Gå til innhold

Kjøper mac. hva funker bra? fordeler ulemper?

DilliMusic

Anbefalte innlegg

hei ja

broderen min skal kjøpe en iMac til meg om ikke så altfor lenge siden han er ferdig utdannet lege og tjener ikke så dårlig fremover for å si det sånn.. men det jeg lurte på var som følger:

1. hvilke programmer bruker dere som har mac for musikk producsjon? vansklige å lære seg? hadde tenkt på noe liknende cubase og slikt.

2. og eventuelt bør jeg gå for cubase eller apple logic pro? hørt mye bra om logic pro men ikke vært borti det.

Dilli

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei ja

broderen min skal kjøpe en iMac til meg om ikke så altfor lenge siden han er ferdig utdannet lege og tjener ikke så dårlig fremover for å si det sånn.. men det jeg lurte på var som følger:

1. hvilke programmer bruker dere som har mac for musikk producsjon? vansklige å lære seg? hadde tenkt på noe liknende cubase og slikt.

2. og eventuelt bør jeg gå for cubase eller apple logic pro? hørt mye bra om logic pro men ikke vært borti det.

Dilli

9341861[/snapback]

Logic er fint og fjongt. Selv bruker jeg Pro Tools - midi-delen der er ikke like brukervennlig som eksempelvis Logic eller Cubase, men den står ikke så veldig mye tilbake mtp. funksjonalitet. Er du dog vant til Logic eller Cubase, tror jeg du vil irritere deg en del dersom du gikk over til å bruke midi-delen i Pro Tools. Audio-redigering og miksing i Pro Tools er en god del hvassere og mer fleksibelt enn både Cubase og Logic, men dersom du er vant til Cubase og ikke savner noe spesielt ved det, tror jeg at jeg ville fortsatt å bruke det på Mac og.

Gratulerer med ny (fremtidig) iMac :thumbup:

Lenke til kommentar

jeg liker ikke MS så derfor går jeg for iMac :D skal kaste pc'n min denn gamle fra 10 høyt bygg når jeg får mac :D nei da... eller jo men er flere grunner. at den holder seg stabil og kjapp mye lengre.... vurderer å kjøpe meg cubase studio 4 om ikke så lenge heller.. men får se skal først teste ut div programmer... men sikler litt på logic egentlig..

Endret av Dilly Man
Lenke til kommentar

uten at dette skal gjøres til en mac/pc-diskusjon ;), så må jeg si at en mac er mer stabil og holder farta lengre, er bare tull. Det har alt med bruker å gjøre. Vi hadde mac'er på skolen som frøys når man brukte safari. Og dette var helt nye maskiner. Samtidig sitter jeg på en PC som fremdeles har til overs å krasje i det hele tatt. Farta er det samme som før. Poenget er; maskin som brukes av mange, kan fort bli treg, mens en maskin som bare har en bruker, som har litt oversikt, vil være mye mer stabil og holde seg lengre, samme om det er mac eller pc.

Når det er sagt, har jeg Cubase Studio, og veldig fornøyd med det :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

det er vell ikke noe forskjell på en mac eller pc lengere, begge har den samme hardwaren, men forskjellig software, som kan diskuteres om hvilke som er best til musikk.prod

Lenke til kommentar
så hvorfor hopper mange over til mac som driver med media og slikt?

Fordi det er mange i bransjen som bruker Mac fra før (en etterlevning fra da Mac var hakket bedre enn PC på bilde- og lydredigering, samt desktop-publishing), og det gjør det litt lettere i et jobbmiljø om man har en felles plattform.

Lenke til kommentar
tja altså virus er jo en stor fordel syns jeg. og vista gjør alt annet enn å imponere.. men dette kan jo diskuteres på en annen del av forumet :p

9349343[/snapback]

Har ikke brukt Vista selv, men Vista har i målinger en 20% ytelsesboost over XP når det gjelder redigering og prosessering av eksempelvis lyd. Leste en artikkel om dette, skal se om jeg finner den igjen. Jeg tror Vista blir helt fint til lydproduksjon bare tredjepartsdrivere og slikt blir stabilt og problemfritt.

For min del utgjør ikke virus på PCen min noe problem utover at Avast Antivirus oppdaterer seg et par ganger i uka, men med Mac slipper du jo å i det hele tatt ha noe antivirus.

Endret av BrunoStergodt
Lenke til kommentar

Jeg står over vista til bruk med musikkprogrammer, så lenge driverne ikke er på plass. Og det er de vel ikke ennå. Det som er fett med dual core prosessorne, er at de er som skapt til musikkprogram. Hvert spor funker som en tråd og man får en mye større ytelsesboost enn andre programmer. Kan ikke huske å ha sett prosessormålingen på cubase over 20% noen gang, og det med en god del spor og plugins. Jeg har en dual core på 1,83

Lenke til kommentar

En stor fordel med mac er at man slipper antivirusprogrammer. Det sluker resurser og er ikke noe man vil ha installert på en musikkpc.

Jeg dropper det helt, tar heller en oppryddning en gang i måneden.

En annen fordel er Core Audio. Det knuser windows sine lyddrivere og gjør at man for eksempel kan bruke en mac som synth live uten å måtte ha et eget lydkort med asio-drivere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

men uansett burde man ikke ha internett på en musikkpc og hva skal man med det, da slipper man virus og antivirus prog..

så jeg kan ikke se noen fordeler med mac.

dessuten er pc billigere og letter å oppgradere..

Lenke til kommentar
En stor fordel med mac er at man slipper antivirusprogrammer.  Det sluker resurser og er ikke noe man vil ha installert på en musikkpc. 

Jeg dropper det helt, tar heller en oppryddning en gang i måneden.

En annen fordel er Core Audio.  Det knuser windows sine lyddrivere og gjør at man for eksempel kan bruke en mac som synth live uten å måtte ha et eget lydkort med asio-drivere.

9350554[/snapback]

i know. er egentlig det som er bra og.. antivirus kan ta litt ting og tang det.

og jeg må jo ha kobla pc'n til nett selv om den hovedsaklig skal brukes til musikk.. skjekker jo litt her og der når jeg sitter fast. osv.

Lenke til kommentar

Internett på musikkpcen min er helt nødvendig, må ha mulighet til å sende filer her og der uten å måtte overføre til en annen pc først..

Vil også ha muligheten til å laste ned samples uten å måtte gå gjennom en annen pc.. stress.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...