ecko Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 kan man fylle en kondensator med strøm fra et bateri å få kondensatoren til å tømmes så kjapt at man kjenner det om man får den på huden? kan man ikke gjøre noe slikt med et engangskamera? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 http://www.howstuffworks.com/framed.htm?pa...java/capacitor/ Jeg tror om du vil kjenne utladningen i huden kommer an på spenningen batteriet du brukte til å lade kondensatoren med har. Vet ikke hvilke volt man må opp i for å få effekt. Har hørt rykte om at meggere (instrument som brukes til å teste eletrisk isolasjon) har blir brukt til practical jokes av denne typen, kan sikkert svi ganske godt. Tror det stemmer det du sier om kamera. Den venteperioden før neste blitz kan avfyres er vel kondensatoren som lades. http://www.angelfire.com/80s/sixmhz/camera.html Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Alt stemmer, men husk en kondensator kan bare lades med LIKESPENNING, altså ikke den typen du får ut av stikkontakten hjemme. Parallellkobling øker den totale volten, altså det motsatte av kobling av motstanderene. Lenke til kommentar
ecko Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Parallellkobling øker den totale volten, altså det motsatte av kobling av motstanderene. 9343148[/snapback] mener du at om jeg har 10 1,5 volts baterier og kobler alle sammen til kondensatoren så blir det mye bedre enn om jeg bare har ett å lar det stå lenge? "altså det motsatte av kobling av motstanderene." den fatta jeg ikke. står det noen grense for hvor mye strøm en kondensator kan ha? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Tror ikke det var det han mente, han mente at om du hadde 10 kondensatorer og parallellkoblet dem. Men om du har 10 batterier og seriekobler dem så er du jo raskt oppe i 15Volt. Endret 23. august 2007 av Ekko Lenke til kommentar
ecko Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 (endret) fant et engangskamera og plukket det sund, og kom helt tilfeldig borti ett eller annet! dæven man kan kødde med folk med dette! men jeg lurer på om jeg kan røske av kondensatoren, koble ledninger til den for å lade den opp, eller må jeg ha hele kameraet intakt? Endret 23. august 2007 av ecko Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Ingen ting i veien for å plukke ting ut av kameraet, men regner med at det er en eller annen patent i kameraet som gjør at man får såpass høye spenninger, en liten trafo el. Om du får denne med deg er det vel muligheter for å lage sterkere karamell enn om du kun får kondensatoren med. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 LA oss si at du ikke har peiling på elektronikk, anet å ladde opp kondensatorer. Da kan du gjøre følgende for å få shock: 1) Finn ett eller flere batterier som kan levere 10 volt eller mere til sammen. 2) Finn tak i 10 eller flere kondensatorer med høy kapasitans og som tåler batterispenninga. Anbefaler C > 100µF for å få merkbar effekt. 3) Ladd opp alle kondensatorene til hver av dem har samme spenning som batteriet (tar oftest ikke mer enn et sekund eller to, litt avhengig av verdi på kondensator). 4) Koble kondensatorene i serie. Nå vil du ha en spenning som er lik batterispenninga ganger antallet kondensatorer i serie. NB1: Kondensatorene bør ha like stor verdi, ellers kan du risikere å sprenge de som har minst verdi (blir negativt ladet av de andre). NB2: Det kan være lurt å ha en motstand mellom batteri og kondensator så du slipper å kortslutte batteriet hver gang du kobler til en utladet kondensator. Alt mellom 15 og 100 ohm burde holde. Har du 100 ohm må du holde litt lenger, for da tar det litt lenger tid for kondensatoren å ladde seg opp. Lenke til kommentar
ecko Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 hva er en trafo? jeg fant foresten ut at hvis jeg tok på kondensatoren med noe av metall, i mitt tilfelle en kniv, og et annet sted med fingrene, da ble det mye kraftigere. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Mekk deg en ledning du kan koble inn i veggkontakt med, fest også på en sikring og en lysbryter. Til slutt fester du på et printboard elns som du kan feste en eller flere kondensatorer i. Plugg kontakta inn i veggen, og sett på lysbryteren. Husk å ta dekning Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 hva er en trafo?9343459[/snapback] Trafo Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Aah.. meggere husker jeg fra skoletiden det var veldig moro å leke med.. Ble et par hyl i klasserommet om dagen *ler* Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Megger er gøy. Har du en gammel data finner du mange og større kondensatorer i en PSU. Men du, bare så du veit det. Ladningen fra en kondensator er nok til å sveise fast en ledning, ergo du kan skade folk. Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Har selv laget stun gun av ett engangskamera, lærte det faktisk på forumet, men tror ikke at det er helt akseptert å snakke om det eller lage bruksanvisning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå