Gå til innhold

*utført* Heving av motor på hekken, rpm økning?


Anbefalte innlegg

Hei og morn dere.

 

Har funnet ut at motoren min er for lavt montert, kavitasjonsplata ligger 18mm under kjølen, hever jeg ett hakk, blir den ca 2mm over kjølen.

Da jeg har stålpropell (ballistic 13 3/8x19) har jeg lest via tester av stålpropeller at de får best resultat ved 20mm heving over kjølen, hever jeg 2 hakk lander jeg på ca 22mm.

Har rpm område på min motor 5000-5750, har nå 5500 på maks.

 

Haster litt pga må heve snart som mulig slik at jeg evt får byttet propellen til annen stigning. evt 21tomms som jeg overskrider 5750rpm.

For det er vel etter kjøpslov 14dager heve/bytterett sant...

 

Så er det noen som vet eller har erfaring med om og evt hvor mye turtallet øker ved og heve motoren på hekken?

 

Mvh kenbjork

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg snakket akkurat meg en mann hos progressing, og han mente at jeg måtte heve motoren 2 hakk i forhold til avstanden som er nå og at turtallet muligens kom over maks. Det var ikke sikkert, men kanskje. Og han sa at jeg måtte gjøre det så fort som mulig og ikke kjøre lenge, og ringe hvis det ble for høyt turtall.

Så skulle vi/de ta det derfra men det skulle nok ordne seg å få en med høyere stigning.

 

Men om noen andre har erfaring/vet turtalls-økning ved heving så er det ønskelig å høre det.

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Det første jeg gjorde med båten min når jeg kjøpte den (skibsplasten) var og heve motoren ett hakk, båten gikk mye finere i vannet, dro ikke i styringa lengre, og etter hva jeg kunne høre økte turtallet noe (hadde ikke turteller da).

 

Nå er det vel litt mer jobb og heve din motor i forhold, men det er jo absolutt verdt det hvis du får bedre kjøreegenskaper/fart... :)

Noe må man jo sysle med ;)

Lenke til kommentar

Det er bella`n ja EdvardVIP.

Gjør det pga den er for lavt montert fra forhandleren. Stussa på at det var noe vannsprut oppover stammen, ikke mye men litt.

Også pga alle pluss som csViRuS nevner.

Se forøverig på denne linken angående plassering av kav.plata iforhold til kjølen:

http://sites.mercurymarine.com/portal/page...=PORTAL#transom

Slenger opp noen bilder så dere får se hvor lavt den står.

post-58338-1187901179_thumb.jpg

post-58338-1187901261_thumb.jpg

post-58338-1187901281_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hallo igjen.

Må bare si att 2hulls heving gjorde susen. :w00t:

Turtallet økte 5500 til 5650rpm omtrent. Farta ble nå 41.2kn (gps)

Så treng ikke bytte propell, kan gjøre det. Men velger å ikke gjøre det da det er nok fart og samtidig så har motoren nok av power å ta av ved maks vekt i båten.

Kav.plata er nå 17mm over kjølen. Heldigvis så satt de nedre boltene fast i skroget, så jeg/vi slapp også å leke gummimann inni skroget, for det hadde vært drygt.

Valgte 2 hull pga at vi syntes ett hull og 1.2mm under kjølen var litt lite.

Beklager dårlige mobil-bilder.

 

Bilde nr 2 er tatt når motoren var fast-skrudd på 1`t hull heving

post-58338-1188031530_thumb.jpg

post-58338-1188031563_thumb.jpg

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...