Gå til innhold

Test av Prada Phone by LG

Anbefalte innlegg

Prada Phone by LG er ett designeventyr av det sjeldne. Telefonen har blitt anklaget for iPhone kopi, men LG var faktisk først ute. Den er knappeløs og har for mange virket spennende, men holder den mål?

post-123476-1187955124_thumb.jpg

Spesifikasjoner

Minne: 8 MB, Støtte for Micro SD (test ekemplar inneholder 1GB minnekort)

Skjerm: 3" Touchdisplay, 240 x 400 pixler

Dimensjoner: 98,8 x 54 x 12 mm, 85g

GSM: 900/1800/1900

Kommunikasjon: Edge class 10

Kamera: 2.0 MP Schneider-Kreutznach, med Autofokus

Oppkopling: USB 2.0, Bluetooth 2.0

Meldingstjeneste: SMS, EMS, MMS, T9

Design og byggekvalitet

Designet kommer selvsagt ann på øyet som ser, men i mine øyne er dette den desidert vakreste mobilen noen sinne produsert. Prada hadde sine krav for å bli med på leken noe som har resultert i at LG ikke fikk ha sin logo på telefonens forside, her står det bare Prada med speilblank skrift. Du finner en hvit anonym LG logo bak på batteri dekslet. Kameraet på 2.0 MP og ett lite speil for selvportrett sitter oppe i venstre bak hjørne rett over en hvit Schneider-Kreutznach logo. Telefonen er i sort høyglans noe som skaper ett eksklusivt inntrykk og ikke minst ser utrolig lekkert ut. På forsiden sitter det tre knapper i blank metall. Ser du telefonen fra siden, oven eller underfra vil du se en blank metall list gå rundt hele telefonen. Metall listen er mer en dekorativ og inneholder knapper som: volum opp - ned, direkte knapp til mp3 spiller og kamera, samt en knapp som gir direkteadgang til profil valg (denne knappen får forskjellige funksjoner etter hva du bruker telefonen til). Som en del av rammen oppe på venstre side finner du også tilkobling for hodetelefoner, lader og USB tilkobling (alle har samme tilkobling og denne utgangen er tildekt av et fastsittense lokk i blankt metall).

Dette er først og fremst en design telefon og den er særdeles godt sammenskrudd, det er ingen knirking eller følelse av dårlig material kvalitet å finne. Størrelsen gjør telefonen behagelig å bruke, den er tynn og vekten på 85g gir denne telefonen er følelse av kvalitet. Alt i alt er det gjort ett ekstremt bra design arbeid med denne telefonen, den er rett og slett nydelig. Liker du oppmerksomhet er dette telefonen for deg, folk kommer faktisk bort til meg med spørsmål som ”hva er det for en lekker sak” jevnt og trutt, dette var morsomt i begynnelsen men blir litt plagsomt etter hvert – men det er vell prisen man må betale for en Prada Phone.

Innhold i eksen

Man kan faktisk ikke unngå å nevne selve esken, den er rett og slett en fryd for øynene. Den er sort i ett materiale av høy kvalitet, helt firkantet med en Prada logo på lokket. Jeg har aldri opplevd en så lekker innpakning så det ender med at man blir sittende igjen med ett fornøyd smil om munnen. Innholdet i esken er det man kan forvente etter dagens standard. Det følger med en cd med programvare for PC og mac, komplett og hurtig manual, lader, USB-kabel, stereo headset med fjernkonroll på ledningen, batteri og ett 256MB minnekort.

Display

Det 3”, lyssterke og lettleste displayet er en fryd å bruke. Touch teknologien LG har puttet inn i telefonen er særdeles presis og overgår alle andre touch display jeg har møtt på før. Jeg har store fingre å har ingen problem med å navigere i menyen eller skrive sms, mail etc. Man savner ingen stylus (eller pekepenn) noe som er en befrielse i seg selv. Displayets form og oppløsning har mange stusset litt på, men det har sin form fordi dette er en media telefon. Displayet har en cinema scope form (cinema scope er den aspect ratio film, en del musikkveideoer og serier spilles inn i) å dette er ett utrolig gjennomtenkt og ikke minst smart display valg. Det er nemlig er fryd å se film på den, ja til og med spillefilmer blir fantastisk på den. Dette er noe jeg setter pris på under fly turer da reisen blir lettere med underholdning. Mange reagerer på at det ikke er qwerty tastatur når man skal skrive melding etc., men for min del er ikke dette noe savn, dette gir større knapper og det er tross alt fortsatt en mobiltelefon.

Ytelse og Batteri

Telefonen er kjapp i responsen og man slipper unna med liten til ingen ventetid.

Den støtter Java MIDP 1.0 og MIDP 2.0 som lar deg laste ned programmer og spill.

På tidspunktet denne testen ble skrevet er det ikke mange programmer der ute som fungerer med touch funksjonen men fikk lastet ned noen spill, Opera mini og IMHere msn klient som fungerte bra med telefonen. Det er midlertidig å forvente att flere programmer og spill vil dukke opp både fra LG og andre utviklere.

Batteriet skal ifølge LG ha 3 timer tale og 12,5 døgn hviletid, noe som ikke er en imponerende brukstid. Men her har nok LG i motsetning til konkurentene opplyst en batteritid som er dårligere enn hva den i praksis er. Jeg vil etter egne teste og andres synspunkter oppgi en bukstid på i overkant av fire timer, noe som er godkjent med tanke på det store displayet.

Trådløs teknologi

Prada Phone har EDGE, noe som funker bra til henting av epost og lett surfing etter nyheter.

Mangelen på 3G er for meg i likhet med veldig mange der ute uviktig, men jeg trekker fortsatt litt for dette. Ett annet lite irritasjonsmoment er at den pre-installerte nettleseren ikke kan åpne alle www sider og du ender ofte opp med feilmeldinger som ”innholdet på siden er for stort”.

Men her er det ingen grunn til bekymring, last ned Opera mini å problemet er løst, nå kan du surfe hvor du vil.

Bluetooth funksjonen er bra og oversiktlig.

Mange vil nok se Prada Phone som akterutseilt med tanke på hva den kan by på under denne kategorien, men ha i minnet at ikke alle trenger 3G og GPS.

Nytte funksjoner

Utrolig bra og oversiktlig kalender, notisblokk, den mest avanserte mobil kalkulatoren jeg har møtt på, god enhets konverterer, dokumentbehandler og den råeste verdensklokka noen sinne produsert sier sitt: du har det du trenger! Verdensklokke funksjonen kan ikke beskrives konkret med ord, den må oppleves. Alle som har fått prøvd denne å sett hvordan det fungerer sitter igjen med ett stort smil og sier ”wow”. Den er nok enkel å utvikle, men her er det detaljene som teller. Når du åpner funksjonen får du opp jordkloden i globus form, nå kan du dra jordkloden rundt til du finner ønsket kontinent – trykk ok å det blir zoomet inn og store byer dukker opp på kartet – velg ønsket by og se hva klokken er der.

LG skal også ha skryt for klokken på telefonen, du har tilgang til å stille alarmen direkte fra utenom meny, du kan vise to tidssoner samtidig (for eksempel: tidssonen hjemme og der du befinner deg der og da).

Alt i alt synes jeg virkelig LG har trådd til her og gitt de generelt standard funksjonene en opp-pussing jeg lenge har savnet, dette er innovativt og nyskapende.

Underholdning

Det følger med fire spill som standard i Prada Phone, 2 av spillene er virkelig avhengighets dannende og gjør fint krav på touch teknologien.

Den innebygde musikkspilleren er utrolig bra og oversiktlig, telefonen leverer dessuten en meget bra lyd så her har du virkelig en erstatter til en vanlig MP3 spiller.

Det er også en FM-Radio som funker bra, å som vanlig er antennen å finne i headsettet.

Det medfølgende headsettet er overraskende bra, det gir en fyldig sammensatt lyd med fine toner og bra volum.

Tale opptakeren på telefonen fungerer meget bra, tar opp i god kvalitet og MP3 format.

Mediespilleren for video er i en klasse for seg selv hva angår mobiltelefoner. Den har aspect ratio innstillinger, tidslinje du kan dra til ønsket punkt av filmen med fingeren og den er utrolig kjapp. Så på media delen blir det full score for Prada Phone.

Det innebygde 2MP kameraet med optikk fra Schneider-Kreutznach har autofokus og tar overraskende bra bilder. Bildene blir skarpe og fine, samt har en detalj-rikhet andre 2MP kameraer skal se langt etter. Videodelen fungerer også bra å her får man igjen glede av detalj-rikhet selv om filmene kan virke å være litt i minste laget. Her ser det faktisk ut som LG har gjort ett bra valg i å ta i bruk optikk fra Schneider-Kreutznach.

Bilde fremvisningen på telefonen er veldig bra og nok en gang kommer den store skjermen til sin rett.

Telefonen bruker Micro SD for lagring av media, det er imidlertid ikke Hotswap av minne kort, du må ut med batteriet for å komme til det. Dette vil nok for noen være ett irritasjonsmoment, men man skal uansett alltid slå av ett elektrisk apparat før man tar ut minnet!

Konklusjon

Prada Phone by LG er en design statement, en meget vellykket en sådan.

Du finner ikke lekrere telefon på markedet i dag og det er ett særdeles imponerende arbeid som er utført på denne telefonen. Kvalitets følelsen og de mange finurlige løsningene skal du lete lenge etter å finne maken til. Men det koster penger, mye penger. Å tatt i betraktning av at man her ikke har 3G vil nok mange synes dette er svært overprisete saker. Men mangelen på 3G til side, du får definitivt valuta for pengene. Ingen andre telefoner på det norske markedet i dag er like egnet til video. Musikkspilleren er utrolig bra og oversiktlig. Ja faktisk så er alt som har med media å gjøre utrolig bra på denne telefonen. Jeg personlig er glad for at LG har valgt å la deg skrive slik du er vant til fra mobiltelefoner og droppet qwerty, men dette er smak og behag. Touch teknologien er utrolig bra, å du vil ikke savne knapper etter ett døgn i Prada Phones selskap. Denne telefonen kan trygt anbefales til dere som ikke trenger 3G og GPS, den er tross alt i bunn og grunn laget for å vise frem. Så start flight mode, len deg tilbake i stolen og nyt en film på den 3” fantastiske skjermen.

Pluss

Utrolig lekker

Stor og god skjerm

Bra touch teknologi

Gode menyer

Bra kamera

Fantastisk media del

Minus

Mangler 3G

Stiv Pris

Karakter: 5+

Sjekk ut video for presentsjon:

http://www.gsmarena.com/lg_ke850_prada-video-1828.php

Endret av mobifil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde den en ukes tid før jeg solgte den.. helt grei telefon, men jeg synes den var kjip. Utrolig lett og føltes så plastikkaktig.

Skaffet meg en Neonode N2 nå som bygger på samme prinsippet og den er rimeligere og mye bedre spør du meg. Riktignok har Prada en stor og fin skjerm. :)

Lenke til kommentar
Hadde den en ukes tid før jeg solgte den.. helt grei telefon, men jeg synes den var kjip. Utrolig lett og føltes så plastikkaktig.

Skaffet meg en Neonode N2 nå som bygger på samme prinsippet og den er rimeligere og mye bedre spør du meg. Riktignok har Prada en stor og fin skjerm. :)

9372965[/snapback]

Har nå fått tilbringt to dager med Neonode N2 og må si meg uenig i at den er bedre. Skjermen er for liten til å være en touch skjerm, dessuten har den rett og slett for dårlig oppløsning.

Hvor du har det fra at Prada Phone virker platikaktig skjønner jeg ikke, men smaken er som baken, men dette er hvertfall den siste følelsen både jeg og andre har sittet igjen med.

Prada Phone er dog uansett en bedre media telefon, har bedre kamera, en mye mye bedre skjerm, den har EDGE og MP3 spilleren er mye bedre.

Dessuten er batteritiden på Neonode N2 helt latterlig, det er faktisk det dårligste jeg har opplevd og det fortsatte å være elendig etter flere ladinger.

Jeg ville gitt Neonode N2 karakter 4 dog mest pga den er liten og forholdsvis spennende. Skulle jeg gått grundigere til verks i test av den ville den nok ikke nådd en 4...det er synd siden jeg gledet meg til denne telefonen.

Men som sagt, smaken er som baken.

Lenke til kommentar

9372965[/snapback]

Har nå fått tilbringt to dager med Neonode N2 og må si meg uenig i at den er bedre. Skjermen er for liten til å være en touch skjerm, dessuten har den rett og slett for dårlig oppløsning.

Hvor du har det fra at Prada Phone virker platikaktig skjønner jeg ikke, men smaken er som baken, men dette er hvertfall den siste følelsen både jeg og andre har sittet igjen med.

Prada Phone er dog uansett en bedre media telefon, har bedre kamera, en mye mye bedre skjerm, den har EDGE og MP3 spilleren er mye bedre.

Dessuten er batteritiden på Neonode N2 helt latterlig, det er faktisk det dårligste jeg har opplevd og det fortsatte å være elendig etter flere ladinger.

Jeg ville gitt Neonode N2 karakter 4 dog mest pga den er liten og forholdsvis spennende. Skulle jeg gått grundigere til verks i test av den ville den nok ikke nådd en 4...det er synd siden jeg gledet meg til denne telefonen.

Men som sagt, smaken er som baken.

9379671[/snapback]

Såklart har man forskjellige behov og forskjellig smak - og godt er det. :)

Neonode N2 fungerer utmerket ut skjermen er helt ok til normalt bruk. Skriften på Prada'en er jo bare mangedoblet i menyer og slikt... Jeg gledet meg også til Prada, men etter jeg fikk prøve den på et kurs med jobben var jeg usikker. Allikevel bestilte jeg et eksemplar (faktisk ikke mer enn 3.000 kr.) og den var lekker - uten tvil! Men den svære mobilen veier ingenting og når i tillegg dekselet ser veldig billig ut og føles ut som tynn plastikk skuffet den meg.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

hei sann

Jeg har nå hatt denne mobilen en liten stund.

det først jeg ville endre var meldings tonen som finnes på mobilen.

etter det jeg så var det bare 4 altarnativer som jeg kunne velge mellom. dette synes jeg er litt dårlig.

Jeg overførte en ny meldings tone fra den gamle mobilen min over til min nye og dette gikk fint.

men jeg klarer ikke å sette den nedlastede tonen som meldings tone.

er det noen som vet hvordan jeg kan velge en annen meldings tone bortsett fra dem som allerede

finnes på mobilen?

Har selv prøvd mange ganger, men ser ikke ut til å finne ut av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...