Gå til innhold

En diskusjon om "kamphunder"


Anbefalte innlegg

Hvorfor kjøpe en hund som i utgangspunktet er farlig, for så å prøve å "temme" den? Den du viste på bilde hadde ikke pels... Selvfølgelig er hode en smakssak, men det innbyder ikke akurrat til kos.

 

Lynne -t (norr lyndi, av lund 'sinnelag, måte') sinnelag, gemytt, temperament, humør ha et vanskelig l- / norsk l-

 

Disse hundene har et dårlig lynne. Dvs. høy temperament -> går fort til angrep. Man kan vel egentlig si at de er avlet frem for å angripe.

 

(Motsatt lynne av en retriver)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, ikke sant. Og alle amstaffer er livsfarlige morderhunder som går til angrep fullstendig uprovosert... [/ironi]

Pitbuller er nydelige hunder, og vokser de opp i et hjem hvor de blir stimulert psykisk og fysisk og blir elsket, så er de minst like trofaste og gode som en retriever.

EDIT: Dessuten er retrieveren på topp av listen over hunder som biter oftest. Jeg får ofte høre at dette er "fordi det er så mange", men det er tatt i et gjennomsnitt, av hundre hunder i en rase biter så og så mange, ikke et gjennomsnitt på hvor mange av hundre bitt som tilhører en hunderase, så det er et argument jeg helst ikke vil se i denne sammenhengen.

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar
Hvorfor kjøpe en hund som i utgangspunktet er farlig, for så å prøve å "temme" den? Den du viste på bilde hadde ikke pels...  Selvfølgelig er hode en smakssak, men det innbyder ikke akurrat til kos.

 

Lynne -t (norr lyndi, av lund 'sinnelag, måte') sinnelag, gemytt, temperament, humør ha et vanskelig l- / norsk l-

 

Disse hundene har et dårlig lynne. Dvs. høy temperament -> går fort til angrep. Man kan vel egentlig si at de er avlet frem for å angripe.

 

(Motsatt lynne av en retriver)

9322434[/snapback]

Hvorfor nevnte du ikke noe når noen nevnte husky? de er jo også "vanskelig å temme".

 

Dessuten er ikke PB så ille som det ryktet den har fått. Har vært borti mange PB som er kjempesnille hunder. Faktisk så har jeg ikke møtt EN som ikke har vært ålreit. Men det kommer jo selvsagt an på eieren da.

 

 

Ontopic så er jeg veldig glad i dobermann jeg :love:

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Ang. sinne og temperament er jeg faktisk litt enig med jj_89 selv om hun uttrykker seg heller dårlig. Når det finnes hundrevis av flotte hunderaser, hvorfor gå for en av de hvor risikoen for personskade eller problemer er større med, enn en av de andre flotte rasene? Det har jeg aldri forstått. Jeg er overbevist om at ingen liker en spesiell rase så godt at det er verdt skader på venner og familie(for å sette ting på spissen).

 

Derfor har jeg aldri forstått hvorfor noen vil legalisere visse hunderaser. "De blir fine om de vokser opp i gode hjem". Hva med de som ikke vokser opp i gode hjem og får en bra oppdragelse? Dårlige hundeeiere vil også få muligheten til å anskaffe potensielt farlige hunder.

 

Beklager ot. :)

Lenke til kommentar
Men er dere uenige i at f. eks en Pitbull har større forutsetninger for å "klikke" med feil oppdragelse enn en labrador/golden/irsk ulvehund/puddel?

9328848[/snapback]

Nei. De har større sjangser for å "klikke" med andre hunder enn mennesker.

 

Liker veldig godt Amerikansk pitbull terrier, Amerikansk staffordshire terrier, amerikansk bulldog, akita inu, fransk bulldog, pinscher, sibirsk husky. Like de fleste hunder egentlig men foretrekker noen mer enn andre.

 

Eg syns lite om kamphunder. Hunder av tilfeldige raser som desverre havner i feile hender og blir trent til å angripe andre hunder eller være agressive mot mennesker. :(

Lenke til kommentar
Så du vil ha en husky, men ikke en pitbull? Her har vi god peiling på hund, ja.

9330630[/snapback]

 

Jeg ville mye heller hatt en husky enn en pitbull, men det er først og fremst fordi at jeg syntes rett og slett pitbullen er stygg. En av de få hundene jeg ikke kan fordra. Men jeg ville aldri kjøpt en husky slik som det er nå, for jeg har litt for lite greie på dem + at de er litt for krevende "etter min smak".

Men de er de hundene som har flottest utseende, etter min mening.

Lenke til kommentar
Jeg ville mye heller hatt en husky enn en pitbull, men det er først og fremst fordi at jeg syntes rett og slett pitbullen er stygg. En av de få hundene jeg ikke kan fordra. Men jeg ville aldri kjøpt en husky slik som det er nå, for jeg har litt for lite greie på dem + at de er litt for krevende "etter min smak".

Men de er de hundene som har flottest utseende, etter min mening.

9330856[/snapback]

Det var vel egentlig ikke selve utseendet jeg siktet til, det var mer det at han sa at pitbullen var aggressiv osv. har jo noe med at folk ikke tar vare på den ,en husky som ikke blir stimulert rett er (minst) like gale, imho.

Lenke til kommentar

Godt mulig det. Men ryktet/utseende til en Pitbull gjør at folk aldri ville gått bort til en. En hursky derimot var en tiltrekkende hund. Dens lynne har jeg ikke veldig peiling på med tanke på at mitt eneste møte med en husky var et bilde gjennom internett :p

Endret av jj_89
Lenke til kommentar
Om jeg hadde sett en pitbull på gaten, som ga tegn på å ville hilse, og eieren dens syntes dette var greit ville ikke jeg nølt med å hilse på den.

9331740[/snapback]

Greit nok, men det er deg. Tror 85% av norges befolkning ville vært svært skeptiske...

9331904[/snapback]

Hun er faktisk ikke alene om det. Media har skapt et veldig feil bilde av disse hundene.
Lenke til kommentar
Om jeg hadde sett en pitbull på gaten, som ga tegn på å ville hilse, og eieren dens syntes dette var greit ville ikke jeg nølt med å hilse på den.

9331740[/snapback]

Greit nok, men det er deg. Tror 85% av norges befolkning ville vært svært skeptiske...

9331904[/snapback]

Hun er faktisk ikke alene om det. Media har skapt et veldig feil bilde av disse hundene.

9331928[/snapback]

 

 

Sikkert media, men de har til gjenngjeld stor inflytelse på folk!

Lenke til kommentar
Hvorfor kjøpe en hund som i utgangspunktet er farlig, for så å prøve å "temme" den? Den du viste på bilde hadde ikke pels...  Selvfølgelig er hode en smakssak, men det innbyder ikke akurrat til kos.

 

Lynne -t (norr lyndi, av lund 'sinnelag, måte') sinnelag, gemytt, temperament, humør ha et vanskelig l- / norsk l-

 

Disse hundene har et dårlig lynne. Dvs. høy temperament -> går fort til angrep. Man kan vel egentlig si at de er avlet frem for å angripe.

 

(Motsatt lynne av en retriver)

9322434[/snapback]

Alle hunder er farlige i utgangspunktet, det er bare at pitbull/amstaff er så sterke og kraftige at de ofte blir kjøpt av utlendinger som liker å briefe med hundene sine. Disse utlendingene har jo ikke peiling på hvordan en hund skal oppdras og derfor går alt feil, enten det er med hensikt eller ikke, noen trener de faktisk opp for å drepe. En venn av meg har en amstaff, og den er snill som et lam uten at han har gjort noe spessielt med den annet en å gitt den en normal oppvekst. Den er faktisk veldig lydig, kan masse morsomme triks, hvis du viser den fingeren blir den sint å bjeffer høyt osv :p Desuten er de jo lekne og veldig fine å se på, de som sier noe annet har kanskje ikke sett en amstaff før?

Lenke til kommentar

Det er jo en grunn for at pitbull er forbudt i mange land, også i flere stater i USA. At en håndfull raser av flere hundre forskjellige raser er forbudte, sier jo seg selv at disse hundene ikke er helt safe.. Desverre er det nå slik, og synd det skal ødelegge for de som er seriøse. Men man burde jo skjønne at det ligger noe i det, når raser blir forbudte.

Endret av Myrsnipa
Lenke til kommentar
Alle hunder er farlige i utgangspunktet, det er bare at pitbull/amstaff er så sterke og kraftige at de ofte blir kjøpt av utlendinger som liker å briefe med hundene sine. Disse utlendingene har jo ikke peiling på hvordan en hund skal oppdras og derfor går alt feil, enten det er med hensikt eller ikke, noen trener de faktisk opp for å drepe. En venn av meg har en amstaff, og den er snill som et lam uten at han har gjort noe spessielt med den annet en å gitt den en normal oppvekst. Den er faktisk veldig lydig, kan masse morsomme triks, hvis du viser den fingeren blir den sint å bjeffer høyt osv :p Desuten er de jo lekne og veldig fine å se på, de som sier noe annet har kanskje ikke sett en amstaff før?

9332639[/snapback]

 

Ja, argumentet ditt var sikkert veldig fint, men jeg sluttet å lese når du dro frem innvandrer-kortet.

Lenke til kommentar

At hunderasene blir ulovlige betyr ikke annet enn at f.eks. kroppsbygningen deres tiltrekker seg dårlige eiere. Det at folk som liker å briefe med "å se jeg har en stor, tøff bikkje" velger seg en amstaff fremfor en golden retriever er vel ganske lett å skjønne? Og når folk ikke har peiling på hvordan oppdra en hund i utgangspunktet, og i hvert fall ikke en krevende hund og skaffer seg en hund som er krevende, så blir hunden kanskje aggressiv. Eller kanskje til og med folk som trener hunden sin til å angripe. Da er det og logisk at de velger en amstaff eller pitbull fremfor en golden retriever. En amstaffvalp har like mye vondt i kroppen som en chihuahuavalp, eller en puddelvalp, eller en retrievervalp. Mo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...