Del Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) Godt og ha deg tilbake pcp160; så er det ikke bare jeg som plager Del Alternativet har jo vært at folk ikke hadde brydd seg om tråden, det har vært mye verre.Satt en mappe som både er visbar/lesbar/skrivbar, security var satt til user. For å åpne den fra Windows måtte jeg ha både brukernavn og passord. Ved å følge guiden til Langbein fikk jeg redusert til krav om bare brukernavn(som jeg siden endret tilbake til det normale, altså krav om passord). Fra en Linux maskin derimot kunne jeg benytte meg av denne mappen, uten å logge inn først. Dette er også min erfaring med MS.Endret security så til share; nå fikk jeg sett alle mapper fra Windows(med unntak av dem som ikke er visbar(browseable)), men ikke åpnet dem uten først å måtte logge meg inn.Dette testet jeg eksplisitt med XP, det var ikke noe problem å gå rett inn. Hvis mappen var satt opp med skriveaksess var det heller ikke noe problem å skrive til den fra XP. Jeg har ingen maskiner i huset med MS, så du må nesten poste smb.conf hvis jeg skal kunne gi noe innspill der. Personlig har jeg kost med med en Ipod nano 3g i kveld, jeg liker Apple, DRM og BSD-lisensen dårligere og dårligere for hvert sekund. Det er virkelig på tide at folk innser at de ikke kan gi all verdens dritt i gave uten å sjekke først. Ville noen gitt meg et xbox-spill uten å sjekke at jeg hadde xbox først? Hvorfor fanden er det en selvfølge at jeg skal ha MS? Endret 11. januar 2008 av Del Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Del; dersom du setter opp en mappe slik: available = yes browsable = yes public = yes writable = yes Samt setter security=share skal man da også, foruten å kunne se innholdet, kunne skrive til den(slette og legge til innhold)? Kunne du testet - jeg har dette nå for en mappe men får ikke skrive til den. Ville noen gitt meg et xbox-spill uten å sjekke at jeg hadde xbox først? Hvorfor fanden er det en selvfølge at jeg skal ha MS? he he vel, fra asken til ilden, jeg fikk vista i gave... slå den du... Du får «gi tilbake», kjøp to slike fine bokser når neste versjon blir sluppet og pakk dem inn(Ubuntu,Kubuntu). Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Godt og ha deg tilbake pcp160; så er det ikke bare jeg som plager Del He he, jo takk. Men når du "plager" Del så gavner det både meg, og helt sikker andre også, for jeg har vært her hele tiden jeg, selv om jeg ikke har skrevet på en stund. Jeg bruker uhorvelig mye tid på å knote/prøve meg frem, og har tilbragt mange timer med denne guiden også. Men i motsetning til hva som sikkert er "normalt" er ikke mitt primære mål å få en fungerende server opp å gå, men å kunne gjøre det igjen, gjerne på en helt annen maskin, og uten guide... (Er definitivt ikke helt der enda, men begynner å bli rå på alternate install og "basic oppsett" da.. he he ) Men over til dagens problem. Her er smb.conf slik den ser ut akkurat nu: # # Sample configuration file for the Samba suite for Debian GNU/Linux. # # # This is the main Samba configuration file. You should read the # smb.conf(5) manual page in order to understand the options listed # here. Samba has a huge number of configurable options most of which # are not shown in this example # # Any line which starts with a ; (semi-colon) or a # (hash) # is a comment and is ignored. In this example we will use a # # for commentary and a ; for parts of the config file that you # may wish to enable # # NOTE: Whenever you modify this file you should run the command # "testparm" to check that you have not made any basic syntactic # errors. # #======================= Global Settings ======================= [global] ## Browsing/Identification ### # Change this to the workgroup/NT-domain name your Samba server will part of workgroup = MSBULA # server string is the equivalent of the NT Description field server string = %h server (Samba, Ubuntu) # Windows Internet Name Serving Support Section: # WINS Support - Tells the NMBD component of Samba to enable its WINS Server ; wins support = no # WINS Server - Tells the NMBD components of Samba to be a WINS Client # Note: Samba can be either a WINS Server, or a WINS Client, but NOT both ; wins server = w.x.y.z # This will prevent nmbd to search for NetBIOS names through DNS. dns proxy = no # What naming service and in what order should we use to resolve host names # to IP addresses ; name resolve order = lmhosts host wins bcast #### Networking #### # The specific set of interfaces / networks to bind to # This can be either the interface name or an IP address/netmask; # interface names are normally preferred ; interfaces = 127.0.0.0/8 eth0 # Only bind to the named interfaces and/or networks; you must use the # 'interfaces' option above to use this. # It is recommended that you enable this feature if your Samba machine is # not protected by a firewall or is a firewall itself. However, this # option cannot handle dynamic or non-broadcast interfaces correctly. ; bind interfaces only = true #### Debugging/Accounting #### # This tells Samba to use a separate log file for each machine # that connects log file = /var/log/samba/log.%m # Put a capping on the size of the log files (in Kb). max log size = 1000 # If you want Samba to only log through syslog then set the following # parameter to 'yes'. ; syslog only = no # We want Samba to log a minimum amount of information to syslog. Everything # should go to /var/log/samba/log.{smbd,nmbd} instead. If you want to log # through syslog you should set the following parameter to something higher. syslog = 0 # Do something sensible when Samba crashes: mail the admin a backtrace panic action = /usr/share/samba/panic-action %d ####### Authentication ####### # "security = user" is always a good idea. This will require a Unix account # in this server for every user accessing the server. See # /usr/share/doc/samba-doc/htmldocs/Samba3-HOWTO/ServerType.html # in the samba-doc package for details. security = share # You may wish to use password encryption. See the section on # 'encrypt passwords' in the smb.conf(5) manpage before enabling. encrypt passwords = yes # If you are using encrypted passwords, Samba will need to know what # password database type you are using. passdb backend = tdbsam obey pam restrictions = yes ; guest account = nobody invalid users = root # This boolean parameter controls whether Samba attempts to sync the Unix # password with the SMB password when the encrypted SMB password in the # passdb is changed. ; unix password sync = no # For Unix password sync to work on a Debian GNU/Linux system, the following # parameters must be set (thanks to Ian Kahan <<[email protected]> for # sending the correct chat script for the passwd program in Debian Sarge). passwd program = /usr/bin/passwd %u passwd chat = *Enter\snew\sUNIX\spassword:* %n\n *Retype\snew\sUNIX\spassword:* %n\n *passwd:*password\supdated\ssuccessfully* . # This boolean controls whether PAM will be used for password changes # when requested by an SMB client instead of the program listed in # 'passwd program'. The default is 'no'. ; pam password change = no ########## Domains ########### # Is this machine able to authenticate users. Both PDC and BDC # must have this setting enabled. If you are the BDC you must # change the 'domain master' setting to no # ; domain logons = yes # # The following setting only takes effect if 'domain logons' is set # It specifies the location of the user's profile directory # from the client point of view) # The following required a [profiles] share to be setup on the # samba server (see below) ; logon path = \\%N\profiles\%U # Another common choice is storing the profile in the user's home directory ; logon path = \\%N\%U\profile # The following setting only takes effect if 'domain logons' is set # It specifies the location of a user's home directory (from the client # point of view) ; logon drive = H: ; logon home = \\%N\%U # The following setting only takes effect if 'domain logons' is set # It specifies the script to run during logon. The script must be stored # in the [netlogon] share # NOTE: Must be store in 'DOS' file format convention ; logon script = logon.cmd # This allows Unix users to be created on the domain controller via the SAMR # RPC pipe. The example command creates a user account with a disabled Unix # password; please adapt to your needs ; add user script = /usr/sbin/adduser --quiet --disabled-password --gecos "" %u ########## Printing ########## # If you want to automatically load your printer list rather # than setting them up individually then you'll need this ; load printers = yes # lpr(ng) printing. You may wish to override the location of the # printcap file ; printing = bsd ; printcap name = /etc/printcap # CUPS printing. See also the cupsaddsmb(8) manpage in the # cupsys-client package. ; printing = cups ; printcap name = cups # When using [print$], root is implicitly a 'printer admin', but you can # also give this right to other users to add drivers and set printer # properties ; printer admin = @lpadmin ############ Misc ############ # Using the following line enables you to customise your configuration # on a per machine basis. The %m gets replaced with the netbios name # of the machine that is connecting ; include = /home/samba/etc/smb.conf.%m # Most people will find that this option gives better performance. # See smb.conf(5) and /usr/share/doc/samba-doc/htmldocs/Samba3-HOWTO/speed.html # for details # You may want to add the following on a Linux system: # SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192 socket options = TCP_NODELAY # The following parameter is useful only if you have the linpopup package # installed. The samba maintainer and the linpopup maintainer are # working to ease installation and configuration of linpopup and samba. ; message command = /bin/sh -c '/usr/bin/linpopup "%f" "%m" %s; rm %s' & # Domain Master specifies Samba to be the Domain Master Browser. If this # machine will be configured as a BDC (a secondary logon server), you # must set this to 'no'; otherwise, the default behavior is recommended. ; domain master = auto # Some defaults for winbind (make sure you're not using the ranges # for something else.) ; idmap uid = 10000-20000 ; idmap gid = 10000-20000 ; template shell = /bin/bash ; ; The following was the default behaviour in sarge ; but samba upstream reverted the default because it might induce ; performance issues in large organizations ; See #368251 for some of the consequences of *not* having ; this setting and smb.conf(5) for all details ; ; winbind enum groups = yes ; winbind enum users = yes #======================= Share Definitions ======================= # Un-comment the following (and tweak the other settings below to suit) # to enable the default home directory shares. This will share each # user's home directory as \\server\username ;[homes] ; comment = Home Directories ; browseable = no # By default, \\server\username shares can be connected to by anyone # with access to the samba server. Un-comment the following parameter # to make sure that only "username" can connect to \\server\username # This might need tweaking when using external authentication schemes ; valid users = %S # By default, the home directories are exported read-only. Change next # parameter to 'yes' if you want to be able to write to them. ; writable = no # File creation mask is set to 0700 for security reasons. If you want to # create files with group=rw permissions, set next parameter to 0775. ; create mask = 0700 # Directory creation mask is set to 0700 for security reasons. If you want to # create dirs. with group=rw permissions, set next parameter to 0775. ; directory mask = 0700 # Un-comment the following and create the netlogon directory for Domain Logons # (you need to configure Samba to act as a domain controller too.) ;[netlogon] ; comment = Network Logon Service ; path = /home/samba/netlogon ; guest ok = yes ; writable = no ; share modes = no # Un-comment the following and create the profiles directory to store # users profiles (see the "logon path" option above) # (you need to configure Samba to act as a domain controller too.) # The path below should be writable by all users so that their # profile directory may be created the first time they log on ;[profiles] ; comment = Users profiles ; path = /home/samba/profiles ; guest ok = no ; browseable = no ; create mask = 0600 ; directory mask = 0700 wins support = no security = share restrict anonymous = no domain master = no preferred master = no max protocol = NT acl compatibility = winnt ldap ssl = No server signing = Auto [printers] comment = All Printers browseable = no path = /var/spool/samba printable = yes create mask = 0700 # Windows clients look for this share name as a source of downloadable # printer drivers [print$] comment = Printer Drivers path = /var/lib/samba/printers # Uncomment to allow remote administration of Windows print drivers. # Replace 'ntadmin' with the name of the group your admin users are # members of. ; write list = root, @ntadmin # A sample share for sharing your CD-ROM with others. ;[cdrom] ; comment = Samba server's CD-ROM ; writable = no ; locking = no ; path = /cdrom ; public = yes # The next two parameters show how to auto-mount a CD-ROM when the # cdrom share is accesed. For this to work /etc/fstab must contain # an entry like this: # # /dev/scd0 /cdrom iso9660 defaults,noauto,ro,user 0 0 # # The CD-ROM gets unmounted automatically after the connection to the # # If you don't want to use auto-mounting/unmounting make sure the CD # is mounted on /cdrom # ; preexec = /bin/mount /cdrom ; postexec = /bin/umount /cdrom [forsøk] path = /home/per/Skrivebord/forsøk comment = diverse guest ok = yes read only = no case sensitive = no strict locking = no msdfs proxy = no available = yes browsable = yes public = yes writable = yes [DELTE BILDER] path = /home/per/Desktop/Delte bilder guest ok = yes read only = no case sensitive = no strict locking = no msdfs proxy = no available = yes browsable = yes public = yes writable = yes [tull] path = /home/per/Desktop/Delte bilder available = yes browsable = yes public = yes writable = no Lurer litt på dette med users, feks "valid users = %S" betyr "%S" alle?, og jeg ser også i kcontrol at guest står som "nobody" og lurer på om det burde stått noe annet...Er mye jeg ikke skjønner rundt alle disse brukerne, men forhåpentligvis er det ikke nødvendig å forstå det hele... Men hvis du ser noe åpenbart galt der så hører jeg vel om det Del. Lurer også veldig på dette med at jeg ikke kommer inn på mappene når jeg går inn på de fra Dolphin, de står da som 0kb og ikke eksisterende hvis jeg prøver å åpne. Den ene mappen ligger på skrivebord, og går jeg inn derfra kommer jeg jo inn, og ser innhold. (har også satt at deling skal brukes på alt i mappen, hva det nå het) Grunnen til at jeg gjerne skulle hatt greie på om dette er normalt er at det kan si meg noe om hvor problemet ligger, altså om det er på kommunikasjon fra Windows maskin, eller selve Kubuntu maskin det stopper. Har testet fra diverse forskjellige Win maskiner, både Vista og XP, men har ikke skjerm tilkoblet den andre Ubuntu maskinen, så har ikke testet fra den. Hovedmaskinen er byttet disker på, så der er ikke Linux på plass enda. Kan jo selvsagt gjøre det om det ikke løser seg. He he, lykke til med Ipoden Del, du får ønske deg en Vista plate til bursdag, så du får brukt den skikkelig... Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Del; dersom du setter opp en mappe slik:available = yes browsable = yes public = yes writable = yes Samt setter security=share skal man da også, foruten å kunne se innholdet, kunne skrive til den(slette og legge til innhold)? Kunne du testet - jeg har dette nå for en mappe men får ikke skrive til den. Ja, så lenge alle har skrive, lese og execute rettigheter til mappen så skal de gå fint (chmod 777 -R). Det funker bra her. pcp160: Hvis du vil teste fra ubuntu kan du jo bruke en live-cd Del: Det finnes vel programmer som kan brukes til å overføre til ipod? Skjønner jo at det ikke bare er det som er poenget da. Kan ikke si jeg er så glad i slike proprietære løsninger jeg heller. Lenke til kommentar
Del Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) he he vel, fra asken til ilden, jeg fikk vista i gave... slå den du... Du får «gi tilbake», kjøp to slike fine bokser når neste versjon blir sluppet og pakk dem inn(Ubuntu,Kubuntu). Fikk office 2007 av jobben, ble lovt vista for et år siden, ikke noe godt tegn for MS at den har uteblitt. Uansett, du har min dypeste sympati.Jeg bruker uhorvelig mye tid på å knote/prøve meg frem, og har tilbragt mange timer med denne guiden også.Beklager det. Tror kanskje noen av problemene er knyttet til 7.10. Jeg har observert en del merkelig adferd her som jeg ikke opplevde i 7.04. De trodde lenge at KDE4 skulle bli klar, og jeg er redd de svei av energien på å prøve å få den ferdig. 8.04 derimot rekker sikkert å få en del bug-fix på KDE4, og den skal bli LTS, så jeg håper det blir et hyggeligere bekjentskap. Jeg prøvde i grunnen å advare mot Kubuntu 7.10 tidligere i tråden..Men i motsetning til hva som sikkert er "normalt" er ikke mitt primære mål å få en fungerende server opp å gå, men å kunne gjøre det igjen, gjerne på en helt annen maskin, og uten guide... (Er definitivt ikke helt der enda, men begynner å bli rå på alternate install og "basic oppsett" da.. he he )Ingen er der, det er vel knapt noen som har brukt guiden mer enn meg . I dette tilfellet tror jeg bare det er en banalitet som har stoppet deg. Som trygveaa tipser kan du blokkere skrive aksess på fil og mappe nivå selv om den er delt, dvs. du kan skrive beskytte filer og mapper i en share, så du må sikre at alle har alle rettigheter hvis du vil at alle skal kunne gjøre hva som helst. Kommandoen trygveaa gir er veldig effektiv siden den setter åpne rettigheter på alle filer og alle mapper med en kommando.Lurer litt på dette med users, feks "valid users = %S" betyr "%S" alle?, og jeg ser også i kcontrol at guest står som "nobody" og lurer på om det burde stått noe annet...Er mye jeg ikke skjønner rundt alle disse brukerne, men forhåpentligvis er det ikke nødvendig å forstå det hele...Da er vi to, jeg bruker jo ikke samba engang. Guest er noe du kan bruke hvis du skal ha bruker/passord log-in, dvs. ha en egen gjeste bruker som alle kan få lov til å bruke.Men hvis du ser noe åpenbart galt der så hører jeg vel om det Del.Nei, den så grei ut. Du kan jo fjerne den nederste security=share linja, ingen vits i å legge det inn både manulet og med kcontrol. Sørg for å endre rettigheter på mappene og filene du vil dele lokalt, hvis du opplever problemer etterpå så si ifra med en gang.Lurer også veldig på dette med at jeg ikke kommer inn på mappene når jeg går inn på de fra Dolphin, de står da som 0kb og ikke eksisterende hvis jeg prøver å åpne. Den ene mappen ligger på skrivebord, og går jeg inn derfra kommer jeg jo inn, og ser innhold. (har også satt at deling skal brukes på alt i mappen, hva det nå het)Jeg har også opplevd dette, jeg tror rett og slett vi har med umoden software å gjøre. Du kan kjøre med mappeoppsettet Dyno og trygveaa bruker, og se om det blir bedre, altså: [mappenavn] path = /home/bruker/mappe available = yes browsable = yes public = yes writable = yes Grunnen til at jeg gjerne skulle hatt greie på om dette er normalt er at det kan si meg noe om hvor problemet ligger, altså om det er på kommunikasjon fra Windows maskin, eller selve Kubuntu maskin det stopper.Har testet fra diverse forskjellige Win maskiner, både Vista og XP, men har ikke skjerm tilkoblet den andre Ubuntu maskinen, så har ikke testet fra den. Hovedmaskinen er byttet disker på, så der er ikke Linux på plass enda. Kan jo selvsagt gjøre det om det ikke løser seg. Det kan jeg dessverre ikke hjelpe med, siden jeg ikke har noen MS installasjon mer (og det kommer ikke til å endre seg med det første).He he, lykke til med Ipoden Del, du får ønske deg en Vista plate til bursdag, så du får brukt den skikkelig... Får da brukt den, det er bare inn i granskauen irriterende at det legges ut snubletråder bevisst for å holde linux unna markedet, det betyr dyrere produkter for oss alle, og mye mer prakk. Samba er et godt eksempel.Del: Det finnes vel programmer som kan brukes til å overføre til ipod? Skjønner jo at det ikke bare er det som er poenget da. Kan ikke si jeg er så glad i slike proprietære løsninger jeg heller.Joa, men når Apple nok en gang har lagt inn en snubletråd slik at gpod biblioteket som følger 7.10 ikke holder, og en må kompilere fra kildekode et blodferskt bibliotek, samt at man ikke kan bruke sine favorittapplikasjoner, men er henvist til akkurat den som har fått fiks, så er det mektig irriterende for meg. Endret 12. januar 2008 av Del Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Da fungerer det helt som det skal hos meg Farten er på plass, og det var faktisk unix rettighetene som stoppet windows brukeren fra å skrive til den aktuelle mappen(som er åpen og skrivbar i samba også for gjester). Jeg har tidligere lest Langbein sin advarsel(påminnelse) om dette, men tenkte ikke at det ville gjelde for en Windows bruker. Men takket være tipset til trygveaa så fungerer det nå. Jeg leste en guide for hvordan dele home folders med samba, samba har jo dette klart i filen. Der ble det sagt at %S betydde alle brukere, mao. vil ole, dole og doffen få tilgang til sine mapper uten videre dersom %S stod der. Jeg forsøkte dette og det fungerte fint. Neste steg på veien blir å få til torrent programmet som er nevnt i guiden, samt bli litt mer vant til SSH og filflytting Får da brukt den, det er bare inn i granskauen irriterende at det legges ut snubletråder bevisst for å holde linux unna markedet, det betyr dyrere produkter for oss alle, og mye mer prakk. Samba er et godt eksempel. Vær glad du ikke fikk en av de siste til Sandisk, de vil bare kunne fungere samme med Windows media player... Lenke til kommentar
Del Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 Da fungerer det helt som det skal hos meg Farten er på plass, og det var faktisk unix rettighetene som stoppet windows brukeren fra å skrive til den aktuelle mappen(som er åpen og skrivbar i samba også for gjester). Jeg har tidligere lest Langbein sin advarsel(påminnelse) om dette, men tenkte ikke at det ville gjelde for en Windows bruker. Men takket være tipset til trygveaa så fungerer det nå.Så flott! Det med rettigheter har jo stått i guiden lenge, sjette skjulte tekst under fildeling. Neste steg på veien blir å få til torrent programmet som er nevnt i guiden, samt bli litt mer vant til SSH og filflytting Det er jo griseenkelt, og no hastle hver gang. sudo aptitude install ktorrent og montere med sshfs. Fikk du prøvd nomachine? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Del:Beklager det. Tror kanskje noen av problemene er knyttet til 7.10. Jeg har observert en del merkelig adferd her som jeg ikke opplevde i 7.04. De trodde lenge at KDE4 skulle bli klar, og jeg er redd de svei av energien på å prøve å få den ferdig. 8.04 derimot rekker sikkert å få en del bug-fix på KDE4, og den skal bli LTS, så jeg håper det blir et hyggeligere bekjentskap. Jeg prøvde i grunnen å advare mot Kubuntu 7.10 tidligere i tråden.. Ok det med 7.04 vs 7.10 har jeg vist ikke fått helt med meg, så takk for at du gjentar det. Jeg har vel trodd at disse X.04 er en slags beta, og X.10 den ferdige "stabile" versjonen, så derfor har jeg trodd at 7.10 var et bedre valg. Men har begge deler her, så skal vurdere 7.04 neste gang. Jeg har jo knotet og slitt mye tidligere også, men har da alltid vært åpen på at det meget vel kan skyldes at jeg selv har "rotet til" et eller annet. Men denne gangen har det sjedd en del merkelige ting, jeg føler meg sikker på at ikke jeg har forårsaket. Du trenger ikke beklage timene jeg har brukt med guiden, det har vært snakk om andre deler enn akkurat begynnelsen der jeg står litt fast nå, og har absolutt vært interessant og nyttig. Del:Ingen er der, det er vel knapt noen som har brukt guiden mer enn meg . I dette tilfellet tror jeg bare det er en banalitet som har stoppet deg. Som trygveaa tipser kan du blokkere skrive aksess på fil og mappe nivå selv om den er delt, dvs. du kan skrive beskytte filer og mapper i en share, så du må sikre at alle har alle rettigheter hvis du vil at alle skal kunne gjøre hva som helst. Kommandoen trygveaa gir er veldig effektiv siden den setter åpne rettigheter på alle filer og alle mapper med en kommando. He he, man blir aldri utlært! Jeg tror også det er en enkel liten ting som stopper meg, det er jo ofte slik, men ikke dermed sagt at det er lett å finne ut av når erfaringen er begrenset. Men tipset til Trygveaa, kan vi ta det i teskje-form? Er "chmod 777 -R" en komando som skal skrives i terminal, og dermed gir det alle delte mapper nødvendige rettigheter altså? Del:Nei, den så grei ut. Du kan jo fjerne den nederste security=share linja, ingen vits i å legge det inn både manulet og med kcontrol. Sørg for å endre rettigheter på mappene og filene du vil dele lokalt, hvis du opplever problemer etterpå så si ifra med en gang. Ok, takk for at du sjekket. Skal se på det, akkurat det med share der la jeg til selv som et desperat forsøk på å løse problemet, siden jeg så det fortsatt sto "users" der etter at jeg hadde satt opp i kcontrol. (jeg trodde vel igrunn kcontrol skulle endre den linjen...)Men det gjorde som du påpeker ikke noe til eller fra, og så fort jeg setter det til share i kcontrl, kommer jeg inn på maskinen fra Windows uten passord/brukernavn- dialog (bare ikke videre inn i mappene altså) Del:Det kan jeg dessverre ikke hjelpe med, siden jeg ikke har noen MS installasjon mer (og det kommer ikke til å endre seg med det første). Du hjalp meg i ditt svar over, det jeg ville ha svar på var om det var "normalt" at jeg ikke kom til mappene fra nettverksplasseringer på Kubuntu maskinen også, siden du sier du også har opplevd det samme tror jeg fortsatt problemet ligger på min Kubuntu maskin. (Har ikke fått intrykk av at du er på vei over til Windows nei, så forventer ikke at du skal teste noe mer der ) Del:Får da brukt den, det er bare inn i granskauen irriterende at det legges ut snubletråder bevisst for å holde linux unna markedet, det betyr dyrere produkter for oss alle, og mye mer prakk. Samba er et godt eksempel. Dette er jo den delen av alle våre mange Linux vs Windows diskusjoner vi nok er helt eninge Del, jeg liker ikke metodene til hverken Apple eller MS noe mer enn du gjør. Våre veier skilles først når vi kommer til brukeropplevelsen, jeg trives i Windows, du gjør det ikke. Tenkte forresten jeg skulle teste Whine og se hvordan TomTom GPS software vil fungere fra U/Kubuntu. Som du kanskje husker er jo (ironisk nok siden TT kjører Linux) dette en av de tingene jeg "må" ha Windows for å få brukt. Jeg kommer neppe til å gå vekk fra Windows med det første, men jeg applauderer gode alternativer, og ønsker å skaffe meg praktisk erfaring med hvor gode alternativene til enhver tid er. Takk for tipset om LiveCD Trygveaa, det tenkte jeg ikke på i farten. Men skal se om jeg i løpet av dagen kan få installert Ubuntu på hovedmaskinen. Da vil jeg prøve meg på 7.04 og kan da både se om deling fra den går noe enklere, og ikke minst om jeg fra den kommer inn via Samba til laptop jeg når sliter litt med. Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 He he, man blir aldri utlært!Jeg tror også det er en enkel liten ting som stopper meg, det er jo ofte slik, men ikke dermed sagt at det er lett å finne ut av når erfaringen er begrenset. Men tipset til Trygveaa, kan vi ta det i teskje-form? Er "chmod 777 -R" en komando som skal skrives i terminal, og dermed gir det alle delte mapper nødvendige rettigheter altså? Det er en kommando som du skriver i terminal ja. Skriv "chmod 777 -R mappen du vil dele". f.eks. chmod 777 -R /share som gir alle skrivetilgang til mappen /share og alle undermapper og filer i den mappen. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Ok, takk for utdypningen Trygveaa, da er det også noe jeg kan prøve. Men jeg lurer jammen på om ikke jeg bare skal gi opp dette prosjektet i sin nåværende form, og heller prøve 7.04 på denne maskinen, syns det skjer litt vel mye rart, og ikke minst uregelmessig. For som en litt mer positiv nyhet kom jeg på at jeg jo har Kubuntu på mediasenter maskinen min, så jeg gikk inn på den og lagde noen delte mapper slik jeg nå har lært å gjøre det, og jeg kommer rett inn og får hentet innhold, streamet HD osv, fra Vista/XP uten noe passord-dialog eller noe form for problemer. Siden det tok meg under 10 minutter å få det til å virke perfekt på den maskinen tror jeg at jeg gjør ting riktig her, og Win-maskiner er ok. Av andre rare ting jeg ikke har klart å finne løsning på er innloggingsskjermen som er i font 140 eller noe deromkring på akkurat denne maskinen (har Intel 915 grafikk) som i tidligere versjoner av Ubuntu trengte 915config for å få rett oppløsning, men det er i orden automatisk i Feisty. På ny installasjon er også øvre ramme i vinduer enorm i størrelse, men dette har jeg fått løst ved å skifte til "ingen effekter" under utseende, så da er det bare akkurat login skjermen som er for stor. Ser slik ut: Men det er egentlig ikke så viktig, jeg vil heller prøve 7.04 på denne maskinen, så får vi se hvordan det går. En litt mer generell ting jeg lurer på, men som kanskje er særlig aktuelt på en "server" som jo bør være stabil; Hvilke oppdateringer bør man ta? (Jeg har krysset av for både "Recommended", og "Important security") Lenke til kommentar
Del Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Ok det med 7.04 vs 7.10 har jeg vist ikke fått helt med meg, så takk for at du gjentar det. Jeg har vel trodd at disse X.04 er en slags beta, og X.10 den ferdige "stabile" versjonen, så derfor har jeg trodd at 7.10 var et bedre valg.De siste tallet angir nok bare måneden den kom ut, mens det første angir år. Dvs. neste versjon 8.04 kommer ut i april 2008. LTS betyr long term support, hvilket betyr oppdateringer i flere år. Siste LTS var 6.06. Jeg mener vel ny release hvert halvår er altfor ambisiøst, og denne gangen slo det uheldig ut (men 7.04 var, dette tatt i betraktning, utrolig moden). I tillegg får Gnome størst oppmerksomhet, så jeg skal være den første til å innrømme at Kubuntu 7.10 ikke er noe å anbefale andre enn eksperter. De skulle ikke gitt den ut i det hele tatt, heller brukt alle kreftene på 8.04. Nå er det jo likevel slik at de fleste vinnes over med desktop effects, og akkurat det er mye mer stabilt i 7.10 enn i 7.04.Er "chmod 777 -R" en komando som skal skrives i terminal, og dermed gir det alle delte mapper nødvendige rettigheter altså? Jepp, som trygveaa sier, chmod 777 -R /home/bruker/mappe gir alle rettigheter til alle i mappen, og alle del mapper/filer. Hvis du vil vite mer så har alle kommandoer en manual side, bare ta man chmod (manøvrer i manualsiden med space, b, enter og q). Akkurat det med 777 er litt spesielt, og stikker i at man har gitt en numerisk verdi til hver rettighet (hhv. les, skriv og kjør) for å sette rettigheter med minimalt antall tastetrykk.det jeg ville ha svar på var om det var "normalt" at jeg ikke kom til mappene fra nettverksplasseringer på Kubuntu maskinen også, siden du sier du også har opplevd det samme tror jeg fortsatt problemet ligger på min Kubuntu maskin.Godt mulig, men det funker når du har satt rettigheter, og følger standard oppsett for delt mappe i smb.conf (slik som Dyno og trygveaa bruker, og som står som eksempel-case mot slutten av smb.conf), dvs. problemene ser ut til å oppstår periodisk når vi bruker kcontrol/System settings til å dele mappen, hvilket indikerer en bug knyttet til KDE. Dette er utrolig uheldig, og jeg forstår godt at slikt skyver brukere fra plattformen. Likevel er det jo slik at de åpne protokollene som NFS og SSH aldri har slike problemer. Så en god del av skylden må MS ta, og er noe av grunnen til at jeg ikke vil se MS eller andre proprietære løsninger her i huset.Jeg kommer neppe til å gå vekk fra Windows med det første,Det forstår jeg godt. Denne tråden var mitt forsøk på å gjøre GNU/Linux lettere tilgjengelig for folk, og samtidig vise noe av alt det man får her, som man i praksis er låst ute fra med MS plattform. I så måte er dette mislykket, jeg har lyktes i å frustrere en rekke MS brukere, som har trodd på meg og svidd av mange timer på ting jeg trodde skulle gå greit. Vi har i det minste funnet ut at vi greit kan sette opp (skal revidere Samba biten igjen, slik at problemene dere hadde nå blir lett unngåelig) en høytytende filserver med linux. Skulle jo gjerne fått deg dit at du hadde sett hvor lett du kan sette opp nomachine, og hvor bra det er (logmein blir ikke det samme etterpå). EDIT: Du trenger på ingen måte bruke chmod 777, bare sjekk skjult tekst under fildeling, så finner du den brukervennlige måten. Endret 13. januar 2008 av Del Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 DelGodt mulig, men det funker når du har satt rettigheter, og følger standard oppsett for delt mappe i smb.conf (slik som Dyno og trygveaa bruker), dvs. problemene ser ut til å oppstår periodisk når vi bruker kcontrol, hvilket indikerer en bug knyttet til KDE. Dette er utrolig uheldig, og jeg forstår godt at det slikt skyver brukere fra plattformen. Likevel er det jo slik at de åpne protokollene som NFS og SSH aldri har slike problemer, så slikt er noe av grunnen til at jeg ikke vil se MS eller andre proprietære løsninger her i huset. Ja, siden jeg nå tok i bruk en annen maskin med Kubuntu ser jeg at denne oppfører seg anderledes enn "problem-maskinen", og jeg kommer fint inn på mappene både når jeg "internt" går på samba shares, og likeså når jeg prøver fra andre maskiner, på denne mediasentermaskinen. Prøver jeg så å gå fra mediasentermaskin og inn på delte mapper på problem-maskin får jeg bare samme feilmelding som når jeg prøvde fra Windows "File or folder do not exist" Så er i alle fall nå helt overbevist om hvilken maskin problemet er på. Det forstår jeg godt. Denne tråden var mitt forsøk på å gjøre GNU/Linux lettere tilgjengelig for folk, og samtidig vise noe av alt det man får her, som man i praksis er låst ute fra med MS plattform. I så måte er dette mislykket, jeg har lyktes i å frustrere en rekke MS brukere, som har trodd på meg og svidd av mange timer på ting jeg trodde skulle gå greit. Vi har i det minste funnet ut at vi greit kan sette opp (skal revidere Samba biten igjen, slik at problemene dere hadde nå blir lett unngåelig) en høytytende filserver med linux. Skulle jo gjerne fått deg dit at du hadde sett hvor lett du kan sette opp nomachine, og hvor bra det er (logmein blir ikke det samme etterpå). Nåja, du har nok lyktes å frustrere en del Windowsbrukere, men det har jeg intrykk av de fleste Linux-entusiaster gjør, på den ene eller andre måten. Men det du også har gjort er å skape en interesse for mulighetene som ligger der, som blandt annet fascinerer og fenger meg en hel del. Det andre du har gjort er å strekke ut en hånd til de som ikke kan/ikke vil, gjøre OS-valg til et "enten eller" valg. Jeg har vel sagt det før, men jeg tror altså dette er veldig veldig lurt dersom man har et ønske om at fler skal se mulighetene, og kanskje etterhvert vil noen også gå helt over til Linux. dessverre er det bare du og en håndfull andre som Lagbein, Trygveaa, og noen fler, som virker til å se nytten av dette, selv om det da ikke nødvendigvis fører til at "sånne som meg" umiddelbart kaster alle MS produkter, og blir frelst. I tillegg har du jo hjulpet en del igang med sin server, og selv om det ikke har gått like smertefritt for alle, vil jeg ikke kalle det mislykket. Den mest utbredte metoden for å forsøke å lokke til seg Windowsbrukere er jo å belære dem om hvor dårlig MS er, men jeg vil si det er mer prisverdig og hjelpe de igang slik at de eventuelt kan finne ut dette selv, slik du gjør. Takk for info ang nummer på utgivelsene, det viste jeg ikke. Setter også pris på ærligheten rundt Kubuntu 7.10, for akkurat dette med å evne og se at alt ikke er rosenrødt på den ene eller andre siden er noe som skaper troverdighet i mine øyne. Det skaper ikke troverdighet hvis noen bare messer om hvor lett og greit alt går når jeg har brukt en hel dag på å dele en mappe... På den anne side fikk jeg gjennom dette trent nok til at jeg satte opp dette på 10min, og uten å lese noe sted på en annen maskin, så ut fra min målsetning har jeg oppnådd noe. Jeg driver nok med forskjellig hardware til at jeg vet at det som går greit på en maskin, ikke nødvendigvis går like lett på den neste, og jeg har i alle fall ikke hatt noen illusjon om at dette ikke også er tilfelle med Linux. Nok prat, nå skal jeg brenne ny cd, og prøve igjen. Jeg begynner virkelig å like Kubuntu når jeg bare får den til å gjøre det jeg vil, og planen er at dette skal bli en slags "test-server" i kombinasjon med en "test-mediacenter". Lenke til kommentar
Del Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Sånn, da har jeg oppdatert guiden slik at det skal være uunngåelig å se at rettigheter må settes for å få skrive. Jeg har også lagt inn bemerkning om problemene i Kubuntu 7.10, hvor work-around rett og slett er å dele mappen fra Nautilus eller manuelt i smb.conf. Da håper jeg vi får færre frustrert brukere Nok prat, nå skal jeg brenne ny cd, og prøve igjen. Jeg begynner virkelig å like Kubuntu når jeg bare får den til å gjøre det jeg vil, og planen er at dette skal bli en slags "test-server" i kombinasjon med en "test-mediacenter". Takk for støtte! Morsomt at du begynner å like Kubuntu, vi har jo fortsatt masse ugjort. Vi har jo faktisk ikke kommet igang med mediacenter i det hele tatt, og bare vi unngår et par fallgruver der, så tror jeg det kan bli virkelig bra. Det jeg så av MythTv i jula var ihvertfall et hav foran erfaringene mine ett år tidligere, så det har skjedd mye der. Har du prøvd å sette opp LAMP? Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 For meg er alt som står i guiden helt nytt og annerledes enn hva jeg har gjort før på en pc – så frustrasjon kommer vel ikke helt overraskende. Men det er også interessant, til tider artig, særlig når jeg får til noe. Belønningen å få en for alltid gratis «home server», som er stabil og ikke begrensende – skader heller ikke. Så guiden din setter jeg stor pris på Jeg testet ut å starte programmer grafisk via ssh tilkobling, og det fungerte veldig bra og var lekende lett fra linux – linux. Leste en kommentar på digg at man burde bytte ut -X med -Y, ettersom det var mer sikkert. Ligger det noe i det? Testet også ut den innebygde støtten for ssh tilkobling i Nautilus – som både er brukervennlig og fungerte veldig bra. Sikker overføring via ssh fra linux til windows(putty) fikk jeg derimot ikke til. Tror jeg roter med stien jeg må skrive inn. Forsøkte deretter å slette(rm) en mappe jeg akkurat hadde opprettet(mkdir), men fikk beskjed om at det var en mappe. Skrev så inn man rm og så at opsjonen -d er for å slette mapper. Men det gikk heller ikke. Skal ikke være lett Forsøkte WinSCP og det gikk (selvsagt) bra. Synes det er litt rart at WinSCP gikk såpass tregt – som jeg leste skyldes krypteringen, mens jeg samtidig leser at det skal gå raskere og kjøre VNC via SSH? Hva er logikken her? Fikk du prøvd nomachine? Ja, men jeg kan ikke si så mye om farten for jeg forsøkte bare på det lokale nettverket. Men det gikk raskere enn vino/VNC - så første inntrykket er bra. For å sjekke farten tenkte jeg å la en person som bor i en annen by enn meg, få logge seg på maskinen min. Skal heller poste når jeg får gjort det. Men å skulle amd. en server med nomachine på det lokale nettverket er helt uproblematisk! Synes dette gjør ting enklere enn det man finner i WHS(!). Det er jo griseenkelt, og no hastle hver gang. sudo aptitude install ktorrent og montere med sshfs. Jeg tenkte litt på å få til torrentflux eller deluge med webUI. Da slipper jeg å måtte installere noe på den "andre" maskinen. Men klart, nomachine og ktorrent skulle kunne fungere fint. Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 KTorrent har seff web-interface: Settings->Configure KTorrent..->Plugins Hvis du skal bruke nomachine på wan må du åpne port 22, eller forwarde en annen port til port 22 på din maskin, eller sette opp at ssh skal lytte på andre porter. Dette er ikke noe annerledes enn annen kommunikasjon over wan. Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Hvordan kan man kjøre en kommando automatisk ved startup? Kommandoen må kjøres fra terminal. Finnes det et DC++ program som kan kjøres fra terminalen? Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Skriv kommandoen i en tekstfil, flytt tekstfilen til ~/.kde/Autostart og gjør filen kjørbar. Du finner sikkert noe brukbart her: http://linuxlinks.com/Software/Internet/Fi...Direct_Connect/ Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Jeg vil helst få kjørt kommandoen uten å måtte starte kde eller gnome. Skal også helst kjøres fra min bruker, men går greit om den blir kjørt som root. Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Legg den i /etc/init.d da Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 KTorrent har seff web-interface:Settings->Configure KTorrent..->Plugins Hvis du skal bruke nomachine på wan må du åpne port 22, eller forwarde en annen port til port 22 på din maskin, eller sette opp at ssh skal lytte på andre porter. Dette er ikke noe annerledes enn annen kommunikasjon over wan. Takker - Ktorrent med web-interface fungerer fint Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå