Z Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Jeg venter på deler til å sette sammen ny PC, men selv med kraftig luft CPU-kjøler, har jeg på noen forum sett at skjermkortet (EVGA 8800 GTX) kan holde så mye som 80c når det er idle, så jeg må nok se på vannkjøling. Jeg har aldri likt tanken på vann i PC og er fullstendig blank på både vannkjøling og hva jeg trenger. Jeg vil helst kjøpe et ferdig kit, og siden jeg har et Lian Li MIDI-tower, må det nok være eksternt. Er det noen som kan være behjelpelig med å anbefale hva jeg trenger til å kjøle ned en Q6600 og 8800GTX? Og da mener jeg alt, altså slanger, termisk pasta, noe for å fjerne gammel termisk pasta, om man må ha noe for å hindre algeoppblomstring i vannet - om det skjer (som sagt, jeg er helt grønn på vannkjøling). Jeg har forsøkt å søkt litt på dette store, fine internettet, men de anmeldelser jeg fant, var fra 2004 og sånt, så jeg tror ikke de er helt reelle i dag. Jeg vil helst ikke bruke alt for mye på vannkjøling etter å ha svidd av 16k på selve PC'en, men er villig til å strekke meg bittelitt for å få noe som er lydløst og kjølig. På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar
Z Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 (endret) Kanskje jeg formulerte meg litt upresist: Vil en Aquaduct 240 med en cuplex xt for å kjøle ned en q6600 og en aquagraFX for å kjøle ned et Geforce 8800 GTX være nok? En på Aquacomputers forum påsto dette var i tynneste laget, særlig med tanke på eventuell overklokking (som jeg tenker å gjøre), og at jeg heller burde gå for en Aquaduct 360 XT, men en bekjent av meg mener 240'en bør holde i massevis. Noen som har synspunkter? Det er tross alt en stor prisforskjell mellom 240'en og 360'en... EDIT: Det vil fort bli en 6000 kroner om jeg går for 360'en. Vil det bli billigere å kjøpe alt i komponenter, og lage noe selv? Endret 29. august 2007 av Z Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Aquacomputer har ikke noe særlig gode radiatorer. Å få plass inni kabinettet er ikke noe problem, selv med et midi-kabinett. Har selv et ganske lite midikabinett, og jeg har 360-radiator montert eksternt i kabinettet. Null problemer! Pumpe har jeg inni maskinen. For å få radiatoren ekstern har jeg en slik: http://vcore.dk/shop/alphacool-nexxxos-black-812p.html til min AlphaCool NexXxooS III-radiator. En Swiftech Apogee GT(X) eller D-tek Fusion er også gode (bedre)alternativer til vannblokk. Les litt i tråder som omhandler samme temaer, og du finner svar! Lenke til kommentar
Z Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 (endret) Aquacomputer har ikke noe særlig gode radiatorer. Å få plass inni kabinettet er ikke noe problem, selv med et midi-kabinett. Har selv et ganske lite midikabinett, og jeg har 360-radiator montert eksternt i kabinettet. Null problemer! Pumpe har jeg inni maskinen. For å få radiatoren ekstern har jeg en slik: http://vcore.dk/shop/alphacool-nexxxos-black-812p.html til min AlphaCool NexXxooS III-radiator. En Swiftech Apogee GT(X) eller D-tek Fusion er også gode (bedre)alternativer til vannblokk. Les litt i tråder som omhandler samme temaer, og du finner svar! 9382717[/snapback] Takk for svar. Det jeg ikke vet, er hvor kraftige saker jeg trenger for å kjøle ned en q6600 og en 8800GTX, både med tanke på radiatorstørrelse, vannreservoar og ytelse på pumper. Det står liksom verken fugl eller fisk om akkurat de temaene i både diskusjonstråder og anmeldelser av kjølesystemer jeg har sett. Endret 29. august 2007 av Z Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Vanntank har intet med kjøleevnen til systemet (annet enn den første tiden frem til vanntemperaturen har stabilisert seg). Det du trenger er en ok pumpe (Swiftech/Laing) som kan drive selv de trangeste blokkene. En 3x120 mm radiator av bedre kvalitet og gode vannblokker er i mine øyne viktigst. Så kommer plassering av radiator og vifter. Men med en god radiator og kjøleblokker har du kommet langt. Med riktig montering også, enda lenger. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Heisann, var i samme situasjon som deg for ca en måned siden. Her er noen av mine tips: Bestill fra SidewinderComputers, du får det mye billigere der enn her hjemme i Norge (inkl. full moms og toll). Gikk ca 10 dager fra jeg la inn bestilling til det dukket opp hjemme på døren, i tillegg har de for vane å skrive ned vareverdien utenpå pakken, slik at man betaler en god del mindre moms enn man skulle ha gjort (gjerne så mye som 60%!). Ang. deler, så kan jeg gi deg en komplett liste, ettersom jeg har et relativt likt oppsett som deg: Til CPU: Apogee GT, ingen vits å kjøpte f.eks Apogee GTX, mye dyrere men samme ytelse. Til skjermkortet: Swiftech MCW-60-R. Viktig at du bestiller R versjonen, ettersom den har et adapter-kit til Geforce 8 medfølgende i pakken. Sørg også for å bestille Swiftech MC8800 SMC, dette er en pakke med heatsinks som skal festes til RAM og volt-regulatorer på skjermkortet siden vannblokken ikke dekker disse. Radiator: Swiftech MCR320; designet for å yte bra med stillegående vifter samtidig som den er relativt billig i forhold til Black Ice etc. Har den selv og den fungerer utmerket med 3x120mm vifter på 800rpm. Pumpe: Swiftech MCP655, god og kraftig pumpe som også har et "hjul" på baksiden som gjør at man kan stille pumpehastighet etter eget ønske (dess lavere rpm, desto lavere lyd). Vanntank: Swiftech MCRES-Micro. Enkel og grei tank i pleksiglass, billig og god. Ellers: Sørg for å bestille slanger, foreslår å bruke slanger som har dimensjonen 3/8" indre diameter (ID) og 1/2" ytre diameter (OD). Sørg også for å bestille koblinger til vannblokkene som har disse dimensjonene (bare se etter 3/8" ID). Ikke la deg forvirre dersom det står 1/4" BSPP på koblingene, dette er dimensjonene på nedre del av koblingen som skal skrues på selve vannblokken . Til sist må du bestille en liten flaske med algedrepende middel (tror også det hindrer korrosjon), f.eks HydrX Extreme-Duty UV Coolant. Husk også å kjøpe en flaske eller to med batterivann på en bensinstasjon, vanlig kranvann skal ikke brukes i vannkjøling. Så får du ha lykke til, fikk selv senket temperaturen på mitt 8800GTS fra 80 til 40 grader med vannkjøling, samtidig som PC'en aldri har vært stillere Lenke til kommentar
Z Skrevet 30. august 2007 Forfatter Del Skrevet 30. august 2007 (endret) Überglimrende, tusen takk for tips begge to! Redigert: andrvas, har tittet litt på Sidwindercomputers nettsider. Vil denne pakka (pluss GPU-kjøler og andre småting som mangler) være det jeg trenger? Endret 30. august 2007 av Z Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Den pakken såg forsåvidt grei ut, men synes det var en litt merkelig dimensjon på slangene (7/16" ID). Anbefaler å sette sammen et sett på egenhånd, lettere å tilpasse til eget bruk enn ferdigpakker. Tror ikke det skal være en stor prisforskjell, det kan du eventuelt finne ut selv. Lenke til kommentar
Ninvec Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Den pakken såg forsåvidt grei ut, men synes det var en litt merkelig dimensjon på slangene (7/16" ID). Anbefaler å sette sammen et sett på egenhånd, lettere å tilpasse til eget bruk enn ferdigpakker. Tror ikke det skal være en stor prisforskjell, det kan du eventuelt finne ut selv. 9390357[/snapback] Denne dimensjonene er faktisk den som egner seg best til vannkjøling.. ifølge Stew Forster, som faktisk er bak thermochill sin PA serie. Dette pga. at utseende er omtrent like slankt som 3/8" slanger, samtidlig som at den ikke har noe særlig mindre inndre diameter enn 1/2" slanger. Slangene er beregnet for bruk på 1/2" nippler. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Spørsmålet er om det yter så veldig mye bedre når man tenker i grader celsius (m.a.o nesten ingen forskjell). Anbefaler trådstarter å gå for litt mer normale standarder, som 3/8" ID eller 1/2" ID, ettersom det er lettere å få tak i slike slanger. Lenke til kommentar
Gorechild Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Spørsmålet er om det yter så veldig mye bedre når man tenker i grader celsius (m.a.o nesten ingen forskjell). Anbefaler trådstarter å gå for litt mer normale standarder, som 3/8" ID eller 1/2" ID, ettersom det er lettere å få tak i slike slanger. 9397326[/snapback] Jeg har over årene hatt mye forskjellig utstyr, 3/8 1/2 og 7/16. Mitt nåværende oppsett, asus p5n-e sli med 2x ek blokker på mosfet, 2x ek blokker på volt reg, sb, nb, dtek fuzion på cpu ([email protected]) og 7900gt med swiftech blokk. jeg bruker f fittings, cpu og gpu på egen loop, de resterende blokkene for seg selv, for mer optimal vannflyt. Her prøvde jeg med alle tre dimensjonene på slanger, og 7/16 la seg 0.4c høyere enn 1/2, dette etter tre timer med 100% load. Slangene er lettere å ha med å gjøre, kan være billigere og godt likt av mange hardcore entusiaster. Slanger kan kjøpes hos alle vvs/rørlegger firmaer, eller bestilles, annbefaler da disse sidene, petras techshop, vcore.dk, coolerkit.dkog sidewindercomputers.com selv med moms og fortolningsgebyr på varer for 4000kr fra coolerkit sparte jeg penger på å bestille fra utland contra microplex. Har du noen fler spørsmål er det bare å skyte løs, så skal jeg svare så fort jeg kan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå