NuB Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Jeg har en Pentium III pc som funker ok til alt unntatt spill. Nå har det seg sånn at jeg kan trenge en ny maskin. Lurer derfor for å oppgradere maskinen, samt bygge en "ny" av restene fra den gamle. Komplett har en oppgraderingspakke til 3700: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=1&p=31424&s=np Jada, jeg vet at prisen ikke er fantastisk, man sparer bare noen tiere på å kjøpe pakke i forhold til hver for seg tror jeg. Men er ellers dette gode komponenter? Jeg må bare finne meg et utgangspunkt for oppgraderingsprosessen... Hadde det muligens lønt seg å kjøpe en noe billigere prosessor som Intel Celeron 2.2GHz, som er over halvparten så billig for nesten samme klokkehastighet? Nå gir vel ikke kanskje ikke Celeron de beste assosiasjoner. Så vidt jeg skjønner må da i tilfelle FSB533 ofres (Celeron har 400) noe som gjør at minnet ikke kan kjøres på 333-hastigheten. Stor ytelsesforskjell her? Og hvis man først skal dra den tanken hadde det vært ennå bedre med PC3200-RAM eller vil ikke den ekstra ytelsen komme til nytte pga flaskehalsen som er hovedkortet (da tenker jeg nødvendigvis på et annet kort enn det MSI-kortet? Ser forresten at kortet har firewire men ingen utgang for dette, så det må kjøpes separat...da blir det vel gjerne like billig å kjøpe et firewire-kort? Har ikke sett noen sånne "brackets" noe sted. Trenger ikke nødvendigvis det dyreste av det mest avanserte, men jeg er utålmodig med alt som heter prosessering og åpning av programmer, oppstart osv. Må også ha nytt grafikkort blant annet og da går det jo penger. Tar gjerne imot forslag til et slikt. Er opptatt som alle av god bildekvalitet i daglig bruk og til film først og fremst, samt spill, er riktignok ikke den som er superavhengig av de mest elleville 3d-ytelsene bare det er godt nok. Burde jeg kanskje heller valgt en AMD-basert løsning (neida, prøver ikke å lokke frem noen debattl). Er ellers viftene som følger med Intel-prosessorer rimelig rolige når det gjelder støynivå? Overklokking er forøvrig i utgangspunktet for avansert og et ikke-tema. Det vil si hvis det kan gjøres enkelt og uten for mye dill og dall skulle det vel la seg gjøre. Trenger nok ikke eget lydkort, har god erfaring med onboard kort (AC97 som jeg har nå). Kabinett må jeg også ha- her er jeg mest opptatt av funksjon, trenger ikke være fancy på noen måte. Strømforsyning også. Kjenner stresset komme ved tanken på alt som skal henge sammen. Ser folk her inne sier det ikke er vansklelig, men jeg tenker nå mitt. Lurer derfor på om det er noen som har noen råd og komme med (jeg vet det finnes nok av folk som liker denslags rådgivning...) Sorry for alle spørsmålene... (I innlegg 6 i denne tråden skriver jeg litt om min type pc-bruk) Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Hmm, kan jo kanskje svare littegranne. Kabinett: Kan anbefale chieftec miditower. Veldig bra kvalitet, mange gode løsninger og det har bra strømforsyning. Ikke koster det skjorta heller. Om du skal ha Intel eller AMD vil jeg ikke svare på, men du kan få et bra oppsett uansett hva du velger. Overklokking (P4): Moderat overklokking er ikke vanskelig hvis du har utstyret i orden (Northwood-CPU, bra RAM og hovedkort med AGP/PCI lock). Du vil tjene en del på det, ikke bare fordi prosessoren kjører raskere, men pga hastighetsøkning på minnet og FSB. Dette er bare å spørre om her på forumet hvis det skulle bli aktuelt. Du trenger nok ikke 3200-RAM hvis du ikke har tenkt å overklokke. (PC3200=400mhz, og i utgangspunktet kjører minnet på 266 mhz med 533 FSB) P4 boxed-viften er ganske stillegående. Skjermkort: Kan anbefale Sapphire Radeon 9700 som er ukens tilbud på www.komplett.no. Koster 2 lapper og er veldig bra på både 2D og 3D. Har bestilt et selv. Lenke til kommentar
NuB Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 Takker, må man ha kraftigere vifte enn den som følger med for overklokking? Snakker her om den moderate typen, ikke noe pushing til det ekstreme. Og er 300W strømforsyning where it's at i disse tider? Ser det er endel som har mer, men er dette nødvendig til en vanlig konfigurasjon med ca tre IDE-enheter? Jeg tror mitt nåværende lille Claess Ohlsson-kabinett er 230, kanskje tar jeg helt feil men det tallet står hvertfall bak. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Og er 300W strømforsyning where it's at i disse tider? Hmm, kan jo kanskje svare littegranne.Kabinett: Kan anbefale chieftec miditower. Veldig bra kvalitet, mange gode løsninger og det har bra strømforsyning. Ikke koster det skjorta heller. Hvis du skal sattse på chieftec løsning som RikkyRally og som jeg også ville anbefale så kan du ta en titt her på kompletts chieftec midi-towers. De har 360W PSU noe som skal holde ei go stund. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Takker, må man ha kraftigere vifte enn den som følger med for overklokking? Snakker her om den moderate typen, ikke noe pushing til det ekstreme. P4 boxed-kjøleren funker fint til moderat overklokking, særlig hvis du har kabinettvifter sånn at du får litt gjennomtrekk. Jeg har den selv (se signatur). Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Ser grei ut den oppdaterings pakken, hadde vært greit med 512ram men.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå