Gå til innhold

En diskusjon om "kamphunder"


Anbefalte innlegg

Aldri sagt at andre hunder ikke angriper, men blir litt provosert når de skal ha det til at en pitbull er like "snill" som en retriver...

9337801[/snapback]

Mot mennesker så kan en pitbull være mye snillere, men de er utvilsomt mer asosiale mot andre hunder enn en golden.

 

Dette skulle være en tråd om favorittrasene til folk, ikke rasene folk hater. Respekter at mennesker har forskjellig smak, enten de liker pitbuller på steroider eller anorektiske mynder. Til syvende og sist er det eierens hundehold som kan kritiseres, og ikke rasevalget dersom det er gjort på seriøst grunnlag. Dessverre har det seg slik at pitbullen (og mange andre "tøffe" raser som ikke er for førstegangseiere) tiltrekker seg flere useriøse folk enn andre raser, og dermed blir rasen feil presentert for allmennheten noe som skaper et dårlig inntrykk.

Endret av contaminated
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 selvopplevde historier;

 

For noen år siden, før Pitbull ble forbudt var jeg på tur i nordmarka (Oslo) og møtte en løshund av rasen Pitbull. Jeg hadde en han-Schäfer. Jeg lot hundene hilse da det var vanskelig å gjøre noe annet, men visste min hund kom på innkalling uansett hva som skjedde. De lekte helt fortreffelig sammen i lang tid, og Pitbullen fulgte oss videre.

 

I hundeklubben jeg er medlem i nå, er det en St. Bernhardshund som de første gangene kom med munnbind, og 2 eiere som måtte holde han. Fikk han sjansen kunne han angripe både mennesker og dyr. Etter mye jobb både fra medlemmene og eierne har han nå tilslutt blitt noe mere trygg på seg selv og andre rundt seg.

 

Er da konklusjonen at Pitbull er den rasen du velger dersom du vil ha en sosial hund, og at St. Bernhardshunder er lite sosiale, utrygge og farlige?

 

Svaret er etter min mening mye mer sammensatt enn det. :)

Lenke til kommentar
Jeg tviler egentlig på at mange som misliker disse "kamphundene" egentlig har møtt noen, og om de har møtt noen må det være en med elendig(e) eier(e)

9338001[/snapback]

#1. Jeg behøver ikke snakke av erfaring, da man også kan uttale seg på generelt grunnlag. Kamphundene ble avlet frem for kamp, og er derfor hissige. Jeg kan se om det finnes noen studier på agressivitet hos pitbullen. En annen ting er jo at de er forholdsvis farlige, i og med at om de først biter så slipper de ikke, whatsoever, grunnet instinktene.

 

#2. Ja, jeg har møtt et par av dem. Ikke de beste eierne i verden, men heller ikke noe skrekkeksempel.

Lenke til kommentar
Jeg vedder på at den "stakkars lille hunden din" kunne blitt det jævligste beistet i "rette" hender.

9338214[/snapback]

Høhø, ikke min.. han er ikke helt som andre hunder, så han er ganske redd for alt mulig. Bare koser hele dagen, og må bæres ned trappa for den tør han ikke å gå. Men ja, mange hunder kan bli jævlige med feil eier.

 

Golden Retriever f.eks. har også fått en stygg tendens i det siste etter at de har blitt avlet for hardt.

 

 

Er det ikke grunn god nok til å mislike dem at de er mer aggressive mot den stakkars lille hunden min enn andre raser?

9338199[/snapback]

Er de?

9338222[/snapback]

Les innlegget over mitt, som jeg faktisk svarte på.
Lenke til kommentar

Med "stakkars lille hunden din" mente jeg vel egentlig en av samme rase, da. Og usikkerhet og redsel kan jo faktisk trenes vekk på hunder, og om en hund havnet hos en eier som hadde som mål å gjøre den aggressiv mot andre hunder og mennesker så tror jeg folk ville klart det. Faktisk, hvis hunden var usikker og redd tror jeg det ville vært lettere.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Er det ikke grunn god nok til å mislike dem at de er mer aggressive mot den stakkars lille hunden min enn andre raser?

9338199[/snapback]

Er de?

9338222[/snapback]

Les innlegget over mitt, som jeg faktisk svarte på.

9338266[/snapback]

Det leste jeg, og kunne like gjerne svart på det som på ditt.

 

Min oppfatning er at Pitbull ikke nødvendigvis er mer aggressive som rase mot andre hunder enn mange andre raser er.

 

I likhet med enkelte andre raser har Pitbullen fått et ufortjent dårlig rykte av mange grunner.

Lenke til kommentar

Amstaff er en bra hund i hendene på den rette eieren.

 

MEN problemet er at den kan bli veldig, veldig farlig når den skal brukes som et tøft tilbehør, vaktbikkje eller som et våpen. Jeg syns det er feil å si at det ikke er noe farlig med hundene, fordi de har faktisk egenskaper i seg som, når de brukes, gjør dem farligere enn mange andre raser. Selv om en ulvehund er sikkert dobbelt så stor som en Pit/amstaff, så hadde den ikke hatt en sjanse. Fordi den ikke har den samme egenskapen hvor den står på og aldri gir seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...