Gå til innhold

Nikon D300 og D3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ikke si jeg er fjellstø akkurat, men kan det ikke bare være at det er snakk om en av hvert, som blir to, som er flertall?

Hva er det forresten denne fyren har gjort for å høste slik internasjonal respekt i Nikon-miljøet? Og kan noen vææææære så snill og donere en ny nettside og en CMS til han?

Lenke til kommentar

KR sitt eksempel på CA:

200_9717.jpg

300_0789.jpg

Mulig det ligger en CA korrigering i softwaren til kamera? Håper å se noen slike eksempler fra flere hold.

What is this weird juju? It even worked on my old manual focus 8mm fisheye. Is it a magic sensor, magic firmware keyed to the specific lens (sorry 3rd party lens users) or is it clever firmware that looks for odd fringes on any image?
ahh kjent KR stil:D

Link: http://kenrockwell.com/nikon/d300.htm

Må si jeg liker mye av det KR skriver, mange gode tips, men samtidig utrolig mye man bare må ignorere...

Og jeg støtter det at han seriøst burde få gjort noe med den nettsiden sin..

Endret av jvc1986
Lenke til kommentar
Mulig det ligger en CA korrigering i softwaren til kamera? Håper å se noen slike eksempler fra flere hold.

Dette har ikke vært så mye omtalt, men da kameraene ble annonsert, så ble det sagt at de automatisk ville korrigere for CA, og jeg har sett flere rapporter på at det faktisk funker ja.

...KR...

Og jeg støtter det at han seriøst burde få gjort noe med den nettsiden sin..

Blander du sammen BR og KR nå? (ref snakket om den heller traurige siden til BR lenger oppe...) ;)

Lenke til kommentar
Skal ikke si jeg er fjellstø akkurat, men kan det ikke bare være at det er snakk om en av hvert, som blir to, som er flertall?

Om det var snakk om entall, så ville "samples" vært overflødig. Dog blir det litt OT å diskutere engelsk grammatikk her... :)

Hva er det forresten denne fyren har gjort for å høste slik internasjonal respekt i Nikon-miljøet? Og kan noen vææææære så snill og donere en ny nettside og en CMS til han?

Jeg vet ikke om jeg er den rette til å forsøke å svare på det, men BR har vært profesjonell fotograf siden 1965, i tillegg til en doktorgrad i "Statistical Ecology". Bakgrunnen hans som forsker har nok gitt ham den "rette" innstillingen til utstyret ifht. testing, dvs. metodisk testing fundert på teoretisk kunskap om hva han driver med, og det er sånn guruer skapes. At han har vært så lenge i gamet har gitt ham muligheten til å teste (og eie) nær sagt alt som er produsert til F-fatningen:

U021008463.jpg

(jeg tror jeg ser en 120mm Medical-Nikkor med innebygd lyskilde nede og litt til venstre - den med gul merkelapp oppe til høyre... nr. 3 fra kanten, med "knekk" på er sikkert den hjemmemodda T/S-greia hans (en 28mm shift, som han har bygd på med tilt, om jeg husker riktig) :))

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Dette har ikke vært så mye omtalt, men da kameraene ble annonsert, så ble det sagt at de automatisk ville korrigere for CA, og jeg har sett flere rapporter på at det faktisk funker ja.

Dersom det er basert på objektivinformasjon, vil det være triste nyheter for tredjepartsleverandører av objektiver. Spesielt ille blir det hvis de implementerer forvrengningskorreksjon à la DxO Optics for Nikkor-objektiver i kamera - da vil nær sagt Sigma, Tamron og Tokina måtte legge ned på proff-markedet...
Lenke til kommentar

Dersom det er basert på objektivinformasjon, vil det være triste nyheter for tredjepartsleverandører av objektiver. Spesielt ille blir det hvis de implementerer forvrengningskorreksjon à la DxO Optics for Nikkor-objektiver i kamera - da vil nær sagt Sigma, Tamron og Tokina måtte legge ned på proff-markedet...

Jeg tror det heller henger sammen med andre løsninger, primært i forbindelse med sensoren. Det kan være en endring i utforming av mikro-linsene, en anne coating på det ytterste glasset/filteret. Eller det kan være en annen måte å bruke bayer-filteret.

Grunnen til at jeg tror det er slik, er at det er mer CA på digitalt enn film. Så da bør det være sensor/bayerfilter/software-algoritmer som er årsaken.

Hvis dette gjelder kun D3, så kan det være så enkelt at ettersom FF har et større areal, minskes CA tilsvarenede. Noen som har tall/erfaring fra Canon? F.eks. CA på 5D kontra 30D/40D med samme objektiv ?

Tom

Lenke til kommentar
Hvis dette gjelder kun D3, så kan det være så enkelt at ettersom FF har et større areal, minskes CA tilsvarenede. Noen som har tall/erfaring fra Canon? F.eks. CA på 5D kontra 30D/40D med samme objektiv ?
Bildene tidligere i tråden, viser at det er bedre på D300 også.

Så vidt jeg har forstått, er det også snakk om korreksjon, ikke forbedret signalbehandling. Slik jeg tolker dét, betyr det at de ikke bare korrigerer de fenomenene som oppstår i forbindelse med sensoren (bayer-filtrering etc), men også at de faktiske avvikene i glasset korrigeres.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Bildene tidligere i tråden, viser at det er bedre på D300 også.

Så vidt jeg har forstått, er det også snakk om korreksjon, ikke forbedret signalbehandling. Slik jeg tolker dét, betyr det at de ikke bare korrigerer de fenomenene som oppstår i forbindelse med sensoren (bayer-filtrering etc), men også at de faktiske avvikene i glasset korrigeres.

Det bør i såfall være lett å teste når man faktisk får kamera.

Tom

Lenke til kommentar

Dette kommer til å bli en morsom tråd når folk begynner å få kamerane + de skikkelige reviewsene begynner å komme..(vet det er en her inne som har fått det) over 1300 innlegg FØR noen idetheletatt har gjort noe annet enn å prøveholde det i butikk/messe..hehe

tipper vi kommer til å ha over 2000 innlegg før jul :!:

Endret av romanticide
Lenke til kommentar
Fikk nettopp vite at Fotosentralen får et stort nok antall kameraer, til at jeg får mitt i første sending i allefall :)

Bestilte meg greppet nå også da :)

Ditto her, har allerede bedt dem sende express over natt med utkjøring Lørdag (hvis de får dem på fredag da):DD

Edit: Har ikke bestilt grep ennå da, forsatt usikker på om det er verdt det..

Endret av jvc1986
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...