Tullegutt Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Hei. Skal bygge meg ny pc, og i den forbindelse lurer jeg på om jeg skal kjøpe meg en Sata 74 gigg Raptor disk (10000 rpm) til os. Eller om jeg skal kjøpe meg en større Sata2 disk til samme prisen. Jeg skal uansett ha en stor lagringsdisk, og jeg leste et sted at sata 2 hadde en overføringshastighet på 300 mb/sek, mens sata bare har 150 mb/sek. Har lett rundt på forumet, men finner ikke noe godt sammenlingningsgrunnlag, og siden jeg ikke er "guru" selv, håper jeg noen med kunnskapen vil komme med en annbefaling.. MVH Leif Ivar Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 SATA2 er ingen standard, det er noe fabrikatene ønsker å kalle det. 300mbps vs 150mbps har ingen praktisk forskjell. Du vil ikke merke forskjell der, men en god 500GB disk har kjappere lese & skrivehastigheter enn raptor diskene. ~ Mortis360 Lenke til kommentar
Tullegutt Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Vi det si at det er mer lønnsomt å kjøpe 2 stk 500 gig disker. Trodde det var merkbar forskjell på en 10000 rpm disk kontra en på 7200 rpm. Leif Ivar Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Kjøp en stor harddisk, så partisjonerer du den opp i henholdsvis 10-30GB og resten på den andre partisjonen, da får du i pose og sekk, os "disk" og mye lagringsplass. Edit: Raptor har vel raskere søketid (dvs finner frem til filene raskere) enn vanlige hdd pga raskere rpm. Nyere hdd har tatt de igjen på overføringshastighet. Endret 23. august 2007 av Epsilon- Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Jeg skal uansett ha en stor lagringsdisk, og jeg leste et sted at sata 2 hadde en overføringshastighet på 300 mb/sek, mens sata bare har 150 mb/sek.9342053[/snapback] Kablene kan riktignok overføre henholdsvis 300 og 150 MB/s, men det spiller ingen praktisk rolle siden ingen harddisker likevel klarer over 100 MB/s fra eller til diskplatene ennå. Trodde det var merkbar forskjell på en 10000 rpm disk kontra en på 7200 rpm.9342411[/snapback] Forskjellen er nok merkbar, men av andre grunner enn grensesnittet. 10.000 rpm har noe raskere aksesstid (millisekunder), noe som spiller stor rolle for en rekke programmer og situasjoner. Men overføringshastighet (MB/s) spiller også en rolle. Overføringshastigheten på moderne 7200rpm-disker har nå tatt igjen det forspranget som WD tidligere hadde på sine Raptor-disker så der er det ikke noe å hente, men på aksesstid er det fortsatt like mye ytelse å hente. Spørsmålet blir da om du bruker mest aksesstid-bregrensede programmer eller om du bruker mest overføringshastighet-begrensede programmer. Jeg anbefaler forøvrig å lese tester på hva som lønner seg og evt. hvor mye det lønner seg ytelsemessig. Og ikke minst å veie det opp mot om man synes det er verd prisen Raptor koster omtrent 4-5 ganger mer per GB enn gode 7200rpm-disker. Her er en test: Hitachi Deskstar 7K1000 1 TB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå