ings Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Hvilken motor er enklest å trimme, uten å bruke turbo, av DOHC eller SOHC? Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 SOHC. Finnes flere deler til den, og er mindre komplisert enn DOHC pga. kamakslingene. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 SOHC ja, men regn med maaaaasse penger før du har noe effekt å snakke om... blir billigere med cosworth motor Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) SOHC ja, men regn med maaaaasse penger før du har noe effekt å snakke om... blir billigere med cosworth motor 9346977[/snapback] Tull! La oss si han har en 2 liters innsprøytningsmotor. Kamsett, grenrør, litt større eksosanlegg, luftfilter og kanskje raspe ut litt maskineringskanter i toppen. Til slutt ei justering av tenninga på veien. Dette koster ikke all verden, laaaangt mindre enn en cossie-motor og motorstyring, men vil friske opp motoren betraktelig. Som tidligere nevnt finnes det mye mer trimmingsdeler til SOHC enn DOHC. SOHC er også en mer robust motor. DOHC har en svak topp som ikke tåler all verdens juling og som alltid bør varmes forsiktig. Til daglig bruk ville jeg valgt en DOHC, men til trimming, leking og banekjøring ville jeg valgt en SOHC. Jeg har selv hatt en SOHC med turbo og litt annet stæsj som jeg har piska både på Rudskogen, Våler og ACR. Endret 24. august 2007 av Leo_ Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 SOHC ja, men regn med maaaaasse penger før du har noe effekt å snakke om... blir billigere med cosworth motor 9346977[/snapback] Haha, faen som du tar av. :!: Vet du hva en komplett cosworthmotor pleier å koste? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Selvfølgelig vet jeg hva en cos motor i grei stand koster, men skal du opp i 200 ærlige hester med en ohc, så koster det en hel masse også... Med det oppsettet som blir beskrevet av Leo, så klarer han kanskje å pasere 130hk, og da har det allerede kostet rundt 10k... Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Selvfølgelig vet jeg hva en cos motor i grei stand koster, men skal du opp i 200 ærlige hester med en ohc, så koster det en hel masse også... Med det oppsettet som blir beskrevet av Leo, så klarer han kanskje å pasere 130hk, og da har det allerede kostet rundt 10k... 9349754[/snapback] Det er mye mulig, men alt avhenger jo av hvor mye han skal trimme den. Om han skal ha 200 HK i en SOHC-motor blir det selvfølgelig dyrt, men en cosworthmotor er jo ikke nødvendigvis noe billigere eller bedre alternativ. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Selvfølgelig vet jeg hva en cos motor i grei stand koster, men skal du opp i 200 ærlige hester med en ohc, så koster det en hel masse også... Med det oppsettet som blir beskrevet av Leo, så klarer han kanskje å pasere 130hk, og da har det allerede kostet rundt 10k... 9349754[/snapback] Det er mye mulig, men alt avhenger jo av hvor mye han skal trimme den. Om han skal ha 200 HK i en SOHC-motor blir det selvfølgelig dyrt, men en cosworthmotor er jo ikke nødvendigvis noe billigere eller bedre alternativ. 9350956[/snapback] Ingen trim er billig... Det er en gammel myte at man kan bare slenge på eksos, konfilter og bytte coilen og så ha masse power. Skal man ha mye effekt i en sugemotor, må man regne med 20-40.000kr. SÅ er spørsmålet: Hva tåler girkassen? Clutchen? Differensialen? Mellomaksel, stikkakslinger? Jeg vet lite som sierra, men en av tingene jeg har hørt, er bla.a. at opphenget bak ikke tåler mye mishandling. Husker ikke hva det var, men mener det var noen stag som tåler lite påkjenning. Mao. mye sugepower i en sierra motor er nok dyrere enn å kjøpe en cosworth motor ja. Man kan selvsagt jallatrimme: dreie stempler skru på turbo kjøre til det raser Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Bare kam og grenrør forandrer motorens karakteristikk betraktelig. Pintoen er en av europas mest trimmede motorer, så gode kammer og grenrør finns det flusst av og til en rimelig penge. Trimming kan være så mangt. Å gå fra 115 til 130hk høres ikke så mye ut, men om effektkurven stemmer sånn passe greit med girene øker det bilens ytelse ganske mye. Både gir, clutch, diff og aksler holder lenge så fremst de ikke allerede er utslitt. Cossie diff og aksler kan være greit for å få diffbremsen, ESAB-sperre funker helt ok, men er ikke ideellt. Både for- og bakstilling bør få et sett Polyrace foringer fra Rally Design. Ellers er det ingenting galt med verken for- eller bakstillinga. Skal du ha mer enn 140 reelle gamp er turbo klart det billigste alternativet, men litt lett gatetrim er billig morro med en OHC. Sierra er en potet som er lett å tilpasse slik du vil ha den. Selv har jeg kjørt Sierra med turbo et par år, både til og fra jobb og på bane og hatt masse billig morro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå