asdf9321asdf1234 Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Hva manglet i manualen? Lenke til kommentar
KristianW Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Noen som vet om sensitiviten til D3 er like sensitiv som 1D2/3? Får man lik eksponering med samme lukker, blender og ISO 1600 f.eks, eller må man litt høyere opp i ISO med D3? Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) E3, 40D, A700 og A200 er alle blitt testet av akam, hvorfor er ikke D300 eller D3 blitt testet? Vurderer innkjøp av D300 til sommeren, innen da burde 17-55 og 85 f/1.8 være på plass, og mine objektiv behov i grove trekk være dekket. Det som først og fremst frister er byggekvalitet/værtetning og bedre ISO-egenskaper. Jeg tar en del lange turer i skog og mark, og det blir tatt en del bilder håndholdt i skumringstid der det blir litt vel mye støy på D80´en. Bortsett fra dette dekker i grunn D80´en mitt behov. Dere som allerede besitter en D300, vil en oppgradering være verdt det for meg eller er ISO-egenskapene til D300 oppskrytte? Endret 29. februar 2008 av JohnMerrick Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 E3, 40D, A700 og A200 er alle blitt testet av akam, hvorfor er ikke D300 eller D3 blitt testet? Vurderer innkjøp av D300 til sommeren, innen da burde 17-55 og 85 f/1.8 være på plass, og mine objektiv behov i grove trekk være dekket. Det som først og fremst frister er byggekvalitet/værtetning og bedre ISO-egenskaper. Jeg tar en del lange turer i skog og mark, og det blir tatt en del bilder håndholdt i skumringstid der det blir litt vel mye støy på D80´en. Bortsett fra dette dekker i grunn D80´en mitt behov. Dere som allerede besitter en D300, vil en oppgradering være verdt det for meg eller er ISO-egenskapene til D300 oppskrytte? Nå hadde jeg A100 før da, men for min del; Ja, det var uten tvil verdt hver eneste krone. Merker at VR/SSS kunne vært trengt til tider, men det er sånn det er. Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 .....Jeg tar en del lange turer i skog og mark, og det blir tatt en del bilder håndholdt i skumringstid der det blir litt vel mye støy på D80´en. Bortsett fra dette dekker i grunn D80´en mitt behov. Dere som allerede besitter en D300, vil en oppgradering være verdt det for meg eller er ISO-egenskapene til D300 oppskrytte? Jeg har både D80 og D300. D300 er et helt annet nivå. D80 er plast og atter plast. Største problemet med D300 og turer i skog og mark er tyngden. Dersom du henger på Nikons "gullring" optikk begynner tyngden å bli merkbar. Med D300 er ISO 800 blitt standard setting for meg, på D80 kjører jeg vanligvis med ISO 200 . Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Noen som vet om sensitiviten til D3 er like sensitiv som 1D2/3? Får man lik eksponering med samme lukker, blender og ISO 1600 f.eks, eller må man litt høyere opp i ISO med D3? Lyssensitivitet er kalibrert etter ISO-standard (International Standards Organization), altså får man helt lik eksponering med D3 mot 1D3. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Lyssensitivitet er kalibrert etter ISO-standard (International Standards Organization), altså får man helt lik eksponering med D3 mot 1D3.Nei, ikke nødvendigvis. Canon har vist seg å ha litt annen eksponering enn bla. Nikon, med samme lukkertid og blender. På samme måte har en del Sigma-objektiver vist seg å ha litt større blender enn oppgitt... Lenke til kommentar
KristianW Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Broderns D200 trengte over ett iso-steg høyere for å få samme eksponering som min 1D2 (med samme blender og lukker). Jeg vurderer en D3 men synd om ett av de 2 iso-stegene som D3 er bedre enn andre kamera "faller bort". Derfor jeg spør om noen har erfaring eller hørt/lest noe om dette. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Broderns D200 trengte over ett iso-steg høyere for å få samme eksponering som min 1D2 (med samme blender og lukker). Jeg vurderer en D3 men synd om ett av de 2 iso-stegene som D3 er bedre enn andre kamera "faller bort". Derfor jeg spør om noen har erfaring eller hørt/lest noe om dette.Nei, så mye skal det ikke være. Typisk har Canon hatt følsomhet på omlag 25% høyere, altså at ISO100 på Canon tilsvarer ca ISO125 på Nikon. Det høres ut som noe er feil med ett av deres kameraer, eller at du med Canon har et mer lyssensitivt objektiv (f.eks. Sigma som typisk har slike objektiver, men noen Nikon-objektiver er mørkere enn andre også - 70-200VR krever bl.a. litt eksponeringskompensasjon for å gi samme eksponering på 70mm som 24-70. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Noen som vet om sensitiviten til D3 er like sensitiv som 1D2/3? Får man lik eksponering med samme lukker, blender og ISO 1600 f.eks, eller må man litt høyere opp i ISO med D3? Jeg sammenlignet min D3 & min gamle 1D-III og de var totalt like i alle fall. ST Lenke til kommentar
SRD Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Noen som vet om sensitiviten til D3 er like sensitiv som 1D2/3? Får man lik eksponering med samme lukker, blender og ISO 1600 f.eks, eller må man litt høyere opp i ISO med D3? Jeg sammenlignet min D3 & min gamle 1D-III og de var totalt like i alle fall. ST Litt av en samling kamera du har Snakenor :O Du må bare si ifra hvis du tilfeldigvis skulle ha noen til overs Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Noen som vet om sensitiviten til D3 er like sensitiv som 1D2/3? Får man lik eksponering med samme lukker, blender og ISO 1600 f.eks, eller må man litt høyere opp i ISO med D3? Jeg sammenlignet min D3 & min gamle 1D-III og de var totalt like i alle fall. ST Litt av en samling kamera du har Snakenor :O Du må bare si ifra hvis du tilfeldigvis skulle ha noen til overs Har ikke 1D-III lenger :-) Lenke til kommentar
SRD Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Men tror likevel at signaturen din er identisk med toppen av ønskelisten til de fleste her på akam-forumet Lenke til kommentar
KristianW Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Noen som vet om sensitiviten til D3 er like sensitiv som 1D2/3? Får man lik eksponering med samme lukker, blender og ISO 1600 f.eks, eller må man litt høyere opp i ISO med D3? Jeg sammenlignet min D3 & min gamle 1D-III og de var totalt like i alle fall. ST Godt å høre! Jeg vurderte å sende deg en PM ettersom jeg vet du har brukt begge. Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Vil gjerne se eksempel på det k-ryeng snakker om.. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 (endret) Mottok batterygrip i posten idag. Ser veldig bra ut, men skuffende at det ikke er plassert en on/off knapp ved utløser slik som på huset. MEN, sliter litt med å oppnå 8fps. Har en hel hau med batterier her. Noen er har 8 stk 2500mAh Shine batterier, 6 2300 mAh X-power batterier og 4 2700mAh GP batterier. Har prøvd endel forskjellige blandinger, men ingenting gir meg 8 fps. Har et SD Extreme III 8gb, men merkelig hvis dette setter begrensningen synes jeg. Slik jeg forsåtr det er det ingenting i menyene som begrenser dette; det med andre ord bare å ha den på Ch og skyte i vei. Noen med løsning? Oppdatering: Kjørte bildene med kvalitet "fine" og fikk da 8fps. Det er mao kortet som bremser. MEN, det sto fortsatt at 6 bilder var maks burst kapasitet, og den stoppet deretter. Farten tilsa derimot 8fps. Ligger det andre ting i menyen som kan bremse? Hvilke kort bør være gode og "fornuftig" i pris ift til at jeg ønsker muligheten for 8fps. Endret 3. mars 2008 av MyBigMouth Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Har du satt kameraet til å bruke batterigrep først, så internbatteri? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Slå av "long exposure NR" i Custom-menyen, så dobler du bufferet for burst. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Vil gjerne se eksempel på det k-ryeng snakker om..Det ble diskutert her på forumet for ganske lenge siden, og en kilde jeg da i hvert fall anså som pålitelig påstod det (mener det ble lagt frem eksempler også). Skal ikke påstå hardnakket at det stemmer med alle Canon/Nikon-kameraer, eller at det fremdeles gjelder. Det kan for alt jeg vet ha vært forskjellig filosofi ang. eksponering som har ligget til grunn. Er vel rundt to år siden nå, så jeg husker ikke sikkert... Forøvrig har optikk også litt å si i den sammenhengen. Optikk fra to produsenter, kan gi litt forskjellig eksponering selv om de har samme spesifikasjoner. Det kan være de har rundet av brennviddene eller blenderåpningen litt forskjellig, samt at det _er_ litt forskjell i transmisjon av lys i forskjellig glass. Normalt tar nok produsentene høyde for dét, men det varierer nok hvor nøyaktige de er. Jamm mente forøvrig at Nikkor 24-70 og 70-200VR gav litt forskjellig eksponering, med 24-70 trengte han ikke eksponeringskompensasjon, mens med 70-200VR brukte han fast ca 0.7-1EV kompensasjon for å oppnå lik eksponering. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 ...MEN, sliter litt med å oppnå 8fps. Har en hel hau med batterier her. Noen er har 8 stk 2500mAh Shine batterier, 6 2300 mAh X-power batterier og 4 2700mAh GP batterier... Er det oppladbare batterier? I såfall kan det hende de ikke leverer nok spenning (1.2V kontra 1.5V)- uten at jeg vet om det skulle påvirke hastigheten- Ta en kikk i manualen. For min del understreker dette bare at jeg burde gå for en løsning med EN-EL4a og bytte ut Nikon F100 med en F6, så forenkles verden littegranne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå