Gå til innhold

Test av Sony Ericsson T650i


Anbefalte innlegg

Sony Ericsson hadde stor suksess med T610 for noen år siden og en etterfølger har vært etterlengtet. Og siden T650i er etterfølgeren har jeg høye forventninger.

At telefonen er lekker er det ingen tvil om, men vil innsiden matche det bra ytret?

post-123476-1187884907_thumb.jpg

Spesifikasjoner

Minne: 16 MB, Støtte for Memory Stick Micro

Skjerm: TFT-skjerm med 262 144 farger, 240 x 320 pixler

Dimensjoner: 104 x 46 x 12.5 mm, 95g

Nettverk: GSM 900,GSM 1800, GSM 1900, UMTS 2100

Kommunikasjon: 3G

Kamera: 3,2 MP med Autofokus

Oppkopling: USB 2.0, Bluetooth 2.0

Meldingstjeneste: SMS, EMS, MMS, T9

Design og byggekvalitet

Sony Ericsson sier selv at designet er inspirert av nordlyset og hvis dette er tilfellet er nordlyset en god inspirasjonskilde. Sony Ericsson T650i ser nemlig unektelig bra ut, den fremstår som ett friskt pust fra produsenten som nå i lengre tid har bedrevet kjedelig design. Design-elementer fra T610 er dessuten å finne her, det gjelder for det første farge bryting rundt skjermen og tastatur. Displayet er av mineralglass noe som gjør det ripesikkert. Knappene er små firkanter med tall og bokstaver på siden av selve tasten, når disse lyser opp ser den fryktelig bra ut. De små tastene fungerer mye bedre enn jeg forventet og god avstand mellom tastene gjør at det er lett å treffe riktig tast. Telefonen gir en god kvalitets følelse da så si hele telefonen er laget i metall. Telefonen har en fin størrelse og den ligger godt i hånden, den er godt sammensatt og knirking eksisterer ikke.

 

Innhold i esken

Det følger med bordlader, USB kabel, stereo handsfree, veske og PC programvare. Bordladeren er riktig så lekker og det er morsomt at SE valgte bordlader i stedet for vanlig slynge lader. Programvaren fungerer bra og er enkel å bruke.

 

Display

Displayet er av mineralglass, noe som gjør det ripesikkert. Det er på 240 x 320 pixler, viser fine klare farger og fungerer bra i sollys. Skjermen er dessverre litt i minste laget og egner seg ikke til film titting. Så her må jeg trekke litt selv om displayet er krystall klart.

Ytelse og Batteri

Telefonen er kjapp i responsen og menyen åpnes kjapt og problemfritt.

Den støtter Java MIDP 1.0 og MIDP 2.0 som lar deg laste ned programmer og spill.

Batteriet skal ifølge SE ha 7 timer timer tale og 300 timer hviletid, noe som er meget imponerende. Batteritiden virker faktisk også å være reel.

 

Trådløs teknologi

T650i har 3G så surfing på internett funker ok, dessverre blir displayet litt i minste laget for surfing. Bluetooth funksjonen er helt standard og typisk SE.

 

Nytte funksjoner

Kalenderen på telefonen er typisk SE og funker bra. Den har også notatblokk, huskeliste, timer, stoppeklokke og en helt enkel kalkulator. Alle disse funksjonene er typisk SE og man har sett dem hundre ganger før, her burde SE ha pusset litt opp siden man blir lei av det samme gammle.

 

Underholdning

T650i har en helt grei radio funksjon og headsettet fungerer som antenne. Som sagt er displayet i minste laget til video titting, dessuten er video spilleren for uavansert. Det følger med ett spill, som er helt ok, men man kan da selvsagt laste ned java spill. Lyd opptaker fuksjonen har den også, denne funker bra, men det er til tider irriterende at den begynner å ta opp med en gang man starter programmet. Musikk spilleren er litt i enkleste laget, å søke i sangen du hører på er vanskelig. Den har dog veldige bra equalizer moduser du kan velge. Det medfølgende head settet er godkjent, men lyden blir litt flat (det skal da nevnes at telefonen i seg selv gir god lyd fra seg så det kan være en idè å skifte headset). Det skal også nevnes at det er 3,5 millimeter overgang direkte til telefonen. Kameraet tar bra bilder og jeg har en mistanke om at det er eksakt samme kamera som sitter i K800. Det har mange innstillinger, og video innspillingen er helt grei.

 

Konklusjon

T650i er en pen telefon og SE har gjort en grundig jobb på utsiden. Dessverre er ikke innmaten like bra gjennomtenkt. Menyen har fått en liten opppussing, da iform av ulike lyseffekter som endrer seg i takt med tid på døgnet. Men menyen er i bunn og grunn den samme SE har brukt i lang lang tid å det blir fort litt kjedelig. Man blir rett og slett litt skuffet når man begynner å bruke telefonen siden dette ikke er mer nyskapende. Displayet er meget bra, men det er utrolig trist at det er så lite, film ville nemlig sett bra ut på dette displayet hadde det bare ikke vært for størrelsen. Batteritiden er mildt sagt imponerende og funksjonene på telefonen fungerer bra. T650i er en god telefon men noen multimedia telefon er det altså ikke, men ønsker du en pen telefon og ikke har tenkt å bruke telefon til media er dette ett bra valg.

 

Pluss

Pen

God skjerm

Bra kamera

Ripesikkert mineralglass display

3G

Batteritiden

 

Minus

Kjedelige menyer

Lite nytt på program fronten

Lite display & Dårlig media del

 

Karakter: 4+

 

Sjekk ut video for presentasjon: http://www.gsmarena.com/sony_ericsson_t650-video-1984.php

Endret av mobifil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er knappene og taste på?

 

God å skrive sms med ?

 

Veldig interessant test:)

9397395[/snapback]

 

Hallo :)

Bra du fant testen interessant.

Knappene fungerer bra selv om de er små, dette skyldes at det er fint rom mellom hver tast. Man treffer enkelt rett tast og det er en god trykk følelse i knappene. Så med andre ord fungerer den bra til SMS. Men dette kommer veldig ann på smak og behag så prøv gjerne telefonen før du kjøper, det er altid lurt. Men jeg tror nok du blir fornøyd med telefonen, jeg har selv blitt meget glad i den, men da først og fremst pga. designet.

 

Håper svaret var til hjelp :) er det mer du lurer på er det bare å fyre løs.

Lenke til kommentar

Jeg har den siste tid alltid hatt Nokia, men fikk øynene opp for dette vindueret.

 

Det som holder meg igjen er liten skjerm, har N6280 idag og har ikke lyst på mindre skjerm. Og så er jeg veldig fornøyd med kalenderen til Nokia. At den viser dagens oppgaver/gjøremål uten at en må klikke seg inn på dagens dato.

 

Men så vil jo T650i bli en mindre tlf som ifølge deg er kompakt og solid. Det er vel mer enn en kan si om min slarkete Nokia idag......

 

Vanskelig å bestemme meg... Vil også ha bedre kamera enn idag og da vel neste steg på stigen 3.2 MP kamera som på T650i. Da står det vel egentlig mellom denne, kommende Nokia 6500 slide, Nokia N73 og Samsung U700. Hvis du har prøvd noen av disse/ eller har meninger, føl deg fri til å komme med anbefalinger...Handler ikke telefon så ofte og blir valget vanskelig og jeg blir vinglete...

Endret av Reggy
Lenke til kommentar

Jeg skjønner problemet, er vanskelig å bare velge en :)

 

Nokia N73 har jeg god kjennskap til, men klarte aldri helt å like den. Telefonen er bra å alt det, men var liksom bare noe som ikke stemte. Nokia har som du sier god kalenderfunksjon og den overgår SE's på mange områder.

 

Har fått prøve Samsung U700 veldig kjapt. Det er en utrolig pen telefon, har en 2,2" skjerm med 240x320 pixler, 3,2 MP kamera og HSDPA. Synes den virket meget bra og solid. Så den falt i smak hos meg.

 

Nokia 6500 slide har jeg ikke prøvd, men virker som en bra telefon på papiret.

 

Jeg ville enten kjøpt T650 eller U700.

Bruker du telefonen mye til surfing så gå for Samsungen.

Lenke til kommentar

Flott test!

 

Er fristet til å kjøpe den senere i høst, for det er en utrolig snacksy telefon. Kjenner dessuten godt til SE-telefonene.

 

Bra at den har 3,5 mm hodetelefonkontakt. En grunn er formatet og en annen er at man kan bruke headsettet når man lader eller bruker USB-kabel.

 

Lurer på hva den røde lysdioden til venstre over displayet er til. La merke til det da jeg kikket på telefonen i en butikk.

 

Lurer også på om den har mineralglass over kameralinsen. Kameraet sitter jo utsatt til, det er til og med laget som en forhøyning ut fra telefonens bakside. Dermed burde SE hatt glass her også, i stedet for plast (som jeg frykter de har).

 

Hvordan er det med høyttaleren? Flere SE-telefoner jeg har hatt, har høyttaler som spiller for lavt. F.eks min nåværende W610i.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

T650 har ikke samme kamera som K800i eller K810i, det er ikke optikk fra Sony's cybershot på denne mobilen, mer samme kvalitet som Nokia 7390. Knappene er gode, noe harde om man skriver mye sms. Fikk faktist rimelig hard hud på fingrtuppene etter noen hundre sms. Og fin er den for store tomler som mine, umulig å treffe to taster samtidig, løp og kjøp !

Lenke til kommentar
T650 har ikke samme kamera som K800i eller K810i, det er ikke optikk fra Sony's cybershot på denne mobilen, mer samme kvalitet som Nokia 7390.  Knappene er gode, noe harde om man skriver mye sms. Fikk faktist rimelig hard hud på fingrtuppene etter noen hundre sms. Og fin er den for store tomler som mine, umulig å treffe to taster samtidig, løp og kjøp !

9427356[/snapback]

 

 

Litt av poenget er at det er bra avstand mellom tastene, selv om de er små. De er kvadratiske, og ikke noen tynne, avlange "fliser" som på K550i og W610i. Men også på disse to er det avstanden mellom tastene som blir "redningen".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...