FranzJosef Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Ser dette ofte står i boligsalgsrapporter i forhold til baderom. Men hva er det egentlig? Hva er skiftet hvis sluket er skiftet? Er det første rørdelen nedover i gulvet? Hvor stort og dyrt er dette å gjøre? Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Aner ikke, men regner med at med "skiftet sluk" så mener de at de har byttet fra selve dusjen/badekaret/gulvet og ned til avløp, hvor omfattende dette er varierer, her til meg, så er det bare å legge seg på rygg under badet (krypgulv under badet) for så å løsne plastrørene og bytte hele sulamitten hvis jeg ønsker det. Er det derimot støpt ned i betongen, så må du rive halve badet for å få skiftet hele sluken. Ikke det at jeg ser noen enorme fordeler ved å skifte sluken, såfremst den tar unna vann, så virker den jo etter hensikten. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 Ok, får gjerne et enda mer presist svar av noen hvis mulig. Jeg ser det står i boligsalgsrapporter at sluk har gjerne en levetid på 25 år eksempelvis. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Sluket er vel det hullet, der vannet renner ut, enten i gulvet på våtrom (bad, vaskerom o.l.), og i vasken. Når det står at sluk er skiftet, er det nok førstnevnte det dreier seg om. Det fyller seg opp mye dritt i sluket gjennom åra, så det er nok ikke så dumt å skifte den/dem ut innimellom. Forøvrig kan det være lurt å rense dem skikkelig, ihvertfall et par ganger i året, hvis de er mye brukt. Pantera Lenke til kommentar
Haandtverkern Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Er ikke bare røret men også delen som ligger i gulvet hvis du skjønner.. Du ser ikke hele sluket da den ligger som regel støpt ned. Hvis man skal skifte sluke så er dette ganske omfattende da man må pigge rundt hele hullet kan du si, så må du koble av denne fra avløpsrøret. Når du har gjort dette så må du legge ny membran hvis det er våtrom. Ganske omfattende i bunn og grunn. Litt dårlig forklart dette her men kan skrive mer hvis du ikke skjønner noenting, kan se om jeg ikke har noen bilder av noen opppigga sluk på jobb pc'en hvis du trenger å se åssen det ser ut. Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 (endret) Har prøvd og lage en slags skisse av hvordan et sluk ser ut. skisse: Endret 26. august 2007 av just-_-me Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Bra at du gadd å lage den tegninga!! Hvordan "pigger" man? Utstyr og fremgangsmåte? Og hva vil det koste å få noen til å bytte sluk hos seg? Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 (endret) "pigging" utføres med en borehammer (eventuelt slagborremaskin). utføres med at man pigger(hakker løs) rundt sluken for så å fjerne den. har du fliser, så må du regne med å fjerne de flisene som ligger nærmest sluken. Hva det koster avhenger av hva rørlegger koster i timen, hvor lang tid han bruker og hva rørdelene koster. Jeg vet ikke hva en rørlegger koster der du bor, om de er villige til å gi fastpris, eller hvor lang tid rørleggeren eventuelt kommer til å bruke på piggingen. Du må jo først pigge ut, så legge i nytt armatur, for deretter å støpe rundt. Endret 28. august 2007 av lock-aze Lenke til kommentar
PerB Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 ... Du må jo først pigge ut, så legge i nytt armatur, for deretter å støpe rundt. 9382043[/snapback] og legge ny membran (hvis våtrom som bad). Lenke til kommentar
Haandtverkern Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Piggingen kan du igrunn gjøre selv da det er ganske enkelt men tungt arbeid og du må godt mot. En piggmaskin kan du som regel leie på BM, bautas, byggkjøp etc. Mem du burde kontakte en rørlegger også forklarer han litt hvor og hvordan. Hvis du har membran og varmekabler i gulvet, da ryker som regel hele gulvet og blir fort noen kr. Selv om du ikke har membran og varmekabler så kan det være vanskelig å få tak i fliser som har lik fargenyanse hvis det ikke er standard hvit 20*20. Men hvis jeg var deg så ville jeg tatt kontakt med en et firma som driver med dette og få dem til å ta en befaring. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Hvor viktig er det å bytte dette egentlig? I takstrapporter er det veldig fokus på dette. Lenke til kommentar
Haandtverkern Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Spørs når det er gjort sist det men som regel skal dette holde ut badets levetid og enda lengre. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Du leser takster. Da må du huske på en ting. takstmen skriver har oppnåd sin forventede levetid/kommer ikke til/har ikke kunskap. på stort sett alt. det er bare for å ikke bli erstatingsansvarlig. Sluker byttes ikke, bare når du gjør noe annet med badet bytter du sluken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå