Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Automatkassa sliter med å gire (Olds Cutlass-81)


Anbefalte innlegg

Hei !

 

En uforutsett hendelse : når jeg har giret i ‘D’ og den skal øke fra første til andre gir begynner bilen å humre bortover som om den ikke klarer å gire ordentlig, eller at den hopper over et gir....

 

 

 

Ved bruk av trinn nr 2 eller 1 er alt orden, men som sagt slitern med å gire ordentlig i ’D’

 

 

 

Har dere noen idè ?

Endret av Daniel-san
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har utrolig lite peiling på automatkasser, men jeg synes å erindre en del snakk om at olja har en viss betydning (mengde, tilstand etc). Og siden bilen har passert sine ungdomsår med god margin er det vel verdt å sjekke.

 

Kan helt sikkert være mekanisk også, men der tør jeg ikke si noe.

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar

gammal olje manglar dei stoffa som skal løyse og transportere smuss og skit frå kassen til magneten i bunnpanna. fyller du på ny olje vil denne løyse opp all skiten i kassen og prøve å transportere denne til filter og magnet. på veien går oljen gjennom all reguleringsautomatikken og det fører til at skiten blir liggande igjen i reguleringa, som igjen fører til feilgiring og eventuelt havari.

 

eg seier ikkje at det er dumt å skifte olje, men du bør ikkje nødvendigvis fylle på ny olje og tru at alt er vestland til neste oljeskift, 30-50 000km seinare.

 

 

her er foresten litt bedre forklaring rundt temaet, frå spesialistar http://www.rats.no/service.html

Endret av Semikolon
Lenke til kommentar
gammal olje manglar dei stoffa som skal løyse og transportere smuss og skit frå kassen til magneten i bunnpanna. fyller du på ny olje vil denne løyse opp all skiten i kassen og prøve å transportere denne til filter og magnet. på veien går oljen gjennom all reguleringsautomatikken og det fører til at skiten blir liggande igjen i reguleringa, som igjen fører til feilgiring og eventuelt havari.

 

eg seier ikkje at det er dumt å skifte olje, men du bør ikkje nødvendigvis fylle på ny olje og tru at alt er vestland til neste oljeskift, 30-50 000km seinare.

 

 

her er foresten litt bedre forklaring rundt temaet, frå spesialistar http://www.rats.no/service.html

9364144[/snapback]

 

Aha. Det var jo lærerikt!

Lenke til kommentar

nei altså, hva de skifta står jo på papirene - kan godt hende de skifta filter også uten at det står nevnt spesifikt - det at de sannsynligvis ikke gjorde det er det en person på dette forumet som tror....

 

Men realiteten er at de har nå justert girvaieren, og det var nettopp dèt som var galt ! Så nå funkern som en helt :)

Lenke til kommentar
nei altså, hva de skifta står jo på papirene - kan godt hende de skifta filter også uten at det står nevnt spesifikt - det at de sannsynligvis ikke gjorde det er det en person på dette forumet som tror....

 

Men realiteten er at de har nå justert girvaieren, og det var nettopp dèt som var galt ! Så nå funkern som en helt :)

9388233[/snapback]

 

Ah...alltid stilig at ting løser seg uten altfor internasjonale inngrep i mekanikk eller økonomi.

Lenke til kommentar

men no var det jo gearvaieren som var slakk

 

Daniel-san, viss det ikkje står spesifisert er nok ikkje filteret skifta. då bør du egentlig gå tilbake og be dei skifte filteret uten at du skal betale ekstra for det. filter høyrer med i et oljeskift, og minst like viktig å skifte som oljen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...