Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Starte firma i den intensjon å styrte et annet?

Propofol

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå rett på sak.

Om jeg velger å starte mitt eget firma i første intensjon av å knuse en konkurrent (som for tiden er svak) for så å overta dette markedet. Markedet jeg sikter mot har bare en aktør som er alene her.

Har jeg lov til dette? Evt. hvor langt kan jeg gå?

Mvh.

eilertsen

(den hemmelighetsfulle)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal gå rett på sak.

Om jeg velger å starte mitt eget firma i første intensjon av å knuse en konkurrent (som for tiden er svak) for så å overta dette markedet. Markedet jeg sikter mot har bare en aktør som er alene her.

Mvh.

eilertsen

(den hemmelighetsfulle)

9343953[/snapback]

Du kan selvfølgelig starte egen virksomhet, men det er vel ikke smart å la det fremgå av evt. selskapsvedtektene at formålet først og fremst er å knuse konkurrenten. :) Når det gjelder hvor langt du kan gå, så er jo det altfor generelt til å gi noe utømmende svar på. Du må først og fremst holde deg innenfor markedsføringsloven, og ellers i samsvar med regelverket som gjelder for den typen virksomhet du starter.

Lenke til kommentar
Jeg skal gå rett på sak.

Mvh.

eilertsen

(den hemmelighetsfulle)

9343953[/snapback]

Om det ender opp med at du blir monopolist så er det endel hensyn du må ta. I et marked med perfekt konkurranse kan du gi varene dine vekk gratis om du vil, mens i et oligopol med sikte på å bli monopolist så må du kunne vise til at du ikke selger under kostpris. Dette for å ivareta konsumentenes interesse.

SAS har hatt endel saker om dette inne for rettsinstansene, hvor de har konkurrert ut andre flyselskaper.

Lenke til kommentar

Denne problemstillingen du skisserer mener jeg kan komme i konflikt med konkurranselovens § 11

§ 11. Utilbørlig utnyttelse av dominerende stilling

Et eller flere foretaks utilbørlige utnyttelse av sin dominerende stilling er forbudt.

Slik utilbørlig utnyttelse kan særlig bestå i

a) å påtvinge, direkte eller indirekte, urimelige innkjøps- eller utsalgspriser eller andre urimelige forretningsvilkår, 

b) å begrense produksjon, avsetning eller teknisk utvikling til skade for forbrukerne, 

c) å anvende overfor handelspartnere ulike vilkår for likeverdige ytelser og derved stille dem ugunstigere i konkurransen, 

d) å gjøre inngåelsen av kontrakter avhengig av at medkontrahentene godtar tilleggsytelser som etter sin art eller etter vanlig forretningspraksis ikke har noen sammenheng med kontraktsgjenstanden. 

Det er ordet utilbørlig som skal vurderes. Er det utilbørlig at du vil benytte din (for tiden) overlegne stilling til å knuse din eneste konkurrent. Hvilke midler vil du bruke? Er de nevnt i punktene a) b) eller c)

Dessuten; Vil du ende opp med et monopol i markedet? I så fall kan det være i strid med grunnloven (jada, den er mye til pynt, men likevel) Jfr. Montgomerys innlegg nr. 5

Edit Tull med quotingen

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...