oppsett. Du er jo egentlig avhengig av å få linuxMCE eller mythbuntu oppe å gå med kun en billedrør TV. Jeg hadde jo forhåpninger om at dette skulle være grei skuring nå, men vi har jo begge sett at det fortsatt mangler en del på mythbuntu. Robin har ennå ikke gitt ord ifra seg etter at han prøvde linuxMCE i høst, så jeg tror vel det vil være noen utfordringer igjen der også. Når det gjelder ATI, så er det noen potensielle fallgruver der også, og jeg har dessverre ikke mulighet til å følge med utover det som står hos phoronix. Selv om utviklingen har gått raskt, eksempelvis funket de nyeste ATI kortene i linux fra dag en, selv den nye åpne driveren rapporteres å støtte HDMI med både lyd og bilde, og det selv på de nyeste kortene. Selv 790FX brikkesettet funket knirkefritt med linux fra dag en (selv om phenom fortsatt har noen issues), så det er mye å glede seg over, men fra andre får jeg inntrykk av at det fortsatt er en del igjen. Mitt forslag er at vi utsetter mediacenter i den form du ønsker det til 8.04 kommer i april (med mindre du får deg en TV med høyere oppløasning, gjerne med HDMI). Hvis du vil bruke en dataskjerm til å kontrollere sakene, så kan vi jo få til mye så lenge TV-ut funker greit. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 (endret) Flott og høre at det ordnet seg pcp160 – fant du ut hvor problemet lå? Du kan bruke programmet Windows programmet WinSCP som Del nevner i guiden sin. Du får da en filbehandler og kan da dra filer frem og tilbake. Overføringen benytter ssh. Synes det gikk litt tregt, men veldig enkelt å bruke. Du kan velge ulike visninger, bla. Norton C. stil med to vinduer, eller klassisk Windows filbehandler. Mao. Du slipper altså å dele en bestemt mappe for å få tilgang. Del: Jeg fikk som alt nevnt til Kotorrent og WebGUI – og det fungerer veldig bra. Men jeg synes ikke det var rett frem og sette opp(for en som aldri har gjort det før). Jeg kan godt skrive hva jeg gjorde hvis det er ønskelig. Skulle opprettet guiden din i pdf ved hjelp av Scribus, og fått hw.no til å sørge for nedlastningslink på linux team siden de har laget til! Lagt til noen skjermbilder av sentrale programmer, noen fine tux figurer – så hadde den nok blitt enda mer pop Men det var dette med tiden det vil ta da... Endret 21. januar 2008 av Dy§no Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 OK, jeg skal se litt på det når jeg får tid. Har du prøvd kubuntu-kubuntu? Nei, har ikke gjort det enda, men vi legger problemet på is inntil det er prøvd, slik at jeg får eliminert bort eventuelle Windows-problemer. Da kan du vel få flyttet filer mellom den delte mappen på Vista og mappene på serveren? Er det ikke det du trenger da? Jada, det er ikke et reellt problem med det oppsettet jeg kjører akkurat nå (alle maskiner i samme lokalnett), men jeg tenker litt fremover, og ser for meg scenarioer som jeg har vært i noen ganger slik jeg bruker XP-"serveren" i dag. At jeg er et annet sted, med en Win XP maskin tilgjengelig, og trenger en copy-paste fra hjemmemaskinen. Da har det vært veldig greit å bare gå inn ed RDP, og copy/paste til lokalt skrivebord. Flotte greier! Tror du du kommer til å bruke vnc eller rdp mye etter det? Hmm, det er litt for tidlig å svare skikkelig på. He he, jeg vet jo hva du vil jeg skal svare, og det jeg kan si er at jeg nok ikke kommer til å bruke noe annet til styring av Kubuntu, og jeg ser frem til å få satt opp dette på flere maskiner. Fint å ha gjort det noen ganger også, slik at jeg ikke trenger lese så mye for å få det opp å gå. Og ikke minst skal det bli artig å teste mellom rene Linux-maskiner. Firefox og konqureror. Blitt avhengig av plug-ins til firefox, spesielt stavekontroll , men jeg synes jo Konqueror er fullt på høyde med ie7, og den kjører som et skudd på de eldste maskinene i huset (800MHz Duron). Ok, greit å høre om. Jeg rives litt mellom valgene selv og bruker mest Opera og IE7 i Windows. Opera har en del funksjonalitet jeg har lært å like, men jeg opplever faktisk mer uregelmessigheter og småirritasjoner på diverse sider med den enn med IE7, så brukes omhverandre her. I Kubuntu har jeg så langt litt samme problemstillingen, jeg liker av en eller annen grunn Konqurer best så langt, men oppdaget i går et relativt betydelig problem med noe manglende tillegg, antar jeg det er. Skulle laste ned programvare til min Tomtom gps (for å teste via Wine), og like før jeg skulle drite meg fullstendig ut, og sende en sint forespørsel til TT support, angående hvor i helv... de har gjemt nedlastningen, testet jeg med IE og fant den der jeg trodde med en gang. Så slik ut: IE7/Firefox Konqurerer; Har installert det som har blitt foreslått av tillegg, men er kanskje noe jeg må legge til manuelt. Ellers får jeg heller venne meg til Firefox, det jeg alltid har likt med den er stavekontrollen, og jeg skulle likt muligheten for å sette den som standard på alle forum (så det blir litt mindre feil), men har ikke funnet noe måte å gjøre det på i Windows i alle fall. Stavekontrollen til Opera er tungvindt og dårlig i forhold, og IE har såvidt jeg vet ikke noe slik i det hele tatt... , likte spesielt godt best-of Del, har jo lært en god del underveis jeg også, ikke så dumt å ha sin egen huskeliste så lett tilgjengelig som jeg har nå. Jeg tittet på oppsettet ditt, og det ser ut som et par ugheldige kombinasjoner med tanke på smertefritt oppsett. Du er jo egentlig avhengig av å få linuxMCE eller mythbuntu oppe å gå med kun en billedrør TV. Man frisker jo gjerne opp i sine egne kunnskaper når man hjelper andre så mye som du har gjort, så får jo håpe du føler at du har noe igjen for strevet du også. Ikke minst er det jo litt gøy når folk får til ting syns jeg i alle fall. Jeg har jo sittet på "andre siden av bordet" bla ifht overklokking og hardware. Min lille personlige guide har vært veldig kjekk å ha. Det mangler jo ikke på informasjon tilgjengelig, men det kan bli veldig mye å lese, og vanskelig å finne tilbake til, så derfor har jeg klippet ut en del fra spesielt deg, HarwardN, og Langbein når det gjelder sånne litt maskinspesifikke gjenganger problemer jeg har. Vedrørende gammel tv ser jeg at det kompliserer ting en del, og har måttet bite i det sure eplet og koble opp en skjerm for en periode. Mythbuntu lar seg ikke installere med bare tv, og bildet forsvinner etter post/bios. Og bildet forsvinner også etter login i Kubuntu frem til restricted driver er enablet, selv om selve installasjonsprosessen faktisk lar seg gjøre på tv. Mitt forslag er at vi utsetter mediacenter i den form du ønsker det til 8.04 kommer i april (med mindre du får deg en TV med høyere oppløasning, gjerne med HDMI). Hvis du vil bruke en dataskjerm til å kontrollere sakene, så kan vi jo få til mye så lenge TV-ut funker greit. Jeg tror jeg i hovedsak venter, jeg var bare litt nyskjerrig igjen på hvordan det så ut, og selve mediacenterdelen av Mythbubtu så som nevnt meget bra ut, også på tv skjerm. Men oppsett og webgui var litt værre. Skal innrømme at jeg har jobbet litt for å få Vista til å fungere brukbart både som vanlig desktop og i mediacenter-modus også. Blir vel en ny tv en eller annen gang, men hver gang jeg er på Elkjøp går jeg fornøyd hjem igjen uten noe. Den Sony crt skjermen jeg har er av høy kvalitet, og jeg syns rett også slett bildet på vanlig tv-signal er bedre på den, enn de lcd- tv jeg finner i min prisklasse. Men klart for bruk sammen med datamaskin er den lave oppløsningen et problem. Har også en LCD projektor for film, men syns den er litt "masete" for daglig bruk. Uansett, vi venter litt med det prosjektet. Dy§no Lagt til I dag, 00:59 Flott og høre at det ordnet seg pcp160 – fant du ut hvor problemet lå? Hvis du tenker på dette store problemet med deling jeg hadde, kan jeg ikke si med 100% sikkerhet hva som var problemet. Men jeg gjorde tilsammen 4 fresh install av Ubuntu 2x7.04 og 2x7.10. Jeg vet i ettertid at jeg den ene gangen gjorde en feil ved redigering av samba.conf. Jeg fjernet ikke ; (semikolon) foran linjen med "share" Men det som merkelig nok gjorde forskjellen siste og fungerende forsøk, var at jeg ved installasjon (bruker alternate cd) opprettet en egen partisjon for Home (ikke bare root og swap), samt at jeg i steden for å bruke kcontrol gjorde endringen i samba.conf manuelt så fort jeg hadde satt opp en mappe for deling, og gått over til Kubuntu. For meg virker det veldig klart at kcontrol har noe stygge bugs. Spesielt dette at når jeg trykket "adminstrator" knappen ble jeg bare kastet tilbake til forsiden av kcontrol virket veldig tilfeldig. Når det ved diverse forsøk skjer forskjellig ting når man gjør samme operasjon etter en reboot, er det etter mitt syn noe galt. Dette har vi jo nå også blitt advart mot når det gjelder 7.10 i alle fall. Du kan bruke programmet Windows programmet WinSCP som Del nevner i guiden sin. Du får da en filbehandler og kan da dra filer frem og tilbake. Overføringen benytter ssh. Synes det gikk litt tregt, men veldig enkelt å bruke. Du kan velge ulike visninger, bla. Norton C. stil med to vinduer, eller klassisk Windows filbehandler. Mao. Du slipper altså å dele en bestemt mappe for å få tilgang. Ok, takk for tipset. Norton Commander har jeg ikke brukt siden Win 3.1 eller noe sånt, men syns det var skikkelig bra den gang husker jeg... Skal i alle fall se litt på det, og gjøre meg litt mer kjent med muligheten og ssh. Del har snakket om ssh så lenge jeg har lest hans innlegg her på forum, så jeg antar det er bra. Lenke til kommentar
Del Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2008 Jada, det er ikke et reellt problem med det oppsettet jeg kjører akkurat nå (alle maskiner i samme lokalnett), men jeg tenker litt fremover, og ser for meg scenarioer som jeg har vært i noen ganger slik jeg bruker XP-"serveren" i dag. At jeg er et annet sted, med en Win XP maskin tilgjengelig, og trenger en copy-paste fra hjemmemaskinen. Da har det vært veldig greit å bare gå inn ed RDP, og copy/paste til lokalt skrivebord.Vi må vel bare finne ut hvorfor du ikke fikk med deg den delte mappen gjennom nomachine, for da har du alt du trenger. Nå er det jo likevel slik at winSCP er veldig enkel alternativ, eller sshfs hvis du har linux-linnux. Grunnen til at jeg liker ssh så godt, er at den gjør alt, det er lett å bruke, det kommer seg over de mest brysomme brannmurer, den gjør det med super ytelse, det fungerer alltid dønn stabilt, og det er den tryggeste måten å kommunisere over nett. Ingen andre protokoller er i nærheten.He he, jeg vet jo hva du vil jeg skal svare, og det jeg kan si er at jeg nok ikke kommer til å bruke noe annet til styring av Kubuntu,Vil tro det blir litt flaut med rdp og logmein når du nå vet hva du går glipp av jeg opplever faktisk mer uregelmessigheter og småirritasjoner på diverse sider med den enn med IE7,Meld fra til nettstedet, Opera er mye bedre enn ie7 til å ta sider som følger standarder, hvis du opplever det motsatte er det normalt sider som har tilpasset seg bugs og uregelmessigheter i ie. Dette har vært bevisst strategi fra MS, du kan jo lese denne e-posten som et eksempel:https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=183129 jeg liker av en eller annen grunn Konqurer best så langt, men oppdaget i går et relativt betydelig problem med noe manglende tillegg, antar jeg det er.Skulle laste ned programvare til min Tomtom gps (for å teste via Wine), og like før jeg skulle drite meg fullstendig ut, og sende en sint forespørsel til TT support, angående hvor i helv... de har gjemt nedlastningen, testet jeg med IE og fant den der jeg trodde med en gang. Java kanskje? Settings->Configure Konqueror->Java & Javascript. Sørg for å enable, sjekk at du har installert java plug-in, så går du hit for å kontrollere at det funker: http://www.javatester.org/version.html Dra gjerne innom youtube og sjekk at du har flash plug-in også. Jeg liker i grunnen Opera meget godt, og har brukt det en del. For meg faller det likevel litt mellom to stoler. På maskinene jeg sitter mest er firefox mer enn kjapp nok, uansett hvor mye plug-ins jeg smekker inn, og firefox dekker alle mine behov i tillegg til å være GPL. På de mindre kraftige maskinene er KDE også standard desktop, og da er konqueror suveren på ytelse, samt at den fungerer til så mye mer enn browsing. Har du prøvd å åpne en musikk CD i Konqueror? Prøv da vel. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Hei hei, og takk for en fantastisk guide Har for første gang satt opp en Linux server og det fungerer VELDIG bra Det er to ting jeg håper dere kanskje kan hjelpe meg litt med: 1. Jeg har installert sbackup og det fungerer strålende, men jeg skulle ønske at jeg kunne kjøre 2 instanser slik at den kjører backup over til 2 forskjellige steder. Så vidt jeg kan se så er ikke dette mulig i sbackup (enda). Er det noen som kan anbefale et alternativ? 2. Jeg har delt en skriver fra serveren, og det fungerer strålende på min maskin som er tilkoblet via kabel. På min kjæres laptop derimot, som kjører XP HomeEd og kobles til nettet trådløst, så fungerer printeren hver gang jeg legger den til, men ikke etter at maskinen har blitt slått av og på. Jeg får også opp en tekst om at "får ikke kontak med skriveren. Slå på toveis støtte" på begge maskinene, selv om jeg får skrevet ut. Er det noe jeg skal bry meg om? Det valget er dessuten deaktivert i instillingene. Takk for evt hjelp Lenke til kommentar
Del Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2008 Hei hei, og takk for en fantastisk guide Har for første gang satt opp en Linux server og det fungerer VELDIG bra Flottings, og takk for skryt 1. Jeg har installert sbackup og det fungerer strålende, men jeg skulle ønske at jeg kunne kjøre 2 instanser slik at den kjører backup over til 2 forskjellige steder. Så vidt jeg kan se så er ikke dette mulig i sbackup (enda). Er det noen som kan anbefale et alternativ?Litt usikker på oppsettet, jeg trodde forsåvidt du kunne sette mer enn en back-up i sbackup. Et alternativ er jo å gjøre det direkte istedet. Det er ikke veldig vanskelig siden sbackup kun er en GUI front-end til rsync og cron. Med Kcron får du en grei GUI til cron hvor du kan legge inn de relevante rsync linjene. Forhåpentligvis kan noen andre hjelpe deg med at XP ikke er særlig robust på nettverksprintere og trådløs. Lenke til kommentar
Canute Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Ville bare si i fra om at det nå er noen eksperimentelle FUPPES (media server, snakket om det for en 2 sider tilbake) .deb pakker til ubuntu, mer informasjon kan en finne her. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 (endret) Spørsmål til punkt 4.5 Jeg ønsker å starte ktorrent på serveren via ssh, og så lukke terminalen/ssh forbindelsen, men slik at ktorrent fortsetter å jobbe(slik at jeg kan bruke webgui på min maskin). Er det mulig? Ellers så fungerer ssh veldig bra, var så dum og sette opp serveren uten skjerm, og uten å ha installert/satt opp vnc, nx eller annet - så har måtte gjort det meste via ssh nå. Tvungen læring:-) Men tror jeg har møtt på en bugg, har noen mapper delt med samba. Fra vista maskiner fungerer disse akkurat som ønsket, mens fra min ubuntu desktop(og da Nautilus) så får jeg sett filmer, bilder, kopiert og slettet osv. men ikke spilt av musikk. Forsøker jeg på det får jeg en error at filene ikke eksisterer. Samme skjer dersom jeg monterer disse via Encfs. Fant flere som har nevnt dette - tilbake til 2005:-/ Monterer jeg dem derimot med enten cifs eller smb så får jeg spilt av. Har ikke forsøkt med nfs enda - fant en guide men det var ikke helt rett frem - skal forsøke det senere. Endret: Ser ut som at det finnes et program som heter screen som lar deg gjør dette, altså lukke ssh forbindelsen uten å lukke programmet. Får se litt mer på det. Ellers så testet jeg å starte serveren uten skjermkort - og det gikk helt fint. Kunne startet programmer med gui via ssh uten videre. Min gpu bråker fælt, bruker sikkert mye strøm osv. så fint og kunne fjerne den. Endret 31. januar 2008 av Dy§no Lenke til kommentar
Del Skrevet 31. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2008 Spørsmål til punkt 4.5Jeg ønsker å starte ktorrent på serveren via ssh, og så lukke terminalen/ssh forbindelsen, men slik at ktorrent fortsetter å jobbe(slik at jeg kan bruke webgui på min maskin). Er det mulig? Du kan jo starte den som en tjeneste uavhengig av ssh, men alle prosesser som kjøres i shellet vil avsluttes når shellet lukkes. Hvis du ønsker å bruke ktorrent kan du la den gå i bakgrunnen permanent når du booter.Ellers så fungerer ssh veldig bra, var så dum og sette opp serveren uten skjerm, og uten å ha installert/satt opp vnc, nx eller annet - så har måtte gjort det meste via ssh nå.Det er da ingen sak, så lenge du kjører ssh -X, gjerne med en & bak navnet på utvalgte applikasjoner.Men tror jeg har møtt på en bugg, har noen mapper delt med samba. Fra vista maskiner fungerer disse akkurat som ønsket, mens fra min ubuntu desktop(og da Nautilus) så får jeg sett filmer, bilder, kopiert og slettet osv. men ikke spilt av musikk.Høres ut som et nautilus problem, helt klart greiest å montere mappene.Har ikke forsøkt med nfs enda - fant en guide men det var ikke helt rett frem - skal forsøke det senere.Dette er da dekket i guiden.Ser ut som at det finnes et program som heter screen som lar deg gjør dette, altså lukke ssh forbindelsen uten å lukke programmet. Får se litt mer på det. Ellers så testet jeg å starte serveren uten skjermkort - og det gikk helt fint. Kunne startet programmer med gui via ssh uten videre. Min gpu bråker fælt, bruker sikkert mye strøm osv. så fint og kunne fjerne den. Flotte greier, hold oss oppdatert videre også! Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Screen funker bra. Jeg bruker det til å starte rtorrent. for å starte programmet: screen kommando avslutte: ctrl+a+z fortsette: screen -r Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå