Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trimme Ford Sierra


ings

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
SOHC ja, men regn med maaaaasse penger før du har noe effekt å snakke om... blir billigere med cosworth motor ;)

9346977[/snapback]

Tull!

 

La oss si han har en 2 liters innsprøytningsmotor. Kamsett, grenrør, litt større eksosanlegg, luftfilter og kanskje raspe ut litt maskineringskanter i toppen. Til slutt ei justering av tenninga på veien. Dette koster ikke all verden, laaaangt mindre enn en cossie-motor og motorstyring, men vil friske opp motoren betraktelig.

 

Som tidligere nevnt finnes det mye mer trimmingsdeler til SOHC enn DOHC. SOHC er også en mer robust motor. DOHC har en svak topp som ikke tåler all verdens juling og som alltid bør varmes forsiktig.

 

Til daglig bruk ville jeg valgt en DOHC, men til trimming, leking og banekjøring ville jeg valgt en SOHC. Jeg har selv hatt en SOHC med turbo og litt annet stæsj som jeg har piska både på Rudskogen, Våler og ACR.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Selvfølgelig vet jeg hva en cos motor i grei stand koster, men skal du opp i 200 ærlige hester med en ohc, så koster det en hel masse også...

 

Med det oppsettet som blir beskrevet av Leo, så klarer han kanskje å pasere 130hk, og da har det allerede kostet rundt 10k...

Lenke til kommentar
Selvfølgelig vet jeg hva en cos motor i grei stand koster, men skal du opp i 200 ærlige hester med en ohc, så koster det en hel masse også...

 

Med det oppsettet som blir beskrevet av Leo, så klarer han kanskje å pasere 130hk, og da har det allerede kostet rundt 10k...

9349754[/snapback]

 

Det er mye mulig, men alt avhenger jo av hvor mye han skal trimme den. Om han skal ha 200 HK i en SOHC-motor blir det selvfølgelig dyrt, men en cosworthmotor er jo ikke nødvendigvis noe billigere eller bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig vet jeg hva en cos motor i grei stand koster, men skal du opp i 200 ærlige hester med en ohc, så koster det en hel masse også...

 

Med det oppsettet som blir beskrevet av Leo, så klarer han kanskje å pasere 130hk, og da har det allerede kostet rundt 10k...

9349754[/snapback]

 

Det er mye mulig, men alt avhenger jo av hvor mye han skal trimme den. Om han skal ha 200 HK i en SOHC-motor blir det selvfølgelig dyrt, men en cosworthmotor er jo ikke nødvendigvis noe billigere eller bedre alternativ.

9350956[/snapback]

Ingen trim er billig...

 

Det er en gammel myte at man kan bare slenge på eksos, konfilter og bytte coilen og så ha masse power.

 

Skal man ha mye effekt i en sugemotor, må man regne med 20-40.000kr.

SÅ er spørsmålet:

Hva tåler girkassen? Clutchen? Differensialen? Mellomaksel, stikkakslinger?

 

Jeg vet lite som sierra, men en av tingene jeg har hørt, er bla.a. at opphenget bak ikke tåler mye mishandling. Husker ikke hva det var, men mener det var noen stag som tåler lite påkjenning.

 

Mao. mye sugepower i en sierra motor er nok dyrere enn å kjøpe en cosworth motor ja.

 

Man kan selvsagt jallatrimme:

dreie stempler

skru på turbo

 

kjøre til det raser

Lenke til kommentar

Bare kam og grenrør forandrer motorens karakteristikk betraktelig. Pintoen er en av europas mest trimmede motorer, så gode kammer og grenrør finns det flusst av og til en rimelig penge. Trimming kan være så mangt. Å gå fra 115 til 130hk høres ikke så mye ut, men om effektkurven stemmer sånn passe greit med girene øker det bilens ytelse ganske mye.

 

Både gir, clutch, diff og aksler holder lenge så fremst de ikke allerede er utslitt. Cossie diff og aksler kan være greit for å få diffbremsen, ESAB-sperre funker helt ok, men er ikke ideellt.

 

Både for- og bakstilling bør få et sett Polyrace foringer fra Rally Design. Ellers er det ingenting galt med verken for- eller bakstillinga.

 

Skal du ha mer enn 140 reelle gamp er turbo klart det billigste alternativet, men litt lett gatetrim er billig morro med en OHC.

 

Sierra er en potet som er lett å tilpasse slik du vil ha den. Selv har jeg kjørt Sierra med turbo et par år, både til og fra jobb og på bane og hatt masse billig morro :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...