Gå til innhold

Nikon D300 og D3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ringte Japanfoto i dag og de har ikke fått noen annen dato for D300 enn midten av desember. Merkelig at andre nettbutikker synes å ha fått denne informasjonen.

Japanphoto er vel litt spesielle her siden de gråimporterer. Nikon norge har sagt at utsending starter 30/11, så den datoen gjelder vel for alle som får kameraer fra Nikon norge.

Gratulerer som kanskje norges første D300 eier ZeVs^! Kjøpte du grep i samme slengen eller?

Lenke til kommentar

Det er utrolig spennende at kamerahusene nå begynner å komme de første kjøperne i hende. Endelig får vi noen indikasjoner på om de enorme forventningene blir møtt. I den sammenhengen tillater jeg meg å sakse inn litt morsom lesning fra to diametrale motsetninger i Nikonleiren. Først ut er Ken Rockwells første vurdering av D300 og høy ISO:

High ISO noise is different from the D200. Neither is much better than the other. High ISO noise has almost nothing to do with image quality unless you're silly, since I shoot in moonlight at the lowest ISO on a tripod anyway. I only cranked up the ISO to see what happens.

The D300 uses less noise reduction (NR or deliberate blurring) than the D200 at low ISOs so it's sharper and noisier than the D200 around ISO 200 and 400. The D300 uses much more NR at high ISOs, so it's softer and fuzzier than the D200.

D300 images at ISO 6,400, seen at 100%, look downright veiled. hazy and dreamy from all the noise reduction. I can get similar results from my D200 using my High ISO trick to shoot the D200 at ISO 6,400. The D300 crushes the blacks more at high ISOs, so the D200 shows more noise and shows more shadow detail.

Hjelp! Hva om den ekstremhøye lysfølsomheten til D300 IKKE er løsningen på alle ens fotografiske problemer? Hva om en av (de latterligste) kronargumentene for å bytte fra D200 ikke holder mål som forventet?? Dette blir gøy!

Det er kanskje passende å fortsette med en linje fra Thom Hogan:

Prepare for the Worst/Prepare for the Best

Nov 18--We've got New Camera Week coming up, so just a word of warning: prepare for the worst. And prepare for the best. It was the best of pixels, it was the worst of pixels...

When new products come to market, the ones with lots of buzz all go through the same see-saw of reaction. Nikon has managed to hype the D300 and D3 so much that it is nearly inevitable that there will be deflation when unreachable expectations are not met. I call it the Law of the Sine Wave: it's hot, it's not, it's hot, it's not.

Nå merker jeg at lykken over å ha latt den verste D300 stormen feie forbi passer meg ganske bra. Jeg kan ikke helt si jeg så at D300 skulle være en naturlig mellomstasjon for meg i mitt egentlige mål om å oppleve en fullformat Nikon. - D3 derimot er en helt annen sak. Det har så langt imponert meg på grensen til det urasjonelle og jeg ser for meg at de balanserte D3eierne kommer til å finne lykken.

I tiden frem mot en entusiast-FX (eller D3X) får jeg stagge min største misunellse til D3eierne med å skyte så mye 6x6 og 6x7 jeg bare klarer, hehe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Ringte Japanfoto i dag og de har ikke fått noen annen dato for D300 enn midten av desember. Merkelig at andre nettbutikker synes å ha fått denne informasjonen.

Japanphoto er vel litt spesielle her siden de gråimporterer. Nikon norge har sagt at utsending starter 30/11, så den datoen gjelder vel for alle som får kameraer fra Nikon norge.

Gratulerer som kanskje norges første D300 eier ZeVs^! Kjøpte du grep i samme slengen eller?

Takk for det.. Jeg kjopte nok bare kamerahuset samt en 18-70mm linse. Da var feriebudsjetett mitt allerede sprengt ;)

Jeg gir terningkast 2 i brukervennlighet pga kinesisk manual :) Bortsett fra det er kameraet helt raatt!

Lenke til kommentar

First off, et lite tips/advarsel som sikkert har vært oppe før, men er verd å repetere: Når jeg var på Electroworld-messa og snakket med folka på Nikon-standen sa de at det ikke er worldwide garanti på kameraene (bare på optikken). Så kjøper du en D300 noe annet sted enn Norge så bør du krysse fingrene for at du ikke får problemer. Dog, i en trivelig prat med Schnoodleboy på et vorspiel ble jeg opplyst om at dette ikke gjelder pro-kameraene, så hvis D2** eller D3 er din greie har du ingenting å frykte.

Ellers var jeg innom FotoVideo i Oslo på fredag, da jeg var litt bekymret for min ventelisteplass siden jeg ikke hadde fått noen epost om leveransedato. I butikken kunne han ta opp min ordre på skjermen og jeg fikk med egne øyne lese at min D300 er klart for henting i første uke av desember hvis Nikon holder det de lover mht. leveranse.

Og til slutt, jeg er ikke sikker på om jeg lar meg skremme av Ken Rockwell. Skal vel ikke lete så veldig lenge i hans arkiv før man finner "vurderinger" som det er bred Uenighet om: :hmm: . Jeg gleder meg ihverfall til å få min!

Lenke til kommentar

Her er litt bilder fra D300 og D3:

Noen små bilder tatt med D300 og D3 med 24-70 og 14-24:

D300-ISO800

D300-ISO3200

D3-ISO3200

D3-ISO6400

Har hatt litt USM på, så det fremhever jo støyen litt.

Her er et par i fullstørrelse:

D300-ISO3200

D300-ISO800

D3-ISO6400

JPG rett fra kameraet og støyreduksjon PÅ ser det ut som. Glemte å sjekke den. Glemte visst å holde hendene i ro også:p

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar
D3 er tydeligvis klar for levering. Bjørn Rørslett har fått sitt direkte fra Nikon Norge sammen med 14-24 f/2,8 og 24-70 f/2,8. :dribble:

Interessant at han bruker flertall om objektivene - samples. (BR er fjellstø i engelsk, og hadde det vært snakk om ett av hver ville det ikke vært skrevet slik)

D300 er spennende, men D3 er hysterisk, så jeg gleder meg veldig til BRs test. Jeg må inrømme at det jeg er mest spent på er hvor godt Nikon har løst problemene med mørke hjørner - jeg har tidligere sutret en del om Canons problemer (og motforestillingene mine ble ikke mindre av å se resultater med 1Ds III og den nye 16-35/2.8...) og håper Nikon har dratt en kanin opp av hatten (noe BRs anmeldelse av 24-70/2.8 kan indikere, selv om det er for tidlig å si ennå)...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...