Gå til innhold

Juridisk ansvarlig, ifm. bilskade

BrokenTomato

Anbefalte innlegg

Hei!

For ca. 4 uker siden så dro jeg og min bror, pluss bestemor og hennes samboer på tur til danmark. Jeg var sjåfør, idet vi parkerer på båten, så åpner min bestemor bildøra rett inn i bilen ved siden av. Sånt irriterer meg, men uansett.

Jeg har vært i kontakt flere ganger med han som fikk skade på bilen, og han må lakkere hele døra. Dette kom på imellom 11 000 til 14 000 kr ifølge lakkøren.

Greit nok tenker jeg, da min bestemor etisk sett bør betale dette. Så har det slått meg etter at jeg tok kontakt med de om det, så virker de veldig avvikende. Jeg begynner nå å bekymre meg for om jeg noen gang får hele beløpet. (Regner med å få noe)

Spørsmålet mitt er, om jeg har noen som helst måte å kreve disse pengene rettslig, hvis hun ikke betaler det? Eller står jeg som sjåfør av bilen ansvarlig for dette? Dette er utrolig frustrerende og ganske tøft, da det er min egen bestemor. Selv om folk gjør de merkligste ting for penger.

Håper på svar.

Mvh

Frustrert sjåfør

Endret av jgrondal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan egentlig ikke jussen rundt dette, men vil bare slenge ut en annen situasjon:

La oss si at hun var kommet seg ut av bilen, lukket døren og snudde seg rundt. I det hun snur seg skraper hun paraplyen sin langs bilen som står parkert ved siden av og påfører eieren 11000-14000kr i utgifter.

Denne situasjonen hadde jo absolutt ikke vært ditt ansvar. Det at hun brukte bilen din (som stod i ro med motoren av?) til å ripe bilen ved siden av burde egentlig ikke koste deg som bileier noe.

Jeg vil anta at din situasjon er en gråsone og at det gjenre vil være ulike meninger om hvem som har ansvar.

Moralsk er jeg enig i at det er hun som er ansvarlig for dette, juridisk er jeg ikke sikker på hvordan det vil spille seg ut. Uansett er det jo litt kjipt å "gå til sak" mot sin egen bestemor. Du har ikke noen foreldre som kan mekle litt oppi dette da?

Og hva med forsikring?

Lenke til kommentar

Bilen var stoppet ja. Det som er det kjipe her er at min bestemor ikke eier nåla i veggen. De kan sikkert klare og hoste opp noe, men jeg står igjen å måtte legge ut for noe uansett.

Har forsikring, men det er igjennom min mors forsikring. Hun er også på fjerde året på 70% så å miste bonus der blir minst like dyrt. Det er selvfølgelig veldig skuffende av min bestemor hvis de prøver seg på noe som helst. Men det overrasker ikke om det skjer. Står fortsatt bilen / ansvarsforsikring ansvarlig når bilen er av?

Blir jo litt som om hun brukte bildøra mi til å lage en ripe i den bilen da.

Uansett så smeller vel dette på meg, som er utrolig frustrerende. Da jeg ikke kunne gjort noe for å unngå det.

Lenke til kommentar

Bilansvarsloven omhandler skader som "bilen gjer". Dette er et uttrykk som har blitt strekt ganske langt i rettsapparatet. Uansett er det ikke noe tvil om at bilen din har gjort skaden, siden døren din var nærme den andre bilen.

Siden bilansvar er en objektiv ansvarsgrunnlag, det har skjedd et økonomisk tap, samt at det foreligger adekvat årsakssammenheng, er det du som har ansvaret. Eller det vil si selskapet ditt, siden de nandre bileieren trenger bare å forholde seg til forsikringsselskapet ditt, og ikke til deg. Noe som også er spesielt ved bilansvaret.

Du vil selvfølgelig få en regning fra selskapet ditt, hvordan du gjør opp den er et annet spørsmål.

Når det gjelder erstatningsansvaret til din bestemor blir dette langt vanskligere.

Det er bekreftet at det foreligger et økonomisk tap, samt at årsakssammenhengen er adekvat/ ikke for fjerntliggende.

Spørsmålet da er om hun har noe erstatningsplikt til deg.

Da trengs det et ansvarsgrunnlag, i dette tilfellet culpa.

Grov uaktsomhet eller forsett antar jeg ikke foreligger.

Det om din bestemor oppfyller culpa vilkårene blir en drøftelsessak som jeg ikke vil ta, siden det er mange elementer som spiller inn i vurderingen.

For meg rent personlig så ser det ut som det foreligger et rent uhell fra din bestemors side, og at det derfor ikke foreligger noen form for culpa. Dette selv om at siden det på båter er trangt, og dette taler for en større aktsomhet.

Lenke til kommentar

Slik jeg skjønner var det moren sin bil og moren sin forsikring?

Er det ikke egentlig hun som tilslutt vil få denne regningen i fanget da?

Kan noen egentlig rette krav mot jgrondal?

Jeg synes personlig det er litt ille om din bestemor og din mor står og ser på mens du får hele denne utgiften i fanget.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Bilen står registrert på min mor, med meg som deleier. Dette går på forsikringen til min mor. Jeg kunne aldri utsatt min mor for bonus tap, og overdragelse av dette. Jeg førte bilen, og tar ansvaret for det. Jeg skulle bare ønske det var en måte jeg var sikret minst mulig utgifter om jeg får problemer med å få penger fra min bestemor.

EDIT: Ja min mor vil få kravet. Hun kommer selvfølgelig til å ta dette videre til sin mor om hun ikke betaler, men kjeft fører dessverre ikke til bedre betalingsevne. =/ Som tilslutt slår tilbake på samvittigheten min da jeg ikke kunne utsatt min mor dette. Altså jeg har penger til å legge ut for dette, pga. jobb i noen år(Sparekonto), men det utrolig sure penger om jeg ikke får de tilbake :/

Endret av jgrondal
Lenke til kommentar

Selv om du er sjåfør, er det ikke du rent juridisk som har ansvaret.

Siden moren din står som formell eier, og den er forsikret på henne, er det henne som har det objektive ansvaret.

Men jeg ser selvfølgelig dilemmaet ditt også.

Lenke til kommentar

Min mor har 70% på 4. året. Bonustap faller ned til 40 igjen, og de 4 årene på 70% går i dass. Tapet blir nok ganske stort, da hennes egen bil også er forsikret der. Har ikke regnet nok på det dessverre så vet ikke hva som lønner seg enda.

Det er igrunn uaktuelt og betale noe som helst, da jeg synes bestemor burde være folk nok til å dekke hele beløpet. Problemet er hvis hun ikke gjør det. =/

Endret av jgrondal
Lenke til kommentar

Du kan strengt tatt la dette bli en sak mellom din mor og din bestemor, kan du ikke? I og med at ingen førte bilen i det den forvoldte skaden, er det jo eier som får en regning i fanget. Det er kanskje lettere for din mor å ordne dette med bestemoren din, dersom de er mor og datter?

Lenke til kommentar

Ja de er det, men jeg føler meg ansvarlig pga. at bilen er min. Jeg har bare bilen i min mors forsikring pga. pris. Ergo har jeg ansvaret videre.

Nå vet jo ikke jeg hva som skjer videre, kan jo hende hun faktisk betaler. Selv om det virker noe ymse da de ikke har konfrontert meg etter at jeg sa ifra. Jeg får bare håpe på det beste.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...