Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Spørsmål om nettverkstopologi

Anbefalte innlegg

Vi skal ha en presentasjon om nettverkstopologi i klassen, så jeg trenger littegranne hjelp. Jeg har funnet ut av den fysiske delen, altså de forskjellige måtene å sammensette et nettverk på, men vil ha litt hjelp til å forstå forskjellen.

Det vi trenger en enkel, men logisk forklaring på forskjellen mellom fysisk og logisk topologi. Den må være enkel å forstå, slik at vi kan forklare det til de andre i klassen, som heller ikke har peiling på dette.

Takk på forhånd for god hjelp

Om dette er feilplassert, må jeg bare beklage.

Mvh Nanoføøøøsss.

Endret av Nanophus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Skal du lage diagram? Du bør lage to. Ett som viser hvordan nettverket egentlig er koblet sammen med fysiske kabler, porter og bokser. Og ett som er logisk. Logiske diagram setter du ipadresser, du skal vise hvordan boksene er satt sammen uavhenging hvordan det fysiske ser ut under, lag 3 med andre ord. Du bør nesten se noen tegninger for at du skal forstå forskjellen. Feks på det logiske diagrammet er to routere koblet sammen med ethernetsegment imellom. Diagrammet vil ikke vise at det er faktisk 3stk lag 2 switcher som trunker sammen som er imellom routerne eller enda tydligere: det er en hub imellom routerne.

Det som er viktig å forstå er at det logiske er uavhengig av det fysiske. Om det høres komplisert ut, skip det logiske og fokuser kun på det fysiske. Den forstår alle.

Endret av Happyone3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...