HåkonN Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Personlig mener jeg at litt støy er en god ting, som gir bildene liv (null støy = plastikk), og Fotografi klager jo definitivt ikke på bildekvaliteten. Jeg tenker i retning av at Canon har en så forbasket god bildebrikke at de nærmest har slått av støyreduksjon - resultatet er at syntetiske støytester gir pussige utslag, men at man får et mer "organisk" resultat. Kun speklulasjoner altså... Jeg har fint lite å backe det opp med, ut over at jeg ikke tror Canon hadde sluppet et kamera med elendig bildebrikke... (upålitelig AF, kanskje, men... ) 1Ds har såpass med støy fordi Canon har presset ekstremt mange piksler inn på en forholdsvis liten sensor. Noiseremoval kan nok gi plastikk-følelse fordi slik behandling også fjerner små detaljer. En annen vinkling kan være at vi er så vant til å se støy på våre bilder, at bilder uten støy unaturlige ut. Et godt eksempel er Hasselblad får 1Ds & co til å se ut som et kompaktkameraer i direkte sammenligning (under opplyste forhold), men igjen til en helt annen pris. Det er ikke dermed sagt at bildebrikken til 1Ds er dårlig, noe den selvfølgelig ikke er. Jeg mener bare at støy er en direkte negativ konsekvens av jakten på flere piksler, og ikke noe bevisst valg. Personlig har jeg litt problemer med å se det helt store bruksområdet til 1Ds, spesielt med tanke på hvilken prisklasse den er i. Endret 23. februar 2008 av JohnnyKnoxwille Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Sikker på at dette er 25600? EXIF sier 3200... Beklager, jeg har nok limt inn feil bilde. Skal se om jeg finner igjen det riktige. Funnet på nettet det her.... Endret 23. februar 2008 av JohnnyKnoxwille Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Jeg sitter nå bare å venter på at Canon kommer med et kamera med D3 sin ytelse i en 30D/40D kropp. Det kan ta sin tid, så jeg får spe på med litt god optikk imens. Ditto. Men alt jeg mangler av optikk nå, er 17-40/4L (eventuelt en billigere løsning, Sigma eller Tamron), 85/1.8 (som jeg får billig gjennom jobben) og en ordentlig fisheye. Da har jeg vel det meste jeg trenger. (Hva skal jeg kjøpe først? ) Flytt spørsmålet over til chatte-tråden så kan vi jo vurdere litt frem og tilbake. Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 1Ds har såpass med støy fordi Canon har presset ekstremt mange piksler inn på en forholdsvis liten sensor. Streng tatt så har de ikke det. Det er fler piksler per kvadratmillimeter på en Nikon D300. Det er samme pikseltetthet som EOS 40D; mao. det samme som Nikon D200. Noiseremoval kan nok gi plastikk-følelse fordi slik behandling også fjerner små detaljer. Høres rimelig ut. En annen vinkling kan være at vi er så vant til å se støy på våre bilder, at bilder uten støy unaturlige ut. Et godt eksempel er Hasselblad får 1Ds & co til å se ut som et kompaktkameraer i direkte sammenligning (under opplyste forhold), men igjen til en helt annen pris. Det er jo mulig. Det er ikke dermed sagt at bildebrikken til 1Ds er dårlig, noe den selvfølgelig ikke er. Jeg mener bare at støy er en direkte negativ konsekvens av jakten på flere piksler, og ikke noe bevisst valg. Personlig har jeg litt problemer med å se det helt store bruksområdet til 1Ds, spesielt med tanke på hvilken prisklasse den er i. Målgruppen til 1Ds er de som idag bruker mellomformat til landskapsfotografering osv, og som ikke har gått digital enda. Studioer som synes Hasselblad & Co blir dyrt osv. Tom Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Jeg fant ikke igjen bildet med ISO 25600, så jeg løp ut i stuen og tok like greit et bilde selv. Har kjørt det gjennom noise removal software (Dfine). Det var nesten bekkmørkt i stuen når bildet ble tatt. Tatt uten stativ på 1/25 sec og med blender f/2.8, så det hadde nok blitt en smule skarpere med en litt bedre lukkertid. Er fullt brukbart til enkelte ting. Endret 24. februar 2008 av JohnnyKnoxwille Lenke til kommentar
Linken Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Har planer om å gå til innkjøp av en minnekortleser, samt utvide med et minnekort til. Har et Sandisk CompactFlash Extreme IV 4GB fra før. Minnekortleser har jeg ingen erfaring, så dersom dere kunne gitt meg noen anbefalinger, ville det vært fint. Tenkte å bestille på nettet. Skal også ha et nytt 2GB eller 4GB kort. Det er kanskje ikke noen kort som kommuniserer bedre med Nikon D300, enn andre? Endret 24. februar 2008 av Linken Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Har planer om å gå til innkjøp av en minnekortleser, samt utvide med et minnekort til. Har et Sandisk CompactFlash Extreme IV 4GB fra før. Minnekortleser har jeg ingen erfaring, så dersom dere kunne gitt meg noen anbefalinger, ville det vært fint. Tenkte å bestille på nettet. Skal også ha et nytt 2GB eller 4GB kort. Det er kanskje ikke noen kort som kommuniserer bedre med Nikon D300, enn andre? Spørs om du skal ha leser til bruk sammen med laptop, PC eller både og. De raskeste leserene bruker FireWire800, tror ikke at der er noen laptop som kan bruke FW800 direkte. Skal du bruke FW800 på laptop må du bruke både Express adapter og ekstra strømforsyning. Til PC får du FW800 PCI kort og slipper ekstra strømforsyning. Både Sandisk og Lexar har USB og Firewire lesere til sine topp kort. Endret 24. februar 2008 av Jamm Lenke til kommentar
Linken Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Har planer om å gå til innkjøp av en minnekortleser, samt utvide med et minnekort til. Har et Sandisk CompactFlash Extreme IV 4GB fra før. Minnekortleser har jeg ingen erfaring, så dersom dere kunne gitt meg noen anbefalinger, ville det vært fint. Tenkte å bestille på nettet. Skal også ha et nytt 2GB eller 4GB kort. Det er kanskje ikke noen kort som kommuniserer bedre med Nikon D300, enn andre? Spørs om du skal ha leser til bruk sammen med laptop, PC eller både og. De raskeste leserene bruker FireWire800, tror ikke at der er noen laptop som kan bruke FW800 direkte. Skal du bruke FW800 på laptop må du bruke både Express adapter og ekstra strømforsyning. Til PC får du FW800 PCI kort og slipper ekstra strømforsyning. Både Sandisk og Lexar har USB og Firewire lesere til sine topp kort. Den skal kun brukes til laptop (PC og) etterhvert en Macbook. Sett på disse fra komplett.no Kingston og Kingston kortleser Vurderer og bestille disse i dag, så håper de er av god kvalitet. Og ikke minst at kortleseren kommuniserer med kort fra andre leverandører. Endret 24. februar 2008 av Linken Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Sett på disse fra komplett.no Kingston og Kingston kortleser Vurderer og bestille disse i dag, så håper de er av god kvalitet. Og ikke minst at kortleseren kommuniserer med kort fra andre leverandører. Tror nok jeg ville ha tatt et trinn opp på stigen. Gå for Lexar 300x eller Sandisk Extreme IV . Blir liksom litt feil å spare småpenger på kort og leser. Bruk kort som ikke "bremser" bufferen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Enig med Jamm. Kjøp et Sandisk Extreme III/IV kort (III til D300 og IV til D3), og en Sandisk Extreme kortleser. Da får du et meget stabilt og raskt kort, og en kortleser som er spesielt tilpasset Extreme III-kortenes raske overføringshastighet. Prisen på minnekortet avhenger av variant og kapasitet, men kortleseren koster vel maks 300 kroner. Endret 24. februar 2008 av Super8 Lenke til kommentar
_ART_ Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Jeg får ikke sjekket exif nå, men jeg er bra sikker på at dette er iso 1600. Bildet er ubehandlet. Lenke til kommentar
Linken Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Enig med Jamm. Kjøp et Sandisk Extreme III/IV kort (III til D300 og IV til D3), og en Sandisk Extreme kortleser. Da får du et meget stabilt og raskt kort, og en kortleser som er spesielt tilpasset Extreme III-kortenes raske overføringshastighet. Prisen på minnekortet avhenger av variant og kapasitet, men kortleseren koster vel maks 300 kroner. Flott, da satser jeg på det. Holder nok med et 2GB kort i og med at jeg allerde har et på 4GB. Ikke ofte jeg fyller opp 4GB kortet, men føler det er lurt å ha et som backup. Lenke til kommentar
EspenE Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Skifter litt tema her. Skjermen på D300 er jo strålende, det er alle enige om, men jeg har et lite spørsmål om den som noen kanskje kan svare på? Hvor mange trykk på forstørrelsesknappen skal til før du får et utsnitt som omlag tilsvarer det vi kaller 100% crop ved skjermvisning? Har selvfølgelig surret rundt i instruksjonboken etter svar, men har ikke funnet noe enda. På side 220 står det noe om at du kan zoome inn til 27X men det er jo langt over 100% og jeg ser tydelig pixelering ved denne forstørrelsen. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Skifter litt tema her. Skjermen på D300 er jo strålende, .... Du skifter slettes ikke tema. Tema for denne tråden er faktisk D300 og D3, ikke minnekort fra Kingston vs Sandisk. Skjerpings, så ikke de med riktig postede uttalelser slik som Espen føler at de er i feil tråd. Jeg har selv vært skyldig i mye OT, men dette ble for fjernt. Det har jo absolutt ingenting med tråden å gjøre overhodet, siden det ikke handler om kameraer i det hele tatt. Lenke til kommentar
Linken Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Skifter litt tema her. Skjermen på D300 er jo strålende, .... Du skifter slettes ikke tema. Tema for denne tråden er faktisk D300 og D3, ikke minnekort fra Kingston vs Sandisk. Skjerpings, så ikke de med riktig postede uttalelser slik som Espen føler at de er i feil tråd. Jeg har selv vært skyldig i mye OT, men dette ble for fjernt. Det har jo absolutt ingenting med tråden å gjøre overhodet, siden det ikke handler om kameraer i det hele tatt. Edit: endret innlegget til en PM. Endret 25. februar 2008 av Linken Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Hvor stor batterikapasitet gir 8 AA-batteri i vertikalgrepet? Har litt lyst på vertikalgrep, men er redd det grenser mer mot utstyrsfascinasjon enn behov.. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Tja, internbatteriet er 7.2V / 1500mAh, 8xAA er 9.6V / 1800 -> 2500mAh ettersom hva slags oppladbare du bruker... ergo gir internbatteriet ca. 10.8Wh, mens batterigrep med 2000mAh batterier gir 19Wh Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Er det sånn at CaptureNX følger med alle D300 som selges? Mente jeg leste en plass at det kun var første x-antall som fikk med seg denne. Men så ser jeg på beskrivelsen til JapanPhoto at det under øvrig står: Capture NX nøkkel til nedlasting av fullverdig program Betyr det at de selger fortsatt fra de første som kom på markedet, eller er det bare jeg som har misforstått, eller er det rett og slett en feil fra JapanPhoto sin side? mulig det er nevnt tidligere, men må ærlig innrømme at jeg ikke har lest drøssevis av innlegg bakover. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Nikon sender fortsatt ut D300'er med gratis Capture NX så vidt jeg vet. Eller nå sjekket jeg ikke de aller siste vi fikk inn for et par dager siden, men de vi selger akkurat nå har ihvertfall det. Lenke til kommentar
Linken Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 (endret) I fare for å bli raskere og bedre kjent med D300 har jeg gått til innkjøp av denne videoen. Koster villedende 55 USD, men fikk kjøpt filmen fra samme butikk gjennom ebay for 33 USD + 7 USD i frakt. Ca. 220,- NOK. Spent på å få den i spilleren! Endret 29. februar 2008 av Linken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå