Gå til innhold

Kjøper mac. hva funker bra? fordeler ulemper?

DilliMusic

Anbefalte innlegg

Mac er vel generelt dyrere i forhold til pc'en og hardwaren, så vidt jeg vet. En venn av meg har en MacBook han betalte 12.000 for, og hardwaren suger der, iallefall når det gjelder grafikken og batteri. Jeg vet ikke hvordan en mac er når det gjelder musikkredigering, men jeg ville mye heller kjøpt en pc om jeg i tillegg skal spille på den. Og om du ikke skal spille bør du vel strengt tatt heller kjøpe en pc som er billigere, og mest sannsynlig har bedre hardware :p Da trenger du vel ikke mac

[Personlig mening]Dessuten er ikke mac'er spesielt pene[/Personlig mening]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hardwaren suger der, iallefall når det gjelder grafikken og batteri.

9433588[/snapback]

Hvem bryr seg om grafikk- kort? Det er snakk om musikkproduksjon her.

Min ibook har forresten mye bedre batterikapasitet enn noen bærbare pcer jeg har vært borti. Kan hende det endret seg da de hoppet over på intel-prosessorer, idunno.

Lenke til kommentar

9433588[/snapback]

Min ibook har forresten mye bedre batterikapasitet enn noen bærbare pcer jeg har vært borti. Kan hende det endret seg da de hoppet over på intel-prosessorer, idunno.

9436844[/snapback]

Njæ, MacBooken min er et halvt år gammel nå, Intel C2D-prosessor. Holder rundt 3 timer om jeg bruker den litt aktivt. Synes det er ganske bra.

Lenke til kommentar

9433588[/snapback]

9436844[/snapback]

Det er jo en viss mulighet for at man kommer til å bruke en bærbar pc til noen andre ting enn musikkproduksjon? Iallefall hvis OP er like gammel som meg, noe jeg regner med han er :p Jeg slengte med den ulempen det kunne vært relevant.

Lenke til kommentar

Ikke noe galt i å nevne det, de færreste amatører tar seg råd til flere PC'er, og dermed vil gjerne maskinen ha flere bruksområder.

Men det er noe med måten man gjør det på. Det er fordeler og ulemper med det meste, og er man ensidig negativ ignorerer man det faktum, og risikerer å bli mistenkt for trolling selv om det ikke er meningen. Dette gjelder spesielt når man ikke kan slå i bordet med den nødvendige erfaring med emnet. Du sier selv at du ikke vet "hvordan en mac er når det gjelder musikkredigering", og da lønner deg seg å være litt ydmyk i sine uttalelser... :cool:

Geir :)

Lenke til kommentar

Slenger meg på denne tråden jeg, siden jeg lurer alvorlig på erstatte min harddiskopptager (AW16G) med en iMac. Savner intenst skikkelige redigeringsmuligheter og ikke minst en stor fin skjerm å gjøre det på.

Så er spørsmålet, om man skal kjøre musikkprogrammer (antagelig Pro Tools eller Logic, men det må jeg studere mer om), primært til audio-opptak og -redigering, hva skal man legge pengene i? Prosessorkraft eller RAM? ("Ja takk, begge deler" er best her også selvsagt.)

Og hvor mye RAM trenger man? iMac'ene kommer i ulike modeller med 1, 2 eller 4 GB RAM. Oppgraderingen fra 2 til 4 gig er dyrt...

Jeg skal kun bruke dette til hjemmestudio, det vil si at det bare unntaksvis blir opptak av mer enn en eller to spor av gangen, og heller ikke så ekstremt mange til sammen i en låt. Jeg spiller ikke trommer, de vil være elektroniske, ellers blir det i en typisk låt bass, et par gitarstemmer, et par-tre keyboardstemmer og noe som med litt velvilje kan kalles sang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Slenger meg på denne tråden jeg, siden jeg lurer alvorlig på erstatte min harddiskopptager (AW16G) med en iMac. Savner intenst skikkelige redigeringsmuligheter og ikke minst en stor fin skjerm å gjøre det på.

Så er spørsmålet, om man skal kjøre musikkprogrammer (antagelig Pro Tools eller Logic, men det må jeg studere mer om), primært til audio-opptak og -redigering, hva skal man legge pengene i? Prosessorkraft eller RAM? ("Ja takk, begge deler" er best her også selvsagt.)

Og hvor mye RAM trenger man? iMac'ene kommer i ulike modeller med 1, 2 eller 4 GB RAM. Oppgraderingen fra 2 til 4 gig er dyrt...

Jeg skal kun bruke dette til hjemmestudio, det vil si at det bare unntaksvis blir opptak av mer enn en eller to spor av gangen, og heller ikke så ekstremt mange til sammen i en låt. Jeg spiller ikke trommer, de vil være elektroniske, ellers blir det i en typisk låt bass, et par gitarstemmer, et par-tre keyboardstemmer og noe som med litt velvilje kan kalles sang.

9445673[/snapback]

for øyeblikket har jeg en AMD +4200x2 og 2GB ram, det funker helt greit,

men jobber med et album nå som har veldig mange plug-ins og spor

det ligger helt oppe på grensa, noen spor og plugger til så begynner det og gå dårlig.

så jeg trenger ihvertfall noe kraftigere

Lenke til kommentar
*snip*

*snip*

9445673[/snapback]

Personlig ville jeg gått for 2GB RAM. Oppgraderingen til 4GB er etter min mening for dyr, og på iMac-en er det lett å bytte minne. Veldig lett i følge Apple. Bare å åpne opp den eneste skruen man kan se og så kan man bytte. Corsair og andre produsenter lager minne til f.eks iMac-en, og de er betydelig billigere enn brikkene fra Apple.

Så nå spørs det vel bare om du vil ha 20" eller 24". ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...